Nieuws


Van Grinsven blijft bij Scania

Van Grinsven grondboringen en bronbemaling uit Wilbertoord zette recent een nieuwe Scania P450 6x4 met een aangedreven vooras en een gestuurde naloopas in een XT-uitvoering op de weg. Of exacter gezegd: op de bouwplaats. Want de Scania vormt een essentieel element in het hele proces rond een bronbemaling. Om de configuratie compleet te maken werd het chassis voorzien van een 24 ton/meter kraan.

“Deze Scania is technisch nagenoeg gelijk aan een die we eerder gekocht hebben. Behalve natuurlijk dat deze onze eerste van de laatste generatie is”, vertelt Jos van Grinsven. Hij is oprichter en samen met Tom Jacops mede-eigenaar van het bedrijf. “Dus ook deze heeft een lange dagcabine maar nu wel met de normale dakhoogte. De vorige had een laag dak omdat wij dachten dan met de kraan makkelijk voor over de cabine heen te kunnen werken. Maar in de praktijk komt dat amper voor. Wij kiezen altijd voor een compacte cabine voor een makkelijke instap en een optimaal zicht rondom. Wat dat betreft heeft ook de nieuwe P-cabine mij weer blij verrast. En de ergonomie is helemaal af. Hoewel dat voor die 40.000 km per jaar van ons niet het meest belangrijke is. Het aantal PTO-uren daar en tegen, is vele malen hoger.”

De nieuwe Scania is heel bijzonder opgebouwd. “Wij gaan met deze auto bronbemalen. Daarom staat er achter de cabine een 24 t/m kraan die 16 meter kan uitschuiven voor het hijsen van buizen. Bij het opstarten van een bemaling heb je veel schoon water nodig. Dat voeren we zelf mee in een platte watertank met een inhoud van 8.000 liter die op het chassis ligt. Uiteraard zitten daar slingerschotten in, ook voor de stevigheid want daarbovenop is de laadbak gebouwd. Daarop is plaats voor de losse bronbemalingsinstallatie en verder zijn er rekken voor alle slangen en buizen. In het chassis hebben we nog een PTO aangedreven pomp zitten. Samen met de losse boormachine die we op de aanhanger meenemen, vormt dat al het gereedschap om een bronbemaling aan te leggen.” Bron: Scania Nederland BV

Nogmaals 19 nieuwe Actros trucks

De Mandemakers Groep uit Waalwijk heeft onlangs de eerste van negentien nieuwe Actros trucks in gebruik genomen. Deze in 2020 bestelde serie Mercedes-Benz trekkers werd na een grondige oriëntatie opnieuw boven andere merken verkozen. Met name de Total Cost of Ownership en de innovaties waren doorslaggevend. Mercedes-Benz truckdealer ROGAM overhandigde de sleutels op gepaste afstand.

Voor het eigen transport van keukens, sanitair en meubelen voor verschillende winkelformules, heeft De Mandemakers Groep haar vloot uitgebreid met nieuwe trucks van Mercedes-Benz. De ingebruikname van de eerste nieuwe Actros trekkers maakt onderdeel uit van een order van negentien trekkende eenheden en volgt kort na een reeds in 2019 geleverde serie. De Actros trekkers van het type 1840 LS werden vergeleken met trekkers van andere merken. Toch gaf de aantrekkelijke TCO (Total Cost of Ownership), dankzij het gunstige verbruik en de hoge restwaarde, de doorslag.

