Nieuws


Fraaie Iveco S-way voor Verhoef

Vol trots gaat Transportbedrijf Verhoef met een prachtige IVECO S-WAY de weg op in de regio Utrecht. De nieuwe trekker van het bedrijf uit Maarssen beschikt over 460 pk met een zuinige Cursor 11 motor en een Hi-Tronix geautomatiseerde 12-trapsversnellingsbak. De goede begeleiding bij het aankoopproces vanuit IVECO Schouten Utrecht, de snelle levering van de truck en het feit dat zij met een nieuw product de weg op kunnen, gaven de doorslag voor Transportbedrijf Verhoef.

Robin Verhoef, Directeur van Transportbedrijf Verhoef, maakte voor het eerst kennis met de IVECO S-WAY tijdens de Ride & Drive dagen. Hij werd toen positief verrast, omdat hij onder de indruk raakte van de rijeigenschappen. IVECO Schouten Utrecht heeft daarnaast een week lang een demotruck beschikbaar gesteld voor Transportbedrijf Verhoef, zodat hij en zijn chauffeurs wat langer achter het stuur konden kruipen. Robin vertelt hierover: “De chauffeurs die ermee gereden hebben waren net als ik erg enthousiast over de IVECO S-WAY. Dat maakte de keuze voor een nieuwe vrachtwagen een stuk makkelijker. Hij functioneert meer dan naar behoren en het is een fijne wagen om de weg mee op te gaan!”

De IVECO S-WAY wordt specifiek ingezet in de bouwmaterialen distributie en gaat rijden voor onder andere Stiho, een groothandel die diverse bouwmaterialen aanbiedt aan bouwend Nederland. De nieuwe truck wordt gestationeerd op de locatie in Utrecht. Dit is het start- en eindpunt voor de chauffeurs. Bron: Iveco NLS

PAX laat pontons te water

Midden in het centrum van Leeuwarden zijn onlangs twee grote pontons te water gelaten. De pontons dienen ter uitbreiding van de capaciteit van de terrassen aan de Nieuwestad. Vanwege de huidige geldende RIVM-richtlijnen, dienen gasten altijd 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren, tenzij ze uit 1 huishouden komen. Iedereen dient op het terras een vaste zitplaats te hebben en de hygiënemaatregelen na te streven.

Om de horeca in het centrum tegemoet te komen, zijn vergunningen verleend om de terrassen voorlopig uit te breiden. De pontons hebben een lengte van 20 meter en breedte van 5 meter. Met enig pas- en meetwerk werden zij hartje centrum Leeuwarden binnengereden. Een telescoopkraan van Kielstra hees vervolgens het nieuwe terrasgedeelte probleemloos de grachten in.

Door de coronamaatregelen kunnen er minder mensen terecht op de bestaande terrassen. Horeca-ondernemers krijgen daarom op veel plekken in Friesland tijdelijk de ruimte om hun terrassen uit te breiden. Wellicht volgen er nog meer van deze precisieklussen voor PAX, ondernemers zijn bij hen aan het juiste adres. Bron: PMV BV (PAX Groep)

Twee nieuwe Scania’s voor Stiptrans

Baggio Stip, directeur/eigenaar van Stiptrans uit Nijmegen nam afgelopen week samen met zijn vader de sleutels in ontvangst van twee nieuwe rijk uitgeruste S450 4x2 trekkers met hydrauliekpomp. De 22-jarige ondernemer koos voor Scania omdat het merk hem het meeste kon ontzorgen. “Ik wil in feite één telefoonnummer voor alles wat met de truck te maken heeft. Dan kan ik mij optimaal focussen op mijn werk.”

Baggio rijdt al vanaf zijn 18de veelal met medicijnen en geconditioneerd goed. “Maar ik heb ook paarden vanuit Portugal naar hier gereden. Vandaar dat er op onze website ook ‘general cargo’ genoemd wordt. Je kunt het zo gek niet bedenken of wij kunnen het vervoeren.”

Op dit moment zitten Baggio en zijn vader ook weer in bijzonder werk. “Wij rijden veel restproduct van diverse slachthuizen,” vertelt Baggio. “Oké het is werk waarbij er soms een luchtje om de truck hangt. Maar tegelijkertijd is het ook héél schoon want de hygiënische maatregelen zijn enorm streng. Na elke keer dat wij onze vracht gelost hebben wordt de auto verplicht minutieus gewassen en geheel ontsmet. Dat wordt ook nauwkeurig bijgehouden in een logboek. Want als de NVWA je aan de kant zet, moet wel alles kloppen,” aldus Baggio. We zijn zo’n beetje de hele week van huis. Want wij hebben niet alleen vast, maar zeker ook voldoende werk. En dat kan momenteel helaas niet iedereen zeggen.” Bron: Scania Nederland BV

Examen met de MirrorCam

Onlangs heeft Verkeersschool Striekwold uit Doetinchem een nieuwe Actros 1840 LS als lesvoertuig in gebruik genomen. De Mercedes-Benz truck is voorzien van nagenoeg alle beschikbare veiligheids- en assistentiesystemen en helpt toekomstige en ervaren chauffeurs om te gaan met de techniek van morgen.

