Nieuws


Introductie Next Gen Scania afgerond

Nu alle nieuwe producten en diensten in de etalage staan, is de lancering van Scania’s nieuwe truckgeneratie in Europa bijna voltooid. Wat nog rest is een aantal klant- en persevenementen waar de betrokken groepen vertegenwoordigers van de Scania-familie kunnen ontmoeten en vooral de nieuwe producten kunnen ervaren én ermee rijden, en waar ze te weten kunnen komen hoe Scania’s diensten helpen de winstgevendheid voor de klant te vergroten.

De lancering is nu ook serieus op gang gekomen buiten Europa, waar andere markten kennis kunnen maken met alle nieuwe kenmerken. De lancering als geheel zal in 2019 volledig zijn afgerond. Het beginpunt was in augustus 2016, toen Scania de eerste modellen van de nieuwe truckgeneratie in het Grand Palais in Parijs tentoonstelde.

In de eerste ronde lag het accent op langeafstandsvoertuigen, terwijl in de tweede fase (september 2017) vooral de bouwtoepassingen centraal stonden. Nu, bij de derde en laatste Europese lancering, ligt de nadruk op toepassingen in stedelijke omgevingen – d.w.z. vervoersactiviteiten in, rond en tussen steden, waar alle aspecten van duurzaamheid de belangrijkste uitdaging vormen.

“Het gehele wereldwijde aanbod van Scania vervangen en upgraden is een fantastische ervaring”, zegt Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Scania Trucks. “Het is een waar genoegen om ’s werelds modernste en meest duurzame vervoersoplossingen te kunnen introduceren, en het was en is een enorm karwei om te zorgen dat alles op tijd en op zijn plaats is.” Bron: Scania Nederland BV

Anssems kiest Renault Trucks

Anssems Aanhangwagens nam onlangs vijf volledig luchtgeveerde Renault Trucks T High 480 X-Low trekkers in gebruik. Het bedrijf rijdt sinds 20 jaar met Renault Trucks. Redenen hiervoor zijn onder andere het chauffeurscomfort, de lage kilometerkostprijs en de algehele kwaliteit van de trucks. De als eerste aangeschafte Renault Trucks Magnum heeft er ruim 1,1 miljoen kilometer opzitten en is nog steeds operationeel.

Het Rijense familiebedrijf Anssems Aanhangwagens BV produceert al veertig jaar aanhangwagens voor de professionele en particuliere markt. Het assortiment omvat onder meer bakwagens, bagage- en plateauwagens, autotransporters, machinetransporters en paardentrailers. Met de vijf nieuwe Renault Trucks T High-trekkers heeft Anssems nu veertien Renault-trucks in de vloot, op een totaal van vijftien trekkende eenheden. De trucks worden met open opleggers ingezet voor het eigen transport vanuit de zes productielocaties in Nederland, Duitsland en Frankrijk naar het dealernetwerk dat verspreid ligt over tien landen in Noord-West Europa.

“De lage koppelschotel van het X-Low chassis creëert maximale laadhoogte zodat we tot vier aanhangwagens kunnen stapelen”, vertelt Ronald Jansen, werkzaam bij Anssems. “Met de luchtvering kan bovendien de achterkant van de oplegger, die zelf ook een luchtgeveerde as heeft, worden verlaagd zodat de aanhangwagens gemakkelijk via rijplaten kunnen worden gelost.” Bron: Renault Trucks Nederland

Nieuwe Volvo FMX 8x8

Volvo Trucks kan nu een Volvo FMX 8x8 met een GVW van 44,5 ton leveren. Het voertuig heeft een uitstekende gewichtsverdeling door de asopstelling met een vooras en drie achterassen. Door de kruipversnellingen en de drie hydraulisch geveerde achterassen beschikt de truck over een goede terreinvaardigheid. De Volvo FMX 8x8 C-Ride komt als 6x6 af fabriek waarna hij bij Terberg Techniek wordt omgebouwd tot een 8x8 met een 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt net als de laatste as elektrisch-hydraulisch gestuurd. De aangedreven vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van waterpasdwarsregeling.

Het GVW van de Volvo FMX 8x8 bedraagt 44,5 ton. Het netto laadvermogen bedraagt 25.600 kg. Opvallend is de grote bodemvrijheid en de wijze waarop allerlei kwetsbare zaken zijn weggebouwd aan de onderkant wat resulteert in een imposante terreinvaardigheid.

