Nieuws


DAF helpt Van Oers verder vergroenen

DAF groeit en bloeit bij Van Oers United in Ridderkerk, om in de terminologie te blijven van deze internationaal opererende leverancier en producent van verse groenten. Het bedrijf zet zes nieuwe DAF XF 450 FT 4x2 trekkers in. Veiligheid voor omgeving en chauffeur, brandstofverbruik en service van de dealer hebben de doorslag gegeven. BEST Trucks Barendrecht B.V. heeft de eerste vier trucks recentelijk afgeleverd, eind dit jaar volgen er nog twee.

‘We hebben nu acht DAF’s. Onze vloot komt daarmee uit op 20 voertuigen’, aldus Martin Bravenboer, die bij Van Oers United verantwoordelijk is voor het wagenparkbeheer en de transportplanning. ‘Al meer dan dertig jaar hebben we dit merk in het wagenpark. We zijn ervaringsdeskundige. Doorslaggevend is de service van de dealer. De nieuwste generatie DAF-trucks overtuigt daarbij door de geavanceerde veiligheidssystemen en het lage verbruik.’

De nieuwe DAF XF en CF zitten met het verbruik gemiddeld 7% onder dat van de vorige generatie. Nieuwe motoren en een nieuwe aandrijflijn met minder wrijvingsverliezen vergroten de efficiency. Ook de verbeterde aerodynamica van de cabine en achterassen met snellere overbrengingsverhoudingen dragen hun steentje bij. De achterassen zorgen voor een substantiële verlaging van motortoerental op kruissnelheid.

Voor de nieuwe DAF’s is een onderhoudscontract afgesloten. Bravenboer: ‘Een keuze die mede is ingegeven door de professionele service met aandacht voor de specifieke wensen van Van Oers United. Brandstofverbruik en service zijn belangrijk gezien het intensieve gebruik. We zitten op jaarkilometrages van 100.000 tot 125.000 per jaar.’ Bron: DAF Nederland

Laatste PGR uit fabriek Zwolle

Bertus Stummel van het gelijknamige transportbedrijf Stummeltrans BV uit Meppel nam onlangs de sleutels in ontvangst van de laatste Scania uit de PGR modelreeks die het Zwolse fabrieksterrein verliet. Het voertuig – een Scania P450 trekker met een Highline cabine – wordt ingezet voor de RMO (Rijdende Melk Ontvangst). Naast het lage brandstofverbruik van de 13-liter SCR-only motor scoort de Scania met name vanwege de comfortabele lage instap en het onovertroffen zicht rondom. Niet voor niets kreeg deze cabine in een Engels onderzoek de hoogste score voor de kleinst mogelijke dode hoek. De truck was tevens het laatste PGR-model dat het terrein van Scania Production Zwolle verliet. Reden om deze mijlpaal extra aandacht te geven.

In 1986 nam Stummel de eerste Scania in gebruik. Dat was destijds een 92M, toen al met de lage P-cabine. Nu, dertig jaar later, is de P-cabine een vaste verschijning in de vloot. Het vermogen en het koppel van de truck is daarentegen flink gestegen. Met 450 pk en 2.350 Nm biedt de nieuwe truck een betere brandstofefficiency en alle reserves die Stummel nodig heeft om een volle melktrailer over smalle provinciale wegen naar de fabrieken van Friesland-Campina in Noord Nederland (Leeuwarden en Workum) te brengen. Bron: Scania Nederland BV

Primeur voor GJ Infra

De eerste af fabriek Volvo FMX 10x6 die rondrijdt in Nederland heeft de kleuren van GJ Infra uit Made. De truck is opgebouwd met een 40-tons haakarmsysteem voor de af- en aanvoer van aarde en puin bij grond- en rioleringswerkzaamheden. “Bluekens Truck en Bus heeft, in samenwerking met Volvo Trucks Nederland en CCH in Halsteren, een fantastische bouwtruck samengesteld waarmee we netto 30 ton kunnen laden”, aldus Luijten. Het feit dat het volledige Volvo FMX bakwagenchassis af fabriek geleverd werd, is daarbij een grote pre: “Alle onderdelen vallen onder de Volvo Trucks-garantie en kunnen door de dealer gemakkelijk en snel worden geserviced. Dat biedt ons meer uptime, minder kosten en vooral minder zorgen.”

De Volvo FMX 10x6 is uitgerust met een aangedreven vooras, gestuurde tweede as en een luchtgeveerd tridemstel met gestuurde en hefbare naloopas. De aandrijving op de voorste as wordt automatisch geregeld door middel van Automatic Traction Control, een voorziening die sinds enkele jaren standaard wordt geleverd op de Volvo FMX bouwtrucks met voorwielaandrijving. Met deze variabele asconfiguratie kan de Volvo FMX 10x6 uit de voeten in alle voorkomende situaties bij het containertransport in de grond- en weg- en waterbouw. Ook de XX-High chassishoogte van 1240 mm, de robuuste stalen bumper en opties als koplamp- en carterbescherming dragen bij aan de inzetbaarheid en bedrijfszekerheid van de haakarmwagen.

