Nieuws


Elektrische Freightliner voor Penske

Met de overdracht van de eerste volledig elektrische Freightliner eM2 aan Penske Truck Leasing begint Daimler Trucks met het dagelijks testen van zware en middelzware e-trucks in de Verenigde Staten. In de loop van 2019 neemt het bedrijf in totaal 20 volledig elektrische trucks in gebruik die een groot onderdeel vormen van Freightliners innovatievloot die 30 voertuigen telt. Hiermee wordt waardevolle informatie verkregen voor de serieproductie die in 2021 gepland staat.

Na de eerste Freightliner eM2 truck die aan Penske Truck Leasing is overhandigd zullen er in 2019 nog negentien volgen. In totaal zal de Penske Truck Leasing vloot aan volledig elektrisch aangedreven Freightliner trucks bestaan uit tien middelzware eM2 trucks en tien eCascadia trekkers voor zwaar transport. Het bedrijf gaat de elektrische trucks inzetten voor het fijnmazigere distributieverkeer in de Northwest Pacific en in Californië. “Penske is vereerd om het eerste bedrijf te zijn dat deze nieuwe medium-duty elektrische truck in gebruik neemt,”zegt Brian Hard, President en CEO van Penske Truck Leasing. “Wij streven ernaar om onze klanten de meest effectieve voertuigtechnologieën te bieden en innovatie en duurzaamheid op het gebied van mobiliteit te stimuleren.”

Met de overdracht van de eerste elektrische truck aan Penske Truck Leasing wordt een concrete stap gemaakt in het verduurzamen van het stedelijke distributieverkeer. Met een bereik van 370 kilometer is de eM2 zeer geschikt voor ‘last-mile-bezorgservices’. Binnen een uur laden de batterijen op tot ca. 80 procent en biedt daarmee 325 kWh bruikbare capaciteit met een piekcapaciteit van 480 pk. De Freightliner eCascadia is gebaseerd op de Cascadia, de meest succesvole zware lange afstandstruck op de Noord-Amerikaanse markt. De batterijen bieden een bruikbare capaciteit van 550 kWh, een actieradius van 370 kilometer en de mogelijkheid om tot 80 procent op te laden in ongeveer anderhalf uur. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Te Kloeze-Bruyl koopt Scania V8's

Te Kloeze-Bruyl uit Terborg verzekerde zich recent van een primeur. Het bedrijf kocht de eerste vijfassige 730 pk V8 zwaar transport trekker van het nieuwe type die Scania tot en met de kastenwand achter de cabine compleet direct af fabriek bouwde. Begin december nam het bedrijf al een drieassige Scania S520 V8 zwaar transport trekker in gebruik. Het is de eerste keer in het bestaan van Te Kloeze-Bruyl dat het bedrijf serieus met Scania gaat rijden.

Te Kloeze-Bruyl kocht tot nu toe andere merken, maar kende wel de motoren van Scania omdat die in een industrieversie ook in hun zware Hyundai graafmachines gebruikt worden. “Daar heeft Scania zijn kwaliteit over de jaren heen zeker bewezen. De motoren zijn niet alleen bijzonder betrouwbaar maar ook zeker zuinig gebleken. En dat telt zwaar bij ons,” aldus projectmanager Evert Jan van den Berg. “Wij monitoren niet alleen het verbruik van onze machines, maar zelfs dat van onze luxewagens.”

Naast het goede contact met de Scania-dealer in Gaanderen speelde er nóg een overweging mee. “De meeste transportbedrijven beginnen met de aanschaf van een truck en komen dan uiteindelijk bij het onderhoud uit. Bij ons werkt dat andersom. Als grondverzetbedrijf met heel veel zeer zwaar materieel, moeten wij over een zeer goed geoutilleerde werkplaats beschikken met premium vakmensen. Dat doen we omdat we onafhankelijk willen zijn en zelf de regie willen houden. Voor deze twee Scania’s hebben we voor de eerste 8 jaar een volledig onderhoudscontract afgesloten. Maar het kan goed zijn dat we na die 8 jaren besluiten de auto’s een volledige overhaul geven om er dan nog een tijd mee te rijden. Dat kunnen wij met deze Scania’s een stuk eenvoudiger zelf doen omdat we de motoren al kennen en we de meeste onderdelen al in huis hebben of kunnen krijgen. Daarom maken wij ook gebruik van Partsline.” Bron: Scania Nederland BV

Verhoek Europe kiest weer voor Volvo

Verhoek Europe heeft onlangs de eerste uit een serie van 27 Volvo FH-trucks in ontvangst genomen. De voertuigen met 460 pk en Globetrotter cabine worden ingezet voor de distributie van vloerbedekking en deuren logistiek binnen heel Europa. Vooral Volvo’s focus op fleetowners en de comfortabele cabine waren voor Verhoek na ruim vijftien jaar reden om weer voor Volvo Trucks te kiezen.

