Nieuws


3x IVECO S-WAY voor Haumann BV

Transportbedrijf Haumann BV is sinds kort de trotse eigenaar van drie stuks IVECO S-WAY, geleverd door Charles Feijts Bedrijfswagens Venlo. Het transportbedrijf uit Well zet hiermee de succesvolle samenwerking met de IVECO-dealer verder voort met de intrede van de vierde generatie IVECO. De enthousiaste chauffeurs zijn zeer content met hun IVECO S-WAY die is voorzien van 480 pk.

Otto Peter spreekt als eigenaar van Transportbedrijf Haumann BV met trots over zijn nieuwe trucks: “Ik ben samen met Bart Broekmans, Verkoopadviseur bij CFG Venlo in Zolder geweest bij het FIA ETRC Belgian Truck Grand Prix. Daar heb ik de wagens voor het eerst gezien en ik was gelijk onder de indruk. Daarnaast ben ik ook bij de IVECO S-WAY Ride & Drive dagen in Venlo geweest, vanuit daar is het balletje gaan rollen en is deze deal tot stand gekomen.”

Dat Charles Feijts Bedrijfswagens en Transportbedrijf Haumann kunnen bouwen op een fijne werkrelatie van ruim 30 jaar, blijkt uit het feit dat het transportbedrijf een gloednieuwe geladen walking floor trailer beschikbaar stelde voor de recente IVECO S-WAY Ride & Drive dagen in Venlo. Otto Peter: “Sinds 1989 rijden wij al met IVECO en we zijn zeer te spreken over de werkplaats bij CFG. Als het nodig is, dan kunnen we hen altijd bereiken, ze reageren altijd snel en denken probleemoplossend om ons te ontzorgen.” Het is voor Charles Feijts Venlo een waardering om weer drie stuks IVECO S-WAY bij een trouwe klant als Transportbedrijf Haumann te kunnen leveren.

De chauffeurs beschikken in de IVECO S-WAY over premium rijcomfort. Zo zijn de drie trucks van Transportbedrijf Haumann uitgevoerd met een onder de cabine geïntegreerde standairco, een standkachel, twee grote koelkasten inclusief vriesvak, een magnetron en Hi-Comfort luxe stoelen met verwarming en ventilatie. Daarnaast stappen ze ook een nieuwe wereld binnen van connectiviteit, door de aanwezigheid van het Hi-Connect infotainmentsysteem, inclusief achteruitrijcamera. De chauffeur beschikt hierdoor over TomTom trucknavigatie en staat tegelijkertijd in rechtstreekse verbinding met zijn fleetmanager. Door de data uit dit systeem heeft de fleetmanager van Transportbedrijf Haumann in realtime zicht op de actuele locatie, rij- en rusttijden, brandstofverbruik en de ‘gezondheid’ van de truck. Bron: Iveco NLS

Vijf DAF CF voor CTS GROUP

Ter vervanging van vier bestaande trekkers en als uitbreiding op het wagenpark, leverde Truckland aan CTS GROUP in Nieuw-Vennep vijf DAF CF 450 FT 4x2 Space Cab trekkers. Een grondige marktverkenning ging aan de keuze vooraf, maar ook nu viel de keuze op een DAF. Het in mei 25 jaar bestaande CTS GROUP in Nieuw-Vennep heeft vanaf de start een relatie met het Nederlandse truckmerk. “We kiezen regelmatig voor DAF, maar hebben er altijd wel een of meerdere andere merken naast rijden”, legt Johan Bakker uit. Johan Bakker is General Manager Benelux Services en in die functie ook verantwoordelijk voor de 27 eigen CTS GROUP trekkende voertuigen en de aanzienlijk grotere vloot eigen opleggers die getrokken worden door diverse charters, die dagelijks voor CTS GROUP in Europa op pad zijn.

Johan Bakker vervolgt: “Het ging om de vervanging van vier bestaande voertuigen en één voertuig als uitbreiding. Op de aankoopmomenten kijken we altijd weer wat de markt te bieden heeft en bepalen dan onze keuze. DAF en Truckland kwamen deze keer weer als beste uit de test. Al eerder kozen we voor de DAF CF en ook nu is dat het geval. Deels door de goede ervaringen op het gebied van inzet, verbruik en betrouwbaarheid van de huidige DAF CF trekkers, maar ook vanwege de samenwerking met dealer Truckland Schiphol. Daarnaast kozen we voor de CF omdat deze voertuigen door hun lagere instap beter bij ons distributiewerk passen dan de DAF XF. De CF Space Cab heeft een mooie uitstraling, biedt veel binnenruimte, heeft een MX11 motor met 450 pk plus MX Engine Brake en is met de fijn schakelende TraXon automaat, luxe chauffeursstoel, het lederen stuurwiel, de koelkast, standkachel en dubbele bedden erg compleet uitgevoerd. De chauffeurs die ermee rijden zijn er ook prima over te spreken. Het onderhoud aan deze nieuwe DAF CF trekkers zal bij Truckland Schiphol plaatsvinden.”  Bron: Truckland Group B.V.

