Nieuws


Elektrische truck voor infrastructuur

Vrijbloed Transport uit Haarlem heeft onlangs een order voor een Volvo FE Electric getekend. Het voertuig wordt rond de bouwvak door aannemer Dura Vermeer ingezet bij binnenstedelijke wegenbouwprojecten in voornamelijk Amsterdam. Het is de eerste zware elektrische truck die in dit segment wordt ingezet.

De Volvo FE Electric 6x2 beschikt over een elektrisch aangedreven autolaadkraan en laadbak. Dit is nodig om de wegenbouwsector te verduurzamen, aangezien de lading (vaak zand en stenen) behoorlijk zwaar is. Om de vrachtwagen in beweging te krijgen, wordt er gebruik gemaakt van twee elektromotoren met een vermogen van 400kW en 850 Nm koppel. De lithium-ion accupakketten hebben een capaciteit van 200kWh. De remenergie wordt gebruikt om de accu’s op te laden, wat de truck uitermate geschikt maakt voor veel stop-and-go verkeer. De aanschaf van de elektrische truck sluit goed aan bij de duurzaamheidsmissie van zowel Dura Vermeer als Vrijbloed. Mathijs Vrijbloed, Duurzaamheidscoördinator, Innovatie en Communicatie bij Vrijbloed Transport B.V. verklaart: “Met deze vrachtwagen spannen we ons in voor een schone binnenstad.”

Ook Dura Vermeer heeft duurzaamheid hoop op de agenda staan. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld dat in 2030 iedere oplossing bijdraagt aan een gezonder en groener Nederland. Momenteel zet Dura Vermeer in Amsterdam machines in die op biobrandstof, gemaakt van plantaardige olie, draaien. Ook wordt er al gereden met een vrachtauto met een elektrische autolaadkraan. De effecten van stikstof-, CO2-  en fijnstofemissies worden door deze duurzame keuzes aanzienlijk verminderd. Bron: Volvo Trucks Nederland

Een échte Scania hoort een V8 te zijn

Pum Enthoven uit Lisserbroek nam deze week voor het eerst een Scania in gebruik. De 8x4*4 R520 V8 met een gestuurde naloopas is meteen het paradepaardje van het bedrijf. Hij gaat ingezet worden in de aan- en afvoer van bouw- en sloopmaterialen. Daartoe is de auto uitgerust met een 22t/m HMF cabinekraan en een 26 tons haakarminstallatie van Hyva.

Pum Enthoven is een specialist in de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Het bedrijf verhuurt diverse grondverzetmachines; zowel groot als klein en met of zonder machinist. Pum neemt naast de verhuur ook totale projecten aan in de bouw en sloop. Met name in dat laatste is waar Pum denkt zijn nieuwe Scania te gaan inzetten. “Maar voorlopig is de belangrijkste reden dat wij een nieuwe vrachtwagen kochten omdat wij al langer het gevoel hebben meer de regie te willen houden. We willen minder afhankelijk zijn van derden,” vertelt Pum. Op de vraag waarom hij voor zo’n dik voertuig ging, krijgen we een met passie doordrenkt antwoord: “Een échte Scania hoort toch een V8 te zijn? We hebben lang over deze auto nagedacht en ook met andere merken om tafel gezeten. Maar die konden uiteindelijk niet de gewenste uitvoering leveren. Bovendien klikte het met de Scania-dealer in Sassenheim. Maar ook zonder dat: die 520 pk gaan wij zeker gebruiken als we straks met een dieplader gaan rijden. Tot nu toe hadden we één truck om alle bouwmachines naar en van het werk te verplaatsen. Daar konden we wel wat versterking bij gebruiken.”

Bij de specificatie van zijn eerste Scania is Pum niet over één nacht ijs gegaan. Behalve de V8 SCR-only motor koos hij ook voor een retarder, ACC en Clutch on demand. Bijzonder is ook de luchtgeveerde tientons vooras. “Wij zijn de eerste die dat hebben want Scania leverde die as tot nu toe alleen bladgeveerd. Maar het geeft comfort voor de chauffeur en op slechte ondergrond kan hij het voertuig wat hoger zetten. Bovendien kan de auto nu helemaal op de blokken zakken bij het opzetten van de bak. Dat is lekker stabiel.” Bron: Scania Nederland BV

Overname door Van den Bosch

Van den Bosch Transporten versterkt haar positie in Noord-Europa met de overname van het Zweedse transportbedrijf Willis Larsson Transport AB. Hierdoor wordt de logistieke dienstverlening in het droge bulksegment verder uitgebreid. Het familiebedrijf Willis Larsson Transport AB is in 1961 opgericht in Lidköping, Zweden. De onderneming heeft een goede positie opgebouwd in het intermodale vervoer van droge bulkgoederen. Het bedrijf is met een moderne eigen vloot van trucks en 40FT-drukcontainers actief in Zweden, Noorwegen, Denemarken, Polen, de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee groeit de droge bulkdivisie van Van den Bosch uit tot ruim 1400 moderne silo-opleggers en silocontainers.

