Nieuws


Milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen te reguleren. Om de ontwikkeling te versnellen, investeert Volvo Trucks fors in milieuvriendelijkere transportoplossingen. Volvo Trucks is echter van mening dat er extra maatregelen nodig zijn om de vraag naar voertuigen met lage CO2-emissies te stimuleren.

“Het terugdringen van de klimaatemissies van zware voertuigen is een uiterst belangrijke taak en het is fundamenteel voor onze initiatieven op het gebied van duurzaam transport. Volvo Trucks bevindt zich in een goede positie om deze uitdaging aan te gaan. Het is vanzelfsprekend dat de EU nu grenzen stelt aan CO2-emissies. Om de overgang te versnellen, zouden we tevens graag sterkere financiële stimulansen willen zien voor de klanten die het voortouw nemen en kiezen voor milieuvriendelijkere voertuigen”, vertelt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Elektrische trucks kunnen bijdragen aan een vermindering van de CO2-emissies. Volvo Trucks introduceerde de eerste truckmodellen met elektrische aandrijflijnen in 2018 en begint dit jaar met de serieproductie ervan. “We hebben het stadium bereikt waarin de technologie spoedig klaar zal zijn voor een breder toepassingsgebied in het zware transportsegment. Als de vraag wordt gestimuleerd en het netwerk van oplaadinfrastructuur wordt uitgebreid, kan de productie ook sneller groeien dan anders mogelijk zou zijn”, aldus Lars Mårtensson, Director of Environment and Innovation bij Volvo Trucks. Andere klimaatoplossingen zijn onder meer aardgas en biogas. Een Volvo FH LNG op vloeibaar aardgas heeft ongeveer 20 procent lagere CO2-emissies. Bij gebruik van Bio-LNG kan de uitstoot van tank tot wiel worden verminderd met 100 procent. Bron: Volvo Trucks Nederland

Gaffert gaat opnieuw voor Scania

Recent nam hijsspecialist Gaffert in Veghel een bijzondere Scania S520 8x2/*6 in gebruik. De auto is ultrakort gebouwd met een triple as opstelling en kan zo met drie sturende assen optimaal manoeuvreren in krappe ruimtes als fabriekshallen. Het unieke is verder, dat dit het eerste voertuig in deze configuratie is dat bij Scania helemaal af-fabriek van de band is geleverd.

“Wij wilden een zware trekker met een 85 ton/meter kraan erop die én een uitstekende gewichtsverdeling zou hebben én ultrakort zou kunnen draaien,” vertelt directeur Theo Gaffert. “Scania was het enige merk die de auto in de door ons gewenste configuratie helemaal af-fabriek gewoon op de band kon bouwen. Daarbij heeft Scania het laagste chassis in de markt en dat telt ook mee.”

“Los daarvan was er natuurlijk ook zeker sprake van enige emotie”, meldt Theo eerlijk. “Wij vierden ten tijde van het bestellen ons 80-jarig bedrijfsjubileum. Wat is er dan mooier dan een V8? Bovendien wisten we dat hij afgeleverd zou worden in het jubileumjaar van de Scania V8 motor, dus dubbel feest!” Die 520 pk V8 was overigens niet helemaal automatisch een gelopen race. “Emotie is goed, een rendabel voertuig neerzetten, is toch beter,” aldus Theo. “Maar toen ik uit diverse testen las, dat het verbruik van de 500 pk zescilinder en de 520 pk V8 nagenoeg gelijk is, was de beslissing snel genomen. Bovendien loopt deze motor ook mooier bij PTO-gebruik.”

