Nieuws


Spiegelloze demotruck bij Vos

Het was onlangs een bijzondere dag voor chauffeur Rudy van den Ing van Vos Transport. Aan hem de eer om te rijden in de allereerste demotruck van Wensink die in plaats van spiegels is uitgerust met MirrorCams. Het is slechts één van de noviteiten van de nieuwe Mercedes-Benz Actros 1945 LS. De chauffeur ontving vrijdag bij Vos Transport in Deventer een uitgebreide instructie over de ins en outs van het nieuwe model en kreeg uitleg over de werking van de ingebouwde technische snufjes. Samen met de specialisten van Wensink stelde hij de software in op zijn specifieke wensen en de specificaties van de trailer waarmee hij op pad gaat.

De komende veertien dagen zal Van den Ing tijdens zijn ritten in Nederland, Duitsland en Scandinavië testen of alles naar behoren werkt. Zijn ervaringen koppelt hij terug en hij zal aangeven welke scholing van belang is voor de overige chauffeurs, die later dit jaar in eenzelfde model gaan rijden. In totaal heeft het transportbedrijf uit Deventer 65 Mercedes-Benz Actros trucks besteld bij Wensink, waarvan er 40 zijn uitgerust met camera’s in plaats van spiegels. De demotruck is een voorproefje daarvan en is bovendien voorzien van alle beschikbare technische toepassingen en veiligheidssystemen. Een primeur op de Nederlandse weg, zegt verkoopdirecteur Joost Laponder. “Er rijden al wel trucks met camera’s in plaats van zijspiegels, maar door gebruik te maken van de corner-eye spiegel van Orlaco, heeft deze demotruck ook geen trottoirspiegel en frontspiegel.” Het camerasysteem is niet alleen veiliger - er is altijd goed zicht op de gehele combinatie - het bespaart ook brandstof vanwege de verminderde luchtweerstand. En dat scheelt als snel zo’n 1,3%. Bron: Wensink

Twee LNG-trekkers voor Datrans

Datrans Nederland uit Wanssum heeft twee Volvo FH 420 LNG 4x2-trekkers aan het wagenpark toegevoegd. Daarmee wil het transportbedrijf een bijdrage leveren aan een schoner transport. Doorslaggevend bij de keuze om nu te investeren in Volvo LNG-trucks is het feit dat er in Duitsland geen Maut hoeft te worden betaald. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Nebim.

Datrans Nederland is gespecialiseerd in transport van en naar Zwitserland. “In Duitsland hoeft tot en met 2020 geen Maut te worden betaald voor LNG-trucks en dat maakt het voor ons interessant om nu deze trucks aan te schaffen”, vertelt Laura Hagens van Datrans Nederland. “Het gros van ons kilometrage maken we namelijk in Duitsland. Wij gaan met de LNG-trucks iedere morgen naar Keulen waar we vijf trailers omkoppelen bij de containerterminal. Die gaan vervolgens per trein naar Weil am Rhein, op de grens van Duitsland en Zwitserland. In Keulen nemen we volle trailers weer mee die deze kant op moeten.”

Hagens acht de LNG-trekkers daarnaast ook zeer geschikt voor het estafettesysteem dat het bedrijf hanteert. Daarbij worden trailers met goederen die naar Zwitserland moeten in Schwegenheim (Duitsland) omgekoppeld. “Dat omkoppelen houdt in dat een nachtchauffeur een trailer vanuit Wanssum richting Zwitserland rijdt. In Duitsland zet de chauffeur deze trailer neer en koppelt hij een trailer afkomstig uit Zwitserland aan met spullen die naar Nederland moeten. De trucks zijn dus eigenlijk 24 uur bemand en rijden zoveel mogelijk in Duitsland, waardoor we optimaal profiteren van het Maut-voordeel.” Bron: Verzameld Werk

50x New Generation Mercedes Actros

Binnenkort neemt Simon Loos de eerste nieuwe Mercedes-Benz Actros-trekkers in gebruik. In totaal worden er de komende maanden vijftig new generation Actros 2545 LS-voorloopastrekkers met GigaSpace-cabine geleverd. Naast deze levering, waarmee de logistiek dienstverlener overigens de primeur heeft, staan er nog eens 31 Actros-trekkers en bakwagens van het nieuwe type in bestelling. De innovatieve wagens worden ingezet in de drankenlogistiek.

