Nieuws


MAN stuurt elektrische e-trucks de weg op

Deze week zijn de eerste negen volledig elektrische MAN e-trucks in Oostenrijk de weg op gegaan. Daarmee heeft MAN het startsein gegeven voor een omvangrijke praktijktest met de innovatieve elektrisch aangedreven e-trucks. Met e-trucks biedt MAN een nieuwe, duurzame oplossing voor vrachtvervoer en logistiek in drukke steden De nieuwe elektrische testvoertuigen omvatten vier 26 tons 6x2-4 chassis’ met geconditioneerde opbouw met elektrische transportkoeling, drie 6x2-4 chassis’ voor wissellaadbakken, één 6x2-4 met opbouw voor drankdistributie en een 4x2-distributietrekker. Het zijn voertuigen die het meest binnen de distributiesector in stedelijke gebieden worden ingezet.

De chassis’ van de e-trucks van MAN zijn gebaseerd op die van de MAN TGM. De elektromotor die centraal in het frame is geplaatst, levert 264 kW en maximaal 3.100 Nm koppel aan de aangedreven wielen zonder dat de chauffeur hoeft te schakelen. De lithium-ion batterijen bevinden zich onder de cabine, tussen de langsliggers en aan de zijkant van het frame. In de 26-tons chassisversie zijn in totaal twaalf batterijpakketten geïnstalleerd die zorgen voor een actieradius van maximaal 200 kilometer. Bij de 4x2 trekker kunnen door de korte wielbasis maximaal acht batterijpakketten worden gemonteerd waarmee het bereik kan oplopen tot 130 kilometer.

Alle testvoertuigen hebben rondom luchtvering, waardoor de trucks op elke losplek in stedelijke gebieden in hoogte zijn aan te passen en de wissellaadbakken op en af te zetten zijn. Comfortverhogende zaken en voertuigfuncties als de airconditioning en stuur- en luchtcompressor worden eveneens elektrisch aangedreven. Hetzelfde geldt voor de laadkleppen en koelmotoren. Bij gas los en het afremmen wordt bewegingsenergie omgezet in elektrische energie die terugvloeit naar de batterij. Een display in de cabine informeert de bestuurder over het energieniveau van de batterijen. Het is mogelijk om de batterijen op te laden met AC (22 of 44 kW) of DC (150 kW). Uiteraard valt of staat een maximale bruikbaarheid bij een slimme en efficiënte routing van voertuigen. Bron: MAN truck & bus b.v.

Wereldprimeur voor werk op hoogte

BE-Combi ontwikkelde samen met Hoogwerker Centrum Nederland de allereerste autohoogwerker ter wereld voor het BE-rijbewijs met een werkhoogte boven de dertig meter. Hoogwerker Centrum Nederland ontwikkelt en bouwt compacte hoogwerkers. In het segment autohoogwerkers voor B-rijbewijs (tot 3,5 ton) zat het bedrijf, qua werkhoogte en reikwijdte van de opgebouwde hoogwerker, tegen de bovengrens aan. De ambitie van Hoogwerker Centrum Nederland reikte echter verder. Tijdens een kennismaking met BE-Combi bleek dat beide bedrijven hetzelfde doel nastreven: het optimale mogelijk maken met behulp van vernuftige techniek. Nauwelijks een jaar later presenteren de partners de Compact 3117 Jib. De eerste autohoogwerker ter wereld voor BE-rijbewijs met een werkhoogte van 31 meter is gebouwd op een IVECO Daily 3500PLUS van BE-Combi.

