Keuze Van Jantine


Dennis Pol, Servicemonteur bij Garagebedrijf Pals

Garagebedrijf Pals is in 1965 ontstaan als Autohandel en Sloperij Pals. Grondlegger Henk Pals startte samen met vrouw Diny een succesvolle handel in gebruikte vrachtwagens en onderdelen. Het bedrijf opereerde oorspronkelijk vanuit een bedrijfshal aan de Kweekweg in Epe. In 2006 verhuist het bedrijf naar de huidige locatie in Vaassen. Daar werd een nieuw pand neergezet. Garagebedrijf Pals is inmiddels leverancier van DAF, TATRA en GINAF-bedrijfswagens. De technische specialisten die bij Pals werkzaam zijn, zijn stuk voor stuk goed opgeleide vakmensen. Daardoor weten ze alles van deze merken af. Reparatie? Onderhoud? Apk-keuringen? De medewerkers werken vol passie en knowhow aan bedrijfsvoertuigen en aan getrokken materieel.

Warm welkom
Toen ik de oproep plaatste op de socials, werd Dennis Pol getagd door een klant die hij goed kent. Dezelfde klant heeft in het verleden ook in Trucksmagazine online gestaan, en vond het de uitgesproken kans dat ook servicemonteur Dennis zijn verhaal ging doen. Dennis stond daar wel voor open en stuurde een enthousiaste mail. We hadden contact en we maakten een afspraak. En zo ging ik naar Vaassen. En werd ik welkom geheten door het team achter de balie.  Dennis werd gebeld en voor ik het weet staat hij al voor mij en lopen we naar een aparte ruimte en met een bakje koffie erbij gaan we in gesprek.

Zonder transport staat alles stil
Dennis is al 22 jaar servicemonteur en heeft echt een passie voor zijn vak. Hij is gestart als truckwasser. Daarna kwam Dennis er al snel achter dat hij ook het onderhoud erg leuk vond. Lekker sleutelen aan de vrachtwagens, want uren achtereen rijden is niet aan hem besteed. Wel is hij heel content met de DAF CF 530, die door Pals zelf is omgebouwd tot servicewagen. Niet standaard zoals er al velen zijn, deze is toch echt wat anders. Hiermee kunnen ze daadwerkelijk alles zelf, of er nu op locatie gesleuteld of afgesleept moet worden. Alles wat je maar denkt nodig te kunne hebben, is aanwezig in hun eigen servicetruck. Hij wordt ook wel eens gekscherend de ‘camper’ genoemd.

De afwisseling vindt Dennis juist zo leuk aan dit vak. Plots kan hij gebeld worden vanwege een storing en gaat hij op pad. Maar er kan ook een hele dag in de garage zelf gesleuteld worden. Kortom, niet één dag is hetzelfde. Dennis straalt als hij over zijn werk praat. De liefde voor DAF en de passie voor het vak, het is prachtig om te zien. DAF-liefde zit in zijn DNA, dat mag ik wel zeggen.

Denken in oplossingen
Binnen een vast team zijn de storingsdiensten geregeld. Dennis heeft zijn vaste avonden, net als zijn collega’s. Verder zijn er duidelijke afspraken gemaakt: Gebruik je materiaal? Dan vul je het vlot weer aan. Zo komt geen collega met lege handen te staan. Want als een monteur zijn werk niet kan doen bij een gestrande vrachtwagen, dan staat die stil. Stilstand kost geld en zonder transport staat alles stil.

Naast het werk bij Pals, heeft Dennis nog een passie en dat is vrijwilliger bij de brandweer. Als hij op een melding (storing) is, dan gaat het natuurlijk niet. Maar wanneer Dennis in de werkplaats aan het werk is en zijn pieper gaat, zit hij in no time in de auto. Uiteraard licht hij dan zijn collega’s in. Maar iedereen is van deze mogelijkheid op de hoogte en het is fijn dat het zo kan. Communicatie is belangrijk, maar wanneer eigenlijk niet?

Nieuwe generatie monteurs
Stel, er komt een jongen naar je toe en zegt “Jij bent zo enthousiast over het vak, mij lijkt het ook wel leuk”. Wat doe je dan? Daar hoeft Dennis niet lang over na te denken. “Het is leuk als de nieuwe generatie interesse toont, maar ze moeten uiteraard wel ‘iets’’ met transport hebben. Dat werkt simpelweg in je voordeel. Uiteraard is enthousiasme welkom, ik zou voorstellen om eens een dagje mee te lopen. Dan ervaar je het, kijk je mee, kun je vragen stellen. Maar… als ik word weggeroepen, schuif je wel automatisch door naar een collega, hahaha. Uiteraard moet je begrijpen dat je als monteur soms iets langer moet doorgaan. Reparaties moeten af, de klant moet weer op pad kunnen. Want zoals al eerder gezegd, stilstand kost veel geld.  Een ‘9 tot 5 mentaliteit’ is in dit vakgebied niet wenselijk".

Foto’s maken
Natuurlijk wil ik ook graag foto’s van de speciale servicewagen maken en Dennis had daar ook over nagedacht. Zo gaan we ook nog even langs de brandweerkazerne, want wat is er nou leuker om zijn passie op beeld vast te kunnen leggen?

De telefoon gaat, het is lunchtijd. Met elkaar schuiven ze aan tafel in een restaurant en ook ik ben welkom. Zo ervaar ik zelf de hechtheid binnen dit team. Uiteindelijk is het voor mij ook weer tijd om te gaan en rijden we terug naar de zaak. Ik neem daar afscheid van een fantastisch team. Mijn dank gaat uit naar Dennis, die mij een kijkje in ‘zijn’ wereld gunde. Enthousiast, gezellig en met respect!

Jantine


Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van een echte puberzoon van 17. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom
achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee, dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.

Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar
info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.