Nieuws


DAF CF zegt het met bloemen

Distributie van bloemen en planten betekent rijden tussen kwekers, veilingen en afnemers. Dat vereist een strakke planning en betrouwbare trucks. Chauffeurs stappen ook veelvuldig in en uit. Een makkelijke instap wordt dan gewaardeerd. Hogenboom Transport in Roelofarendsveen noemt dat een van de redenen om voor de nieuwe DAF CF te kiezen. Andere factoren zijn het fijne rijgedrag, de probleemloze regeneratie van de uitlaatgasreiniging en de goed geregelde service bij DAF. Daarom zijn in de afgelopen maanden acht nieuwe DAF’s CF ingezet, stuk voor stuk geleverd door dealer Blom-Dsw.

“De DAF CF is een fijne truck”, aldus Martien Hogenboom. “De hierboven genoemde punten zijn voor ons belangrijk. Vooral dat regenereren is bij DAF prima voor elkaar. In ons werk met relatief veel kortere ritten waardeer je dat snel; geen gedoe en verloren tijd. Daarnaast streven we naar eenheid in het wagenpark. Op de vrachtauto’s hebben we verschillende chauffeurs. Het is wel zo prettig als die de weg weten in de cabine en vertrouwd zijn met de truck. Dat betekent minder kleine schades bij het manoeuvreren.’

Omwille van schadebeperking heeft Hogenboom de nieuwe DAF trucks laten voorzien van camerasystemen en goede verlichting met verstralers. De chauffeurs hebben dan goed licht als ze vroeg in de ochtend in het donker over vaak smalle wegen op weg zijn naar de kwekers. Ook hebben de nieuwe DAF modellen allemaal luchthoorns op de cabine en een koelkast aan boord. Bron: DAF Nederland

Uiterst duurzaam dealerpand

Eerdaags verhuist MAN Venlo met het hele team van de Celsiusweg naar een gloednieuw en uiterst duurzaam pand op Industrieterrein Tradeport West in Venlo, op de hoek van de Eindhovenseweg en de Columbusweg. Met de op- en afritten van zowel de A73 als de A67 op een steenworp afstand en een rechtstreekse verbinding met Venlo zelf, is dit een uitermate goed bereikbare locatie voor zowel klanten van trucks als van lichte bedrijfswagens.

Op het bijna 7.000 m² grote terrein is een fraai vormgegeven dealerpand gerealiseerd van circa 1.400 m2. Daarbinnen zijn 14 royale en modern geoutilleerde werkplekken gecreëerd, elf werkplekken voor trucks en drie speciale werkplekken voor lichtere bedrijfswagens. Het nieuwe pand biedt verder ruimte aan een efficiënt ingericht magazijn voor een optimale beschikbaarheid van onderdelen, een APK straat, de gebruikelijke facilitaire voorzieningen en moderne kantoorruimtes voor de service- en verkoopafdelingen en voor de administratie.

Duurzaamheid was een van de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwerp van het nieuwe pand. Optimale isolatie en intelligente systemen zorgen voor een minimaal gebruik van energie, die bovendien voor een belangrijk deel wordt opgewekt met zonnepanelen op het dak. Deze bieden een totale capaciteit van 125 kW. Het pand heeft geen aardgasaansluiting en wordt verwarmd met behulp van warmtepompen. Verder is state-of-the-art led-verlichting geïnstalleerd, terwijl ook een intelligente koppeling tussen de verschillende systemen verspilling van energie voorkomt. Bron: Man Truck & Bus b.v.

Het stedelijke vervoer naar de NXT level

Welkom bij de toekomst die NXT heet! Scania’s nieuwe elektrische zelfrijdende conceptvoertuig voor de stad is ontworpen met de flexibiliteit om forenzen ’s ochtends en ’s avonds naar hun werk en weer naar huis te brengen, overdag goederen rond te brengen en ’s nachts afval op te halen. Met lef en gevoel voor innovatie hebben de ingenieurs van Scania het DNA van het bedrijf – het modulaire systeem – naar een hoger niveau gebracht, door een conceptvoertuig te ontwikkelen dat kan worden getransformeerd voor verschillende stedelijke uitdagingen.

Talloze steden zoeken naar veranderingen voor het stedelijke vervoer, gedreven door de noodzaak van lagere uitstoot en minder files. De technologische en infrastructurele vooruitgang in elektrische en autonome voertuigen zal voor steden belangrijk zijn om het overstappen naar een duurzaam vervoersysteem mogelijk te maken. “NXT is een toekomstvisie op het vervoer in steden. Een aantal van deze technologieën is nog niet volledig ontwikkeld, maar voor ons is het belangrijk om een conceptvoertuig te bouwen zodat we zichtbaar en technisch gezien ideeën kunnen tonen over wat er binnen het bereik ligt”, aldus Scania’s President en CEO Henrik Henriksson. “NXT is ontworpen voor 2030 en daarna, en bevat verschillende geavanceerde functies die nu al beschikbaar zijn.”