“Bij deze vierasser spreken we binnen een wielbasis van 3950 mm van een vooras en een triplestel, bestaande uit een trekas met gestuurde en hefbare voor- en naloopas in een zeer korte opstelling, legt Theo de bijzondere asconfiguratie uit. “Door toepassing van een 10 tons vooras hebben we zo een prachtige gewichtsverdeling waarbij de 8520 HMF 85 ton/meter kraan heel dicht tegen de cabinewand geplaatst kon worden. Er zit maar 15 centimeter extra ruimte tussen de cabine en de kraan en die plaats gebruiken we voor de hydrauliektank. En daarmee was er ook ruimte voor twee verchroomde staande uitlaten. Het oog wil tenslotte ook wat. De auto kreeg met deze asopstelling een zwaartransportontheffing tot 72 ton". Bron: Scania Nederland BV

DAF helpt bij elektrificatie transport

DAF Trucks gaat Albert Heijn helpen om supermarkten elektrisch te bevoorraden. Vandaag werden de eerste elektrische trucks overhandigd aan Albert Heijns transporteurs Simon Loos en Peter Appel Transport. Het gaat om een langlopende praktijktest waarbij niet alleen drie volledig elektrische trucks worden ingezet, maar ook twee plug-in hybride trekkers. Dat laatste is een Europese primeur.

In 2014 ondertekende Albert Heijn de ‘Green Deal Zero Emissie’, waarbij verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar onderzoeken hoe binnensteden vanaf 2025 maximaal emissievrij kunnen worden bevoorraad. Met de test die vandaag start, willen Albert Heijn, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO inzicht krijgen hoe de transitie naar emissievrije bevoorrading kan worden ingevuld.

De test omvat drie batterij-elektrische trucks (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride trucks (DAF CF Hybrid) en een bijbehorende snellaad-infrastructuur van VDL. De CF Electric kan tot zo’n 100 kilometer volledig elektrisch rijden. De CF Hybrid met VDL E-Power biedt het beste van twee werelden: volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden (range: tot 50 kilometer) en efficiënt en schoon daarbuiten, dankzij de nieuwste dieseltechnologie van DAF. De partners willen zoveel mogelijk technische, operationele, financiële en organisatorische aspecten voor emissievrije bevoorrading van supermarkten onderzoeken. TNO analyseert de uitkomsten van de test om vast te kunnen stellen hoe in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij kunnen worden bevoorraad. Bron: DAF Trucks N.V.

MAN TGE Kampeerauto van het jaar 2019

De Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft de KNAUS VAN TI PLUS 650 MEG, op basis van de nieuwe MAN TGE, verkozen tot Kampeerauto van het jaar 2019 in de categorie halfintegrale campers. De camper dankt zijn overwinning vooral aan de techniek van de TGE. Hij is er met de nieuwste assistentiesystemen en hij heeft mede daardoor uitstekende rijeigenschappen.

Bij deze editie van de jaarlijkse camperverkiezing had een vakjury een voorselectie gemaakt. Daarbij werden in elk van de drie categorieën drie kandidaten genomineerd voor de eindzege. De KNAUS VAN TI PLUS 650 MEG was een van de genomineerden in de categorie halfintegrale campers. Vervolgens kon het publiek via de site van de NKC en op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs stemmen. In totaal werden er 5.000 stemmen uitgebracht. De KNAUS VAN TI PLUS was goed voor de eerste plaats. De NKC geeft aan dat deze prestatie vooral is te danken aan de techniek van de MAN TGE, die als basis dient voor de nieuwe camper. Ook was er lof voor de goede rijeigenschappen en de solide, wintervaste opbouw.

“De TGE overtuigt met buitengewone rijdynamiek en de modernste assistentiesystemen. Naast ESC en ABS is hij er bijvoorbeeld met parkeerassistent, de hill hold functie, zijwindassistent en vermoeidheidsherkenning. Ook zijn er individuele aandrijfopties. Zo is er keuze uit voor- achter- en vierwielaandrijving. Bovendien wordt de TGE - en dus ook de KNAUS VAN TI PLUS - geleverd met een automatische transmissie.” Voor gebruikers van de KNAUS VAN TI PLUS zijn de compacte buitenmaten en dan met name de geringe breedte van 2,20 m een belangrijk pluspunt. Daarbij bedraagt het laadvermogen maar liefst 900 kg. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Wederom Scania vanwege goede TCO

De Theo Pouw Groep, toeleverancier van diensten en producten voor de grond-, weg, water- en betonbouw, koos recent opnieuw voor Scania. De 20 nieuwe Scania’s zijn allemaal van het type G450 10x4*6 met een hefbare gestuurde naloopas. Bij de aanschaf was de goede TCO en het lage brandstofverbruik een belangrijke overweging om opnieuw met Scania’s de weg op te gaan.

