Keuze Van Jantine


B&M Transport

B&M verwijst naar de namen van de oprichters / eigenaren. In 1996 in Ede begonnen vanuit huis met één koeriersauto. Later groeide dat uit tot een allround en full service logistiek bedrijf. In 2002 verhuisden zij naar hun huidige locatie op bedrijventerrein Kievitsmeent in Ede. Van daaruit, in het hart van Nederland bij een kruispunt van snelwegen, gaan hun professionele chauffeurs dagelijks op weg. Hun uitgebreide wagenpark bestaat uit ruim veertig voertuigen, variërend van compacte bestelwagens tot complete trucks met oplegger. Achter het stuur zit een professionele en vriendelijke chauffeur, die altijd bereid is tot een helpende hand.

Uitslapen
Elk transport is belangrijk, groot en klein! Ik was wel eens benieuwd naar de wat kleinere transport vervoermogelijkheden. Ik plaatste een oproep op de socials en Diana van B&M Transport reageerde: ”Je bent altijd welkom Jantine, neem maar contact op wanneer het jou uitkomt“. Nou dat is natuurlijk een open deur, waar ik dankbaar gebruik van maakte. We hadden contact en er volgde een afspraak. Ik ga een dagje met chauffeur Peter (39) op pad. En ik had een nog grotere luxe, ik kon uitslapen. Want ik hoefde mij pas om 7.30 uur te melden. Stipt op tijd reed ik dan ook de oprit  van B&M op.

Rijden is heerlijk!
Peter stond nog even met een collega te praten als hij mij ziet aankomen. Ze maken onderling een grapje, er hangt een ontspannen sfeer. Vandaag hebben we een rit Amsterdam en omgeving. Normaal gesproken rijdt Peter veel in de wereld van de bloemenveilig et cetera, maar dat ging vandaag helaas niet. Het werd het een ritje met diverse medische producten.

Chauffeur worden was nou niet het eerste wat er toentertijd bij Peter op zijn ‘wat wil ik later worden’ lijstje stond. Hij wilde eigenlijk iets met sport gaan doen. Ook wilde hij gaan kijken om militair te worden. De saamhorigheid en het sportieve, dat was eerder op zijn lijstje stond. Helaas ging dat vanwege omstandigheden niet door. Dus moest Peter gaan kijken wat hij dan leuk vond? En daar kwam het rijden toch wel gauw om de hoek kijken. Zodra hij mocht werken, ging hij al aan de slag. Van pizzakoerier tot pakketkoerier en nu alweer 13 jaar werkzaam bij B&M. Rijden heeft hij altijd leuk gevonden. Maar zegt hij gelijk, “Ik moet er wel tussendoor een keer uit kunnen stappen. Zeg maar dat ik maximaal 3 uur achter elkaar wil rijden, dan moet ik er écht een keer uit! En dat hij ook graag beweegt, daar kwam ik al snel achter”.

Vaste wagen
De vaste bakwagen van Peter is de DAF LF 230, waar we ook nu mee op pad zijn. Hij is er trots op, maar geeft aan dat het wel een werkpaard is. “Ik ga ‘m écht niet elke avond nog even extra poetsen ofzo. Maar ze is wel schoon voor het weekend. En nu natuurlijk, heb ik haar even extra afgespoeld. Dat dan weer wel.“

Peter en ik hebben het gezellig onderweg, voor we het weten zijn we al op de eerste locatie. Daar is het lossen en weer wat mee retour nemen. En dan word ik ook even aan het werk gezet. Vind ik helemaal niet erg, ik help graag. Peter is misschien wel even verbaasd dat ik het doe, maar ja ik laat mij niet kennen. Ik ren bijna de trap op, terwijl hij met de spullen de lift pakt. Wat echt wel logisch is, wat we vervoeren is flink aan het gewicht. En het is maar één hoog, dus het was te doen.  

We zitten weer in de auto onderweg naar hartje Amsterdam. Daar aangekomen verbaas ik mij over de drukte. Maar Peter manoeuvreert zich met bijna twee vingers in de neus door de hectiek van Amsterdam. Ik begin te begrijpen, waarom het kleinere transport niet vergeten mag worden. Want nu komen we op plaatsen waar je met een grotere “standaard” trailer en dergelijke écht niet zo maar één, twee, drie komt. Dus laten we alsjeblieft ook deze categorie niet vergeten!

Chauffeurs bewegen te weinig
Een vaak gehoorde opmerking is dat chauffeurs te weinig bewegen. Vandaag heb ik het bijgehouden en het zal jullie echt verbazen. Peter geeft aan in Amsterdam: “Kijk hier is het mooi. We zetten de vrachtwagen neer, want er is hier nu plek. En daar waar we moeten zijn, meestal niet. Dus lopen we even een stukje.” Nou, ik ben wel aardig wat gewend als wandeltempo, maar nu moet ik voor Peter toch even omschakelen, want hij loopt aardig door. En ik dacht nog “Hoezo, chauffeurs lopen niet?“ Aan het eind van de dag geeft de Fitbit aan dat we toch bijna 8.000 stappen hebben gezet!

Laatste losadres en dan naar huis
We hebben wat we nodig hebben en we gaan uiteindelijk naar het laatste adres, om ook weer wat mee te nemen voor Ede. Er is geladen en we zijn klaar. Nog een kleine pauze halverwege en dan komen we weer aan op de zaak. Ik spreek Wim nog even en dan is het voor mij tijd om afscheid te nemen en geef ik Peter nog een hand.

Wim, dankjewel voor het meedenken in mogelijkheden. Peter ontzettend bedankt voor de gezellige dag en je grote dosis droge humor! Ik heb het echt naar mijn zin gehad,

Jantine


Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van een echte puberzoon van 17. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom
achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee, dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.

Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar
info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.