Nieuws


DAF XF servicetruck Dakar

Het is een jongensdroom: meedoen aan de Dakar Rally. Die droom komt uit voor Michiel Becx. Hij debuteert in de komende 2019-editie met een speciaal voor deze monstertocht geprepareerde rallyauto; én met een nieuwe DAF XF 430 FAT 6x4. Die gaat mee als mobiele servicetruck voor onderhoud en reparaties in het bivak. De DAF is geleverd door DAF dealer De Burgh Eindhoven.

‘De DAF XF is voorzien van een haakarmsysteem. Verder hebben we onder aan het chassis tussen cabine en achterwielen roestvrijstalen materiaalkisten geplaatst. Die zitten achter fraaie zij-afscherming’, vertelt Becx. ‘Op de truck staat een unit van Expandable, die is ingericht als werkplaats. Met de haakarm is de unit in enkele minuten van en op het DAF XF chassis te zetten. Hoe eerder je met onderhoud kunt beginnen, hoe beter.’

De Expandable unit is, eenmaal op de grond geplaatst, te verbreden naar 4,8 meter. De werkplaats biedt dan een oppervlakte van 40 vierkante meter aan stof- en regenvrije werkruimte, inclusief airconditioning en verwarming. ‘De meeste teams werken met tenten. Bij Becx Competition vinden we dit een betere oplossing. Je moet er toch niet aan denken dat je in een zandstorm in een tentje een versnellingsbak uit elkaar gaat halen. De werkplaats is ingericht met hefbrug, perslucht, elektra en goede verlichting, ook aan de onderkant. De monteurs kunnen zo hun werk optimaal uitvoeren. Een generator, die is gemonteerd door De Burgh, levert de stroom.’ Bron: DAF Nederland

Volvo bespaart meer brandstof

De verbeterde D11- en D13-dieselmotoren die Volvo Trucks aanbiedt in de Volvo FH, FM en FMX voldoen vanaf nu aan de nieuwe Euro 6 stap D-voorschriften. De motoren zijn voorzien van en aantal verbeteringen dat transporteurs helpt om de brandstofkosten te drukken. “Aangezien brandstof nog steeds een derde van de totale kosten van transporteurs uitmaakt, blijven we alles in het werk stellen om het brandstofverbruik verder te reduceren”, aldus Claes Nilsson, President van Volvo Trucks. “Dit keer resulteerde een combinatie van kleine verbeteringen in een aanzienlijke kostenbesparing voor onze klanten, zonder concessies te doen aan prestaties of productiviteit.”

De nieuwe Euro 6 stap D-norm moet ervoor zorgen dat een voertuig in normale bedrijfsomstandigheden aan de emissienormen beantwoordt. Om aan die strengere emissienormen te voldoen, heeft Volvo Trucks onder meer nieuwe motorsoftware toegepast en werd de coating in het uitlaatgasbehandelingssysteem verbeterd. Ook gebruikt de nieuwe D13-dieselmotor een nieuwe VDS-5-olie met lage viscositeit en nieuwe olizuigerveren, die het brandstofverbruik en de interne wrijving verlagen. Bovendien bespaart de 500 pk sterke motor extra brandstof door een andere turbo en dezelfde hoge compressieverhouding te gebruiken als de versies met 460 en 420 pk.

De verbeterde I-See functie gebruikt kaartgegevens die opgelagen zijn in de cloud om de topografie van de route exact te voorspellen en het schakel-, acceleratie- en motorremgedrag daarop af te stemmen. Het systeem werd ontwikkeld om de kinetische energie van het voertuig optimaal te benutten en werd verbeterd met onder andere een nieuwe schakelstrategie en de functie ‘selective coasting’, die de vrijloop functie ‘I-Roll’ doeltreffender gebruikt.Daarnaast schakelt de truck eerder naar de hoogste versnelling en zal deze langer vasthouden. “Deze verbeteringen helpen onze klanten om de nieuwe CO2-wetgeving voor te blijven en tegelijk het brandstofverbruik van de Volvo FH, FM en FMX te optimaliseren”, besluit Claes Nilsson. Bron: Volvo Trucks Nederland

Dijco neemt 250ste Scania in gebruik

Greenery huisvervoerder Dijco Internationaal Transport viert dit jaar een dubbel jubileum. Het bedrijf bestaat 60 jaar én men nam recent de 250ste Scania in gebruik. Deze jubileumtruck markeert ook bijna 60 jaar samenwerking met Scania: vandaar dat voor een bijzondere auto is gekozen: een Scania S520 V8 met een hydraulisch aangedreven TRS koeling en gekeurd als LZV. Slechts 20 pk meer dan een normale S500, maar wel voorzien van het onverslijtbare V8 blok.