“In ons 37-jarig bestaan rijden we nog niet zo lang grootschalig met Scania”, vertelt wagenparkbeheerder Arnoud van Duinen. “Dit is eigenlijk pas de tweede keer dat we een grotere order bij Scania plaatsten. Waarbij wel heel duidelijk mag zijn dat deze tweede batch rechtstreeks een gevolg is van de eerste voertuigen die we kochten. Die zijn ons uitstekend bevallen. Dan heb je een basis om met een merk door te gaan. Ook de samenwerking met de Scania organisatie en in het bijzonder de dealer in Utrecht speelt een rol. De 450 pk SCR-only motor blijkt bij ons in de praktijk erg zuinig en betrouwbaar en dat zorgt voor een goede TCO. Want brandstof is heel belangrijk bij ons. Met een vloot van 138 voertuigen vertaalt elke tiende die je bespaart, zich meteen in heel veel liters.”

De G450 10x4*6 Scania’s met een GVW van 47 ton komen zowel met een vaste betonmixeropbouw als in een wisselconfiguratie. “De eerste vier die we nu hebben gekregen, zijn vaste 14 kuubs mixers van Liebherr die opgebouwd zijn door Mesken in Leek. Daarbij zijn de trucks door Scania af-fabriek al in onze blauwe basiskleur gezet en van een PTO voorzien. Mesken monteert de mixer volgens onze specificaties. Zo willen wij ze aan beide zijden kunnen bedienen, willen we een grotere watertank en meer van dat soort wijzigingen waarvan wij uit onze ervaring weten dat het makkelijker werkt. De overige 16 worden verspreid over een langere tijd geleverd en zijn voorzien van een opzetchassis. Op die manier kunnen we die voertuigen dan zowel als 14 kuubs betonmixer en als kieper inzetten. Dat komt omdat er in de bouw meestal tegen het einde van de week meer beton gestort wordt dan door de week. Dan kan het over het weekend uitharden en dat scheelt bouwtijd. Maar dat betekent dat wij op donderdag en vrijdag veel meer betonritten moeten kunnen maken. Door deze voertuigen zo in te richten dat we de opbouw kunnen wisselen, hebben we minder betonauto’s nodig. Hetzelfde voertuig kan dan als kieper rijden als er geen betonwerk is.” Bron: Scania Nederland BV

Steenbakkers zet in op groen met XF

Steenbakkers Transport BV noteert uitstekende verbruikscijfers met de nieuwe DAF XF Pure Excellence. De geclaimde 7% brandstofbesparing wordt moeiteloos gehaald. Reden voor het in Boxtel gevestigde bedrijf om extra vaart te zetten achter de vernieuwing en verdere vergroening van de vloot. De 50ste DAF XF Euro 6 is onlangs afgeleverd door Van Hooft bedrijfswagen in Den Bosch. Nog eens 25 XF-trekkers staan voor dit jaar in bestelling.

‘Door investeringen in het wagenpark zijn we de afgelopen jaren volledig over van Euro 5- naar Euro 6-trucks’, aldus directeur en eigenaar Peter Steenbakkers. ‘Vergroening staat bij ons hoog in het vaandel. Toen bleek ook nog eens in de praktijk dat het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot van de nieuwste generatie DAF XF Pure Excellence nog eens 7% extra besparing opleverde. Deze trucks geven dus een nog lagere TCO. Reden voor ons om, naast de verdere uitbreiding van het wagenpark, ook onze eerste DAF’s XF Euro 6 dit jaar al te vervangen door de Pure Excellence uitvoering.’