Maar ook zaken als chauffeurscomfort en veiligheid speelden een belangrijke rol. Hierdoor komt het aantal Mercedes-Benz trucks op 75 in een vloot van 85 trekkende eenheden. Marcel van Veldhoven, manager transport bij De Mandemakers Groep: “Eigenlijk wil je in je eigen wagenpark goed kunnen vergelijken en benchmarken. Idealiter zou je dan wat minder op één merk leunen. Maar het brandstofverbruik, de restwaarde en de innovaties waarmee Mercedes-Benz toch steeds de markt vooruit is, maken het verschil.” De nieuwe Actros trucks zijn standaard uitgerust met onder meer het nieuwe PPC en de MirrorCam. Deze zorgen voor meer veiligheid en een tot wel 5% lager brandstofverbruik. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Bluekens versterkt EV-expertise

Bluekens Truck en Bus versterkt zijn specialisme op het gebied van elektrische en emissievrije voertuigen (EV). In Breda opent dit jaar een kenniscentrum waar men terecht kan met vragen over elektrische bedrijfswagens. Het doel is om klanten in alle facetten van elektrisch rijden optimaal te begeleiden. Duurzame transport en logistiek is al jaren een belangrijke pijler van Bluekens Truck en Bus. Algemeen directeur Jaco Overbeeke: “We beschikken over veel kennis en ervaring over elektrisch aangedreven voertuigen en hebben speciale faciliteiten voor onderhoud aan elektrische bedrijfswagens en bussen. In Oosterhout is een volwaardige elektro-werkplaats gevestigd. Onze opgeleide EV-technici beschikken daar over alle faciliteiten om te werken aan elektrische voertuigen.”

Ook in de nieuwe werkplaats van Breda vinden steeds meer werkzaamheden plaats aan elektrische voertuigen van diverse merken, zoals Renault en BD. Bovendien wordt er, in de vorig jaar opgeleverde aanbouw, dagelijks gewerkt aan elektrische OV-bussen van onder andere Volvo en BYD. De Bus-afdeling voert hier Pre-Delivery Inspectie (PDI) projecten uit en doet er modificaties aan onder andere (elektrische) OV-bussen. Aan de overkant van deze vestiging aan de Tinstraat wordt dit jaar een kenniscentrum speciaal voor EV geopend. Bezoekers kunnen zich in het kenniscentrum door specialisten laten informeren over alle ins en outs van zero-emissie logistiek. Welke kansen bieden elektrische voertuigen? Is het iets voor uw bedrijf? Hoe werkt het? EV-experts beantwoorden alle vragen en laten de mogelijkheden zien. Ook kunnen bezoekers elektrisch rijden in de praktijk ervaren tijdens een proefrit. Bron: PR Bluekens

Renault trucks introduceert Packs

Renault Trucks Nederland introduceert packs, zgn. voordeelpakketten voor haar distributie en lange afstand trucks om in navolging van de standaard 3 jaar garantie het totaalconcept ‘zorgeloos ondernemen’ voor transporteurs nog completer te maken. “De gedachte er achter is simpel en transparant”, aldus Jerome Berthelet, Managing Director van Renault Trucks Nederland. “Dit aanbod is een logisch vervolg op onze standaard 3 jaar garantie, uniek in de Nederlandse markt. Ontzorgen en daarmee bijdragen aan zorgeloos ondernemen is voor Renault Trucks een belangrijk doel. Iedere transportondernemer, van klein tot groot, wil zich kunnen focussen op het leveren van transport in de breedste zin van het woord. En wij kunnen ze op deze manier daarin van A tot Z ondersteunen. Op een duidelijke en transparante manier. What you see is what you get!”

Wanneer er een nieuw model T of T High, D of D Wide wordt aangeschaft kan er tegen een vast en voordelig tarief gekozen worden voor een aanvullend pack per model wat aansluit bij de specifieke behoefte van de klant en het inzetgebied van de truck. Binnen het T-Line 2020 segment kan er gekozen worden uit 3 verschillende packs:

1) Het Comfort Plus pakket met o.a. automatische airconditioning, cabineverlichting (nacht + indirect), koelkast, luchtgeveerde cabine, LCD afstandsbediening bij het bed, lederen bekleding, luxe chauffeursstoel, luchtgeveerde bijrijdersstoel easy access, touchscreen multimediascherm en Roadpad+ met TomTom Trucknavigatie en DAB+ radio.

