Nieuws


Jan Nagtegaal terug bij DAF

De nieuwste generatie DAF XF maakt indruk. Zeker als het al geruime tijd geleden is dat je voor het laatst hierin hebt gereden, zoals eigen rijder Jan Nagtegaal uit Middelharnis. Hij maakte na 16 jaar onlangs weer kennis met de XF en stond versteld van het comfort en de stille cabine. Hij is bovendien gezwicht voor de ‘bijzonder fijne’ automaat, terwijl hij tot dusver fervent aanhanger was van een handbak. Hij maakte met de nieuwe XF kennis tijdens een Ride & Drive in Limburg, georganiseerd door dealer Best Trucks. Inmiddels rijdt hij met zijn nieuwe DAF XF 530 FT, helemaal in de gewenste (bedrijfs)kleuren en met talrijke fraaie en praktische accessoires.

“Het is een hele imposante truck geworden”, stelt Jan. “En de reacties zijn overweldigend. Al bij een van eerste ritten werd ik gefotografeerd in Zwitserland en verscheen de foto op de facebook-pagina van DAF Lovers Europe.” Vier chromen luchthoorns op het dak, een voorbumper met een serie breedstralers en een Noorse achterbumper zijn enkele in het oog springende attributen. Brandstoftank en opbergkisten zijn keurig weggewerkt achter in kleur gespoten zijpanelen, en achter de cabine vallen de traanplaat afdekking en het speciale slangenrek op. En dan zijn er nog de grote zonneklep en de lichtkast op het dak met de naam Nagtegaal.

Jan Nagtegaal begon in 1992 als eigen rijder met een DAF. In 1997 volgde een tweede, een XF met Super Space Cab. Zo’n 16 jaar geleden maakte die plaats voor een trekker van een ander merk. “Tot ik dus onlangs met de nieuwe XF kennismaakte. Wat een verschil, wat heeft DAF een vooruitgang geboekt. Heel indrukwekkend is het comfort en de stilte in de cabine. Ik heb mensen naast mij in de DAF gehad, die mij vroegen of de motor wel draaide. En het bed is geweldig. Ik heb de meest luxe versie van de Super Space Cab, dus met lederen bekleding en een luxe stoel.” Bron: DAF Nederland

4WD Festival in Oss

Op 15 september 2019 vindt in Oss het 4WD Festival plaats. Dit is een 4x4 evenement voor jong en oud! Er zijn heel veel vrachtwagen Rally / Dakar teams aanwezig, zoals:
- Firemen Dakar Team
- Versteijnen Truck Racing (ovb)
- Rainbow Truck Team met 3 trucks
- DDW Rally Team (ovb)
En de deelnemerslijst is nog lang niet klaar!

Voor Trucks Magazine abonnees, lezers en geïnteresseerden, bieden we de mogelijkheid het festival met aantrekkelijke korting te bezoeken. Gebruik kortingscode EARLYBIRD2019 en betaal slechts € 5,- i.p.v. € 7,50 per ticket. Meer informatie en tickets bestellen, ga naar www.4wdfestival.nl.

Wil je zelf vrij rijden op het 4WD Festival? Dat kan ook! Koop dan je vrij rijden ticket inclusief entreeticket met korting: € 22,50 i.p.v. € 25,-. Ga naar: www.4wdfestival.nl en gebruik kortingscode EARLYBIRDVRIJRIJDEN2019.

Van de Looy kiest voor MAN TGX

De eerste MAN truck die officieel door Den Engelsen Bedrijfswagens werd afgeleverd, is een rijk uitgeruste 500 pk TGX voor Van de Looy uit Oirschot. Het in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangt) gespecialiseerde bedrijf, heeft een sterke positie in deze nichemarkt opgebouwd, puur op basis van kwaliteit en service. “Daarbij zijn kwaliteit en motivatie van de chauffeur cruciaal, vandaar inmiddels de keuze voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk de kwaliteit van de auto en de service van de dealer, waar wij in een vol continubedrijf als het onze, dag en nacht op moeten kunnen rekenen.” Aldus Frank van de Looy.

Zoals de meeste RMO-rijders, begon Frank’s vader in 1956 naast zijn boerenbedrijf met het ophalen van bussen melk bij de boeren in en rond Oirschot. Eerst met paard en wagen, daarna met de trekker voor de platte kar. “In de jaren zeventig kwam de eerste vrachtwagen. Een Saviem bakwagen, gekocht bij Theo Vullings”, herinnert Frank. Inmiddels bestaat de vloot uit 18 trekker-oplegger combinaties, op twee na allemaal MAN’s. De nieuwste aanwinst is een 18.500 TGX met lederen interieur, adaptive cruise control, stand-airco en nog tal van extra’s. Het is bovendien de eerste in de vloot met een motorvermogen van 368 kW (500 pk). “Hij is voor de oudste chauffeur, die inmiddels 43 jaar bij ons rijdt en ooit begon op de Saviem. Als je zo lang in dienst ben, mag je wel lederen bekleding”, lacht Frank. Bron: Den Engelsen Bedrijfswagens B.V.