Een mijlpaal, noemt directeur Wim van Beuzekom van Hoogwerker Centrum Nederland zijn nieuwste autohoogwerker. “Deze hoogwerker rijdt als een bestelwagen. De totale lengte is 8,40 meter, de wielbasis 3.750 mm. Parkeren en manoeuvreren is dus geen probleem. Dat in combinatie met een werkhoogte van 31 meter, een zijdelings bereik van 17 meter en een tweepersoons manbak met een overall belasting van 250 kilo. De hoogwerker kan twee- of eenzijdig afgestempeld worden en bestrijkt het volledige werkgebied vóór de cabine.” De Compact 3117 Jib is een multifunctioneel werktuig. Het is geschikt voor onder meer onderhouds- en installatiewerkzaamheden op hoogte, maar ook voor bijvoorbeeld gebouwreiniging waarbij er 34 meter gevel in de breedte kan worden bereikt zonder het voertuig te hoeven verplaatsen. Bron: Verzameld Werk

DAF omarmt CO2-verklaring

Als koploper op het gebied van transport efficiëntie en zorg voor het milieu, omarmt DAF Trucks met ingang van 1 januari 2019 de Europese CO2-verklaring voor trucks die de productielijn verlaten. Voorafgaand aan deze wettelijke verplichting, deelt DAF al in het vierde kwartaal van dit jaar de gecertificeerde CO2-waarden. Vanaf januari 2019 vereist Europese regelgeving dat alle nieuw geleverde 4x2 en 6x2 Euro 6 trucks in het zware segment (16+ ton) de fabriek verlaten met een
CO2-emissieverklaring. Andere voertuigconfiguraties volgen in 2020. Deze emissie-verklaringswaarden worden gegenereerd via de uniforme, gestandaardiseerde en gecertificeerde Vecto-tool. Daardoor kunnen vervoerders de CO2-emissiewaarden van verschillende truck modellen - en merken - eenvoudig vergelijken alvorens ze een nieuwe truck bestellen.

DAF begint al in het laatste kwartaal van dit jaar met het delen van gecertificeerde CO2-cijfers, zowel op het orderbevestigingsformulier als in de offerte fase. Hierdoor kan de DAF-dealer zijn klanten vooraf informeren over de CO2-waarden van hun toekomstige trucks. De Vecto-waarden worden berekend voor een standaard trekker-opleggercombinatie of een bakwagen met een gesloten opbouw. Dat gebeurt met gecertificeerde inputdata, op standaardroutes, voor drie verschillende toepassingen.

“Als DAF vinden we het niet meer dan logisch dat we ons maximaal inzetten voor het behoud van onze planeet, voor de huidige en voor toekomstige generaties. Daarom maken we ons sterk voor toekomstige trucks die nog schoner zijn”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Marketing & Sales. “CO2-uitstoot houdt rechtstreeks verband met het brandstofverbruik. En een laag brandstofverbruik is één van de belangrijkste redenen om voor een bepaalde truck te kiezen. Met de introductie van de nieuwe CF en XF realiseerde DAF vorig jaar nog een indrukwekkende verlaging van het brandstofverbruik – en daarmee de CO2-uitstoot – met 7%; daarmee zijn onze trucks toonaangevend in de industrie.” Bron: DAF Trucks NV

Zelfrijdende elektrische oplossing

Volvo Trucks presenteert een nieuwe transportoplossing met zelfrijdende elektrische voertuigen die kunnen bijdragen aan efficiënter, veiliger en schoner vervoer. Het doel op de lange termijn is dat bedrijven die non-stop transportservices nodig hebben over een vast traject kunnen kiezen uit een groter aanbod. Volvo verwacht hiermee een positieve bijdrage te leveren aan het groeiende chauffeurstekort, milieuproblemen, geluidsoverlast, de toenemende consumptie en snelle groei van e-commerce.

De groeiende wereldbevolking en de toenemende verstedelijking leiden tot aanzienlijke uitdagingen waarbij milieuproblemen als filedruk, vervuiling en geluidsoverlast moeten worden opgelost. Door toenemende consumptie, de snelle groei van e-commerce en het grote tekort aan chauffeurs stijgt de vraag naar efficiënte transportoplossingen. “Het volledige potentieel van de transportsector is nog niet bereikt. Alles wijst erop dat de wereldwijde behoefte aan transport nog aanzienlijk toeneemt in de komende tien jaar. Als we op een duurzame en efficiënte manier aan deze vraag willen voldoen, moeten we nieuwe oplossingen vinden. Ook moeten we de bestaande infrastructuur beter benutten om een probleemloze goederenstroom te kunnen garanderen. Het transportsysteem dat we ontwikkelen, kan een belangrijke aanvulling zijn op de huidige oplossingen. Ook helpt het om het hoofd te bieden aan de vele uitdagingen van de maatschappij, transportbedrijven en transportinkopers”, zegt Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