2) Het Fuel Economic pakket met o.a. speciale Fuel Eco instellingen voor een extra brandstofbesparing tot 3%, bandenspanningscontrole (TPMS), een geïntegreerde bumperspoiler, zij-skirts met extenders, Optivision map based en Optifleet Check fleetmanagement.

3) Het Safety Max pakket met o.a. extra bochtenverlichting, koplampsproeiers, Adaptive Cruise Control, Xenon koplampen en LED achterlichten.

De D-Line modellen 2020, D 2.1 en D Wide, hebben een eigen Comfort Plus pakket met o.a. 185 Ah accu’s, achteruit-rijsignaal, een global cabine (lange cabine), mistlampen voor, Comfort chauffeursstoel, opbergruimte op de motortunnel + lade, smartphone houder en een lederen stuurwiel. Iedere ondernemer kan de al zeer compleet gespecificeerde T- en D-Line 2020 trucks nog completer maken. En hierdoor eenvoudig sturen op een lager brandstofverbruik, veiliger transport en efficiënter werken of een verhoogd chauffeurscomfort. Bron: Renault Trucks Nederland

Kuijpers transport vergroot flexibiliteit

Kuijpers transport in Veghel nam onlangs twee nieuwe Scania P220 bakwagens in gebruik met de zescilinder zeven liter SCR-only motor. Hoewel Scania niet het hoofdmerk is bij Kuijpers, was de aanschaf een bewuste keuze. Vooral de veiligheid, het goede zicht rondom, de comfortabele instap en het goede verbruik gaf hier de doorslag.

“Wij zijn een transportbedrijf met 65 voertuigen dat van flexibiliteit de core-business gemaakt heeft,” vertelt directeur-eigenaar Bas Kuijpers. “Wij vormen de flexibele schil voor een 20-tal verschillende opdrachtgevers. Schaalgrootte is hier heel belangrijk. Het kan goed zijn dat één klant morgen plotseling elf voertuigen meer nodig heeft en een andere juist vier minder. Door onze omvang kunnen wij dat goed handelen. Beter dan een eigenrijder met één voertuig.”

De nieuwe Scania’s komen dan ook in een veelzijdig nest. “Deze twee zijn opgebouwd als koelwagen. Dus die gaan voornamelijk geconditioneerd transport rijden. Maar dat is extra. Al onze 18 bakwagens hebben een gewone gesloten opbouw; dus voor hetzelfde geld rijden de nieuwe Scania’s straks ook eens een dagje in het witgoed. De rest van onze vloot zijn trekkers. Dus daar komt van alles achter, van bulktanker tot gewone trailer. Voor ons is het de uitdaging om heel veelzijdig geschoold personeel te hebben. Je kunt een tankerchauffeur nog wel een dag op een containerauto zetten. Maar omgedraaid wordt het ingewikkelder. Dat is ook wel het leuke van chauffeur bij Kuijpers zijn: er is voor elk wat wils. Wil je elke dag hetzelfde: dat kan. Wil je juist afwisseling? Dan moet je bij ons komen werken.” Bron: Scania Nederland BV

Nieuwe koeltrailer voor Mikristja

Het met drie trucks rijdende internationale transportbedrijf Mikristja heeft onlangs een nieuwe Schmitz Cargobull S.KO trailer in gebruik genomen. De nieuwe koeltrailer heeft een onmiskenbaar kleurrijk en opvallend uiterlijk en is geleverd door Midland Trucks uit Woerden. Mikristja is de naam van een bedrijf dat wordt gerund door het chauffeursechtpaar Desiree en Raymon Bron. Zij werken vanuit Sappemeer en voeren ritten uit naar Scandinavië, Zuid Frankrijk en  naar andere delen van Europa. “We werkten vaak in opdracht van bedrijven die zelf een trailer konden leveren. Vanwege werk van een van onze opdrachtgevers, bleek het het beste om zelf een koeltrailer te bestellen, die we uiteraard in lijn hebben gebracht met het uiterlijk van onze trucks”, legt Desiree Bron uit.

