Nieuws


Record op 1 vulling LNG

Een IVECO Stralis NP 460pk-truck uit het Verenigd Koninkrijk heeft de grootste afstand ooit over over de weg afgelegd met één enkele tankbeurt van LNG om de geschiktheid van voertuigen op aardgas voor binnenlands en Europees wegtransport te demonstreren. Op weg van Londen trok de Stralis NP 4x2-trekker een drieassige oplegger met een gewicht van 30 ton. Na een korte overtocht met de veerboot van Dover naar Calais, vervolgde het de weg van 1.728 km zonder bij te tanken - waarmee het officiële bereik van 1.600 km werd overschreden om een nieuw afstandsrecord neer te zetten. Dit komt neer op een indrukwekkende LNG-brandstofkostenbesparing van circa € 225 voor de heenreis, oftewel 40%, tegenover Diesel.

Martin Flach, Directeur alternatieve brandstoffen van IVECO, zegt: "Vorig jaar voltooiden we de reis John O'Groats naar Land's End op een enkele tankbeurt in een 400 hp Stralis NP, maar deze keer wilden we de lat nog hoger leggen. Het was een kans om te demonstreren hoe zuinig de Stralis NP is en om onze nieuwste 460 pk gasmotor tot het uiterste te testen. "We hebben de tank bijgevuld voordat we Londen verlieten, en de eerste tankbeurt was in Madrid twee en een halve dag later. De 100 % Natural Power betekent geen diesel of AdBlue om zorgen over te maken, waardoor het de eenvoudigste oplossing is voor zowel de wagenparkbeheerder als de bestuurder." Bron: Iveco NLS

5x Scania R410 LNG met ADR

Rien Meijndert, van Meijndert Trucking uit Dordrecht, is ervan overtuigd dat LNG op de middellange termijn een belangrijk alternatief is voor diesel. “Op dit ogenblik bestaat 7,5% van ons wagenpark uit LNG-trucks en dat moet volgend jaar doorgroeien naar 20%”, aldus Rien Meijndert. “Wanneer wij investeren in nieuw materiaal speelt duurzaamheid een belangrijke rol in de afweging. Met LNG dringen we de CO2-uitstoot sterk terug en verlagen we de emissies. Naar mijn idee is LNG de beste oplossing om nú al stappen te zetten.” De tankvervoerder heeft geïnvesteerd in vijf nieuwe Scania R410 LNG-trucks in ADR-FL uitvoering. In 2015 verscheen het eerste LNG-voertuig in het wagenpark.

Tegelijk met de nieuwe Scania LNG-trucks schafte Meijndert Trucking ook zeven nieuwe tanktrailers aan. Deze hebben een lager eigengewicht zodat, met 10% meer payload, op een veilige manier tot 50 ton GVW gegaan kan worden. Deze tanktrailers zijn verder uitgerust tot een hoog veiligheidsniveau met zaken als ground operation, dubbele gangpaden en dubbele handrails, noodschakelaars op de afsluiters, IMO 4, etc. Door 10% meer te laden per rit nemen de ritten overall ook met 10% af. Dit resulteert weer in minder verkeer, minder emissies, minder chauffeurs en, bij de laad-/losadressen, minder mensen voor de handling. Bron: Scania Nederland BV

Eerste Mercedes trucks voor HEMA

Op het distributiecentrum van HEMA in Utrecht werden onlangs de sleutels van de allereerste Mercedes-Benz trucks van de Hollandse winkelformule overhandigd. Met zes Antos bakwagens verwacht HEMA het brandstofverbruik, het onderhoud en de veiligheid in het wagenpark verder te kunnen optimaliseren

Om in de eigen praktijk een goede vergelijking te kunnen maken voor wat betreft het brandstofverbruik en de onderhoudskosten, besloot HEMA een tweede merk aan het wagenpark toe te voegen. In constructief overleg met SternTrucks werd besloten de verrichtingen van zes Antos bakwagens nauwlettend te gaan volgen. Deze Antos 2132 trucks met ClassicSpace-Cabine werden via Mercedes-Benz Financial Services  aangeschaft op basis van een jaarkilometrage van 100.000 en voor de duur van zeven jaar.