De 27 Volvo FH trucks voor Verhoek Europe beschikken over 460 pk en een Globetrotter cabine. Daarnaast zijn de voertuigen voorzien van verschillende comfortverhogende opties waaronder Volvo’s geïntegreerde standkoeling I-ParkCool. Een van de trucks wordt ingezet als leswagen en is daarom voorzien van dubbele bediening, leswagenspiegels en vier originele stoelen. Een concept wat Volvo in samenwerking met Peheja af fabriek levert en wat voldoet aan alle eisen van het CCV.

Het was voor Verhoek ruim vijftien jaar geleden dat het bedrijf voor het laatst Volvo-trucks aanschafte. Directeur Jaap Verhoek vertelt: “Onze relatie met Volvo Trucks-dealer Nijwa is altijd goed geweest, maar andere merken pasten op dat moment beter binnen ons bedrijf. Wat de reden is om nu toch opnieuw voor Volvo Trucks te kiezen? Vooral Volvo’s focus op fleetowners spreekt ons aan. Volvo denkt mee en is oplossingsgericht. Bovendien zijn de trucks veilig. Veiligheid is geen loze belofte, maar een waarde waar Volvo zich echt hard voor maakt. Daarnaast is de Volvo FH een van de meest comfortabele trucks die momenteel op de markt te krijgen is. Dit spreekt ons en onze chauffeurs aan.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Jost Group kiest voor Iveco's Stralis NP

IVECO heeft onlangs een dertigtal gloednieuwe Stralis NP-trucks overhandigd tijdens een officiële ceremonie op het terrein van de Jost Group in Herstal, België. De pan-Europese specialist in transport en logistiek wil 35% van zijn vloot omzetten in vloeibaar aardgas (LNG) rond 2020. De nieuwe vrachtwagens zullen de 4-jaar oude dieselvoertuigen vervangen in de vloot van het bedrijf van 1.400 vrachtwagens, waaronder 132 Stralis trucks waarvan 2 op gecomprimeerd aardgas (CNG).

Tijdens de ceremonie verklaarde John Venstra, IVECO Business Director Benelux: "Jost Group heeft zich duidelijke duurzaamheidsdoelen gesteld, en hun keuze voor de Stralis NP weerspiegelt hun geloof in aardgas als de levensvatbare oplossing voor groen transport. We zijn erg blij dat ze hun vertrouwen hebben gesteld in IVECO voor de conversie van hun vloot. Een erkenning voor onze geavanceerde expertise met deze technologie en de ervaring van ons dealernetwerk bij het ondersteunen van voertuigen op aardgas. Bij een lager verbruik van gasbrandstof besparen hun nieuwe Stralis NP-vrachtwagens een aanzienlijk percentage op de exploitatiekosten. Volgens de berekeningen van de Michelin MyBestRoute-applicatie - genoeg om hun investering in schone trucktechnologie en eigen tankstations terug te betalen terwijl ze de planeet en onze gezondheid beschermen!”

Met de vrachtwagens Stralis NP kan Jost Group groene transportdiensten leveren met een indrukwekkende 99% reductie van zwevende deeltjes en 90% van de NO2-emissies in vergelijking met Euro VI-normen, en bij gebruik van bio methaan 95% minder CO2. Bron: Iveco NLS

Renault Masters voor VSW

VSW Expeditie uit Enschede heeft twee Renault Masters Chassis-Cabine met Citybox opbouw in de vloot opgenomen. Het hoge laadvermogen, de gunstige prijs-kwaliteitverhouding en de betrokkenheid van bedrijfswagendealer Nijwa Groep gaven de doorslag. VSW Expeditie is gespecialiseerd in transport van meubels en muziekinstrumenten. Onderdeel van het bedrijf is de White Glove Service, waarbij meubels in Nederland en Duitsland bij klanten thuis worden gebracht, uitgepakt en op de gewenste plaats worden gezet. VSW Expeditie zorgt in opdracht van diverse klanten voor de levering aan en financiële afwikkeling met particulieren.

Voor deze White Glove Service zijn recent twee Renault Masters Chassis-Cabine met een motorvermogen van 170 pk aan het wagenpark toegevoegd. “Een zo hoog mogelijk laadvermogen was voor ons een belangrijke eis bij de oriëntatie, waarbij het totale voertuiggewicht onder de 3,5 ton moest blijven”, vertelt financieel manager Maarten van der Struik. “De Renault Master kwam met een nuttig laadvermogen van 1000 kilo als beste uit de bus.” Verschillende partijen waren betrokken bij de opbouw. De Citybox laadbak is opgebouwd door Brinks Carrosserieën uit Enschede. “De Citybox heeft een composiet vloerconstructie wat gunstig is met oog op het gewicht”, zegt Van der Struik. “Dat scheelt enkele tientallen kilo’s.” Bron: Verzameld Werk B.V.