Dit is de tweede Volvo-truck voor Gerwin Jongmans en Jimmy Luijten: “Een aantal jaar geleden kochten wij een gebruikte Volvo 10x4 met een bijgeplaatste as. Verrassend genoeg had die truck een net zo korte draaicirkel als de 6x6 die we daarvoor gebruikten. Het onderhoud hebben wij destijds ondergebracht bij Bluekens Truck en Bus. Een zeer servicegerichte dealer met een grote technische know-how, vandaar dat we voor deze nieuwe vrachtwagen ook bij hen hebben aangeklopt. Op dit moment zijn we aan het kijken naar vervanging van onze 10x4 vrachtwagen met autolaadkraan. Mogelijk dat dit ook een FMX gaat worden.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Spectaculaire verbruikscijfers

John van Eik, Facility Manager bij  Impex: DAF hebben we al een hele tijd in ons bedrijf. Op dit moment zijn dat twee XF’s van 2015 en drie  van de nieuwste generatie. Die hebben we vorig jaar aangeschaft, allemaal met een Super Space Cab. We zijn er heel erg tevreden over. Ze staan voor koeltrailers waarmee we dagelijks verse groente en fruit aanvoeren van veilingen en dan vooral van die in Roeselaere en Mechelen in België.

Bij de nieuwe XF is het verbruik duidelijk lager. Dat zien we aan de data van de track & tracesystemen waarmee we goed inzicht krijgen in het verbruik. Bij langere ritten op de snelweg hebben we een gemiddelde van net onder de 25 liter op 100 kilometer. Bij kortere stukjes komen we op circa 28/29 liter. Hierbij moet ik wel zeggen dat onze vracht betrekkelijk licht is. Dat helpt ook mee, maar in vergelijking met onze vorige XF’s zijn ze zuiniger in hetzelfde werk en met dezelfde chauffeur.

En belangrijk, we hebben eigenlijk nagenoeg nooit wat met de DAF trucks. Ze komen alleen voor de beurten in de garage, bij Allers Bedrijfswagens hier in Venlo. De service van de dealer en van DAF springt er voor ons echt uit. Die is absoluut bovengemiddeld goed. Bron: DAF Trucks N.V.

Elektrische truck voor zware inzet

Slechts drie weken na de onthulling van de Volvo FL Electric, de eerste volledig elektrische Volvo-truck, wordt de productreeks al uitgebreid met het volgende elektrische truckmodel. De Volvo FE Electric is ontworpen voor nog zwaardere inzet zoals stedelijke distributie en afvalinzameling, met een GVW van 27 ton. De verkoop gaat in Europa in 2019 van start.

“Met de introductie van de Volvo FE Electric kunnen we een complete reeks elektrisch aangedreven trucks aanbieden voor werkzaamheden in de stad. We zetten hiermee opnieuw een strategische stap in de ontwikkeling van ons totaalaanbod voor elektrisch aangedreven transportoplossingen. Dit biedt mogelijkheden voor nieuwe vormen van samenwerking met steden die zich richten op het verbeteren van de luchtkwaliteit, het verminderen van verkeerslawaai en het voorkomen van files in de spits. De werkzaamheden kunnen namelijk stil en zonder schadelijke uitlaatgassen 's ochtends vroeg of 's avonds laat worden uitgevoerd”, aldus Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

De eerste Volvo FE Electric is een vuilniswagen met een opbouw die is ontwikkeld in samenwerking met Faun, de grootste carrosseriebouwer in deze sector van Europa. De truck zal vanaf begin 2019 worden ingezet in Hamburg, de tweede stad van Duitsland. “Hamburg is in 2011 uitgeroepen tot de groene hoofdstad van de EU en werkt al geruime tijd met succes aan een brede inzet voor een groene en duurzame stadsontwikkeling. Dit geldt niet in het minst voor de transportsector, waar elektrische bussen van Volvo al worden ingezet in het openbaar vervoer. Door de ervaringen en ambities uit deze samenwerking is Hamburg een zeer interessante partner voor ons”, zegt Jonas Odermalm, Product Line Vice President voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks. Bron: Volvo Trucks Nederland

Van den Bosch neemt Broekema over

Van den Bosch Transporten neemt per 1 juli 2018 collegabedrijf Broekema Bulk uit Nederweert over. Dat zijn CEO Rico Daandels van Van den Bosch Transporten en directeur Dirk Broekema van Broekema Bulk overeengekomen. Broekema Bulk is evenals Van den Bosch Transporten gespecialiseerd in bulktransport, zowel via de weg als intermodaal. Waar Van den Bosch Transporten zich bezighoudt met het transport van droge en vloeibare bulkgoederen, richt Broekema Bulk zich specifiek op droge bulkgoederen. Daarbij ligt de nadruk op feed, mineralen, petrochemische producten en dedicated food. Het werkgebied bestaat onder meer uit de Benelux, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje.

“Met de overname van Broekema Bulk zetten wij in op verdere groei van onze droge bulkactiviteiten op de Europese markt”, motiveert CEO Rico Daandels van Van den Bosch Transporten. “Zowel het werkgebied als de vloot van Broekema sluit aan bij onze activiteiten en strategie. Met de overname willen we onze positie als top 10-bulktransporteur in Europa verder versterken, specifiek in het Verenigd Koninkrijk, waar Broekema een stevige positie heeft verworven.”

