Nieuws


MAN focust op elektrische aandrijving

MAN introduceert de komende jaren volledig elektrische versies van zijn distributietrucks en stadsbussen. De fabrikant uit München werkt daarvoor nauw samen met zijn klanten. Eind 2017 worden de eerste elektrische vrachtwagens overgedragen aan een aantal Oostenrijkse bedrijven, waaronder bierbrouwerijen, supermarktketens en distributeurs. De eerste in serie geproduceerde elektrische MAN-trucks komen in 2021 op de markt.

“We hebben ambitieuze plannen”, aldus Felix Kybart, directeur Alternatieve Aandrijflijnen bij MAN Truck & Bus. “Wij stellen hoge eisen aan kwaliteit, dus is er een intensieve testfase nodig. Wij moeten er zeker van zijn dat onze eTrucks en eBussen net zo betrouw- en inzetbaar zijn als onze conventionele voertuigen.”

Volgend jaar al stuurt MAN een testvloot van elektrische bussen de weg op in diverse Europese steden. Hiervoor is de fabrikant samenwerkingen aangegaan met lokale vervoersbedrijven in Hamburg, München en Wolfsburg. De serieproductie van volledig elektrische MAN-bussen moet eind 2019 van start gaan. Twee jaar later volgen volledig elektrische vrachtwagens. MAN ontwikkelt deze samen met de Oostenrijkse Council for Sustainable Logistics (CNL). Vanaf eind 2017 gaat een aantal bij CNL aangesloten bedrijven rijden met negen elektrische MAN TGM-modellen: vier 6x4-2‘s met koelopbouw en Frigoblock-transportkoeling, drie trucks met BDF-wissellaadbaksystemen, één met een vaste drankenopbouw en één trekker. De uitkomsten van de praktijktests worden meegenomen in de ontwikkeling van productierijpe elektrovrachtwagens. De eerste in een kleine serie gebouwde MAN eTrucks moeten eind 2018 van de band rollen in Steyr, Oostenrijk. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Wagenborg plaatst tunnelelementen

De voorbereidende werkzaamheden voor het project Aanpak Ring Zuid zijn inmiddels gestart. Aanpak Ring Zuid is een enorm project om het verkeer in en om Groningen vlotter en veiliger te laten doorstromen. Het project wordt uitgevoerd door aannemer Combinatie Herepoort, die Wagenborg heeft geselecteerd als kraanleverancier tijdens het project.

Eén van de eerste grotere projecten van Wagenborg ten behoeve van de Aanpak Ring Zuid bestaat uit het plaatsen van de Esperantotunnel (fietstunnel) en de kabelkoker op de Esperantokruising. Om beide tunnels onder het spoor te kunnen plaatsen, zijn de spoorbanen tijdelijk verwijderd. Na het verwijderen van het spoor konden op zondag 6 augustus de werkzaamheden starten. De elementen van de fietstunnel, 18 elementen in totaal, zijn één voor één aangevoerd vanaf de tijdelijke opslagplaats bij Rusthoven. Wagenborg zette een 700 tons mobiele kraan in om de 32 ton wegende elementen (14 in totaal) van de kabelkoker te plaatsen en een 500 tons mobiele kraan om de 44,5 ton wegende elementen van de fietstunnel te plaatsen. Een spectaculair schouwspel, dat door veel belangstellenden live via de webcam is gevolgd. Bron: Wagenborg Nedlift

DAF CF ideaal voor vet- en olie-inzameling

De DAF CF-trekker biedt bovengemiddeld veel flexibiliteit en ruimte voor opbouw, zo blijkt weer bij Van der Velden Rioleringsbeheer. Dit bedrijf heeft drie nieuwe tweeassige CF 460 FT-trekkers ingezet voor het inzamelen en recyclen van oliën en vetten. Het chassis is groot genoeg voor zowel de vacuümpomp als de hogedrukinstallatie. Met deze opbouw is de CF nu een ideale combinatie met een oplegger met roestvrijstalen tank. DAF-dealer De Burgh Eindhoven B.V heeft de trekkers geleverd en de opbouw afgestemd en gecoördineerd met IPSAM Technology.