Een aantal jaren geleden was onder de groenterijders de V8 dé populaire motor. Maar tijden veranderen. De meeste zescilindermotoren en zeker die van Scania leveren inmiddels meer koppel en vermogen dan de toenmalige achtcilinders en met een aanmerkelijk lager brandstofverbruik. Ook bij Dijco reist het gros van de groente inmiddels achter een 410 of 450 pk trekker. “Daar hebben we uitstekende ervaringen mee. Onze 410 pk Scania’s rijden nationaal gemiddeld 25 liter op de honderd. De 450 pk trekkers doen internationaal vrijwel hetzelfde. Toch hebben we voor deze order voor een zwaardere motor en een grotere cabine gekozen. We hebben twee R500 4x2 en twee R500 6x4 bakwagens met gestuurde hefbare naloopas en twee S500 4x2 trekkers voor het internationaal vervoer gekocht. En dan als King of the Road deze S520 met de nieuwe SCR-only V8 motor.”

Van Alphen heeft meerdere redenen om meer vermogen en grotere cabines in te zetten. “Ten eerste blijkt ons dat het 500 pk Scania motorblok nagenoeg dezelfde brandstofcijfers realiseert als onze 450-tigers. Maar we wilden ons verbruik en daarmee onze CO2-footprint nóg verder naar beneden hebben. Dat denken we te realiseren met enerzijds een sterkere motor gecombineerd met TRS-koeling. Dat scheelt op een LZV twee aparte koelmotoren en daarmee zes liter diesel per uur.” De Carrier TRS unit bestaat uit een PTO op de motor die hydraulisch een generator aandrijft. Dat is veel efficiënter dan een aparte kleine diesel in de koelunit. “De PTO levert ook vermogen als de auto uitrolt of de helling afgaat en verder wordt hij vooral in deellast aangedreven door de motor. En het is schoner want nu koelen we Euro 6 waar de nieuwste koelunits op zijn best Stage 5 zijn,” overweegt Van Alphen. Natuurlijk is het een duurdere techniek maar wij denken dat we door de brandstofbesparing dat binnen 3,5 jaar weer terugverdiend hebben.” Bron: Scania Nederland B.V.

5e Editie Mega Trucks Festival

Alweer de vijfde editie van het Mega Trucks Festival komt er aan. Op  zaterdag 15 en zondag 16 december 2018 staan de Brabanthallen 's-Hertogenbosch weer in het teken van het grootste indoor truckfestival van de Benelux. Twee sfeervolle dagen, voor chauffeurs, hun gezin en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Indoor truckshow, demo’s, chauffeursmarkt en volop entertainment en kinderplezier. Ruim 32.000m2 vermaak, met voor elk wat wils.

Presentatie truckmerken
Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan al diverse  kranen en vrachtwagens. Binnen in de Centrale Entreehal stap je de showroom van het evenement binnen, hier staan fraaie specials en demo's van truckdealers opgesteld. Betreedt het evenement via de Langstraathal en bezoek de truckdealers. Maak meteen een rondje over de gezellige chauffeursmarkt, hier kom je zeker nog een keertje terug. Voor een speciaal schaalmodel, accessoires, kleding of dat specifieke speeltje voor de kleine.

Entertainment
Op veler verzoek keert RadioNL opnieuw terug en brengt diverse artiesten mee naar de Brabanthallen. Publiek kan plaatsnemen op het grote terras, genieten van een hapje en een drankje en van de (live)muziek. Vanaf het podium worden leuke prijsjes weggegeven. Kinderen kunnen zich vermaken bij de kids corner. Genieten van de draaimolen, schminken of uitleven op het springkussen, terwijl papa’s en mama’s, opa’s en oma’s, familie en vrienden rustig kunnen bijkletsen. En ook ontbreekt de indoor zandbak niet. Kijk voor meer informatie op de website.