Onlangs is de 50ste XF Euro 6 afgeleverd, een 450 FT met Super Space Cab. Alle eerdere afgeleverde versies zijn met de Space Cab uitgevoerd. De ervaringen met de nieuwe DAF’s zijn zeer goed en niet alleen qua verbruik. Ook de chauffeurs zijn zeer tevreden over het rijgedrag en comfort. Ze brengen heel wat uren door achter het stuur. De trekkers zijn 24/7 in bedrijf en dan vooral voor geconditioneerd transport en winkelbevoorrading. Steenbakkers Transport is hierin gespecialiseerd. Bron: DAF Trucks N.V.

Nieuw en modern 8x8-kraanvoertuig

Collett & Sons Ltd heeft onlangs een nieuwe MAN TGS 41.480 8x8 trekker toegevoegd aan haar vloot. Deze is uitgerust met een Fassi F1150RA.2.26 115 ton / meter-kraan. Collett Transport biedt de klanten daarmee nieuwe mogelijheden en blijft de concurrentie een stap voor. De kraan beschikt over 6 uitschuifbare verlengingen, met een hefcapaciteit van 22 ton bij 4,15 meter en 5,62 ton bij 15,45 meter.

De vrachtwagenlader heeft een brutovoertuiggewicht van 90 ton en kan zichzelf laden en lossen, waardoor een mobiele kraan overbodig is. Zoals eerder vermeld, heeft de trekker een chassis van 8x8 waardoor alle acht wielen kunnen werken als aangedreven assen. Dit geeft de vrachtwagenlader extra grip waardoor het een perfect apparaat is voor zwaar werk op de bouwplaats.

Het voertuig kan worden gebruikt als trekker voor zwaar transport om trailers te trekken. Het heeft echter de extra optie om te worden gebruikt als een ballasttractor om zware ladingen te duwen of te trekken. Kraanwagens zijn een prominente eigenschap geworden in de diverse vloot van Collett en met de toevoeging van deze 115 ton / meter-kraan blijven ze zware lift- en transportoplossingen leveren. Bron: Collett & Sons Ltd

Van Tilburg Bastianen Groep 85 jaar

Onlangs bestond de Van Tilburg Bastianen Groep (TB) 85 jaar. Het begon allemaal met de “oude” heer van Tilburg die als hoefsmit de snelle ontwikkelingen in de autoindustrie onderkende, besloot zijn monteursdiploma te gaan halen en vervolgens een kleine garage kocht aan de van Ginnekenweg in Breda. Inmiddels is TB uitgegroeid tot een groot bedrijf dat zowel auto’s als trucks verkoopt en onderhoudt, met ongeveer 700 medewerkers in ruim 20 vestigingen verspreid over Nederland en Polen.

De derde generatie is inmiddels aan zet. Marie-Anne Bastianen trad in 2007 in de voetsporen van haar vader. En in al haar overwegingen richt ze zich net als haar vader en grootvader op het ontwikkelen van lange termijn relaties en laat ze de stem van de medewerker zwaar meetellen. Directeur Thomas Martin van TB vertelt: “Wat het familiebedrijf TB kenmerkt is haar loyaliteit naar klanten en medewerkers, maar ook naar de merken die ze voeren (Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA en DAF trucks).”

De afgelopen 85 jaar zijn veel ontwikkelingen geweest, maar in de basis is er volgens Marie-Anne weinig veranderd: De medewerkers zijn nog steeds het kapitaal van TB. “Bij ons is groei voor iedereen belangrijker dan het maximaliseren van winst.” Thomas vult aan: “TB heeft gedreven medewerkers die elke dag er een eer in scheppen om de klant naar volle tevredenheid te willen bedienen. Zij werken dan ook stuk voor stuk vanuit passie en hebben een goede relatie met de familie en de familie met hen.” Marie-Anne voegt toe: “We hebben ons nooit verloren in te veel partners en hebben nooit gespeeld met de loyaliteit. We weten wat onze kracht is en waar we groot in zijn geworden. Door de familie weten we ook wat het gekost heeft om het te laten zijn wat het nu is.” Bron: Van Tilburg Bastianen Groep