De cabines zijn allen voorzien van een opklapbed zodat de chauffeurs, die vaak vroeg beginnen, in de rusttijden ook echt kunnen ontspannen. Alle Antos trucks zijn voorzien van extra veiligheidssytemen die in de stedelijke distributie het verschil kunnen maken. Noodremassistent Active Brake Assist 4 reageert namelijk ook op voetgangers en fietsers. Voor veiligheid in de dode hoek heeft Mercedes-Benz Trucks Sideguard Assist ontwikkeld. Ook dit systeem helpt de chauffeurs van HEMA veilig door het drukke stadsverkeer te bewegen. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Heerbaart vernieuwt vloot met Volvo

Heerbaart Transport en Grondverzet (HTG) in het Overijsselse Hengelo schafte onlangs drie Volvo-trucks aan. Directeur-eigenaar Nick ter Bekke zet hiermee voor het eerst sinds jaren een ander merk in de vloot. Dat heeft volgens de jonge ondernemer alles te maken met wederzijds vertrouwen tussen hem en Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep.

Heerbaart is al bijna 30 jaar een bekende naam in Twente. Het bedrijf verhuurt puin-, afval- en opslagcontainers, levert zand en grind en verricht grond- en sloopwerk in de regio. In september 2017 nam Nick ter Bekke, van huis uit hovenier, het bedrijf over van Antoon Heerbaart. Naast werkgever van zes man personeel behoorde daartoe ook vijf zware trucks, vier grondwerkmachines en 165 open en gesloten containers, variërend in volume van 5 tot 33 kubieke meter.

Ter Bekke's eerste missie: vernieuwen van het wagenpark. Bij Nijwa Groep bleek men direct bereid de 24-jarige ondernemer een helpende hand te bieden. “Pascal van der Zwan, de verkoopadviseur van Nijwa Hengelo, zei letterlijk: ‘Wij kunnen samen nog veertig jaar vooruit’”, vertelt Ter Bekke lachend. In totaal werden drie containerwagens aangeschaft. Voor de grootste containers is in samenspraak met Nijwa Groep gekozen voor een Volvo FMX 460 8x4 met HIAB Z-HIPRO 191 kraan en een VDL kabelsysteem. De truck is uitgerust met Volvo Dynamic Steering, een innovatie waar Ter Bekke tijdens een proefrit mee kennismaakte. “We gebruiken deze kraanwagen ook met een open container voor het afleveren van bigbags met zand en grind voor Zandmaatschappij Twente. Deze moeten veelal op huisadressen worden bezorgd. Volvo Dynamic Steering maakt het stuurwerk in krappe hoekjes en smalle straatjes heel licht. Het bevalt geweldig goed.” Bron: Verzameld Werk

Actros RoadStars Carbon Edition

Mercedes-Benz Trucks presenteert met dertig Actros RoadStars Carbon Editions de opvolger van de Actros SilverStar. De truck wordt in gelimiteerde oplage geleverd met een rijke standaarduitrusting, een 350 kW (480 pk) sterke motor, een unieke striping en een interieur in carbon look. Elke Actros RoadStars Carbon Edition is voorzien van een uniek serienummer.

De basis van deze special edition is een 350 kW (480 pk) sterke Actros met GigaSpace-Cabine. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer het Comfort-pakket, het Safety-pakket, het Zichtpakket, Predictive Powertrain Control, comfortstoelen, een premium matras en een koelkast. In het exterieur vallen naast de diepzwarte metallic lak de Alcoa velgen, dakspoilers en een verlichte Mercedes-Benz ster op. Op de zonneklep en boven de grille prijkt de naam RoadStars Carbon Edition en de spiegels en cabine zijn voorzien van carbon look accenten.

In samenwerking met Cools Bekledingen heeft het interieur van de GigaSpace-Cabine een hele bijzondere make-over gekregen. Elke Actros RoadStar Carbon Edition is uniek en krijgt een badge met nummering op de carbon afwerking in het interieur. Van het model worden slechts dertig ‘Original’ special editions uitgegeven. Ieder model heeft derhalve een eigen nummer en krijgt als bewijs van echtheid een certificaat bij aflevering. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

134 Scania’s voor Wezenberg

Wezenberg Transport uit IJsselmuiden heeft met een order voor 134 nieuwe Scania’s andermaal haar vertrouwen uitgesproken in het Zweedse merk. De twee- en drieassige trekkers – van het type R410, R450 en R500 - worden over een periode van een kleine drie jaar uitgeleverd. De trucks worden door de Scania-vestiging te Zwolle bij Wezenberg afgeleverd.

