Keuze Van Jantine


Verkeerstechniek bij wegwerkzaamheden

Het is altijd op een moment dat het ons niet uitkomt, dan mopperen we allemaal weleens. Uiteraard, ik ook. Maar er is ook iets dat mij bij wegwerkzaamheden ‘triggert’. Hoe sluit je rijstroken of een hele snelweg af? Hoe komen die vrachtwagens op de baan? Hoe verloopt dat als een ‘geoliede machine’? Kortom, genoeg vragen en dus tijd voor een oproep op de sociale media. Zouden er bedrijven open staan om mij op weg te helpen? Ja dus, ik kreeg enorm veel reacties binnen. Super tof!

Botsabsorber
Eén van de berichten kwam van Joey Valkenburg (27). Hij vertelde dat hij vier wagens heeft rijden, die ingezet worden als  botsabsorber. Een botsabsorber (bots) is een voertuig dat wordt gebruikt om botsingen op te vangen. De botsabsorber wordt veelal vooraan een wegafzetting geplaatst om de veiligheid van de weggebruikers en de wegenwerkers te verzekeren. En ik zou er nog wel achter komen dat het écht nodig is. Dat vertelt Joey mij aan de telefoon. Het is niet duidelijk waarom, maar weggebruikers begrijpen soms niet dat ze écht even moeten wachten. Of meer met de weg en het rijden dienen bezig te zijn, dan met andere activiteiten achter het stuur. Kortom, het is tijd om naar Maassluis af te reizen en met Joey in gesprek te gaan.

Het zat er al jong in
Toen ik aankwam in Maasssluis, stonden de wagens al bij het pand. Drie van de vier, want één was nog aan het werk. Normaal gesproken staan de wagens op een beveiligd terrein, maar voor vandaag staan ze bij het pand opgesteld. Aan de telefoon had ik al opgemerkt dat Joey heel enthousiast is. Hij mag dan pas 27 jaar jong zijn, hij heeft toch al een team van tien mensen werken. Hij weet exact wat hij wil en vooral ook hoe. En als Joey iets in zijn hoofd heeft…

Joey: “Vroeger wist ik helemaal niet wat ik later wilde gaan doen. Gelukkig hebben mijn ouders niks opgedrongen of gepusht. Ik mocht zelf ondervinden wat ik leuk vond. Mijn ouders vonden mij wel al jong heel ondernemend. En delegeren was ook mijn ding. Dat ik zou gaan ondernemen en leiding geven, verbaasde hen dus niet”.

Het komt niet aanwaaien
In 2018/2019 reed Joey langs een afzetting en dat vond hij heel interessant. Zijn ondernemerschap komt boven en hij gaat op onderzoek uit. Een halfjaar draait hij bij een bedrijf mee en besluit dan voor zichzelf te beginnen. Hij gaat in goede harmonie bij zijn toenmalige werkgever weg en laat zich eerst inhuren door verschillende bedrijven. Er dient geld gegenereerd te worden en budget opgebouwd. Het komt allemaal niet zomaar aanwaaien, maar inmiddels is Joey alweer zeven jaar de trotste eigenaar van het huidige bedrijf. Ik realiseer mij dat hij nu pas 27 jaar is en al zeven jaar dit bedrijf heeft. Dan valt hij op, want niet iedereen van zijn generatie wil zo hard werken. Joey moet daar om lachen. “Ja, dat is waar en soms baal ik er zelf ook weleens van, hoor. Dit werk moet je liggen. Niet één dag is hetzelfde. Wanneer een weg om 19.00 uur afgesloten dient te zijn, starten wij onze werkzaamheden om 17.00 uur. Dat is dus geen 9 tot 5 baan. En een rondje om de kerk zal je bij ons niet snel rijden”.

Hij vervolgt: “Mensen vergissen zich er weleens in. Zeker de jongeren. Dan beginnen ze over van alles en nog wat, terwijl ik mij afvraag of ze zich realiseren wat dit voor een werk is? Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Je bent niet alleen en dient met het team rekening te houden. Daarom werk ik graag met wat ouderen, die weten wat aanpakken is. Ik ben trots op het team”.