‘De CF is een uitermate geschikte trekker voor onze pompinstallatie en de bijbehorende systemen’, aldus Henk Verschoor, Manager Materieeldienst bij Van der Velden Rioleringsbeheer. ‘Dat is tevens te danken aan het feit dat drie PTO-aandrijvingen mogelijk zijn. De zeer specifieke opbouw vereist een goede technische match met de truck. We wensen een probleemloos functionerend geheel met een lange levensduur. Deze speciale combinaties gebruiken we immers tien tot vijftien jaar. IPSAM Technology, de DAF-organisatie en wij zijn goed op elkaar ingespeeld. Al tientallen jaren werken we samen. Er is veel kennis en ervaring en die komen van pas bij dit soort complexe voertuigen.’ Bron: DAF Nederland

Potteries neemt Goldhofer in gebruik

Onlangs heeft het Engelse Potteries Heavy Haulage haar materieel uitgebreid met een Goldhofer Satteltieflader STZ-VP 2. Door het lage gewicht en korte chassis, voldoet deze dieplader aan de verschillende transporteisen van haar klanten en valt binnen de vergunningen. Potteries vervoert niet alleen stukgoed (zoals drukvaten en onderdelen van machines), maar ook hele industriële installaties. En transporteert naast bouwmachines (kranen en graafmachines) ook boten.

De nieuwe Goldhofer Satteltieflader STZ-VP 2 is hiervoor optimaal geschikt. Deze is vrijwel universeel voor al deze transportoplossingen in te zetten. Door het lage eigen gewicht en dus hoge laadvermogen en stabiliteit kan goed en veilig worden gereden. Rob Powell, Operations Manager bij Potteries Heavy Haulage, is dan ook uitermate tevreden over de nieuwe aanwinst. De STZ-VP 2 heeft een uitschuifbare laadvloer. Daarnaast kunnen onderdelen worden ingezet, zodat de dieplader voldoet aan een vlakke ondergrond. Ook in de breedte is nog ruimte te winnen. Door de hoge wendbaarheid, kunnen bouwplaatsen goed worden bereikt.

Goldhofer is een toonaangevende fabrikant van transport materieel voor de weg, heavy-duty en in speciaal transport. In Memmingen werken 650 medewerkers aan transportoplossingen, die individueel een de wensen van de klant worden aangepast. De geschiedenis van Goldhofer Aktiengesellschaft gaat terug tot het jaar 1705. Met de overname van Schopf in 2013, heeft de traditionele onderneming haar reeks oplossingen uitgebreid voor de civiele en militaire luchtvaart.Bron: Redaktion Jensen media

The Largest Parade of Trucks

Zoals al eerder gecommuniceerd zal op zaterdag 9 september 2017 de Femke Foundation een nieuw Nederlands record gaan vestigen, namelijk “The largest parade of trucks.” Het doel van dit evenement is zoveel mogelijk aandacht te vragen voor kinderen met onbekende- en zeldzame ziektes. Deze kinderen vallen nu overal buiten de boot omdat er geen patiëntenverenigingen zijn die zich op hen richten. Middels wensvervullingen proberen zij deze kinderen eenmalig of blijvend te ondersteunen. Onder andere door te helpen bij de aanschaf van hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een aangepaste fiets.

De opzet van de parade is om met zoveel mogelijk trucks (trekkers en bakwagens) een zo lang mogelijke rij te vormen, waarna dat onder toezicht van een notaris geregistreerd zal worden in het Nederlandse record register. Organisatorisch is alles inmiddels tot in de puntjes geregeld. En wordt een geweldig programma geboden aan zowel deelnemers als publiek. Zo zullen er verschillende DAKAR teams een demonstratierit verzorgen. Maar volgt ook een waanzinnig mooie demo met meer dan 1200 pk. Naast al het spektakel is er een gezellige chauffeursmarkt. En zullen er optredens zijn, met als afsluiting Henk Wijngaard.

Er wordt gerekend op 500 deelnemende trucks. Inschrijven kan nog steeds. En ook zijn bedrijven die willen deelnemen of sponsoren welkom. Kijk op de website

Van Daalen kiest Volvo FH 500

Van Daalen Transport in Maasdijk heeft in totaal twintig Volvo FH 500 6x2- bakwagens voor geconditioneerd transport besteld bij Volvo Group Truck Center. Tien trucks worden in het najaar afgeleverd, de overige tien staan gepland voor 2018. Van Daalen Transport kiest voor het eerst voor de 500-pk uitvoering met I-Shift Dual Clutch omdat deze innovatie het bedrijf in staat stelt een nog beter rijcomfort en hogere gemiddelde transportsnelheid te realiseren. Volvo Group Truck Center verzorgt de aflevering in samenwerking met Transportkoeling Maasdijk.

Van Daalen Transport is, samen met zusterbedrijf Cargoboss, gespecialiseerd in internationaal geconditioneerd groupagetransport van met name groenten, fruit, bloemen en planten. De twintig nieuwe Volvo FH-bakwagens zullen voornamelijk worden ingezet op dagelijkse ritten richting Duitsland. De trucks zijn voorzien van een gekoelde laadbak en milieuvriendelijke TRS aggregaatkoeling, die wordt aangedreven door de motor en zal worden opgebouwd door Transportkoeling Maasdijk.