Stoere truck met een goed verbruik

Eigenlijk was Ronald van Vark uit het Noord-Brabantse Rijswijk niet eens écht op zoek naar een nieuwe truck. Maar toen hij onderweg een nieuwe Scania S500 zag staan in een kleur die hem beviel, was zijn interesse gewekt. Samen met de Scania-dealer in Den Bosch wist hij ‘een goede deal te maken’ en stelde de 48-jarige eigenrijder zijn droomtruck samen: chique, stoer en apart. “Dit is niet de eerste Scania waarmee ik mijn werk doe,” vertelt Ronald. “Ik begon in 1995 voor mijzelf op een 113 met 320 pk. Daarna kocht ik een 164 en steeg het aantal paarden naar 480. Om vervolgens over te stappen naar die andere Zweed met respectievelijk 420 pk voor de eerste en 460 die nu dus weer plaats maakt voor deze S500.”

Ronald heeft altijd de gewoonte gehad zijn trucks flink te personaliseren. “Maar deze vind ik wel héél mooi geworden. Hij is echt ingetogen chique met die zilvergrijze kleur. De vorige was antraciet, maar hoewel dat heel stoer staat, was hij altijd vies want op die donkere kleur zie je alles. Deze kleur brengt meer balans tussen rijden en poetsen.” Ronald merkt ook dat hij met zijn 48 jaar zijn focus steeds meer op andere aspecten legt. “Vroeger keek je meer naar de buitenkant. Dat telt nog steeds, maar ik merk ik dat zaken als veiligheid steeds belangrijker ga vinden. Daarom heb ik deze keer ook gekozen voor een retarder en ACC. Dat geeft behalve extra veiligheid ook meer gemak omdat deze Scania automatisch optrekt en stopt in de file. Als Beneluxrijder heb je daar nu eenmaal helaas geregeld mee te maken.”

Waar Ronald ook zeer over te spreken is, zijn de LED-koplampen. “Voor mij is dat nieuw, maar ik vraag nu al af hoe je ooit zonder hebt kunnen rijden. Wat een mooi rustig licht.” Het exterieur van de auto kenmerkt zich verder door de speciale zijbeplating en de op een heel aparte manier gespoten grille. “Ik had dat idee al heel lang dat die Scania grille een look zou moeten kunnen meegeven alsof er een metalen rooster voorzit. Ik vind het goed gelukt.” De achterkant van de cabine is afgewerkt met een speciale kunststofplaat met een apart gevormde slangenhaspel. Een mooie afdekking van het chassis en een andere achterbumper met led-achterlichten maken het af. Bron: Scania Nederland BV

Uitbreiding wagenpark Steenbergen

Binnenkort wordt het wagenpark van Steenbergen uitgebreid met vier nieuwe Antos 1835 LS 4x2-trucks. De order werd onlangs geplaats bij Mercedes-Benz Dealer Bedrijven. Alle vier de trekkers zijn uitgevoerd met een M-ClassicSpace-cabine. Het zijn de eerste Antos-vrachtwagens voor het bedrijf, dat al over 22 Actros-trucks beschikt. De trucks zijn uitgerust met Active Brake Assist 4, Attention Assist en spoorassistent.

Het hart van de truck wordt gevormd door de schone Euro 6-motor met 260 kW (350pk). De chauffeur wordt ondersteund in zijn dagelijkse werkzaamheden door de standaard volautomatische PowerShift-versnellingsbak. De vrachtwagens die worden geleverd door Mercedes-Benz Dealer Bedrijven worden onder meer ingezet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Steenbergen verzorgt zelf de opbouw die de Antos-vrachtwagens geschikt maken voor dit ADR-transport.

Steenbergen is een distributeur uit Bodegraven, Zuid-Holland. Het bedrijf is opgericht in 1907. Steenbergen is gespecialiseerd in de 24-uursdistributie binnen de Benelux van zendingen boven het pakketsegment. In totaal heeft het transportbedrijf vijf crossdockcentra van samen 18.000 vierkante meter. Naast de Nederlandse depots in Bodegraven, Meppel, Venlo, heeft Steenbergen ook crossdockcentra in het Belgische Wommelgem en Chaineux. De focus ligt op een drietal distributiegoederen: palletdistributie, het transport van banden voor de automotive branche en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voor dit ADR-transport zijn alle vrachtwagens uitgerust en is iedere chauffeur opgeleid. Het wagenpark van Steenbergen bestaat uit in totaal 200 trucks. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Je moet groen doen, als het kan

Chain Logistics uit Uden nam onlangs een Scania P280 bakwagen op LNG in gebruik. Het is de eerste truck op die schonere brandstof en directeur-eigenaar Rob Jansen heeft bewust gekozen voor LNG om op deze manier de eigen activiteiten te verduurzamen. Dat is niet alleen om de eigen duurzaamheidsvisie uit te dragen, maar simpelweg ook omdat klanten er steeds vaker om vragen.

