Keuze Van Jantine
Het is al een tijdje geleden dat ik één van de drie wagens zag staan tijdens een show, en vond het toen al mooi om te zien! Helaas niet echt de tijd gehad om even heeeeeel goed te gaan kijken, maar ik heb altijd gezegd wat niet is, kan altijd komen. Zo bleef die custom made gebouwde Master elke keer in mijn tijdlijn voorbij komen en dus werd het toch wel tijd voor bepaalde contacten te gaan leggen.
1… 2… 3…
Het startte met een paar Whatsappjes over en weer en een idee was geboren. Want zo werd verteld: ”Voor alles is een oplossing. En de Master is mogelijk, maar het zou wel leuk zijn als de twee vrachtwagens erbij zouden kunnen komen“. Het plaatje was dan wel compleet. Nou kan ik een hoop, maar mijzelf in drieën delen gaat helaas niet. En er komt bij dat ik zelf geen grootrijbewijs bezit. Dus ik moest gaan brainstormen hoe ga ik dit zou oplossen? Want dit is niet zo maar in een paar tellen geregeld. Daar moest ik heel goed over nadenken.
Er gaan een paar dagen voorbij. Wanneer ik met Jan Versteegh over iets anders in gesprek ben, komt dit ter sprake. Hij zegt dat hij wellicht iemand weet, maar even tijd nodig heeft. Een man van zijn woord, want niet veel later komt hij met antwoord. “Maak jij die afspraak maar, ik heb namelijk twee chauffeurs voor de reportage beschikbaar“. Enigszins verbaasd maakte ik de bevestigende afspraak. Jan had zijn broer Timo gevraagd. En die reageerde positief. “Dat lijkt mij wel wat. Weer eens wat anders en hoe vaak krijg je zo’n kans? Wij gaan Jantine helpen“. Chauffeurs geregeld, afspraak gemaakt, enige wat we nog nodig hadden was mooi weer. Een paar dagen van te voren nog een laatste check en de reportage was een feit!
25 jaar Harbers trucks
De geschiedenis van het familiebedrijf begon in 1994 in Enschede, toen Jan Harbers de fundamenten legde. Vijf jaar later, op 5 februari 1999, wordt GTS in Barneveld, met een nevenvestiging in Veenendaal en een geplande nieuwbouw in Harderwijk overgenomen. Hiermee is het ontstaan van Harbers Trucks een feit. Bij Harbers Trucks staan het koesteren van het familiebedrijf, de klantfocus en het werkplezier van het personeel centraal. Deze kernwaarden hebben hun geholpen om te blijven innoveren in de steeds veranderende automotive industrie. Zij bedanken hun toegewijd personeel, loyale klanten, partners en importeurs voor hun bijdrage aan het succes gedurende deze 25 jaar. Dat houdt ook in, dat ze alweer 25 jaar Volvo Trucks dealer en alweer 10 jaar Renault Trucks dealer zijn. Dat moest gevierd worden en hoe!
Dit jaar hadden ze iets extra’s gedaan, deze twee onwijs ‘dikke’ vrachtwagens en een enorm ‘dikke’ bedrijfswagen neergezet: de Volvo FH Aero 500 4x2-trekker, Renault Trucks T High 480 4x2-trekker en Renault Master. Ze hebben een aantal opbouwmonteurs en de aftersalesmanager de vrije hand gegeven om hun creativiteit de vrije loop te laten en het resultaat is écht fantastisch. En de kleuren zijn natuurlijk ook te herkennen, in style aan John Player Lotus F1-auto's in de jaren 1970 en natuurlijk die kinderdromen van het bezitten van een Ford Capri 3 liter JPS-special in hetzelfde zwart en goud! Een beetje nostalgie kan nooit kwaad. Het is misschien niet bewust zo nadenkend gekozen deze kleuren, maar het staat echt fantastisch. Dat was nog niet alles want zullen we even kort wat details van de wagens doornemen?
De Volvo Aero heeft onder meer:
Een lichtbak geplaatst tussen de originele Volvo-beugel, Vijf LED-verstralers, twee LED-zwaailampen achter op de spoiler, Vier luchthoorns, Zonneklep met vijf toplampen, Speciale zwarte koplampen (normaal voor Volvo FH16), Schakelbare koplampverlichting (wit/oranje) met flitsfunctie, Dubbelbranders in de grille met flitsfunctie, Diverse werklampen, CornerEye-dodehoekcamera (truck is nu compleet spiegelloos), Hoekschilden, Onderspoiler met LED-bar, Lampenlatten onder de skirts, Noorse achterbumper met smoke achterlichten, Noorse lampenbalk onder de spoiler met smoke achterlichten, Slangenrek, Complete vlonder over het chassis en Diverse Bijlaadsystemen voor de oplegger.