Rico Daandels, CEO van Van den Bosch Transporten: “Met deze overname vullen we onze groeistrategie verder in. Van den Bosch wil de Europese topspeler in bulk zijn. Dat doen we als logistiek regisseur. Met gebruik van data en het juiste equipment kunnen we de beste intermodale routes voor onze klanten verzorgen, zowel op het gebied van droge als vloeibare bulk voor de levensmiddelen- en chemische industrie. In die ontwikkeling leidt  deze overname van Willis Larsson zowel tot een versterking van ons logistieke netwerk in de Nordics, alsook tot de uitbouw van onze leidinggevende positie in het transport met drukcontainers. Ik ben verheugd dat CEO Sverker Larsson en zijn team ook na de overname aan boord blijven en hun expertise toevoegen aan onze organisatie.” Bron: Van den Bosch.com

Introductie Fuel Fighter actiemodel

Voor de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse markt introduceert Scania een bijzonder actiemodel: de Scania Fuel Fighter. De basis van dit actiemodel wordt gevormd door een 410, 450 of 500 pk 13-liter SCR-only motor; zowel in trekker- of in bakwagenuitvoering. Standaard krijgen alle nieuwe Scania trucks al een gratis Driver Training. De Fuel Fighter krijgt er voor een periode van zes maanden ook nog een gratis Driver Coaching traject bij. Op deze manier wordt het zeer lage brandstofverbruik van het voertuig gecombineerd met een optimale training en begeleiding van de chauffeur.

De Scania 13-liter motor heeft in de branche een ijzersterke reputatie voor zijn lage brandstofverbruik. In de (inter)nationale vakmedia heeft deze motor al menig brandstofrecord doen sneuvelen en ook bij de dagelijkse inzet bij onze klanten wordt deze reputatie regelmatig waargemaakt. Door er een pakket Driver Services aan toe te voegen wordt de Fuel Fighter verder geoptimaliseerd voor het laagste brandstofverbruik. Tijdens de Driver Training wordt de chauffeur een rijstijl aangeleerd die de maximale efficiency uit het voertuig haalt. In de periode van zes maanden Driver Coaching wordt de aangeleerde rijstijl geborgd om zodoende niet alleen de laagste brandstofkosten te realiseren, maar ook de laagste CO2-uitstoot. Daarom is de Fuel Fighter niet alleen gunstig voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Bron: Scania Nederland BV

Speciale Super Space Cab uitvoering

DAF Trucks komt met de XF Super Space Cab Celebration Edition. Met deze luxe en opvallend gestripete uitvoering van de grootste en meest comfortabele cabine in de markt, viert DAF de productie van de 250.000e truck met Super Space Cab. Chauffeurs worden getrakteerd op een luxueus aangekleed interieur, met onder meer een standaard cognac kleurig leerpakket.

“Hoe kunnen we de chauffeur het allerhoogste comfort bieden?” Die vraag leidde in 1988 tot de introductie van de DAF 3300 Space Cab, die dankzij het verhoogde dak de nieuwe standaard op het gebied van binnenruimte en chauffeurscomfort zette. In 1993 introduceerde DAF zelfs de overtreffende trap: de Super Space Cab, waarmee DAF opnieuw een nieuwe norm introduceerde.

De cabine van de nieuwste DAF XF Super Space Cab is voor elke chauffeur de meest ideale plek om in te werken, te wonen en te slapen. Ergonomisch onovertroffen, prachtig ingericht en extreem ruim. De cabine heeft een inhoud van maar liefst 12,6 m3 en is daarmee de meest ruime op de markt. De XF Super Space Cab biedt een indrukwekkende stahoogte van 2,23 meter en maar liefst 925 liter opbergruimte. Standaard zijn twee royale, 80 centimeter brede en 2,20 lange bedden, voorzien van een dik matras. Niet voor niets wordt de helft van alle DAF XF’s besteld als Super Space Cab.

De DAF XF Super Space Cab Celebration Edition is beschikbaar als 4x2 FT en 6x2 FTG trekker en in elke bakwagen variant. Qua motorisering kan worden gekozen voor de PACCAR MX-11 met 330 kW/450 pk of voor de PACCAR MX-13 motor met 355 kW/480 pk of 390 kW/530 pk. Bron: DAF Trucks N.V.

Scania S520 voor Leendertse

Dave Leendertse, directeur van het gelijknamige bronbemalingsbedrijf in Sassenheim nam onlangs een heel bijzondere Scania in gebruik. Het werd een voor de Benelux unieke bakwagen met de hoogste S-cabine en een 520pk SCR-only V8 motor. En dan óók nog eens in een 6x4*4 configuratie met een dubbel aangedreven met gestuurde en hefbare naloopas én in een XT bouwuitvoering.

Dave wilde eigenlijk een gewone 6x4 en met een P-cabine. “Wij doen tenslotte amper 35.000 km per jaar”, vertelt hij. “Maar helemaal gelukkig was hij daar niet mee, omdat wij met onze bronbemalingspompen nog wel eens onverhard terrein in moeten. Dat gaat beter met een voorwiel aangedreven as erbij. We hadden ooit eens zo’n truck maar die is op een gegeven moment van ouderdom afgevoerd. Bovendien wilde wij graag een écht V8 blok. Toen begon het puzzelen. Want Scania is ons merk en de dealer zit recht tegenover ons. Maar hoe modulair hun programma ook in elkaar steekt: onder een P-cabine past simpelweg geen 520 pk sterke achtcilinder.