De Actros is na een afwezigheid van 25 jaar de eerste Mercedes-Benz truck van de verkeersschool. Alphons de Beer, verkoper trucks bij Wensink Doetinchem, leste bij Verkeersschool Striekwold en vertelde al rijdend over de nieuwste Mercedes-Benz vrachtwagen. Rijschoolhouder Edwin Striekwold raakte snel enthousiast over de beschikbare techniek van de Actros en de potentie om nu al met technieken te kunnen lessen die de komende jaren op grotere schaal worden toegepast in het wegvervoer. Edwin Striekwold: “Dan heb ik het vooral over alle veiligheidssystemen en Active Drive Assist dat semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Daarin is Mercedes-Benz verder dan andere merken. Voor de Code 95 nascholing zijn er ook modules voor ADAS-trainingen (Advanced Driver Assistance Systems) en daar is deze Actros natuurlijk bijzonder voor geschikt.”

Active Drive Assist koppelt onder meer veiligheidssystemen als Lane Keeping Assist en de afstandsregeling met stop & go aan de cruisecontrol waardoor de Actros semi-autonoom kan rijden. Naast de standaard MirrorCam en noodremassistent Active Brake Assist 5 leverde Wensink de Actros met SideGuard Assist voor extra veiligheid in de dode hoek. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Bijna 80 jaar DAF

Van Dijk Transport in Kampen rijdt niets anders dan DAF en dat bevalt goed. Twee nieuwe XF 430 FTG-trekkers met voorloopas vormen de jongste aanwinst. Het bijna 80-jarige familiebedrijf prijst de betrouwbaarheid en de goede, ondersteunende service. Bij de nieuwste generatie DAF-trucks signaleert het bedrijf ook een beduidend lager brandstofverbruik en noemt dat een pré. Het past uitstekend bij de ambities op het vlak van vergroening. Dealer Sent Waninge heeft de nieuwe XF-trekkers onlangs afgeleverd.

“Groen is onze huiskleur, al sinds de oprichting bijna 80 jaar geleden”, aldus Johan van Dijk. “Groen past ons en staat voor duurzaam. Vergroening speelt een grote rol in onze bedrijfsvoering. Dat is te zien. Op het dak van ons nieuwe warehouse liggen zonnepanelen en sinds vorig jaar zijn we ook geheel gasloos. We zijn volledig energiepositief. Het is dan ook mooi dat we met trucks rijden van een merk dat veel investeert in zuinige motoren en efficiency, wat wij ook terugzien in de total cost of ownership.”

Bij Van Dijk Transport tekent die zuinigheid zich af in de cijfers. “De DAF XF’s van de eerste Euro 6-generatie zitten op een gemiddeld verbruik van 1 liter op 3,25 km. De nieuwe generatie Euro 6 zit op 1 op 3,5. Dat vinden wij heel nette waarden, zeker in ons zeer diverse werk. We rijden immers ook met opleggers met brede, zware of zeer lange lading. Foodgrade en exceptioneel transport zijn voorbeelden van onze transportactiviteiten, met gesloten opleggers, (semi-)diepladers en schuiftrailers waarmee we tot aan 36 meter lengte kunnen komen.” Bron: DAF Nederland

Voets Transport gaat groener de weg op

Voor het derde jaar op rij investeert Voets Transport uit Eersel in nieuwe IVECO LNG-trucks. Door de komst van twee IVECO S-WAY NP’s met een zuinige Cursor 13 motor met 460 pk zet het de volgende stap in de vergroening van het wagenpark. Bovendien zit het in de startblokken voor BIO-LNG.

Een aantal jaren geleden is Voets Transport begonnen met het verduurzamen van haar wagenpark. Dit gaat stapsgewijs in samenwerking met klanten als AB InBev, waardoor het inmiddels nu zes vrachtwagens op vloeibaar aardgas in haar vloot heeft. Deze bestaat door de laatste uitbreiding voor circa 10% uit LNG-trucks. Van Rob Voets als directeur tot de chauffeurs, iedereen binnen Voets Transport is enthousiast over de IVECO’s. “De eerste vier IVECO LNG-trucks bevielen ons erg goed qua bedrijfszekerheid en brandstofverbruik. Het was dan ook een logisch vervolg om twee IVECO S-WAY NP’s aan te schaffen”, aldus Rob Voets.