In NXT kunnen de voor- en achteraandrijfmodules worden aangebracht op de carrosserie van een bus, een distributievrachtwagen of een vuilniswagen. De busmodule van dit innovatieve conceptvoertuig wordt getoond op de UITP Global Public Transport Summit in Stockholm. Bron: Scania Nederland BV

1.000ste MAN-truck connected

Sinds januari 2018 heeft MAN in Nederland de 1.000e RIO Box geactiveerd en daarmee is nu al 50 procent van de nieuw afgeleverde MAN’s sinds die tijd ‘connected’. Het RIO platform vormt de basis van de MAN Marketplace waar klanten toegang hebben tot diverse MAN Digital Services, hetzij (veelal) gratis, hetzij op abonnementsbasis. De MAN Digital Services hebben als doel de efficiency van MAN-trucks te verhogen en logistieke uitdagingen te vereenvoudigen. Goede voorbeelden zijn diensten voor de analyse van het gebruik en verbruik van de trucks met als doel het onderhoudsmanagement, de voertuigprestatie en de chauffeurs performance te optimaliseren.

Ook zijn er via de MAN Marketplace diverse apps te vinden. Zo is er de MAN Driver app, waarmee de chauffeur via zijn eigen smartphone realtime schademeldingen direct in het ServiceCare systeem van de dealer kan melden. MAN ServiceCare is een pro-actief onderhoudsmanagement- systeem dat een optimale planning, hoge uptime en uitstekend onderhouden trucks garandeert. MAN ServiceCare is overigens exclusief voor MAN-trucks gratis te activeren. Klanten die naast MAN nog andere merken in het wagenpark hebben, kunnen ook voor deze trucks terecht op de RIO Marketplace, waar voor deze merken eveneens diverse digitale diensten worden aangeboden.

De Nederlandse dealerorganisatie is uitgebreid getraind op MAN Digital Services en bij elke MAN-dealer is een MAN DigitalPro aangesteld. Hiermee onderstreept de MAN-organisatie het belang van de digitale ontwikkelingen binnen de truck- en transportsector. Bron: Man Truck & Bus b.v.

Bakker gaat voor Natural Power

Bakker Logistiek te Tilburg heeft onlangs twee nieuwe IVECO Stralis NP460 trekkers in gebruik genomen, wagenparkbeheerder Marc Swaans nam de sleutels van de nieuwe voertuigen ontvangst. Deze LNG trekkers zijn af fabriek voorzien van een hefbare voorloopas en hebben een GCW van 50 ton. De nieuwe voertuigen van Bakker Logistiek zijn uitgerust met 460pk en 2000Nm krachtige IVECO Cursor 13 aardgasmotoren en schakelen middels de HI-TRONIX geautomatiseerde versnellingsbak. Elk van deze trekkers heeft twee brandstoftanks met een gezamenlijke inhoud van 500 liter, wat goed is voor een actieradius van zo’n 750 km.

Bakker Logistiek mag met deze stille trucks (Piek gecertificeerd) buiten de venstertijden in binnensteden bevoorraden. Daarnaast levert de inzet van deze trucks op LNG grote voordelen op voor het milieu. De reductie van de CO2-emissie is 15% en kan bij het gebruik van bio-LNG oplopen tot 95%. Daarnaast stoot de aardgasmotor van de IVECO’s 70% minder NOx en 95% minder fijnstof uit dan een vergelijkbare dieselmotor.

Ruim honderd jaar geleden begint de geschiedenis achter Bakker Logistiek. Egbert Bakker begon in 1910 met het transporteren van sterke drank tussen Rotterdam en Amersfoort, toentertijd nog met een trekschuit. Door de jaren heen is het familiebedrijf flink gegroeid. Bakker Logistiek heeft in de loop van de tijd een aantal ondernemingen overgenomen. Stuk voor stuk familiebedrijven die gewend zijn om zich continu aan te passen aan de veranderende wensen van klanten. Bron: Iveco NLS

20 Kögel huckepacktrailers voor A+G

De veelzijdige vervoerder A+G Transporten uit Venlo heeft twintig Kögel huckepacktrailers aangeschaft. Het gaat om het type Cargo Rail P390 Heavy Duty Ferry.  De trailers gaan rijden in een systeem waarbij A+G Transporten samenwerkt met diverse partijen om lege kilometers te voorkomen.  Daarbij staan de trailers regelmatig zowel op railwagons als op veerboten.

