Nieuws


Kampioen innovatie Busworld 2019

Tijdens de 2019-editie van Busworld in Brussel (18 t/m 23 oktober) presenteert MAN Truck & Bus een groot aantal stads- en intercitybussen, touringcars en minibussen van zowel MAN als NEOPLAN. Tot de primeurs behoren de Lion’s City 19, de Lion’s Intercity met de nieuwe D15-motor én de eTGE Combi en TGE City minibussen. Daarnaast kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met de rijdende, volledig elektrische MAN Lion’s City E.

Tijdens Busworld toont MAN voor het eerst de Lion’s City 19 EfficientHybrid. Met deze 18,75 meter lange bus breidt MAN zijn nieuwe generatie lijnbussen uit met een aantrekkelijke, kostenefficiënte oplossing voor binnenstedelijk vervoer. De drieassige uitvoering van de Lion’s City 19 EfficientHybrid die op de show in Brussel zijn opwachting maakt, biedt plaats aan 38 zittende passagiers, vier meer dan in de Lion’s City 18. Een zeer efficiënte D1556 LOH dieselmotor met 360 pk (265 kW) zorgt voor de aandrijving en voldoet aan de Euro 6d emissiestandaarden. Eveneens een showprimeur: de bus heeft een actieve bochtassistent met voetgangerdetectie, om ongevallen met voetgangers die zich in de dode hoek bevinden, te voorkomen. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Nedcargo ontzorgt klant met Scania’s

Logistiek dienstverlener Nedcargo nam onlangs vier nieuwe Scania R450 trekkers in gebruik. De vier trucks rijden voor klant De Kikvorsch dagelijks een breed assortiment speciaalbieren en andere dranken naar distributiecentra en slijters voor de groothandel. De keuze voor Scania werd zowel ingegeven door de voorkeur van De Kikvorsch als door de TCO van de voertuigen. “Met een dagelijks brandstofverbruik van 1 op 4 wordt die TCO alleen maar beter,” licht Resource Manager Transport & Distributie Benelux, Toine van Bladel, toe.

Nedcargo is gespecialiseerd in de logistiek van voeding, drank en retail en is gevestigd op diverse locaties in Nederland en België. Toine van Bladel: “Wij verzorgen voor een groot aantal klanten de warehousing en levering van hun producten aan de retail. Daarvoor hebben we een wagen park van zo’n 120 voertuigen en ca. 240 trailers. Onze voertuigen komen dus veel bij de klanten van onze klanten op het terrein. Daarom stellen we hoge eisen aan het materiaal en de man of vrouw achter het stuur.”

“De vier nieuwe Scania’s rijden voor onze klant De Kikvorsch door Nederland, Belgie en Duitsland om hun speciaalbieren en andere dranken te distribueren. Omdat deze heel dedicated voor dat bedrijf rijden hebben we ook de kleurstelling van de trucks iets aangepast. De Kikvorsch rijdt al langer met Scania’s en de voertuigen zijn ook meteen een visitekaartje. De groep chauffeurs die wij hier inzetten is heel gedreven en ziet het als een uitdaging zo efficiënt mogelijk te rijden. Met een verbruik van zo’n 1 op 4 doen ze het heel goed want het zijn vaak niet de lichtste ritten. Het mooie is ook dat de info uit het Fleet Management Systeem volledig in lijn is met de tankbonnen,” aldus Van Bladel. De voertuigen zijn allemaal geconnecteerd en bij de Scania dealer in een full-service Reparatie-/Onderhoudscontract ondergebracht. Met de ingebruikname van de nieuwe trucks hebben de chauffeurs allemaal een Scania aflevertraining gehad om meteen vanaf de start al goede prestaties neer te kunnen zetten. Ook op de veiligheid is niet bezuinigd. Zo zijn alle vier de voertuigen o.a. uitgerust met een stand-airco, lane departure warning, en adaptive cruise control, en is er ook voor een optimaal chauffeurscomfort gezorgd. Bron: Scania Nederland B.V.

Gratis nieuw lederen interieur

Ondernemers die op zoek zijn naar een gebruikte MAN-truck die rijdt als nieuw, kunnen terecht bij de MAN TopUsed Lease Series. De trucks uit deze collectie zijn te rijden voor een scherp operational leasebedrag en 10 ‘tops’ garanderen de kwaliteit. Daar komt nu een extra ‘top’ bij: tijdelijk worden de jong-gebruikte TGX 26.440 6x2/4 BLS en de TGX 18.440 4x2 BLS geleverd met een gratis compleet nieuw lederen interieur.

