Nieuws


Koelewijn kiest voor Volvo bakwagens

Koelewijn Bronbemalingen BV, gevestigd in Bunschoten, is sinds kort eigenaar van twee nieuwe Volvo FM 460 6x2-bakwagens met HIAB laadkranen. De trucks werden geleverd door Harbers Trucks in Barneveld en zijn de eerste Volvo-trucks in het wagenpark van Koelewijn. Goede referenties en een passende offerte waren voor het bedrijf twee doorslaggevende redenen om deze stap te zetten. FBS-Service verzorgde de bak- en kraanopbouw.

De Volvo FM-bakwagens worden door Koelewijn Bronbemalingen ingezet voor het laden en lossen van boorequipment, pompen, aggregaten en andere bemaling- en boorappendages. Aan de kraan kan een knijpbak gekoppeld worden om het zand, dat bij het boren uit de bodem wordt gehaald, uit de wateropvangbakken te scheppen. Directeur Jouke Koelewijn: “Van oudsher is bronbemaling onze core business. Bronboringen zijn daar als vanzelf uit voortgevloeid. Met name het boren en installeren van bodemenergiesystemen met warmtewisselaars heeft een vlucht genomen. Inmiddels zijn we een multifunctionele speler met een grote klantenkring door heel Nederland."

De Volvo FM-bakwagens hebben een 10-tons vooras en zijn voorzien van een elektro-hydraulisch gestuurde, liftbare sleepas. "Het is een goede, degelijke constructie", aldus Koelewijn. "Het motorvermogen van 460 pk is erop berekend om ook diepladers met boorinstallaties te kunnen trekken. Die installaties staan op rupsonderstellen en zijn zelfrijdend. Omdat de trucks zelf weinig bewegingen in het veld maken, ging bij de asconfiguratie de meeste aandacht uit naar een zo groot mogelijke efficiency bij het transport over de weg." Bron: Verzameld Werk BV

12 Renault T-trekkers voor Breewel

Breewel Transport heeft onlangs zeven Renault Trucks T-trekkers met Sleeper Cab in gebruik genomen. Vorig jaar werden er al vijf van dezelfde trekkers bij de Frankrijk-specialist afgeleverd, een Renault Trucks-bakwagen is nog in bestelling. Breewel kiest voor Renault Trucks vanwege de gunstige exploitatiekosten en de brede inzetbaarheid van de trucks. Ook de service van het dealernetwerk in Frankrijk, waar de trucks worden ingezet voor de distributie van Nederlandse sierteelproducten, wordt als zeer positief ervaren.

De configuratie en uitvoering van de Renault Trucks T Sleeper cab, met 380 pk motorvermogen, is afgestemd op zowel lange afstanden als fijnmazige distributie. Breewel vervoert dagelijks verse bloemen en planten vanuit haar logistieke centrum in Hazeldonk naar de vijf eigen depots in Frankrijk. Van daaruit distribueren de nieuwe Renault-trucks de goederen naar groothandels en winkels in heel Frankrijk. Bron: Renault Trucks Nederland

Van den Broek zet in op new DAF CF

De nieuwe DAF CF is wendbaar, biedt een lage instap en goed zicht op de weg – prettige eigenschappen in het distributiewerk. En voor Van den Broek Logistics zijn het doorslaggevende factoren om voor de nieuwe generatie CF te kiezen. DAF-dealer Loven in Helmond heeft op 30 september veertien exemplaren geleverd. Dat gebeurde in aanwezigheid van Jan van Keulen, Managing Director van DAF Nederland. Later volgen nog zes exemplaren.

‘De nieuwe DAF CF heeft een cabine die vooral aan de voorzijde opvallend slank is. Je hebt goed zicht op de omgeving, mede door de lage zitpositie. De CF past daardoor goed bij onze werkzaamheden’, zegt directeur Willie van den Broek. ‘In distributie is manoeuvreren immers vaak nodig. Dan is zicht vlak voor en naast de cabine heel fijn en veilig. Het scheelt ook in schadekosten. Dus ja, de keuze voor een nieuwe serie CF was snel gemaakt. En we verwachten bovendien gunstiger gebruikskosten door het lage brandstofverbruik van de nieuwe CF en een lange onderhoudsinterval van 200.000 kilometer.’ Bron: DAF Trucks N.V.