A+G Transporten is een familiebedrijf dat in vele deelmarkten van het wegvervoer actief is. Daartoe staat een vloot van 120 trekkende eenheden ter beschikking en opereert het bedrijf vanuit vestigingen in Nederland en in Duitsland, in de grensstreek van Venlo. Een van de landen waarop A+G Transporten is gespecialiseerd, is Zwitserland. Daarnaast is het bedrijf actief op bestemmingen in Duitsland en Groot Brittannië.

Van de 140 trailers verwacht directeur A. Schraets dat er meer op rails gezet zullen worden naar bijvoorbeeld Zwitserland. "Multimodaal verkeer is in opkomst. Om die reden hebben we bij deze eerste serie van twintig trailers van Kögel voor huckepacktrailers gekozen. Een proeftijd van bijna een jaar hebben ze glansrijk doorstaan. We zetten ze in Duisburg of Keulen op de trein." Schraets legt uit dat hij samenwerkt met diverse logistieke dienstverleners die elkaar ondersteunen om in de landen waar de trein met hun trailers aankomt, ze naar de eindbestemming te laten  rijden door de partners. "Dat doen wij aan deze kant voor onze partners. De intentie hier is om leeg rijden zoveel mogelijk te voorkomen en om ladingstromen te bundelen op het spoor." Bron: Kögel Nederland

Bestelauto Expo Publieksprijs 2020

Bestelauto Expo organiseert de ‘Bestelauto Expo Publieksprijs 2020’. Dit is een onderscheiding voor de bestelauto of pick-up die naar de mening van het publiek de hoogste eer verdient. Op de laatste beursdag van Bestelauto Expo (13 november) zal live de winnaar bekend worden gemaakt. Bestelauto Expo is een sterk groeiend platform bestaande uit een nieuwssite, nieuwsbrief, vaktijdschrift en beurs.

Volgens Patrick van Tilburg, directeur van Bestelauto Expo BV, verdient de moderne bestelauto een dergelijke publieksprijs. “De verkoop van nieuwe bestelauto’s gaat al tijden crescendo, het werkpaard van de Nederlandse economie is in toenemende mate een middel voor ondernemers om hun werk beter, efficiënter en duurzamer uit te voeren. En het is tegenwoordig een luxe-werkpaard voorzien van tal van extra’s in en rond het voertuig. Kortom, het verdient, net als de personenauto, een prijs die door en voor gebruikers wordt bepaald!”

Bij de verkiezing wordt de winnaar niet bepaald door een vakjury, maar door de mannen en vrouwen die dag-in-dag-uit hun geld verdienen met hun bestelauto. Zij kunnen stemmen op merken en modellen in vijf categorieën. De stempagina met alle verkiesbare modellen staat vanaf vandaag live op www.bestelauto-expo.nl. Alle gangbare modellen op de Nederlandse markt krijgen een plaats. Iedereen die dat wil, mag één stem uitbrengen in elk van de vijf categorieën. Dus vijf stemmen in totaal. Bron: EXPOMotion

Iveco Schouten neemt DEBA over

Iveco Schouten neemt per direct de aandelen over van aandeelhouder en medeoprichter Rien Dekkers van DEBA Bedrijfswagens. DEBA Bedrijfswagens is een familiebedrijf dat sinds 1980 bestaat en bekend staat als een toonaangevende Iveco en Fiat Professional dealer in de regio Zeeland en West-Brabant. In de overname zijn alle 65 medewerkers en 3 vestigingen betrokken (Bergen op Zoom, Etten-Leur en Kapelle). Mark Scheffers blijft de functie vervullen als Algemeen Directeur. Fred Schouten is als DGA van Iveco Schouten trots op de overname: “de overname van DEBA Bedrijfswagens past in de schaalvergroting die Schouten voor ogen heeft”.

Er ontstaat een sterk collectief. Schouten en DEBA geloven in de kruisbestuiving die ontstaat door de specialismes van beide organisaties. Zo voegt DEBA de verregaande specialisatie in campers toe, net als hun expertise op het gebied van carrosseriebouw en export van parts en service over de hele wereld. Andersom kan DEBA rekenen op de voordelen van schaalgrootte, kennis van duurzame alternatieve transportoplossingen zoals (bio-)CNG en (bio-)LNG, openbaar vervoer en verregaande automatisering", aldus Dolf Lutterman, operationeel directeur van Iveco Schouten en Mark Scheffers namens DEBA Bedrijfswagens. Bron: Iveco NLS