Samen met haar echtgenoot Raymon Bron voert het paar regelmatig ritten uit op het zuiden van Frankrijk. “Dat is zeker niet onze enige bestemming. We hebben ervaring met ritten tot voorbij de poolcirkel”, zegt Desiree Bron, die samen met Raymon nog werk biedt aan nog twee andere chauffeurs. “We verwachten dat de nieuwe trailer voor uiteenlopende bestemmingen ingezet gaat worden. Sinds de ingebruikname is de trailer continu aangekoppeld geweest en stond hij nauwelijks stil. Daarvoor zijn we in tijden als deze natuurlijk dankbaar”, aldus Desiree. Bron: Schmitz Cargobull Nederland BV

Kostenbesparing voor VTB

VTB uit Veenendaal heeft onlangs drie Volvo’s FH I-Save in gebruik genomen. De trucks worden ingezet voor het langeafstandstransport voor verschillende opdrachtgevers van VTB naar met name Italië en Zweden. Vooral de kostenbesparing die VTB verwacht te realiseren door het gunstige brandstofverbruik van I-Save was doorslaggevend bij de keuze voor Volvo Trucks. De voertuigen werden geleverd door dealer Harbers Trucks.

De Volvo’s FH I-Save worden door VTB ingezet voor verschillende transportopdrachten naar voornamelijk Italië en Zweden. Voor dit langeafstandstransport blijkt I-Save een ideale oplossing te zijn. “Wij zien nu al dat we met onze drie nieuwe Volvo FH I-Save trekkers een aanzienlijke kostenbesparing neer gaan zetten. De trucks rijden per jaar zo’n 160.000 km. Met een brandstofbesparing van 4 tot 7% loopt de besparing behoorliljk op”, verklaart Gert van Holland, directeur-eigenaar van VTB. 

Ook de chauffeurs zijn enthousiast over de nieuwe voertuigen: “Ze ervaren de Volvo FH I-Save als een heel prettige truck. Ze zijn vooral te spreken over de extra trekkracht en merken dat de auto echt sterker is”, vervolgt Gert van Holland. De kern van de Volvo FH met I-Save is de nieuwe, D13TC-motor: de meest brandstofefficiënte motor voor lange afstanden van Volvo Trucks ooit. De motor heeft zuigers met een gepatenteerd, gegolfd binnenwerk die de verbranding verbeteren en de efficiency verhogen door warmte en energie naar het midden van de cilinders te leiden. Overtollige energie in de uitlaatgassen wordt vervolgens gebruikt om de motor aan te drijven via de Turbo Compound-unit. Dit is een extra turbine die in de uitlaatgasstroom is geplaatst. Bron: Volvo Trucks Nederland

Unieke Iveco Eurocargo 4x4

Dé maritieme dienstverlener van Noord-Nederland heeft onlangs een unieke Iveco Eurocargo in ontvangst genomen. De multifunctionele 4x4 is uitgerust met de zwaarst mogelijke motor in de medium-range van Iveco, namelijk: 280 pk. Door het lage eigengewicht beschikt BDS Harlingen over een échte terreinwagen met veel terreinvaardigheid en een GVW van maximaal 15 ton. Hierdoor is het in staat om onverstoord alle bergingswerkzaamheden op het strand of in de duinen uit te voeren.

Van Den Helder en Delfzijl tot de Waddeneilanden, BDS Harlingen rukt bij calamiteiten op onverharde wegen/ondergrond nu voor het eerst uit met een Iveco Eurocargo. Het bedrijf uit Harlingen bestaat inmiddels 35 jaar en is vanaf het begin met Iveco gaan rijden. Na succesvolle ervaringen met de IVECO Daily wordt het wagenpark nu uitgebreid naar vijf stuks. Andre Borsch: “Met onze nieuwe terreinwagen hebben wij een prachtig nieuw visitekaartje voor ons bedrijf en daar zijn we enorm trots op! We willen bij een calamiteit op alle moeilijke plekken en gebieden kunnen komen. Dan heb je zo’n Iveco Eurocargo 4x4 zeker nodig!” Bron: Iveco NLS