Wagenpark
Inmiddels is Joey de trotse eigenaar van maar liefst vier prachtige wagens: een Mercedes Benz Actros en een Scania R520 uit 2014, beide uitgerust met een mattenlegger. Hiermee worden machinaal Andreasstrips voor de pijlwagens gelegd. Dit zijn de kleine ‘drempels’ om weggebruikers voor de afzetting te waarschuwen. Daarnaast heeft Joey een Scania R580 en (zijn grootste trotst) een Scania R730 V8, beide uit 2017. De wagens variëren nog in kleur. Joey zou dat graag veranderen, alles in dezelfde kleur en uitstraling, maar de tijd ontbreekt. De planning is vol, hij verkoopt niet graag nee aan zijn klanten.

Afgelopen jaar heeft Joey ook een Volkswagen Transporter aan zijn wagenpark toegevoegd. Daarmee is hij tijdens calamiteiten breder inzetbaar. Het is fantastisch te zien hoe hij over alles nadenkt en voorbereid is.

Ergernissen
Joey is zo gedreven en gepassioneerd met zijn team, ik ben benieuwd of hij onderweg geen ergernissen heeft? “Niemand is roomser dan de paus”, zegt hij, “maar het zou veel schelen als weggebruikers wat meer met (matrix)borgen bezig zijn dan met hun mobiele telefoon. Je gelooft het wellicht niet, maar regelmatig staan er plots voertuigen achter de botsabsorber. Ik denk dan bij mijzelf, hoe dan? Je mist pijlen en rode kruizen, waar ben je dan mee bezig? Of langs de collega’s razen, terwijl de weg nog niet is vrijgegeven. Weggebruikers mogen er écht wel beter mee omgaan. Een afzetting is NOOIT zonder reden. De discussie ‘maar ik moet die kant op’, is niet meer op één hand te tellen. Zodra het even niet meer loopt zoals zij het in hun hoofd hebben, dan zijn wij de klos”.

Zelf ervaren
Om het zelf te ervaren, heeft Joey bedacht dat ik meega naar een locatie die kort afgezet dient te worden. Dan kan ik zelf meemaken hoe mensen reageren en het voor hun is. Nou inderdaad, bizar gewoon. Voor mij héél confronterend, het geeft gewoon ‘kortsluiting’ in mijn hoofd. Het gedrag van weggebruikers verandert op het moment dat het niet gaat zoals zij in gedachten hebben. Maar een afzetting is niet voor niets! Het is ter veiligheid, maar ook om vervolgens de doorstroming weer vlot op gang te brengen. En wat als je daar nu zelf met een lekke band staat? Mijn respect voor deze mensen is in ieder geval gegroeid. Het is hun werk, hun manier om brood te verdienen. Maar zij zetten zich in voor jouw en mijn veiligheid. Laten we ons dat wat vaker realiseren! Ik ben in ieder geval een toffe ervaring rijker.

Kennismaken met JVVT
Joey, bedankt voor je enthousiasme en positieve ‘vibe’. Het was voor mij prachtig te zien hoe gedreven jij in jouw werk bent. Ik hoop, al is het maar een heel klein beetje, dat mijn verhaal bijdraagt aan meer begrip en meer respect. Laten we met elkaar afspreken dat deze tak van transport een opgestoken duim krijgt. Dat verdienen deze mensen, zij dragen bij aan onze veiligheid onderweg. En iedereen wil graag goed en wel thuiskomen.

Wil jij ook kennismaken met Joey en zijn team? Dat is mogelijk! Op zaterdag 6 en zondag 7 december a.s. zijn zij aanwezig tijdens de 10e editie van het Mega Trucks Festival in de Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch. Zij staan jou graag te woord, met hetzelfde enthousiasme als bij mij. Je treft hun stand in hal 6 (Baroniehal).

Jantine


Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van
een echte puberzoon van 18. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee,dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.

Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar
info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.