Vier Masters Red Edition voor Beerens

Interieurbouwer Beerens Group heeft vier Renault Masters Red EDITION in gebruik genomen. De gesloten bestelwagens met dubbele cabine zijn geleverd door Renault Trucks-bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Oosterhout. De Beerens Group past zijn specialismen in een aantal branches toe. “Retail, nautisch en business”, somt managing director Jeroen Beerens op. “Zo realiseren we met stellingsystemen en houtproducties uit eigen fabriek interieurs voor allerlei retailorganisaties, zoals Kruidvat, Action en Karwei. Daarnaast maken we interieurs voor de zakelijke markt. Denk daarbij aan bedrijven, gezondheidszorg en horeca. Tot slot zijn we actief op het gebied van scheepsinterieurs. Wij kunnen zowel de afbouw als het complete interieur op luxe jachten en binnenvaartschepen verzorgen.”

De vier nieuwe Renault Masters Red EDITION-bedrijfswagens worden gebruikt voor het vervoer van monteurs en materieel naar projecten in binnen- en buitenland. Het betreft vier identieke uitvoeringen met een dubbele cabine en een motorvermogen van 135 pk. Beerens: “De variant met dubbele cabine is voor ons de ideale combinatie. Dit voertuig biedt ons voldoende ruimte voor het vervoer van meerdere personeelsleden en genoeg laadruimte om materiaal, zoals gereedschap, mee te nemen.” De Renault Masters zijn voorzien van allerlei extra opties. “We hebben onder meer gekozen voor parkeersensoren, een dodehoek waarschuwingssysteem en Permanent Rear View, waarbij de bestuurder kan zien wat er achter het voertuig gebeurt. Onze mensen moeten met deze voertuigen regelmatig in binnensteden zijn en al deze systemen dragen bij aan de veiligheid voor zowel de passagiers als omstanders.”

Beerens is enthousiast over het design van de Renault Master. “Het ontwerp charmeert me; er stáát echt iets. Het robuuste front en de LED-koplampen geven deze voertuigen iets extra’s. We rijden er nu een paar weken mee en van onze chauffeurs hoor ik alleen maar positieve geluiden. We hebben hen er op voorhand ook bij betrokken en gevraagd welke functies zij nodig hebben om het dagelijks werk eenvoudiger te maken. Op basis van hun input hebben we onder meer gekozen voor de achteruitrijcamera en cruise control, dat het rijden op met name de lange afstanden prettiger maakt. We voeren namelijk projecten uit in binnen- en buitenland.” Bron: Bluekens Truck en Bus

Volvo FH-bakwagen voor Fruitshop

Groente- en fruitzaak Fruitshop heeft een Volvo FH 420 6x2-bakwagen aan de vloot toegevoegd. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus in Goes en Schmitz Cargobull, onder wiens regie de opbouw is gerealiseerd. “Onze nieuwe truck gebruiken we voor het bevoorraden van onze winkels en marktkramen in Zeeland”, vertelt algemeen bedrijfsleider Erik Bouma van Fruitshop. “We hebben twee groente- en fruitwinkels in Kapelle en Goes en openen binnenkort nog een winkel in Goes en één in Middelburg. Daarnaast staan we op de markten in Middelburg, Vlissingen, Goes en in het zomerseizoen ook in Domburg.”

De configuratie van de zeer compleet uitgeruste bakwagen was een nauwe samenwerking tussen Fruitshop, Bluekens Truck en Bus en Schmitz Cargobull. “Uitstraling, rijcomfort en veiligheid waren voor ons belangrijke punten”, zegt Bouma. “Dat komt op allerlei manieren terug.” De truck is onder meer voorzien van een gestuurde naloopas en Volvo Dynamic Steering, waarmee het manoeuvreerwerk voor de chauffeur op markten en bij winkels makkelijker wordt. “Echt ongelooflijk”, zegt Bouma over het gemak van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. “Hiermee kun je de truck letterlijk met je pink besturen.”