Toch kwam er een oplossing die zelfs af fabriek gebouwd kan worden. “Door de asconfiguratie te wijzigen naar een 6x4*4, of te wel een 4x4 bakwagen met een extra  hefbare en gestuurde naloopas kregen we de mogelijkheid om ook de voorwielen elektronisch bij te schakelen op de aandrijving als dat nodig is. Maar een aangedreven vooras steekt hoger dan een gewone. Dankzij enige kunstgrepen, konden we dat onder een S-cabine krijgen. Bron: Scania Nederland BV

Overall winnaar Gomes NH

Onlangs zijn in Rotterdam de CSI (Customer Satisfaction Index Awards) 2019 van Mercedes-Benz Trucks uitgereikt. Tijdens dit jaarlijkse evenement vielen de Mercedes-Benz truckdealers en de Mercedes-Benz truckvestigingen in de prijzen, die het afgelopen jaar het hoogst scoorden op allround prestaties, 24-uursservice en klanttevredenheid.

Genodigden, bestaande uit de directies en medewerkers van de truckdealers en het management van Mercedes-Benz Trucks Nederland, waren aanwezig bij de feestelijke uitreiking van de awards door CEO Eric Brok van Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.. In de categorie Best Performing Dealer 2019 werd Gomes Noord-Holland tot winnaar gekroond, op de voet gevolgd door Wensink Automotive en Smeets Autogroep. In deze categorie werden de dealers beoordeeld op maar liefst 21 KPI’s (Key Performing Indicators). Daarmee is deze prijs uiterst prestigieus. Dealers kunnen zich met deze prijs ‘overall’ de beste noemen. Naast de eer en grote bokalen, ontvingen de winnende truckdealers een ingelijste oorkonde en bloemen. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Solide prestaties DAF in 2019

DAF Trucks heeft een prima jaar achter de rug. Met een marktaandeel van 16,2% in het zware (16+ tons) segment, behoort de onderneming tot de Top 3 van grootste truckmerken van Europa. In het lichte segment groeide DAF’s marktaandeel van 9,0% naar 9,7%. “Met eersteklas trucks en services en een excellent dealernetwerk staan we uitstekend gesteld voor verdere groei”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks.

De Europese truckmarkt in de klasse boven 16 ton kwam in 2019 uit op ruim 320.000 trucks, waarmee deze vrijwel gelijk bleef ten opzichte van het jaar ervoor. “De Europese economie was het afgelopen jaar sterk. Dat zorgde voor een hoge transportvraag, waardoor de behoefte aan trucks groot was”, stelt Harry Wolters. “Ons marktaandeel van 16,2% in het zware segment is het op één na beste resultaat in de geschiedenis van DAF.”

Net als in de afgelopen jaren was DAF in 2019 in het zware segment marktleider in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (29,4%), Polen (22,0%) en Hongarije (23,8%). Bovendien was de Nederlandse truckproducent de grootste in België en Luxemburg (19,4%) en in Bulgarije (23,6%). In Tsjechië, Litouwen en Griekenland was DAF de nummer één in zware trekkers, terwijl DAF in Frankrijk, de een-na-grootste truckmarkt van Europa, het grootste trekker-importmerk was. Bron: DAF Trucks N.V.

Hartman fuseert met J.P. Vis

Hartman Expeditie is een samenwerking aangegaan met J.P. Vis uit Kwintsheul. Eind vorig jaar fuseerde Hartman Expeditie al met branchegenoot Brinkman Trans. Het doel van de meest recente fusie door Hartman is een verdere schaalvergroting die leidt tot een grotere slagkracht op de markt voor geconditioneerd transport op Scandinavië.

Het vervoer van verse waren, en dan met name groenten en fruit vanuit Nederland naar Scandinavië is de kernactiviteit van zowel Hartman Expeditie als J.P. Vis. Beide bedrijven zijn met name gespecialiseerd in de groepage van geconditioneerde producten waarbij snelheid en betrouwbare levering van levensbelang zijn. Door de activiteiten samen te voegen kunnen er efficiëntere ritten worden samengesteld waardoor de leveringen nog sneller kunnen plaatsvinden. De klanten profiteren daarbij van de toegenomen dichtheid van het netwerk.

Gedurende de dag worden de zendingen verzameld vanuit heel Nederland en naar de overslagcentra in Poeldijk en Nieuw Amsterdam vervoerd. Daar worden vervolgens de meest efficiënte ritten samengesteld waarna de combinaties gedurende de avond uren naar Scandinavië rijden. Hierdoor liggen de verse groenten de volgende ochtend al in het schap in heel Scandinavië. Een overnight service die door een verdere verdichting van het netwerk nu nog verder kan worden uitgebreid. Bron: Hartman Expeditie