“De Volvo FMX 8x8 is een op de Nederlandse markt geoptimaliseerd concept. Door de tridem asopstelling kunnen we een betere gewichtsverdeling realiseren. Bovendien bevordert deze asopstelling de wendbaarheid en beperkt de wringing in bochten. Dit zorgt voor uitstekende rijeigenschappen voor een truck die vaak over bouwterreinen met moeilijk toegankelijke ondergronden rijdt”, verklaart Imre Lörinc, verantwoordelijk voor het construction segment bij Volvo Trucks Nederland. Bron: Volvo Truck Nederland

4e Editie Mega Trucks Festival

Alweer de vierde editie van het Mega Trucks Festival komt er aan. Op zaterdag 16 en zondag 17 december 2017, staan de Brabanthallen 's-Hertogenbosch weer in het teken van het grootste indoor truckfestival van de Benelux. Twee sfeervolle dagen, voor chauffeurs, hun gezin en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Indoor truckshow, demo’s, chauffeursmarkt en volop entertainment en kinderplezier. Ruim 30.000m2 vermaak, met voor elk wat wils.

De verschillende truckmerken tonen de laatste snufjes op het gebied van Euro 6 en (milieuvriendelijke) ontwikkelingen. Importeurs en dealers showen recente afleveringen en toekomstige mogelijkheden. Met de aantrekkende transportmarkt is er volop aandacht voor (uitzend)werk en opleiding. Nascholing en Code95, mogelijkheden waar je wellicht niet eerder aan hebt gedacht.

Op veler verzoek keert RadioNL terug op het podium en brengt diverse artiesten mee naar de Brabanthallen. Neem plaats op het grote terras, voor een hapje en een drankje, en geniet van de muziek. Vanaf het podium worden leuke prijsjes weggegeven. Kinderen kunnen zich vermaken bij de kids corner. Genieten van de draaimolen of uitleven op het springkussen, terwijl papa’s en mama’s, opa’s en oma’s, familie en vrienden kunnen bijkletsen. En ook dit jaar zal de indoor zandbak niet ontbreken. Kijk voor meer informatie op de website Megatrucksfestival.nl

Vos Deventer kiest Schmitz Cargobull

Vos Expeditie Deventer BV is al meer dan zeventig jaar actief op het gebied van transport en distributie. Vanuit vestigingen in Deventer, Groningen en Ittervoort bedient het bedrijf heel Europa. Onlangs werd de opleggervloot uitgebreid met 44 nieuwe Schmitz Cargobull schuifzeilopleggers. Deze opleggers zijn geschikt voor multimodale inzet, maar ook voor toepassing in LZV combinaties.

,,Ons materieel moet zo veel mogelijk universeel inzetbaar zijn op verschillende modaliteiten. Met de nieuwe serie schuifzeil opleggers van Schmitz hebben we een compromisloze oplossing voor vervoer over weg, rail en water, én voor toepassing in een LZV combinatie. De nieuwe opleggers zijn namelijk uitgevoerd in een zogenaamde ‘Huckepack’ uitvoering. Dat betekent dat ze verstevigde gemarkeerde  vlakken hebben waar ze gelift kunnen worden om op de trein te zetten. Daarmee kunnen wij multimodaal vervoer toepassen waar dat mogelijk is’’ aldus Dhr. Jules Menheere, Managing Director van Vos Expeditie Deventer BV.

De opleggers zijn geschikt voor vervoer over het spoor, maar dankzij de opklapbare achterbumper zijn ze ook in het Ro-Ro vervoer inzetbaar, bijvoorbeeld naar Engeland of Scandinavië. Daarnaast zijn de opleggers goedgekeurd voor toepassing in een LZV combinatie. De heer Menheere: ,,De LZV heeft zowel in Nederland als in Scandinavië vaste voet aan de grond gekregen, maar ook in België en in Duitsland worden momenteel stappen gezet. Zodra de wetgeving het toelaat zijn wij er klaar voor met deze nieuwe opleggers. Daarmee zijn we klaar voor de toekomst, en klaar voor een nog duurzamere vorm van wegtransport’’. Bron: Schmitz Cargobull

MAN 6x2/4 trekkers voor GBO

Gebr. Van den Brand & van Oort B.V. in Uden is actief op het gebied van grond, weg- en waterbouw in de ruimste zin van het woord. Grondverzet en sloopwerken horen ook bij de disciplines en daarvoor zet het bedrijf naast een eigen machinepark ook 20 trucks in. De nieuwste investeringen in het wagenpark betreffen twee MAN 26.460 trekkers die worden ingezet in combinatie met kipper-opleggers.

“MAN Trucks heeft bij ons eigenlijk altijd deel uitgemaakt van onze vloot en hoewel we meerdere merken hebben lopen, komen we toch altijd ook weer bij MAN terug. Dat heeft te maken met zowel de kwaliteit van de trucks zelf als die van de dealer, MAN Dealer Eindhoven. Verder is naar onze mening de prijs- kwaliteitverhouding gewoon goed bij MAN. Wij hebben er uitstekende ervaringen mee en onze chauffeurs zijn er bijzonder tevreden over’’, aldus Dirk van den Brand. Hij is verantwoordelijk voor het wagenpark.