De Volvo Trucks-transportoplossing voor de toekomst is bedoeld om te worden ingezet voor hoogfrequente transporten over vaste routes en relatief korte afstanden, grote goederenvolumes en hoge leverprecisie. Typische voorbeelden zijn transporten tussen logistieke hubs, maar ook andere toepassingen zijn mogelijk. Bron: Volvo Trucks Nederland

Van Caam kiest voor wendbaarheid

Van Caam Asbestverwijdering en Sloopwerken heeft onlangs een Renault Trucks C 8x4 Tridem in gebruik genomen. Het bedrijf uit Oud Gastel koos onder meer vanwege de wendbaarheid voor dit type. De bakwagen is geleverd door dealer Bluekens Truck en Bus in Roosendaal. Van Caam is gespecialiseerd in het compleet verwijderen van asbest. Dat varieert van het verwijderen van asbest golfplaten daken tot het strippen van complete kelders. Daarnaast is Van Caam actief op het gebied van sloop van bijvoorbeeld woningen, bedrijfspanden, stallen en fabriekscomplexen.

De eerste Renault Trucks-bakwagen in het wagenpark van Van Caam is multifunctioneel en wordt dan ook ingezet voor verschillende typen werk, zoals vervoer van bouw- en sloopafval, asbest en puin. De Renault Trucks C heeft een 13-liter motor met een vermogen van 520 pk. De truck combineert een hoog laadvermogen met goede wendbaarheid. Er is gekozen voor een 8x4 chassis met Tridem (1+3) asopstelling. De dubbele aandrijving zorgt voor een goede tractie, de wendbaarheid wordt vergroot door de gestuurde en hefbare sleepas.

“We komen ook in smalle straten en op moeilijk bereikbare plekken in steden”, zegt directeur-eigenaar Jan Sonneveld. “Daar is deze truck dankzij de extreem korte draaicirkel ideaal voor.” Het tridemstel is uitgerust met luchtvering, wat de stabiliteit ten goede komt. De truck is voorzien van een 30-tons haakarm om snel en efficiënt containers te kunnen laden en lossen. De Renault Trucks C 8x4 Tridem is voorzien van Optidriver met speciale Off Road Mode. Deze intelligente, automatische versnellingsbak kiest het meest efficiënte schakelmoment op basis van het gewicht, de snelheid en de hellingshoek van de truck. De Off Road Mode activeert een andere schakelstrategie tijdens het rijden in het terrein. Daarnaast bevat de truck een handgasfunctie. Daardoor kan met een constant toerental en snelheid rustig door terrein gereden worden. Bron: Renault Trucks Nederland

G. de Jong prijst verbruik

De nieuwe DAF XF is verbazingwekkend zuinig met brandstof. Met een XF 480 FAN Low Deck bakwagen in een volumecombi liet Transportbedrijf G. de Jong B.V. in Schoonrewoerd een gemiddelde van slechts 1 liter op 4,07 kilometer noteren, gemeten over een hele maand. Twee van deze volumecombi’s zijn sinds begin dit jaar in bedrijf. Door de goede ervaringen is onlangs een derde ingezet. Sterker nog: inmiddels is alweer de vierde besteld bij dealer Van Tilburg Bastianen Vianen voor levering begin 2019.

Al vijftig jaar rijdt Transportbedrijf G. de Jong B.V. met DAF trucks. Vertrouwen en merktrouw zijn dus geweldig sterk. Een relatie die mogelijk is doordat DAF telkens weer met een nieuwe modelgeneratie en met bijbehorende service weet te overtuigen. ‘De nieuwe XF is erg goed. Vertrouwd zeker, maar ook compleet in uitrusting en met een prima brandstofverbruik. De super goede support van dealer Van Tilburg Bastianen speelt ook een grote rol bij onze keuze voor DAF’, aldus Rien de Jong jr., de derde generatie die nu aan het roer staat van dit familiebedrijf. ‘Wat verbruik betreft: gemeten over de laatste zeven maanden zitten we met de DAF XF 480 volumecombi’s op een gemiddelde van 1 op 3,8, met 1 op 4,07 als beste maandscore.’ Bron: DAF Nederland