4e Editie Mega Trucks Festival

Alweer de vierde editie van het Mega Trucks Festival komt er aan. Op zaterdag 16 en zondag 17 december 2017, staan de Brabanthallen 's-Hertogenbosch weer in het teken van het grootste indoor truckfestival van de Benelux. Twee sfeervolle dagen, voor chauffeurs, hun gezin en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Indoor truckshow, demo’s, chauffeursmarkt en volop entertainment en kinderplezier. Ruim 29.000m2 vermaak, met voor elk wat wils.

De verschillende truckmerken tonen de laatste snufjes op het gebied van Euro 6 en (milieuvriendelijke) ontwikkelingen. Importeurs en dealers showen recente afleveringen en toekomstige mogelijkheden. Met de aantrekkende transportmarkt is er volop aandacht voor (uitzend)werk en opleiding. Nascholing en Code95, mogelijkheden waar je wellicht niet eerder aan hebt gedacht.

Op veler verzoek keert RadioNL terug op het podium en brengt diverse artiesten mee naar de Brabanthallen. Neem plaats op het grote terras, voor een hapje en een drankje, en geniet van de muziek. Vanaf het podium worden leuke prijsjes weggegeven. Kinderen kunnen zich vermaken bij de kids corner. Genieten van de draaimolen of uitleven op het springkussen, terwijl papa’s en mama’s, opa’s en oma’s, familie en vrienden kunnen bijkletsen. En ook dit jaar zal de indoor zandbak niet ontbreken. Kijk voor meer informatie op de website Megatrucksfestival.nl

1e New Generation Scania met G-cabine

Directeur Marcel Wever van Wetra EDC in Nieuw Amsterdam nam deze week de eerste New Generation Scania met een G cabine in Nederland in ontvangst. Na een korte kennismakingsrit met de 4x2 trekker met de 13 liter 370pk SCR-only motor was zijn enthousiaste commentaar: “Het is alsof je in een luxe personenwagen rijdt.”

Bij de keuze van nieuw materieel gaat men bij Wetra EDC zeker niet over een nacht ijs. Het bedrijf kocht de afgelopen jaren verschillende merken om zo goed te kunnen vergelijken. “Wij hebben in korte tijd een behoorlijk aantal Scania’s gekocht waaronder vijf met een G-cabine. Ook hebben we Scania’s met de 410 SCR-only motor. Dat we nu wéér voor het merk gekozen hebben, is om meerdere redenen,” vertelt Marcel Wever. “Ten eerste heeft het brandstofverbruik van de Scania’s ons positief verrast. Onze 410 pk voertuigen rijden gemiddeld 22,7 liter op de honderd. Daarover was ik echt verbaasd, want beter dan 1:4 had ik voor een paar jaar terug niet voor mogelijk gehouden. Daarnaast merken ook wij hier dat er wat krapte op de arbeidsmarkt ontstaat. Met deze NGS hoop ik chauffeurs net iets meer te kunnen bieden. Een stukje extra uitstraling dus.” Bron: Scania Nederland B.V.

Functionele Volvo betonmixer voor BCK

Betonmortel Centrale Koudekerk (BCK) heeft wederom een Volvo FMX betonmixer aangekocht. Er is specifiek gekozen voor een vierasser met een korte draaicirkel voor het leveren van betonmortel in (binnen)stedelijk gebied. Bij de configuratie heeft BCK, in samenspraak met Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn, ingestoken op functionaliteit. Het resultaat is een bijzonder sterke bouwtruck met een technisch GVW van 43 ton (wettelijk 39 ton) en een motorvermogen van 410 pk. De 10-kuubs Stetter-mixer werd opgebouwd door Boogert Service in Nieuwerkerk.