Nog eens 1.500 DAF trucks voor Girteka

Op basis van uitstekende ervaringen in de dagelijkse praktijk, heeft het toonaangevende Europese transportbedrijf Girteka Logistics nog eens 1.500 DAF XF-trucks besteld. Eerder dit jaar nam Girteka Logistics een eerste serie van 500 DAF XF-trekkers in gebruik. “De trucks van DAF doen het zelfs beter dan verwacht,” stelt Edvardas Liachovičius, CEO van Girteka Logistics. “Ze zijn uiterst betrouwbaar, ongeëvenaarde zuinig en zeer comfortabel voor onze chauffeurs. Met deze 1.500 nieuwe DAF-trucks kunnen we onze groeiplannen in Europa verder uitbouwen.”

“Onze beslissing om voor de eerste serie van 500 DAF XF’s te kiezen, volgde op een uitgebreid marktonderzoek”, zegt Edvardas Liachovičius. “In de dagelijkse praktijk overtreffen de voertuigen zelfs in elk opzicht onze hoge verwachtingen. Niet alleen vanuit zakelijk oogpunt, maar ook vanuit het perspectief van de chauffeurs. Ze houden van de uiterst comfortabele cabine en de geweldige rijeigenschappen. Bovendien ondersteunen de trucks van DAF onze inspanningen om onze CO2-footprint te verkleinen. De nieuwe XF zet namelijk nieuwe normen op het gebied van brandstofbesparing. En dat houdt zorgt automatisch voor de laagste CO2-uitstoot.”

De 1.500 DAF XF Girteka Logistics-trucks worden voorzien van de 12,9 liter PACCAR MX-13-motor (365 kW / 480 pk), in combinatie met de nieuwe generatie geautomatiseerde TraXon-transmissie. De trucks zijn uitgerust met de nieuwste technologieën, waaronder Predictive Cruise Control, Predictive Shifting, Lane Departure Warning, AEBS en Forward Collision Warning. Voor maximale inzetbaarheid kiest Girteka Logistics voor onderhoudsintervallen tot maar liefst 200.000 kilometer. Bron: DAF Trucks N.V.

Gemeente Woerden kiest Volvo

Gemeente Woerden heeft na een Europese aanbesteding gekozen voor een samenwerking met Van Dijk Trucks Woerden. Nadat de gemeente zo’n drie jaar geleden bij Van Dijk de eerste Volvo FM aanschafte, werd het tweede exemplaar – een Volvo FM 6x2 met een HIAB-autolaadkraan in combinatie met een Multilift XR21S haakarmsysteem en een perscontainer – vorige maand geleverd.

Gemeente Woerden zorgt tegenwoordig met eigen materiaal voor de inzameling van het afval uit ondergrondse - en milieustraat containers in de hoofdstad van het Groene Hart. Ook het transport naar de verwerker wordt door de gemeente zelf verzorgd. “We hebben er met name vanuit serviceoogpunt voor gekozen om dit proces met eigen materiaal te verzorgen”, zo vertelt Opzichter team afval en reiniging Rob van der Logt. “We hebben het hiermee in eigen hand en kunnen de beste dienst naar de inwoners van Woerden, Kamerik, Zegveld en Harmelen leveren. Daarnaast is het ook financieel gezien voordeliger. Voorheen lieten we het afval ophalen door externe partijen, maar toen we daar eens een berekening overheen lieten gaan, besloten we toch om te gaan bekijken of we dit niet beter vanuit eigen beheer zouden kunnen doen. Zo is na een Europese aanbesteding drie jaar geleden de eerste Volvo FM bij Van Dijk Trucks Woerden aangeschaft. Dit jaar was het tijd voor een tweede truck en ook deze kon naar aanleiding van de aanbesteding besteld worden bij Van Dijk.” Bron: Van Dijk Groep

“Het is net of je in een luxe wagen rijdt”