Wagenborg investeert wederom

Na diverse investeringen in haar materieelvloot investeert Wagenborg Nedlift nu in een nieuwe DEMAG AC 500-8 en een DEMAG AC 160-5. Deze nieuwe 500 tonner en 160 tonner worden beiden naar verwachting geleverd in het eerste kwartaal van 2019. Beide kranen voldoen volledig aan de nieuwste milieu- en veiligheidseisen. De nieuwe Demag AC 500-8 en de AC 160-5 vormen een mooie aanvulling op de kraanvloot van Wagenborg Nedlift.

DEMAG AC 500-8: De nieuwe Demag AC 500 heeft een 65 meter lange hoofdmast. De machine kan uitgerust worden met een 8,5 tot 62,5 meter starre jib of een 24 tot 90 meter beweegbare jib. De jib wordt uitgebreid met een 3-meterstuk om zo meer jib configuraties te kunnen bouwen dan met de standaard jib-delen. De AC 500 is voorzien van IC-1 Plus (variabele afstempeling).

DEMAG AC 160-5: Deze 5-assige 160 tons mobiele kraan is, ondanks dat zij is uitgerust met de langste hoofdmast in zijn klasse (maar liefst 68 meter), een zeer compacte kraan. De kraan wordt geleverd met een 33 meter klap-jib en 46 ton ballast. Ook de AC 160 is, net als de AC 500, voorzien van IC-1 Plus. Bron: Wagenborg Nedlift

Actros baanbrekend in veiligheid techniek

De introductie van het Actros model in 2011 maakte veel los. Toch mag de introductie van het nieuwe model net zo revolutionair genoemd worden. De nieuwe Actros wordt tijdens de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), van 20 t/m 27 september in Hannover, voor het eerst aan het publiek getoond. De meest opvallende verandering is het ontbreken van zijspiegels aan de cabine. Maar vooral onderhuids is de Actros sterk doorontwikkeld. Meer dan zestig innovaties dragen bij aan een optimale TCO (Total Cost of Ownership), een hoge veiligheidsstandaard en maximale beschikbaarheid. Dit zijn de bekende pijlers uit het RoadEfficiency concept van Mercedes-Benz Trucks.

De nieuwe Actros behaalt additionele brandstofbesparingen tot wel 5% ten opzichte van de huidige Actros. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door een maatregelenpakket dat onder andere een geoptimaliseerde aerodynamica omvat. De nieuwe gestroomlijnde MirrorCams en de nieuwe, concaaf gevormde zijfenders zorgen voor een ideale luchtstroom langs de cabine. Voor de nieuwe Actros is een brede motorenrange beschikbaar die in verschillende vermogensklassen een gunstig brandstofverbruik laten zien. Daarnaast leveren onder meer de langere achterasreductie en de sterk verbeterde Predictive Powertrain Control (PPC) een belangrijke bijdrage in het minimaliseren van verbruik en CO2-uitstoot. Deze anticiperende cruisecontrol ‘kent’ nu ook bochtradiussen, rotondes en snelheidslimieten. Daarbij maakt PPC gebruik van een zeer geavanceerd gps-systeem en precieze topografische wegenkaarten. Hierdoor bespaart de nieuwe Actros op snelwegen gemiddeld 3% brandstof. Volledig nieuw is het anticiperen op de route op provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Hiermee worden besparingen van maar liefst 5% gerealiseerd.

De MirrorCams zijn niet alleen aerodynamischer dan traditionele buitenspiegels, maar werken ook beter. MirrorCams hebben het achteropkomende verkeer precies in het vizier, bieden een uitstekend zicht rondom en zijn aantoonbaar veiliger dan wettelijk is voorgeschreven. Het systeem werkt met digitale camera’s en displays op de A-stijlen. Bij het nemen van een bocht draait het beeld van het display aan de binnenkant van de bocht mee zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de hele combinatie. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland BV