Voets Transport kan bouwen op een bevlogen team van chauffeurs met wie het nauw samenwerkt en de rijresultaten afstemt, zodat zij nóg zuiniger kunnen rijden. Uit cijfers is gebleken dat het gemiddelde brandstofverbruik van hun LNG-trucks zo’n 1 kilogram op 4 kilometer is. Het brandstofverschil is zo’n 10% lager in vergelijking met een diesel aangedreven truck. Rob Voets voegt hieraan toe: “Een LNG-truck is duurder dan de diesel variant. Toch win je het terug door veel kilometers te rijden op de weg. De IVECO S-WAY NP verbruikt namelijk minder per gereden kilometer en je kunt tot 2023 rekenen op het MAUT-voordeel in Duitsland. Hierdoor bereik je sneller een omslagpunt in het voordeel van LNG.” Bron: Iveco NLS

OVT Winterswijk kiest Scania P410

OVT in Winterswijk bestelde onlangs een lage Scania volumetrekker met de zuinige 410 pk SCR-only motor. Op verzoek van de chauffeur kocht directeur Chris Olijslager de 4x2 trekker met een P slaapcabine met een hoog dak. Een keuze die goed uit te leggen is. OVT in Winterswijk is van heel veel markten thuis en rijdt van planten en bomen tot speciaal- en volumetransport. Ook rijdt het bedrijf met afvalcontainers voor het afvoeren van restmaterialen en asbest. “Voor onze transportafdeling zochten wij een nieuwe trekker”, begint Olijslager het verhaal achter de Scania P410 met CP20H cabine zoals het officieel wordt aangeduid. “Wij willen naar een twee merkenbeleid en daarom hebben wij besloten dat wij in het vervolg voor de twee Zweedse merken gaan kiezen en de Scania reed er bij ons nog geen. Dit is dus de eerste Scania die wij op het erf krijgen.”

Olijslager heeft, zoals hij het zelf zegt de truck in feite vanuit de folder gekocht. “Maar we hadden wel veel goede verhalen gehoord over Scania en de 410 en 450 pk motoren. En ook kregen we van de Scaniadealer in Gaanderen een week lang een demo met een R-cabine. Daar was de chauffeur heel enthousiast over. Alleen meldde hij terug dat hij die hoge instap minder geschikt vond. Hij rijdt namelijk een aantal dagen in de week met zo’n 18 adressen per dag.”

Daar speelt het modulaire bouwsysteem van Scania een positieve rol. Want daardoor is het mogelijk af fabriek een P-cabine te bestellen met een volwaardig bed en voldoende stahoogte door het hoogste dak. “De chauffeur heeft natuurlijk helemaal gelijk,” vindt Olijslager. “Want waar sommige andere merken bij hun kleinere cabines op straatniveau over de voorwielen wel 2.50m breed zijn, maar daar waar het voor de chauffeur telt maar 2.30m, is elke Scania gewoon helemaal 2.50m. Dat in combinatie met het hoogste dak geeft ook bij een compacte cabine de grootst mogelijke binnenruimte. Dus hebben we voor deze binnenlandtruck nu het beste van twee werelden: én veel ruimte én met slechts twee treden een lage instap en een uitstekend zicht rondom.” Bron: Scania Nederland BV

Renault bergingstruck voor Bergnet

Autohulpdienst Bergnet heeft een Renault Trucks C 520 8x4-bergingstruck in gebruik genomen. Het voertuig wordt ingezet voor het bergen en repatriëren van vrachtwagens, bussen en touringcars. Het voertuig is geleverd door Renault Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Amsterdam. De levering van de Renault-truck was voor Bergnet een bijzondere happening. Het is namelijk de eerste Renault-truck in de vloot. Bergnet is als allround autohulpdienst actief voor diverse opdrachtgevers, zoals alarmcentrales, overheidsinstellingen, Rijkswaterstaat, fleetowners, particulieren en dealers. “Dat doen we onder andere voor Volvo Group Truck Center, waar we zeer plezierig mee samenwerken”, zegt eigenaar Sander Vlaar. “Door deze samenwerking hebben we, toen we op zoek waren naar een nieuwe truck, kennisgemaakt met Renault Trucks.”

Tijdens de oriëntatie maakten diverse chauffeurs van Bergnet een proefrit met een Renault-truck. “Iedereen was zeer enthousiast over het rijcomfort en de uitrusting”, vertelt Vlaar. In nauwe samenwerking met Volvo Group Truck Center en Renault Trucks Nederland werd vervolgens een zeer complete bergingstruck gespecificeerd. Vlaar: “Gelet op de inzet van deze truck, waren wij op zoek naar een 4-assige truck met een krachtige motor en een robuuste aandrijflijn. De nu geleverde truck voldoet in alle facetten aan de eisen.”

De Renault Trucks C 520 8x4 heeft een krachtige DTI 13 liter-motor die een maximaal koppel van 2550 Nm levert. De truck heeft een GVW van 37 ton. Het chassis biedt in combinatie met de gekozen asconfiguratie een solide basis voor de Omars-bergingsopbouw van het type Recovery 110 T, opgebouwd door de Gebr. Ligthart. Dankzij twee hydraulische lieren met een trekcapaciteit van 20 en 12 ton, een arm die tot 4,5 meter uitschuifbaar is en twee hydraulisch uitschuifbare stempelpoten kunnen alle typen gestrande voertuigen worden geborgen. De installatie kan radiografisch worden bediend. Samen met het truckchassis zijn sleepgewichten tot 100 ton mogelijk. Bron: Renault Trucks Nederland