“We hebben gekozen voor functionaliteit met bewezen technieken”, vertelt directeur Jan Willem Lahuis over de Volvo FMX 8x4 betonmixer. “De paraboolgeveerde 20 tons-voorassen en het 23-tons tandemstel verdelen het gewicht van de betonmixer optimaal over het hele chassis en kunnen volledig worden uitgenut. Het hoge chassis, de korte wielbasis en twee gestuurde voorassen zijn uitermate geschikt voor werk in de binnenstad en komen ook tot hun recht op niet-verharde ondergrond.” De Volvo FMX is uitgerust met Volvo I-Shift met Construction-software, wat onder meer bijdraagt aan eenvoudig manoeuvreren bij lage snelheid. Bron: Verzameld Werk BV

Vijf nieuwe MAN's voor Holweg

René Holweg Cargo Service BV (HCS) uit Den Bosch neemt vijf MAN's TGS 18.480 LX in gebruik. De nieuwe trucks rijden in opdracht van de internationale logistieke dienstverlener en MAN-klant Raben Group. Het gaat om vier trekkers en later komt er nog een bakwagen bij. De trucks worden geleverd door MAN Dealer Nijmegen.

"Met bestaande trucks van MAN hebben we prima ervaringen. Chauffeurs zijn tevreden over het comfort en de rijeigenschappen en wij over de exploitatiekosten en het brandstofverbruik", legt directeur R. Holweg uit. "Deze trucks gaan aan de slag voor Raben in de nationale distributie. Ze krijgen een vaste citytrailer waarmee ze op de meest moeilijk bereikbare adressen in diverse binnensteden kunnen komen."

Nieuw is dat HCS gebruik gaat maken van de diensten van MAN Telematics. "Daarmee willen we nog beter inzicht krijgen in de inzet van de trucks. We willen bekijken of die inzet wellicht nog efficiënter kan. Hedendaagse trucks moeten anders bediend en gereden worden dan vorige modellen. De nieuwe techniek zet de deur open naar lagere kosten. Die beogen we te gaan realiseren met deze aankoop", zegt Holweg. Bron: MAN Truck & Bus b.v.

Nieuwe Actros voor berging

Bergingsbedrijf Roy van Rijswijk in Bodegraven nam recentelijk een nieuwe Mercedes-Benz Actros 2748 L 6x2/4 in gebruik. De Actros is voorzien van een De Groot Techniek opbouw en werd geleverd door Mercedes-Benz truckdealer ROGAM. De combinatie wordt ingezet voor het internationale berging van gestrande vrachtwagens.

De nieuwe Actros volgt na de eerdere aanschaf van twee Atego trucks. De betrouwbaarheid, het comfort en de uitstraling van het merk, deden eigenaar Roy van Rijswijk wederom voor een Mercedes-Benz vrachtwagen kiezen. De Actros 2748 L 6x2/4 met BigSpace-cabine is voorzien van een De Groot Techniek DGT 26000 W installatie met slanke opbergkasten en aangepaste stempelpoten. Deze Wreckerarm is uitgerust met twee Superwinch lieren en heeft een technische capaciteit van 26 ton. Uitgeschoven tilt de opbouw nog eens acht ton extra wat het mogelijk om zelfs bussen en touringcars te vervoeren. Hiermee wordt de Actros ingezet voor het slepen en bergen van gestrande vrachtwagens en bussen binnen heel Europa. Telematicasysteem Fleetboard is aanwezig op de Actros om het inzet en de rijstijl te monitoren. Naast de betrouwbaarheid en comfort was vooral de representativiteit van Mercedes-Benz een doorslaggevende keuze voor de Actros.  “De trucks van Mercedes-Benz stralen klasse uit,” zegt Roy van Rijswijk. “Aangezien de trucks onze visitekaartjes zijn, is dat iets waar we veel belang aan hechten.” Bron: Mercedes-Benz Nederland B.V.