De Renault T-High heeft onder meer:
LED-lichtbak, twee LED-verstralers aan de voorzijde, LED-zwaailampen op de spoiler, Vier luchthoorns, Zonneklep waarin vijf toplampen zijn geïntegreerd, Koplampen met schakelbare wit/oranje verlichting, Verlicht Renault-logo in de grille, Dubbelbranders met flitsfunctie in de grille, Diverse werklampen, Onderspoiler met geïntegreerde LED-balk, Schakelbare breedtelampen, Alle verlichting is schakelbaar tussen wit en oranje, Lampenlatten onder de chassis skirts, Noorse achterbumper met smoke achterlichten, Noorse lampenbeugel onder de spoiler met smoke achterlichten, Slangenrek, Complete vlonder over het chassis, Diverse bijlaadsystemen voor de oplegger en Meerdere beklede interieuronderdelen voor een luxe uitstraling.
Luid en duidelijk
Een beetje standaard uitleg kan geen kwaad. En nadat de chauffeurs uitleg hadden gekregen konden wij vertrekken. Ik had een paar locaties in de gedachten en een kleine back-up geregeld want je weet het tenslotte nooit. Opvallend was de claxon die op deze wagens zat. Een dusdanig volume dat ik mijn hart vast hield in de tunneltjes die we onderweg tegen kwamen. Maar aan de andere kant, het hoort er natuurlijk ook wel een klein beetje bij. En eigenlijk was niemand onderweg chagrijnig naar ons, nee we krijgen meerdere duimen omhoog en een paar spotters stonden direct klaar met hun camera! Dus ja, dat deze wagens wel triggeren, is geen geheim. En geef ze eens ongelijk, hier stap je met een bigsmile in.
Op locatie
Terwijl we op locatie één stonden en rustig wilden gaan bekijken hoe of wat, stonden er binnen no time al mensen om de wagens heen. Nadat de uitleg was gegeven en meerdere foto’s waren gemaakt door de mensen kon ik aan de gang. De gebroeders Versteegh waren ondertussen al een beetje aan het overleggen wie er nou ging vertrekken in welke wagen. Want ook zij gingen testen. Wat is nou de mening van de chauffeur?
Ik had de foto’s en we gingen naar de volgende locatie. Mensen stopten en draaiden even om. En wij staken netjes de hand op, soms een toet op de claxon. En niet alleen de mensen waren onder de indruk, ook wij waren dat. En wat mij vooral opviel, was de enorme korte draaicirkel van de Master. Dat had ik niet verwachten van deze bus. Daar is écht aan gewerkt. We staan nog even te genieten van de fraaie wagens en dan is het tijd om wat te eten. We rijden langs de bekendste M van de wereld en de wagens worden toch in een showstraatje neergezet. Wederom bekijks en er volgen appjes inclusief foto’s. Zo leuk!
Het wordt tijd om weer verder te rijden met een kleine omweg, want ik moet met de wagens langs bij een paar hele lieve kindjes die mij ontzettend aan het hart liggen. Dus op naar Barneveld. Nadat we daar de glimlachen hebben bezorgd is het definitief klaar. We leveren de spullen in en rijden weg, maar niet zonder dat ik van de jongens een reactie heb!
Mening van de chauffeurs
Jan gaat van start: “Laat ik beginnen met, wat een ervaring! Super gaaf om eens de nieuwe Volvo Aero en de nieuwe Renault uit te proberen. De eerste indrukken waren goed, wat een fraaie machines! Het uiterlijk van beide wagens is prachtig en ze zijn mooi opgebouwd. Ondanks dat ze beiden op dezelfde onderstellen zijn gebouwd, rijdt de Volvo meer naar Zweedse degelijkheid en de Renault meer naar het Franse. Persoonlijk vind ik de Renault wat zenuwachtiger en stugger dan de Volvo, die is rustiger. Maar beide vrachtwagens hebben hele mooie sprongen vooruit gemaakt, zowel in uiterlijk als in conform voor de chauffeur”.
Timo haakt erop in: ”We zijn een geweldige ervaring rijker. Leuk dat je ons hiervoor gevraagd hebt! Dat gezegd hebbende, de Volvo vind ik nog steeds een goede, mooie en degelijke auto met veel comfort en een knappe strakke uitstraling. De Renault is qua rijgedrag wel heel ‘zoekerig’ en stotend. Maar qua comfort en uitstraling netjes en strak. Zo met de opbouw, maakt het hele plaatje wel alles compleet en heeft Harbers echt wel iets gaafs neergezet! Gewoon dikke wagens“.
Bedankt
Team Harbers, bedankt voor deze mogelijkheid. Ik ben echt een fantastische ervaring rijker. Jan en Timo dankjulliewel dat jullie de vrije zaterdagmiddag hebben opgegeven om mij te helpen met deze reportage,
Jantine
Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van een zoon van 19. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee, dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.
Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.