Gelet op de inzet voorziet Fruitshop zijn trucks standaard van alle mogelijke veiligheidsfuncties. Bouma: “Je kunt je voorstellen dat het bij onze winkels en op de markt goed uitkijken is voor onze chauffeurs. Volvo biedt allerlei opties om de veiligheid verder te verbeteren.” Zo koos Fruitshop onder meer voor het Active Safety-pakket. Veiligheidssystemen zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, Driver Alert Support, Lane Change Support en Lane Keeping Support bieden de chauffeur optimale ondersteuning onderweg. Het Visibility Pro-pakket met statische bochtverlichting, koplampsproeiers, regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon-verlichting zorgt voor uitstekend zicht. “Daarnaast hebben we een 3600 camera laten monteren zodat de chauffeur alles kan zien wat er rond de truck gebeurt”, vertelt Bouma. “Zeker op de markt is het soms superdruk en overal lopen mensen, dus dan zijn alle extra ogen welkom.” Bron: Verzameld Werk

STEF plaatst order voor 15 Scania’s

STEF Nederland BV, onderdeel van de Franse STEF groep, heeft onlangs de eerste nieuwe Scania’s uit een order van in totaal 15 nieuwe 4x2 trekkers in ontvangst genomen. STEF is een specialist in de logistieke voedselketen en transporteert door geheel Europa. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een internationaal distributienetwerk dat tot diep in Europa reikt. Met de inzet van de nieuwe zuinige Scania’s wil het bedrijf een volgende stap zetten in de verduurzaming van hun vloot en aldus hun ecologische voetafdruk verkleinen.

De nieuwe Scania’s zijn van het type R450 met de zeer zuinige 13-liter SCR-only motor. Deze motor behoort tot het technische platform dat inmiddels menig brandstofrecord heeft doen sneuvelen en maar liefst drie jaar achter elkaar de prestigieuze Green Truck Award in de wacht wist te slepen met het laagste brandstofverbruik. De Scania R-cabine behoort tot de top van de moderne vlootcabines. De cabine is standaard al rijk uitgerust en de chauffeurs vinden er een comfortabele en veilige werkplek. De chauffeurs worden extra ondersteund middels Scania Driver Evaluation waarbij zij via een coaching traject een meer efficiënte rijstijl krijgen aangeleerd. Alle 15 voertuigen zijn bij Scania ondergebracht in de fullservice reparatie- en onderhoudscontract.

STEF viert dit jaar haar honderdjarige bestaan. Het bedrijf is zich bewust van de ecologische belangen en de noodzaak om op alle niveaus handelend op te treden. Vermindering van de uitstoot van vervuilende stoffen, beheersing van het energieverbruik, optimalisering van de bedrijfsmiddelen en recycling zijn enkele speerpunten van hun strategische plan voor een duurzaam beleid. De aanschaf van de nieuwe Scania’s past volledig binnen deze kaders. De nieuwe voertuigen zullen hoofdzakelijk in Benelux gaan rijden. Het Europese netwerk van STEF omvat 15 landen en iedere maand meer dan 15.000 beleveringen. Dankzij hun netwerk van 240 locaties kunnen zij via een vaste service voor groepage, deelladingen of complete vrachten hun klanten bedienen. Het is deze veelzijdigheid die STEF als specialist tot de top in de branche heeft gebracht. Bron: Scania Nederland BV

Electric vuilniswagen voor ROVA

De eerste DAF CF Electric 6x2 vuilnisauto is in gebruik genomen door de Nederlandse afvalverwerker ROVA. Het voertuig maakt deel uit van een veldtest met vier vergelijkbare trucks. De truck is uitgerust met zowel een emissieloze VDL-aandrijflijn als met een volledig elektrische VDL-opbouw voor het inzamelen van vuilnis. ROVA zal de CF Electric inzetten in Zwolle.

Voor binnenstedelijke distributie maken toonaangevende Nederlandse en Duitse transportbedrijven en supermarktketens sinds eind 2018 gebruik van de DAF CF Electric 4x2. Terwijl in Nederland, België en Duitsland de beperkte verkoop van deze elektrisch trekkers opgang komt, begint nu een veldtest met vier volledig elektrische 6x2 bakwagens voor het ophalen van afval. Deze 3-assige voertuigen bieden een hoog laadvermogen (GVW tot 28 ton) en – dankzij een gestuurde sleepas – een hoge wendbaarheid. Voor voertuigen die in dichtbevolkte, stedelijke gebieden afval verzamelen is dat een groot voordeel.

De VDL E-power aandrijflijn van de DAF CF Electric 6x2 vuilniswagen is goed voor een vermogen van 210 kW en levert 2.000 Nm koppel – net als in de CF Electric trekker. De aandrijflijn wordt gevoed door een batterijpakket met een (bruto) vermogen van 170 kWh; genoeg voor het rijden van normale afvalinzamelingsroutes. Vuilnisauto’s keren meestal om de paar uur terug naar hun depot om het verzamelde afval te storten; een uitgelezen moment voor de DAF CF Electric om zijn batterij in slechts 30 minuten weer tot 80% op te laden. Bron: DAF Trucks N.V.

