Keuze Van Jantine


Ford truck, maar dan net even anders 

We starten even met een klein stukje geschiedenis. Er waren al eerdere Ford trucks in Nederland en wel de Transcontinental. Deze  werd tussen 1975 en 1981 geassembleerd in een fabriek in Amsterdam. De productie van het model, waarvan slechts ongeveer 5.000 exemplaren werden gemaakt, werd beëindigd toen Ford besloot de fabriek in Amsterdam te sluiten en de productie te verplaatsen. De reden waarom hij niet succesvol was, kwam door het hoge brandstofverbruik. In 2024 zette Ford opnieuw stappen in Nederland. Kortom, er is veel gebeurd en veel veranderd. En soms is het gewoon geluk hebben, wanneer je een Ford truck treft van vroeger. Nou, die mazzel had ik onlangs. 

Eerste ontmoeting 
Voor mij is het een traditie van huis uit, om op Hemelvaartsdag naar Renswoude gaan. Om een kijkje te nemen bij Ride On Custom Builds & Garage (voor wie even wil spieken, check hun instagrampagina @rideoncustombuildsgarage). Zij zijn dé specialist in de regio voor Amerikaanse Classic Cars. En op deze dag komen al deze voertuigen (waar ook vandaan) samen om elkaar weer even te zien en bij te praten. En bovenal te genieten van al het moois dat er staat. Een traditie die hopelijk nog vele jaren voortduurt. 
 

Dit jaar valt mijn oog op iets anders. Er staat een prachtig gerestaureerde Scania 112, een gave look-a-like van waar de chauffeur vroeger mee heeft gewerkt. Heel mooi! Maar mijn oog blijft triggeren richting de Ford truck. Ik bedacht dat als ik nu de ‘koe niet bij de horens zou vatten’, ik daar later spijt van zou krijgen. Dus lang verhaal in het kort, ik sprak eigenaar Tino van Dijk (55) aan. We raakten in een geanimeerd gesprek en hij zei meteen ja op een reportage. Maar naast zijn werkzaamheden heeft hij ook nog een uit de hand gelopen hobby. Hij doet namelijk aan racen. En niet gewoon racen, maar hij is Nederlands Kampioenschap V8 Oval Series. Ja, met die prachtige zwarte wagen die er bij staat, daar racet hij mee! Het seizoen moest wel eerst afgelopen zijn. Dus na een periode van wachten en hopen, kwam er uiteindelijk een Facebookbericht. Het was het moment dat ik op de koffie mocht komen. 

De geschiedenis mag niet verloren gaan 
Hoe is deze prachtige wagen nou op het pad van Tino gekomen? Nou, dat gaat wel even iets terug in de tijd. Want het is alweer vier jaar geleden dat Tino, via een kennis, in contact kwam met Ronnie Thomas.  Ronnie is een Amerikaans voormalige NASCAR-coureur die van 1977 tot 1989 in de Winston Cup reed. En in 1982 en 1985 in de Busch Series. Hij werd in 1978 uitgeroepen tot NASCAR Winston Cup Rookie of the Year, waarbij hij Roger Hamby versloeg in een spannende race in de Los Angeles Times 500. Thomas' vader, Jabe Thomas, was ook NASCAR-coureur. In 1980, zijn beste seizoen, eindigde hij als veertiende in de punten, in de auto met nummer 25 Stone's Cafeteria. Hij leidde in zijn carrière in totaal vier ronden in de Winston Cup. 
 

Naar een echte liefhebber 
De Ford truck die er stond, moest verkocht worden. Want er gingen langere afstanden gereden worden en dus werd het tijd voor een luxere versie. Maar werd er gezegd, hij moet wel aan een échte liefhebber verkocht worden. En de nieuwe eigenaar moest beloven ‘m niet tot camper om te bouwen, want dat was de grote angst. “Je moet weten dat er niks standaard ging. Als de voormalige eigenaren geen goed gevoel hadden, zou de verkoop niet doorgaan. Al had je al het geld van de wereld”, vertelt Tino. “Dat was even wennen, maar aan de andere kant wist je ook dat je iets goeds in handen kreeg. Het contact verliep eerst met een omweg, maar later belden we rechtstreeks. Met het tijdsverschil was dat wel even schakelen. Maar ik had het er graag voor over”. 
 

Tino straalt, hij is overduidelijk trots op de wagen. En het gaat ook veel  om de details. “De auto is bestickerd met de namen van de Crew Chiefs die voor het team hebben gewerkt. Dat is toch prachtig om te zien! Uiteraard staat ook de confederale vlag op de bumper. Hij is rood met gouden accenten en zijn nummer 25 staat op de zijkant van de cabine. Deze editie was de eerste vrachtwagen met een kantelbare cabine die door Ford werd geproduceerd. En zelfs een AC had! Nou zou je tegenwoordig denken, dat is standaard, maar voor die tijd was het gewoon extreem luxe!  Dus ja, dat er meer moeite voor gedaan moest worden, dat snap ik wel. En wat is het toch mooi zo. De geschiedenis gaat verder, zodat het nieuwere generaties het ook kunnen zien. Dat is toch geweldig”. 

Foto’s maken 
Nou had ik het ongelofelijke geluk, dat we even een stukje konden gaan rijden. En ik ga het niet ontkennen, dat geluid is gewoon fantastisch! Hier word je vrolijk van! Bij de fotolocatie aangekomen, stopt ook een fietser om een foto te maken. Dit zie je tenslotte niet dagelijks op de weg. Een chauffeur die vlakbij was om te laden / lossen stopt even naast de wagen. Hij kijkt en zegt dan ”Zo worden ze helaas niet meer gemaakt. Wat blijft dit toch gaaf om te zien”. Zelf kijk ik op een afstandje en bedenk dan dat de techniek de laatste jaren niet heeft stil gestaan. Daar ben ik blij om, want waar men toen in reed en waar men nu mee rijdt, dat is er qua comfort echt op vooruit gegaan. 
 

Ik ben benieuwd hoe Tino het rijden met deze schoonheid ervaart? “Ik ben onlangs nog naar een oldtimershow in de buurt geweest. En hoe mooi deze V8 ook is, aan de pomp moet je even slikken. Want deze is op benzinebasis en met een verbruik van 1 op 2.5, word je van de huidige prijzen bij het tankstation niet zo vrolijk. Lokaal ga ik er dus weleens mee op pad, maar lange afstanden rijd ik er niet mee. Dat is jammer, maar in de loods staat ze ook prima. Het blijft triggeren en wie weet volgt er ooit nog eens een museum, maar dat is voor later. Er wordt verder niets aan veranderd, geen camper, want dat zou gewoon zonde zijn. Deze geschiedenis moet blijven voortbestaan”, aldus Tino.

Tino bedankt
Als het aan Tino ligt, praat hij nog wel even door. Leuk, maar hij krijgt tussendoor ook klanten, dus ik neem afscheid en ga er vandoor. Wanneer ik naar mijn auto loop, bedenk ik mij hoe bijzonder het is. Zo dichtbij staat een heel bijzondere Ford Truck uit 1963. Een echte V8. En ik mocht ‘m voor de camera hebben! Wat kan het toch mooi zijn. Tino, ontzettend bedankt voor je gastvrijheid. En je mooie verhaal! Ik vond het super dat ik bij je langs mocht komen, 

Jantine


Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van
 een zoon van 19. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee, dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.

Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar
info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.