Chain Logistics is een logistiek dienstverlener die veel waarde hecht aan de sociale kant van het ondernemen. “Ik ben het bedrijf nu 19 jaar geleden gestart vanuit mijn aversie tegen de manier waarop bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven met hun personeel omgaan. Ik vond dat dat beter moest kunnen. Ik wilde een Social Enterprise opzetten en dat is inmiddels goed gelukt. Bij ons werkt er van alles: onder onze 75 medewerkers zitten ook veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en gepensioneerde chauffeurs. De oudste is 77. En daar ben ik trots op.”

Wat dat betreft is Jansen heel benieuwd wat de nieuwe Scania P280 bakwagen op LNG gaat doen. “We hebben voor die auto gekozen omdat we voor onze langere ritten een nieuw voertuig nodig hadden. De auto moet heel Nederland door rijden maar ook bescheiden internationaal, lees een beetje de grens over kunnen. Daarbij trok LNG onze aandacht. Dat leek mij een uitdaging die past binnen ons bedrijf. Bij ons zijn alle voertuigen op de wat langere afstand Scania’s dus dat ook de LNG-auto van dat merk moest zijn, stond meteen vast. Tijdens een fabrieksbezoek aan Zweden is mij uitgelegd dat LNG voor wat wij willen beter gaat werken dan CNG, dus hebben we die raad opgevolgd. Maar met wat de dealer zo heeft uitgerekend, gaan we er voorlopig nog vanuit dat we met deze auto een licht hogere TCO zullen hebben vergeleken bij een diesel. Dat nemen we voor lief want aan de andere kant hebben we steeds meer klanten die om dit soort voertuigen vragen.” Bron: Scania Nederland BV

6e Editie Mega Trucks Festival

Alweer de zesde editie van het Mega Trucks Festival komt er aan. Op  zaterdag 14 en zondag 15 december 2019 staan de Brabanthallen 's-Hertogenbosch weer in het teken van het grootste indoor truckfestival van de Benelux. Twee sfeervolle dagen, voor chauffeurs, hun gezin en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Indoor truckshow, demo’s, chauffeursmarkt en volop entertainment en kinderplezier. Ruim 32.000m2 vermaak, met voor elk wat wils.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan al diverse  kranen en vrachtwagens. Binnen in de Centrale Entreehal stap je de showroom van het evenement binnen, hier staan fraaie specials en demo's van truckdealers opgesteld. Betreedt het evenement via de Langstraathal en bezoek de truckdealers. Maak meteen een rondje over de gezellige chauffeursmarkt, hier kom je zeker nog een keertje terug. Voor een speciaal schaalmodel, accessoires, kleding of dat specifieke speeltje voor de kleine. Lees verder op de website

Tieleman kiest voor Scania P250

Gelegen op het Zuid-Hollandse (kook)eiland Goeree-Overflakkee levert Tieleman Keukens sinds enige tijd de keukens in stijl af met een nieuwe Scania P250 distributietruck. Het voertuig is uitgerust met de zuinige en betrouwbare 250 pk 7-liter SCR-only motor. Naast het gunstige brandstofverbruik zijn met name het lage geluidsniveau en de lage motortunnel prettige eigenschappen van deze Euro 6 motor. De P-cabine heeft een comfortabele lage instap waardoor de chauffeur niet alleen een riante werkplek heeft, maar ook makkelijk kan in- en uitstappen.

Ook de passieve en actieve veiligheid van het nieuwe visitekaartje is dik in orde. De Scania P-cabine heeft de kleinste dode hoek in de markt zodat men zich veiliger door de woonwijken kan manoeuvreren. Een extra front- en achterzichtcamera verhoogt de veiligheid nog verder. Met de luchtgeveerde vooras kan de rijhoogte worden ingesteld zodat verkeersdrempels eenvoudiger te nemen zijn en het laden en lossen makkelijker is. Voor LED verlichting is niet alleen gekozen vanwege de strakke uitstraling, maar ook omdat het wezenlijk bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Af-fabriek beschikt de cabine over een gecertificeerde derde zitplaats (incl. gordel), zodat de montageploeg met de truck kan meerijden.

Tieleman koos voor ontzorging door de Scania werkplaats zodat men zich volledig op de eigen kerntaken kan richten. Het voertuig is volledig connected zodat de Scania werkplaats proactief het onderhoud van het voertuig kan managen. Bovendien heeft Tieleman ervoor gekozen ook de tacho-download uit te besteden aan Scania. Bron: Scania Nederland BV