Een gebruikt MAN-model uit het TopUsed Lease Series-assortiment heeft altijd tien ’tops’, die aantonen dat de truck in topconditie is. Om te beginnen gaat het om jong-gebruikte modellen met maximaal 500.000 (6x2) of 550.000 kilometer (4x2) op de klok. Ze hebben een uitgebreide technische controle doorlopen en worden geleverd met een nieuwe APK. Ook dankzij de premium voorbereiding met alle noodzakelijke reparatie- en servicewerkzaamheden, de belangrijkste wettelijke inspecties en banden met een minimale profieldiepte van 6 mm zijn ze perfect voorbereid op een nieuwe start. Die start is ook letterlijk fris: TopUsed Lease Series-modellen hebben altijd een hoogwaardige visuele opknapbeurt en een volledige reiniging achter de rug. De laatste belangrijke top is dat voor deze trucks flexibele leasetermijnen vanaf 12 maanden mogelijk zijn én dat operational-leasetarieven aantrekkelijk zijn (vanaf 799/maand). Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Hardroze Scania's voor Agra Service

Agra Service Nabuurs (ASN) uit Overloon heeft al sinds jaar en dag zonder twijfel de meest herkenbare trucks uit de wijde omtrek. Elk nieuw voertuig komt in een RAL hard roze met een gele streep. Zo ook met de twee nieuwste aanwinsten van het bedrijf: een G450 8x4 met gestuurde hefbare naloopas en een G450 4x2 als trekker. Beide voertuigen zijn volledig luchtgeveerd en hebben negen tons voorassen en de normale dakhoogte.

Agra Service Nabuurs ging in 1991 van start toen Hans en Wilma Nabuurs vanuit de mestbranche de activiteiten als zelfstandige ondernemers verder gingen uitbouwen. Met zoon Wouter en nog vier medewerkers is het een echt familiebedrijf met hart voor de zaak, de klanten én voor Scania’s. Want op één na, staat er op elke truck de bekende Griffioen. “Dat laatste komt echt door de band met de dealer in Gennep,” vertelt Wouter. “De service en inzet van de werkplaats trekt ons elke keer weer over de streep als er een nieuwe moet komen.” Deze keer werden dat er zelfs twee. “Het zijn onze eerste voertuigen van de nieuwe generatie.”

De 8x4 is uitgerust met een Terberg Haakarm als containerauto. “Daarmee vervoeren wij werkelijk alles: van Tempex tot tuinboontjes. Eigenlijk hadden we weer een gewone 6x2 gewild want bij ons draait alles om een laag eigengewicht. Maar dat wringt toch heel vaak met de praktijk: in het veld heb je toch vaak net iets meer tractie nodig en het risico van overbelading ligt met een 6x2 bij ons toch wel heel erg op de loer. Met deze 8x4 zijn we ondanks de Durabright Alcoa velgen weliswaar een 1.500 kilo zwaarder waar ik op een ton gehoopt had. En hij is natuurlijk duurder. Maar aan de andere kant kunnen we ook vijf ton meer laden terwijl de auto veel makkelijker werkt omdat het met de gewichtsverdeling over de assen veel beter klopt. Daarbij is de draaicirkel net zo groot als die van de 6x2 én de tractie is beter dan met een Robson Drive.” Bron: Scania Nederland B.V.

FIA European Truck Racing

IVECO wordt voor het tweede opeenvolgende jaar bekroond tot de algehele winnaar van het FIA European Truck Racing Championship 2019 als technische sponsor van "Die Bullen von IVECO" - de samenwerking tussen Team Schwabentruck en Team Hahn. Jochen Hahn, achter het stuur van zijn IVECO Stralis, won de titel van FIA European Truck Racing-kampioen voor de zesde keer en behaalde de prestatie door het winnen van ten minste één race in elk evenement in 2019.

IVECO werd opnieuw bekroond tot winnaar van het FIA European Truck Championship 2019 en herhaalde zijn succes tijdens de editie van 2018. Het heeft het FIA European Truck Racing Championship 2019 gedomineerd met het 'Die Bullen van het IVECO' Team, dat vanaf het eerste evenement in Misano de leiding nam en het hele seizoen zijn positie handhaafde om de kampioenstitel te winnen met zijn overwinning voor de voorlaatste evenement in Le Mans, een week voor de laatste Grand Prix in Jarama.