De trekkers zijn uitgevoerd met een liftbare en sturende voorloopas waardoor het maximale laadvermogen wordt gehaald zonder de aslasten te overschrijden. Het bedrijf heeft gekozen voor de TGX. Van den Brand: “Wij vinden een stukje comfort en ruimte belangrijk, en de uitstraling van zo’n TGX is heel goed.’’ Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Sanders|Fritom houdt kosten laag

Bij logistiek dienstverlener Sanders|Fritom in Uden rijden de voertuigen tot dik 200.000 kilometer per jaar. Dan zijn betrouwbaarheid en een laag verbruik belangrijk om de kosten in de hand te houden. Op beide vlakken heeft de dienstverlener de afgelopen jaren zeer goede ervaringen met DAF. De afgelopen jaren is dan ook voornamelijk in dit merk geïnvesteerd. Van de 52 trucks zijn er nu 44 van DAF, zowel trekkers als bakwagens. Binnenkort volgt nummer 45: een nieuwe CF. Allen geleverd en onderhouden door dealer Van Hooft bedrijfswagen in Veghel.

‘DAF heeft de techniek goed voor elkaar, waardoor we weinig problemen ervaren’, aldus Tom Wiersma, Operationeel Manager bij Sanders|Fritom en bestuurslid van de Fritom-holding. ‘We streven ernaar om onze vervoersmiddelen zo productief mogelijk in te zetten en om ze slechts één keer per jaar weg te brengen voor een onderhoudsbeurt in combinatie met de APK. Daarnaast is brandstof een van onze grootste kostenposten. Het is daarom voor ons belangrijk dat we ook naar het verbruik van de voertuigen kijken. DAF springt eruit met zijn nieuwe motoren. Wij ervaren dat die zo’n drie tot vijf procent zuiniger zijn dan de oudere modellen.’

Sanders|Fritom vervoert onder meer goederen voor VDL Groep in Eindhoven, groothandelaar Dobotex en staalleverancier MCB. De goederen die de logistiek dienstverlener vervoert zijn heel divers. Wiersma: ‘Denk aan sanitair als wc-potten en kranen, maar ook ondergoed, sokken, auto-onderdelen, busramen, skiboxen en grondstoffen.’ Bron: DAF Trucks N.V.

Samen voor lesprogramma Veilig Op Weg

Onlangs kregen de kinderen van groep 7 en 8 van OBS De Optimist in Hoofddorp onder toeziend oog van TLN-voorzitter Arthur van Dijk en Eric Brok, Managing Director Trucks Mercedes-Benz Nederland, les over veiligheid in het verkeer. Het programma Veilig op Weg van TLN (Transport en Logistiek Nederland) en VVN (Veilig Verkeer Nederland) is toegespitst op de omgang met vrachtwagens in het verkeer. Mercedes-Benz Trucks Nederland stelt hiervoor een Actros veiligheidstruck ter beschikking.

Veiligheid is voor Mercedes-Benz Trucks een zeer belangrijk thema. Het merk heeft dan ook een indrukwekkende historie opgebouwd als het gaat om het uitvinden van actieve en passieve veiligheidssystemen. De deelname aan het lesprogramma Veilig op Weg van TLN is volgens Eric Brok dan ook volstrekt logisch: “We zijn niet voor niets al jarenlang betrokken bij dit project. Wij weten dat de impact van ongevallen met vrachtwagens vaak groot is. Niet alleen fysiek, maar zeker ook emotioneel, maatschappelijk en financieel. Wij hebben als doel het aantal slachtoffers in het verkeer waarbij vrachtwagens betrokken zijn tot nul terug te brengen. Als we kunnen bijdragen aan de bewustwording van kinderen in het verkeer, dan doen we dat graag.”

De lessen van Veilig op Weg zijn voornamelijk gericht op de dode hoek van de vrachtwagen. Hiervoor wordt de theorie klassikaal besproken en mogen de kinderen in en om de Actros zelf ervaren wat het zicht van de chauffeur is en hoe kwetsbaar je in het verkeer kunt zijn. Arthur van Dijk: “De kinderen van groep 7 en 8 worden vaak niet meer door ouders naar school gebracht en zijn ineens zelfstandige deelnemers in het verkeer. We willen niet zozeer de verkeersregels bijspijkeren, maar hen juist bewust maken waar je in het verkeer staat en hoe je gezien wordt.” De kinderen in de cabine van de Actros waren vooral verbaasd over het feit dat een complete groep kinderen uit het zicht verdween als deze dicht bij de truck stond. Daarom hanteert Veilig op Weg met ‘blijf er rechts en ruim achter’ en ‘houd minstens drie meter afstand’ twee belangrijke vuistregels. Bron: Mercedes-Benz Nederland B.V.