De levering van de nieuwste generatie Actros-trucks is opnieuw een mooie stap op het gebied van veiligheid, brandstofverbruik en duurzaamheid. Met meer dan zestig zichtbare en meer onderhuidse innovaties is de nieuwe Actros sterk doorontwikkeld om o.a. het verbruik te verlagen, de milieubelasting te verminderen en de veiligheid nog verder te vergroten. De vijftig wagens worden ingezet voor de landelijke distributie van dranken voor o.a. Heineken, Bavaria en Vrumona.

Vorige week werden de eerste nieuwe trekkers gepresenteerd aan Heineken. Naast een toelichting op de belangrijkste noviteiten konden o.a. Johan van de Bor en Stephan Verbunt, resp. manager Customer Service & Distributie en Contract manager Customer Service & Logistics van Heineken in de praktijk ervaren hoe de nieuwe Actros op de weg bijdraagt aan een lagere milieubelasting en hogere veiligheid. Ontwikkelingen die voor Heineken tevens topprioriteit zijn. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

DAF XF530 voor Berend Visser

Nieuw in de vloot van Berend Visser Transport uit Drachten is een DAF XF530 Super Space Cab. Het is de enige DAF tussen vier trucks van een bekend Zweeds merk. De nieuwe DAF is voorzien van zo ongeveer alle opties die het merk biedt en is dan ook zeer compleet uitgerust. Reden voor de aankoop van de DAF was de voorkeur van chauffeur Theunis Holwerda.

Theunis afgezien van een kleine onderbreking tussendoor werkt al 15 jaar voor Berend Visser. Door omstandigheden kreeg hij tot nu toe nog nooit een nieuwe trekker. Deze keer was hij er wel aan toe en Theunis gaf aan dat hij het liefst een DAF zou willen rijden. ,,Ik heb daar goede herinneringen aan en ik vind het gewoon mooie trucks’’ aldus Theunis. Directeur Kornelis Visser van Berend Visser Transport ging mee met de voorkeur van Theunis. Kornelis: ,,Wij zijn een klein familiebedrijf en we luisteren heel goed naar onze chauffeurs. Als hij een DAF wil dan zullen we dat proberen te realiseren. Nu wil het toeval dat sales manager Heine de Vries van DAF trucks dealer BSF vroeger bij ons gewerkt heeft als chauffeur. De lijnen waren daardoor bijzonder kort en al snel waren we het er over eens.’’

De DAF is voorzien van de meest krachtige motor met 530 pk met retarder, de ruimste cabine en alle leverbare opties. Zo is er een standairco, een koelkast, DAF Nightlocks en is er gekozen voor het luxe dashboard. Het gedeelte rondom de klokken en de middenconsole zijn op wens zwart gespoten. Met zijn luxe lederen stoelen en dito stuurwiel komt Theunis niks tekort in zijn nieuwe DAF. Ook aan de buitenkant is veel aandacht besteed. Zo is er een fraaie onderspoiler gemonteerd en is er een vrijwel vlakke LED lichtbak tegen de cabine geplaatst. Verder is er een verlengde zonneklep en is het chassis afgedekt met een aluminium tranenplaat. Extra verlichting en een set fraaie Alcoa wielen maken het plaatje af. Bron: Bedrijfswagen Service Friesland

Carbon Edition voor Gebr. Rast

Onlangs is het wagenpark van Gebroeders Rast uit Almelo uitgebreid met zijn eerste Mercedes-Benz truck: een Actros 2863 LDNA RoadStars Carbon Edition. Daarmee heeft het metaalrecyclingbedrijf een primeur, aangezien het de eerste truck van deze speciale uitvoering is. Er worden in totaal dertig Actros RoadStars Carbon Edition gemaakt. De truck wordt ingezet voor het containertransport van ijzer- en metaal in Nederland en Duitsland.

De eerste Mercedes-Benz truck van de Gebroeders Rast is meteen een spectaculaire: de Actros 2863 LDNA RoadStars Carbon Edition. Met de GigaSpace-cabine beschikt de truck over een royale,  luchtgeveerde werkplek voor de chauffeur. De motor met 463 kW (630 pk) maakt mede door het turbocompoundsysteem de Actros bijzonder krachtig. Dit systeem gebruikt de restenergie van het uitlaatgas als directe aandrijving van de krukas, waardoor 300 Nm meer koppel ontstaat. De drie-assige motorwagen beschikt over een dubbellucht naloopas, die bovendien hefbaar is. Daarnaast is op het chassis een 26-tons haakarmsysteem opgebouwd, waarmee containers kunnen worden opgepikt en afgezet. De opbouw is verzorgd door Brinks Carrosserieën uit Enschede. Gebroeders Rast heeft gekozen voor de Actros vanwege de uitstraling, krachtige motor, aanzienlijke hoeveelheid ruimte en de grote mate van comfort. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

30 jaar in herbruikbare verpakkingen

GEFCO heeft de mijlpaal van 30 jaar bereikt in het leveren van herbruikbare verpakkingsoplossingen voor het transport van onderdelen van grote automotive- en luchtvaartfabrikanten. Er worden gemiddeld 130.000 containers per dag verwerkt in 26 Europese gespecialiseerde verpakkingscentra ten behoeve van een groen ecosysteem voor 2000 klanten.