Dankzij de uitzonderlijke prestaties van Jochen Hahn, die 13 overwinningen behaalde - minstens één per evenement - en nog 18 podiumplaatsen, staat IVECO ook op de eerste plaats in de ranglijst van de coureurs, aangezien hij voor de zesde keer de titel van FIA European Truck Racing Championship claimde. Steffi Halm, in het tweede seizoen als teamleider van het Schwabentruck-team, behaalde in totaal 11 podiumplaatsen en verbeterde de zesde plaats van vorig jaar door op de vierde plaats te eindigen in de algemene ranglijst van de coureurs. Bron: Iveco NLS

Nieuwe, zuinige en stille achteras

Een 2% lager brandstofverbruik door minimale interne wrijvingen en een snelle eindreductie, een ongeëvenaard laag eigengewicht, een zeer lange service-interval, het hoogste comfort voor de inzittenden en robuuster dan ooit; DAF Components presenteert een nieuwe, aangedreven achteras voor touringcars en bussen die op alle vlakken de nieuwe maatstaf zet. Tegelijk presenteert DAF Components nieuwe Euro 3 en Euro 5 PACCAR-busmotoren die tot wel 12% zuiniger zijn dan hun voorgangers.

De nieuwe achteras – met een eindreductie van 2.05 – past net als het volledig nieuwe motorengamma naadloos binnen de down speeding filosofie van DAF Components: maximale prestaties bij ongekend lage toerentallen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik en een optimaal geluidscomfort.
De nieuwe achteras maakt brandstofbesparingen van zo’n 2% mogelijk. Die winst komt voor een deel voor rekening van de nieuw ontwikkelde kroonwiel-pignon set. Deze garandeert minimale wrijvingsverliezen.
Ook zet de as de nieuwe maatstaf op het vlak van gewichtsbesparing zonder aan robuustheid in te leveren. In vergelijking met andere aangedreven achterassen voor touringcars en bussen, is de nieuwe as van DAF Components tot wel 70 kilo lichter. Bovendien hoeft de olie in het aslichaam nog maar eens per 540.000 kilometer te worden ververst, wat de uptime van de touringcar of bus verder verhoogt. Bron: DAF Trucks N.V.

32 Volvo’s voor Hessing Logistiek

Met een order van 32 Volvo’s FH met I-Save met Turbo Compound zet Hessing Logistiek vol in op brandstofbesparing en reductie van CO2-uitstoot. Volvo Trucks-dealer Van der Linden van Sprankhuizen (LVS Trucks) gaat de trucks leveren. Hessing Logistiek zet de Volvo FH 460 4x2-trekkers in voor geconditioneerd transport van levensmiddelen in Nederland, België en Duitsland.

Na een uitgebreide oriëntatie viel de keus op de Volvo FH met I-Save met Turbo Compound, vertelt directeur logistiek Rens van Brugge. “Een deel van ons wagenpark moet worden vernieuwd en op voorhand hadden we een aantal criteria: veiligheid, de mening van chauffeurs, de serviceorganisatie en het brandstofverbruik. We gaan met deze trucks namelijk flink wat kilometers maken, zo’n 190.000 per jaar. We hebben een tender gedaan waarbij we vijf merken met elkaar hebben vergeleken. Op alle punten scoorde Volvo het best.”

De Volvo FH met I-Save met Turbo Compound biedt Hessing Logistiek de mogelijkheid om het transport verder te verduurzamen. “Niet voor niets zijn we Lean & Green-gecertificeerd en is ons doel om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden”, vertelt Van Brugge. “De order van 32 Volvo FH met I-Save met Turbo Compound, waarmee we het brandstofverbruik en dus de CO2-uitstoot kunnen verlagen, past hier naadloos in.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Mercedes-Benz helpt transportsector

Mercedes-Benz Trucks Nederland is een campagne gestart om transportbedrijven te helpen met het werven van truckchauffeurs. In het kader hiervan is www.truckchauffeur.nl gelanceerd, een website waarop klanten van Mercedes-Benz Trucks hun chauffeursvacatures kunnen plaatsen. Met deze site en de inspirerende campagnefilm wil Mercedes-Benz Trucks de transportsector helpen het chauffeurstekort te reduceren.

Al jaren hebben transportbedrijven te maken met een tekort aan truckchauffeurs. Dit zorgt er zelfs voor zorgt dat de groei van Nederlandse bedrijven geremd wordt. Diverse brancheorganisaties, het UWV en ook transportbedrijven hebben al initiatieven ondernomen om chauffeurs te werven. Nu heeft Mercedes-Benz Trucks Nederland als eerste vrachtwagenmerk haar eigen chauffeurscampagne bedacht en uitgerold. Deze landelijke campagne vertaalt zich in een website met informatie over het vak en vacatures van transportbedrijven. Daarnaast is er een campagnefilm verschenen, waarin een ode aan het vak truckchauffeur wordt gebracht. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.