Inmiddels telt de droge bulkdivisie van Van den Bosch Transporten meer dan duizend silo-opleggers en silocontainers, waarvan het merendeel behoort tot het type drukcontainer (pressurized). Met de overname breidt Van den Bosch Transporten haar vloot verder uit met moderne silo-opleggers en 40FT pressurized-silocontainers. Daandels: “Van den Bosch heeft zich ontwikkeld tot een sterke speler op het gebied van transport met drukcontainers. Met deze investering breiden we zowel onze vloot als ons netwerk in dit specifieke segment verder uit, waarbij de focus ligt op uitbreiding van onze activiteiten in het Verenigd Koninkrijk.” Bron: Van den Bosch | Communications

Mercedes Actros voor Siem Stout

Siem Stout B.V. is sinds 1969 uitgegroeid tot specialist op het gebied van tanktransporten. Het familiebedrijf uit Nieuwerkerk aan de IJssel nam daarvoor onlangs een nieuwe Mercedes-Benz Actros 1842 LS 4x2 in gebruik. Aanleiding voor de aanschaf was een geslaagde Fuel Duel verbruiksrit die het gunstige brandstofverbruik van de Actros nogmaals onderstreepte.

De trucks van Mercedes-Benz zijn sinds jaren onderdeel van het wagenpark van Siem Stout B.V. Toen een vaste chauffeur aan een nieuwe truck toe was, wilde hij het liefst een Mercedes-Benz Actros. Om zeker te weten dat de nieuwste generatie Actros in de praktijk net zo zuinig is als op papier, leverde huisdealer ROGAM de Actros EcoBooster af voor een Fuel Duel verbruiksrit. Tijdens de twee weken durende demorit werden de prestaties aan de hand van telematicasysteem Fleetboard in de gaten gehouden. Een gunstige uitkomst zorgde er uiteindelijk voor dat er een nieuwe Actros 1842 LS 4x2 in gebruik werd genomen.

De karmijnrode 1842 LS 4x2 is voorzien van een luxe BigSpace-cabine met vlakke vloer en standairco, dab+ radio en comfortmatras. Daarnaast is de Actros uitgerust met de standaard veiligheidssystemen en anticiperende cruise control Predictive Powertrain Control. Qua verbruik doet de Actros het goed in de praktijk. “Omdat we de Actros nog niet zo lang in gebruik is, kunnen we er nog niet zoveel over zeggen maar we denken dat het verbruik net zo zuinig is als tijdens de Fuel Duel,” vertelt directeur Jeroen Stout. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V

Ultieme trekker: Lion 500 Edition

Met de TGX 20.500 XXL Lion500Edition voegt MAN een nieuw, absoluut topmodel toe aan zijn range. De MAN TGX 20.500 XXL Lion500Edition beschikt niet alleen over een unieke uitstraling met veel exclusieve details, maar loopt ook in technisch opzicht voorop. De MAN TGX 20.500 XXL Lion500Edition is voor zowel de ondernemer als de chauffeur de ultieme trekker. Deze imposante truck beschikt niet alleen over fraaie looks met veel exclusieve details, maar ook over comfort van tópklasse. De D26 12,4 liter motor in de Euro 6c specificatie biedt met 368 kW/500 pk en een maximumkoppel van 2.500 Nm vanaf 900 tpm een overvloed aan vermogen en koppel. Door de combinatie van een laag voertuiggewicht, de toepassing van efficiënte features als EfficientCruise en EfficientRoll en de geoptimaliseerde aandrijflijn heeft het vlaggenschip van MAN ook een laag brandstof- en AdBlue-verbruik.

De MAN TGX 20.500 XXL Lion500Edition beschikt standaard over een luxueuze XXL-cabine met een stahoogte van 2.150 mm én een diepte van 2.000 mm. Het veercomfort komt mede op het conto van de luchtgeveerde vooras, die ook bijdraagt aan de bovenmatig goede wegligging. De gelimiteerde versie van de TGX biedt de chauffeur een overtreffende trap aan luxe en veiligheid. De trekker is standaard voorzien van een groot aantal veiligheidspakketten. Xenonverlichting, LED-dagrijverlichting, LED-contourverlichting en LED-achterverlichting zorgen voor extra licht en zicht. Daarnaast bieden de bermlamp, mistlampen, verstralers en afslagverlichting voor gerichte extra verlichting.

Ook het aanbod aan assistentiesystemen is bij de MAN TGX 20.500 XXL Lion500Edition zeer uitgebreid. MAN vult bij deze versie de noodremassistent EABS aan met ACC met Stop & Go, een volledig automatische afstandsregeling waarmee de chauffeur altijd een veilige afstand tot de voorganger bewaart én die tot aan stilstand werkt. Ideaal voor in de file! Komt de file binnen 2 seconden weer in beweging, dan volgt de MAN automatisch. Bron: MAN Truck & Bus b.v.