De milieuvriendelijke oplossingen van GEFCO verminderen het aantal wegwerpverpakkingen op de markt en vrachtwagens op de weg. De verpakkingen zijn opvouwbaar, waardoor er meer in de vrachtwagens geladen kunnen worden. Daarnaast ontwikkelde de Groep GEFCO NETBOX, een flow tracking IT-systeem dat het mogelijk maakt om de locatie en verplaatsing van de containers aan te passen waar nodig. Zo kan een bedrijf besparen over de hele supply chain en het transportmodel verduurzamen.

“Ik ben overtuigd dat onze herbruikbare verpakkingsoplossingen waarde creëren voor fabrikanten die slimme oplossingen zoeken om hun supply chain te verduurzamen. Ons wereldwijd netwerk en ongeëvenaarde expertise in complexe multimodale oplossingen kan voor hen een echte game changer zijn. We helpen onze klanten om hun supply chain te optimaliseren en zo hun winstgevendheid aanzienlijk te verhogen,” aldus Sébastien Roger, Reusable Packaging Solution Manager bij GEFCO. Bron: Weber Shandwick

6e Editie Mega Trucks Festival

Alweer de zesde editie van het Mega Trucks Festival komt er aan. Op  zaterdag 14 en zondag 15 december 2019 staan de Brabanthallen 's-Hertogenbosch weer in het teken van het grootste indoor truckfestival van de Benelux. Twee sfeervolle dagen, voor chauffeurs, hun gezin en een ieder die de transportsector een warm hart toedraagt. Indoor truckshow, demo’s, chauffeursmarkt en volop entertainment en kinderplezier. Ruim 32.000m2 vermaak, met voor elk wat wils.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan al diverse  kranen en vrachtwagens. Binnen in de Centrale Entreehal stap je de showroom van het evenement binnen, hier staan fraaie specials en demo's van truckdealers opgesteld. Betreedt het evenement via de Langstraathal en bezoek de truckdealers. Maak meteen een rondje over de gezellige chauffeursmarkt, hier kom je zeker nog een keertje terug. Voor een speciaal schaalmodel, accessoires, kleding of dat specifieke speeltje voor de kleine. Lees verder op de website

Help aan voer, Trommel regelt vervoer

Trommel Transport Tiel gaat op 7 oktober a.s. een trailer vol met voer, manden, dekens en dergelijke naar Merlyn brengen in Roemenië. Hopelijk komt zij hiermee voro haar hondenopvang de winter door. Maar…. Trommel Transport kan dat niet alleen, en zoekt daarom sponsors, financiële donateurs en mensen die spullen willen doneren. Hopelijk wort voldoende opgehaald om alleen de dieselkosten te kunnen dekken, de rest van de autokosten en kosten onderweg zijn voor hunzelf. Alles wat er meer gedoneerd wordt, gaat rechtstreeks naar Merlyn en haar hondjes.

Manden, dekens, handdoeken, tuigjes, hondenspeelgoed maar bovenal voer hopen zij ook gedoneerd te krijgen, er kan ca. 20.000kg op transport en dat moet met elkaar toch lukken? Heeft u geen spullen maar wilt u wel doneren dan kan dit op banknummer : NL48INGB0795644566 t.n.v. C. Trommel. Dit nummer is alleen geopend voor het transport op 7 oktober, “gewone” donaties voor de Stichting graag via hun eigen nummer. Zet dus in de omschrijving “ transport 07-10-2019”.

Bij iedere donatie boven de € 5,00 of het beschikbaar stellen van een zak voer, ontvangt u een leuke geurhanger voor uw auto, mits u uw gegevens bij hun achterlaat. Na de reis zal er volledige openheid van zaken worden gegeven over de financiën zodat iedereen kan zien wat de inkomsten en uitgaven zijn. Spullen aanmelden graag in overleg met Christa Kimenai-Trommel: ctrommel@kpnmail of 06-24777779, er zijn diverse opslagplaatsen door het land. Geeft u Merlyn en haar honden een warme onbezorgde winter? Bron: Trommel Transport Tiel / Christa Trommel