Zurich vertrouwt op Goldhofer STZ-VP 9

Het bedrijf Zurich Grind en Transport AG, opgericht in 1933 blijft trouw aan haar bedrijfsmotto "Zurich brengt het". Op het gebied van exceptioneel transport, heeft het Zwitserse bedrijf de reputatie van kwaliteit en betrouwbaarheid in zwaar- en speciaaltransport hoog te houden. In 2004 gingen zij de eerste samenwerking met Goldhofer aan en namen een eigen Goldhofer dieplader in hun vloot op. Vervolgens breidde CEO Andreas Zurich het bedrijf verder uit met meerdere voertuigen en transportsystemen en groeide zo uit tot wereldwijde marktleider voro het zware en speciaaltransport vanuit het Duitse Memmingen. En ook al waren er diverse opleggers in gebruik, Goldhofer voerde vanaf begin af aan de boventoon in hun vloot.

Onlangs was het bedrijf opzoek naar uitbreiding in de 100-ton klasse. Flexibiliteit om verschillend materiaal te kunen vervoeren was hierin een must. Daarom koos Zurich voor de niewue Goldhofer combinatie STZ-VP (285) met twee extra bruggen, plateau en dek (o.a. voor transport van graafmachines). De innovatieve koppelingen zorgen voor een maximum laadvermogen van 135.000 kg. De oplegger is uiterst wendbaar en de rijprestaties ongeëvenaard. De pendel-as en goede vering maken het mogelijk om op moeilijk terrein met uiterste precisie te manoevreren, zodat iedere ingang en locatie valt te bereiken. Bron: Jensen Media GmbH

Partnership CleanLease en Scania

CleanLease en Scania zijn een partnership aangegaan om het wagenpark van de specialist in textiellogistiek en -reiniging te verduurzamen. Onlangs werd de overeenkomst ondertekend tot de levering van vijftien nieuwe Scania’s en vier opleggers in een full service contract.

CleanLease reinigt, verhuurt en transporteert textiel voor zorginstellingen, ziekenhuizen en vakantieparken. De missie van CleanLease is om de klant professionele en innovatieve oplossingen te bieden in duurzame textielverzorging en logistiek, zodat deze zich kan richten op de zorg van haar eigen cliënten, patiënten of klanten. Het logistieke proces en de reiniging van het textiel vinden daarom volledig achter de schermen plaats. Niet voor niets is ‘Because you care’ aan de bedrijfsnaam toegevoegd.

Van de vijftien nieuwe Scania’s zijn er acht solo bakwagens uitgerust met de nieuwe zuinige 7-liter 220 pk motor en drie combi-bakwagens met de 9-liter 280 pk versie. Deze trucks zijn alle uitgerust met de korte P-cabine. Daarnaast worden er vier P370 trekkers met de P dagcabine geleverd. Deze worden gecombineerd met opleggers van ECF, die ook de opbouw van de bakwagens verzorgd. Scania levert als hoofdaannemer zowel de trucks als het getrokken materieel in een full service contract dat garant staat voor een optimale inzetbaarheid. Gezien de missie van CleanLease, is deze inzetbaarheid een cruciale factor in de belofte naar haar klanten. Bron: Scania Nederland B.V.

Farm Trans op weg naar besparing

Farm Trans Group uit Moerdijk stapt 2019 in met een nieuwe huisstijl én met DAF.  Een vijftal DAF XF 480 FT 4x2-trekkers met Space Cab is aangeschaft. Met name het lage verbruik van deze versie gaf de doorslag. Met jaarkilometrages van ruim 140.000 kilometer per truck tikt elke procent besparing op brandstof stevig door in de bedrijfsresultaten. BEST Trucks Barendrecht B.V. levert de DAF trucks.

‘Met de nieuwe XF moet in het werk dat wij ermee doen een zeer laag verbruik haalbaar zijn’, aldus Robin Nijman, Fleetmanager bij Farm Trans Group. Die verwachting is gebaseerd op ervaring met een demotruck van DAF. Het verbruik bracht het merk weer in beeld bij Farm Trans. DAF was eerder vertegenwoordigd in de vloot. Er is dus sprake van een rentree.

Farm Trans heeft een wagenpark van 230 trekkende eenheden en circa 350 getrokken eenheden. Het bedrijf is specialist in logistieke dienstverlening in food met roots in het agrarische werkgebied. De nieuwe XF’s draaien mee in verschillende werkgebieden. Nijman: ‘Drie trekkers rijden voor ons bulktransport. Twee staan voor bandlossers en een voor Walking Floor trailer, aangedreven met hydrauliek.’

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Farm Trans en in dat streven passen trucks die uitblinken door een laag verbruik. ‘We zijn ‘planet proof’ en kiezen waar mogelijk altijd voor een duurzame oplossing. We brengen transparantie in de keten en tillen efficiency naar een hoger niveau, mede door onze uitvoerige live rapportages. Met de klant gaan we voor het beste resultaat.’ Bron: DAF Nederland