Met de investering borgt Van Daalen het streven naar snelheid, service en kwaliteit. Voor I-Shift Dual Clutch is gekozen na uitwisseling van ervaringen met collega-vervoerders en proefritten op het circuit van Spa-Francorchamps. Door de dubbele koppeling valt het vermogen niet terug tijdens schakelmomenten. Vooral op heuvelachtige trajecten resulteert deze technologie in een hogere gemiddelde snelheid. De trucks zijn tevens uitgerust met Volvo I-Shift met Long Haul schakelsoftware en I-See. Dit systeem staat in verbinding met een centrale, topografische database waarin alle wegen in Europa zijn opgeslagen. Door te anticiperen op de komende stijgingen en dalingen in de route, kiest de automatische versnelling een schakelstrategie die optimaal gebruik maakt van de bewegingsenergie van de truck. Dit bespaart brandstof en verlaagt de CO2-uitstoot. Bron: Verzameld Werk

Econic voor inzameling Voorschoten

Gemeente Voorschoten nam vorige maand de tweede Mercedes-Benz Econic 2630 L VLA Euro 6 in gebruik. De nieuwe Econic werd afgeleverd door Mercecdes-Benz Dealer Bedrijven en wordt ingezet voor het inzamelen van huisvuil en grofvuil in de gemeente Voorschoten.

De keuze van de gemeente Voorschoten voor de Econic komt niet onverwacht. In 2001 werd de eerste Econic aangeschaft. Wegens volle tevredenheid werd zestien jaar later voor een nieuw exemplaar gekozen. Mede omdat het eerste exemplaar aan vervanging toe was. De nieuwe Econic 2630 L VLA Euro 6 is voorzien van GeesinkNorba huisvuilopbouw. Daarmee halen de chauffeurs en beladers huisvuil en grofvuil op in de gemeente Voorschoten. “We hebben de belading aan de achterkant laten aanpassen zodat we verschillende type containers kunnen ophalen,” zegt Jos Konijn, werkplaatschef bij Gemeente Voorschoten.

Arbotechnisch en ergonomisch gezien is de Econic een slimme oplossing voor afvalinzamelingsdiensten. Door de lage instap kunnen de chauffeurs en beladers snel en veilig in- en uit stappen. Daarnaast biedt de grote cabine plaats aan vier inzittenden en staan de grote ruiten garant voor een goed zicht. Door de lage zitpositie zit de bestuurder op ooghoogte met voetgangers en fietsers. Dit maakt de Econic een veilige truck voor in de stad. De automatische versnellingsbak maakt het rijden makkelijk in het stop-and-go verkeer in binnenstedelijke gebieden. De compactheid van de Econic houdt hem wendbaar en de draaicirkel klein zodat hij makkelijk door smalle straten past. Bron: Mercedes-Benz Nederland B.V.

Trakker 8x4 voor Rutte Groep

Recent heeft Rutte Groep uit Amsterdam een nieuwe IVECO Trakker 8x4 met 500pk sterke 13-liter dieselmotor in gebruik genomen. De nieuwe Trakker is uitgerust met een 10-tons vooras en een triple as-stel achter, waarvan de voorste twee aangedreven en de achterste hefbaar. De kraan en kipper-opbouw is verzorgd door Derkx en Davidson uit Haarlem.

Deze nieuwste IVECO Trakker uit het wagenpark van Rutte Groep uit Amsterdam is uitgerust met 10-tons vooras en triple as-stel achter met 10-tons sleepas. Het GVW van dit super wendbare voertuig komt uit op 39 ton. De opbouw betreft een kraan en kipper, zeer compact opgebouwd door Derkx en Davidson uit Haarlem. De achterste as is te heffen om extra druk op de aangedreven assen te genereren wanneer op onverhard terrein wordt gereden. De chauffeur van Rutte Groep kan de as weer laten zakken voor stabiliteit tijdens het kippen of bij het rijden op verharde wegen.

Onder de cabine van de Trakker bevindt zich een 500pk en 2300Nm IVECO Cursor 13 6-cilinder dieselmotor met SCR-only systeem. Hierdoor wordt geen EGR toegepast wat zorgt voor een schonere verbranding, lager brandstofverbruik en minder warmteontwikkeling. Daarnaast hoeft er ook geen actieve regeneratie van het roetfilter plaats te vinden. Bron: Iveco NLS