Toegegeven, de mening van Jan Kraayvanger, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf in Sint–Oedenrode is mogelijk wat gekleurd. Hij is zijn hele leven al ‘Scania minded’ zoals hij het zelf noemt. Tegelijkertijd vindt hij heel oprecht dat zijn twee nieuwe Scania’s R450 4x2 ‘rijden als een luxe Audi’. Welke van de twee merken dit als een compliment mag zien, laten we even buiten beschouwing. Maar duidelijk is dat Kraayvanger heel content met de twee nieuwe trekkers is. “En ik niet alleen, ook mijn chauffeurs roepen erover. Wat inderdaad iets zegt over het comfort van een Scania. “Ik heb er één gekocht als vervanging voor een R500 V8 en één als uitbreiding van de bedrijfsvoering. Die chauffeur komt van een Scania R420 maar die auto blijft nog bij ons rijden.”

Dat Jan Kraayvanger ‘Scania minded' is, wil bepaald niet zeggen dat hij ondanks de uitstekende relatie met de dealer in Veghel blind voor het merk kiest. We kopen Scania vanwege de goede bewezen TCO. Dat heeft voor een belangrijk deel met de brandstofkosten te maken. Het 450 pk zescilinder SCR-only blok staat erom bekend dat het heel zuinig loopt en dat is ook onze ervaring. En dan nog laat ik niets aan het toeval over. Ik heb er nu expres twee gekocht die ik met identieke Walkingfloor trailers allebei in precies hetzelfde werk ga inzetten. Dat moet een onderlinge uitdaging worden tussen de chauffeurs wie daar het beste verbruik gaat realiseren. Volgens mij moet dat nóg weer extra schelen.”

“De Scania retarder zorgt niet alleen voor een nog betere remresponse maar ook dat remkrachten netjes over alle wielen verdeeld worden. Bovendien kon ik er daardoor ook ACC opzetten. Ik heb zelf meegereden en vind het helemaal geweldig hoe mooi het voertuig dan een gelijkmatige afstand houdt in het inhaalverbod of even inhoudt als er plotseling eentje invoegt. Ik vond het superrelaxed en veilig rijden.” Bron: Scania Nederland BV

Vijf Volvo FH-trekkers voor Portena

Als onderdeel van vervanging van een deel van het wagenpark koos Portena Logistiek voor vijf Volvo FH 4x2-trekkers met 420 pk motorvermogen. “Wij zien het als een plicht om ervoor te zorgen dat onze mensen beschikken over goed geoutilleerde werkplekken”, zegt algemeen directeur Ron Kleinsmit van Portena Logistiek. “Voor het meest optimale resultaat moeten ze de beschikking hebben over het beste materiaal. Daar past deze investering perfect in; de aanschaf van de nieuwe Volvo-trekkers wordt door onze chauffeurs enorm gewaardeerd. De trucks rijden goed, zijn comfortabel en veilig en zien er bovendien goed uit.”

Het comfort voor chauffeurs was een belangrijk aandachtspunt. De trekkers zijn onder meer voorzien van I-ParkCool, het intelligente klimaatsysteem dat zorgt voor aangename verblijf- en werkomstandigheden in de cabine. De warme zomer speelde een rol bij dat besluit, vertelt Kleinsmit. “We willen in alle seizoenen een werkbaar klimaat creëren voor chauffeurs. Daar helpt I-ParkCool bij.”

Ook de Volvo I-Shift-versnellingsbak en veiligheidstechnologieën zoals Lane Keeping Support zijn redenen om voor Volvo-trucks te kiezen. Kleinsmit: “Chauffeurs zijn erg te spreken over de bijdrage die de I-Shift versnellingsbak levert aan het rijcomfort en uiteraard juichen we elke technologie die de veiligheid vergroot toe.”

Het wagenpark van Portena Logistiek bestaat uit 150 trekkende eenheden, waarvan het merendeel Volvo-trucks. Vier van de vijf nieuwe trekkers worden voornamelijk ingezet voor distributie van levensmiddelen. “Vanuit onze standplaats in Heerenveen komen we bij allerlei distributiecentra voor levensmiddelen in de Benelux”, zegt Kleinsmit. “De andere trekker wordt ingezet voor distributie van fietsen. Daarin zijn wij marktleider.” Bron: Verzameld Werk