Actros voor zijladerspecialist Gevezet

Gevezet Internationaal Transport uit het Zuid-Hollandse Den Bommel heeft eind vorig jaar haar eerste Actros van de nieuwe generatie aangeschaft. De Actros 2548 LS 6x2 met BigSpace-cabine wordt net als de rest van het wagenpark ingezet als zijlader voor het transport van containers. De truck is geleverd door Mercedes-Benz truckdealer Hogenbirk.

Een jaar geleden deed Mercedes-Benz met een gebruikte Actros van TruckStore haar intrede in het wagenpark van Gevezet Internationaal Transport. De goede praktijkervaringen zorgden er mede voor dat het bedrijf besloot om een Actros aan te schaffen van het nieuwe type. Maar deze goede ervaringen waren niet de enige reden. “Mercedes-Benz toont met de nieuwe Actros aan dat de veiligheidsstandaard met de vele innovaties zeer hoog is”, zegt directeur Gerard van Zuilen. Hij verwijst hiermee onder meer naar de MirrorCam en Active Brake Assist 5. “Ik heb jarenlang zelf met de truck door Europa gereden. Daardoor ken ik het belang van veiligheidssystemen voor de chauffeur. Als je hiermee een grote aanrijding kunt voorkomen, hebben ze zich al terugverdiend. Mensenlevens zijn onbetaalbaar. Het verkleinen van het risico op ongewenste stilstand is daarnaast mooi meegenomen.”

Gevezet Internationaal Transport is als een van de weinige bedrijven in Nederland gespecialiseerd in het vervoeren van containers door middel van een zijlader. De trailers van het transportbedrijf zijn uitgerust met twee verplaatsbare kranen, die containers van diverse lengtes naast de truck kunnen optillen om ze vervolgens op de trailer te plaatsen. Hierdoor kunnen containers op iedere plek geladen en gelost worden, ook wanneer er geen laaddocks en kranen aanwezig zijn. Eenmaal gekoppeld aan de nieuwe Actros, worden de trailerkranen aangedreven door een hydraulisch systeem via een power take-off (PTO) op de motor. De truck beschikt bovendien over een schuifbare koppelschotel, waardoor diverse soorten trailers kunnen worden gekoppeld en het gewicht van de trailer beter verdeeld kan worden over de drie assen van de trekker. De Actros komt regelmatig op plekken met weinig manoeuvreerruimte. Omwille van de wendbaarheid is de truck voorzien van een hefbare gestuurde voorloopas. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

2 Volvo-trekkers en 8 Schmitz-trailers

E3 International Delivery & Taxi Services heeft twee Volvo FH 4x2 X-Low trekkers in gebruik genomen. De trucks worden ingezet voor dedicated transport in opdracht van PKF/Post pallets. De trekkers zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim te Venlo. De aflevering van de trucks is het startsein van de samenwerking tussen PKF/Post pallets uit Venlo en E3 International Delivery & Taxi Services uit Grubbenvorst. PKF/Post is een van de grootste palletproducenten in Nederland. “Sinds januari verzorgen wij een deel van de logistieke dienstverlening van PKF/Post”, vertelt directeur-eigenaar Chris Visscher van E3 International Delivery & Taxi Services. “Wij leveren de pallets aan opdrachtgevers in Nederland en Duitsland.”

E3 International Delivery & Taxi Services nam naast twee nieuwe Volvo FH 420 4x2-trekkers ook acht nieuwe Schmitz Cargobull-trailers in gebruik. “Het is voor het eerst dat we materieel volledig in de kleurstelling van de opdrachtgever hebben laten uitvoeren”, vertelt Visscher. “Hiermee benadrukken we dat we een langdurige samenwerking aangaan.” De trucks en trailers zijn in nauwe samenspraak tussen E3 International Delivery & Taxi Services, PKF/Post pallets, Nebim en Schmitz Cargobull gespecificeerd. Visscher: “Zo hebben we gekozen voor een X-Low chassis. Door het verlaagde chassis kunnen we het laadvermogen van de trailers optimaal uitnutten en dus meer volume vervoeren.”

Bij de configuratie van de trucks was veiligheid een belangrijke eis. “Ik wil dat de chauffeurs veilig op pad gaan en veilig weer thuiskomen”, vertelt Visscher. Om die reden zijn de trucks voorzien van het Active Safety-pakket. Dat bestaat uit geavanceerde veiligheidssystemen, zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Adaptive Cruise Control, Driver Alert Support, Lane Change Support en Lane Keeping Support. Optimaal zicht is gegarandeerd met het Visibility Pro-pakket, met statische bochtverlichting, koplampsproeiers, regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon-verlichting. Bron: Verzameld Werk