Directeur Gert Wezenberg licht toe: “De Scania trucks zijn al vele jaren een bewezen factor in ons wagenpark en veel chauffeurs waarderen het werken met dit merk. We hebben inmiddels goede ervaringen opgedaan met de nieuwe Scania’s; de truck functioneert naar behoren en het brandstofverbruik is goed. Onder andere om deze redenen hebben we wederom voor Scania gekozen.” De 13 liter SCR-only motor van Scania heeft inmiddels een rotsvaste reputatie als uitermate zuinige krachtbron. De motoren hebben in diverse specificaties in de afgelopen jaren menig brandstofrecord doen sneuvelen in tests van de vakmedia. Recent veroverde een voertuig met de 450 pk motor de nummer één positie van de prestigieuze internationale 1000 punten test. Bron: Scania Nederland BV

150 MAN’s TGX voor Remco Vos

Logistiek dienstverlener Remco Vos heeft 150 MAN’s TGX 18-460 BLS besteld voor zijn vestiging in Litouwen. Deze trucks vervangen het huidige MAN-wagenpark van het bedrijf. De bewezen betrouwbaarheid daarvan is een doorslaggevende factor geweest bij de overeenkomst, die op de IAA voor bedrijfswagens in Hannover werd bezegeld. De 150 MAN TGX-modellen die Remco Vos heeft besteld, zijn vooral bedoeld voor transport van stukgoed richting West-Europa. Alle modellen zijn voorzien van de ruime en comfortabele XXL-cabine. De trucks worden tussen 2019 en 2020 gefaseerd afgeleverd.

De 150 nieuwe MAN-trucks vervangen evenzoveel MAN-modellen die het bedrijf sinds 2011 inzette. Het huidige MAN-wagenpark van Remco Vos heeft zich op het gebied van betrouwbaarheid ruimschoots bewezen. Dit was een belangrijke factor in de totstandkoming van de nieuwe overeenkomst. Ook de gunstige Total Cost of Ownership (TCO) speelde daarbij een belangrijke rol: de MAN TGX is robuust én efficiënt. Zeker met het oog op het internationale karakter van de inzet van de nieuwe trucks is optimale inzetbaarheid voor Remco Vos een cruciale factor. Daarvoor maakt de logistiek dienstverlener speciale onderhoudscontracten. Het onderhoud van alle 150 MAN’s wordt exclusief uitgevoerd door MAN Nederland Dealer, vestiging Nijmegen. Ook het Europees dekkende netwerk en het uitgebreide dienstenpakket van de after sales-organisatie van MAN dragen bij aan optimale uptime of inzetbaarheid. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Transport Groep Gelderland kiest Volvo

Transport Groep Gelderland uit Lochem heeft vijf Volvo-trekkers aangeschaft. Het betreft drie Volvo FM en twee Volvo FH-trucks. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens. “Wij collecteren bij circa 1400 veehouderijen in Gelderland melk en distribueren dat naar productielocaties van Friesland Campina”, vertelt algemeen directeur Sander Keuper van Transport Groep Gelderland.  “Daar worden vervolgens allerlei zuivelproducten van gemaakt. Ons werk gaat dag en nacht door; de auto’s staan praktisch nooit stil.”

Keuper constateerde begin dit jaar bij zijn aantreden dat een deel van het wagenpark, bestaande uit 21 trekkende eenheden, aan vervanging toe was. Een aantal dealers werd uitgenodigd om een aanbod te doen, waarbij Volvo als beste uit de bus kwam. “Daarnaast heeft de daadkracht en het gevoel dat Paashuis ons echt als klant wilde hebben ook een belangrijke rol gespeeld”, zegt Keuper. De keus viel op twee Volvo FH en drie Volvo FM 4x2 trekkers met 420 pk motorvermogen. De mening van chauffeurs die met de trucks gaan rijden speelde een belangrijke rol. Zij mochten aangeven of zij een FM of een FH wilden. “Het is immers hun werkplek en ik wil dat die zo goed mogelijk voor hen is ingericht”, zegt Keuper. “Chauffeurs die veel adressen kort achter elkaar hebben, en dus vaak in- en uit moeten stappen, hebben liever een FM terwijl chauffeurs die meer kilometers maken voor een FH gaan.” Bron: Verzameld Werk