Keuze Van Jantine


Heebink speciale oldtimer editie

Er zijn zoveel verschillende vrachtwagenmerken en door de greendeals vanaf het nieuwe jaar, zorgt het voor veel ‘roering’ in de huidige tijd. Vergroening is soms best jammer, maar ook begrijpelijk. Want voor velen, waaronder ikzelf, gaat het bloed sneller stromen bij het horen van een ‘zware’ diesel. En al helemaal bij een oldskool diesel truck. Iedereen met een beetje truckliefde, snapt direct wat ik bedoel. En daarom vond ik het weer eens tijd voor een oldtimerreportage voor Trucksmagazine. Ik plaatste een oproep, waarop meerdere tags volgden. Eén persoon die getagd werd én vervolgens op verzoek contact opnam, was Karel Jilesen. Hij is werkzaam bij J. Heebink in Veenendaal en hij wist een mooi project. Als het af was, moest ik zeker eens langskomen.

Op de truckshow in Veenendaal
Sinds 25 april rijd Karel in zijn vrije tijd officieel rond op een DAF 3600 Space cap uit 1987. Dit prachtige exemplaar heeft jaren in Frankrijk rondgereden en is zo`n 7 jaar geleden al gerestaureerd door Bart Schers. Nu 7 jaar later hebben ze bij Heebink deze vrachtwagen, in hun eigen huisstijl gespoten. En dat is veelal handmatig gedaan dus tot aan de blanke lak. Heel wat anders dan tegenwoordig. Op het chassis na, hebben ze alles in eigen beheer gedaan. Dat is echt heel gaaf, en wordt ook meteen herkend. Tot in de puntjes afgewerkt, Karel rijdt er dan ook diverse truckshows mee af. Eén daarvan is de jaarlijkse truckshow in Veenendaal, het ideale moment om met elkaar te gaan praten.

Van buiten naar binnen
Vanuit vestigingen en distributiecentra in Veenendaal, Manchester en Milton Keynes bedient J. Heebink Logistic Services de Europese markt. Een omvangrijk en veelzijdig wagenpark gaat samen met geavanceerde logistieke diensten. Een totaalconcept dat garanties biedt voor maatwerk. Van palletzendingen tot pakketjes, van stukgoederen tot lengtegoederen, van volumetransport tot geconditioneerd transport, en sinds kort verzorgen zij ook transportopleidingen.

Karel werkt inmiddels alweer 6,5 jaar bij Heebink en heeft het er goed naar zijn zin. Hij is in 2018 begonnen op de transportadministratie en sinds 2021 (toen de Brexit een feit was) begonnen op de douaneafdeling. Hiervoor heeft hij 2 opleidingen tot senior declarant gevolgd. Sinds z’n 18e (inter)nationaal chauffeur, maar na ruim 11 jaar wilde Karel iets anders. Het rijden kon hij niet helemaal los laten en na enkele maanden bij Heebink in dienst, begon hij een twee / drie avonden in de week te pendelen, o.a. van de haven van Rotterdam naar Veenendaal. Mede door dit pendelen , heeft hij het gevoel met ‘buiten’ nooit verloren. Ik kan merken dat hij trots is op het bedrijf. Hij heeft niet alleen DAF-hart, maar ook een hart voor Heebink. Karel kan veel vertellen over het bedrijf.

BREXIT 
Iedereen weet vast wel dat Heebink op Engeland rijdt. Daarom was het spannend of de Brexit wel of niet zou doorgaan. Directeur Cees Heebink  wist in ieder geval dat er wat moest gebeuren, hij voelde aan dat de Brexit er toch doorheen kwam. Dus zat men niet stil en hebben tijdig actie ondernomen. Want de chauffeurs moesten zonder al teveel problemen gewoon verder. Zo werd er een speciale afdeling opgericht en volgde verantwoordelijke personen de juiste opleidingen. Begin 2021 waren er drie mensen actief op deze afdeling. Toch bleek algauw dat er meer medewerkers nodig waren om de beste service te blijven garanderen. Inmiddels werken er al 8 medewerkers op hun douaneafdeling. Elke dag garanderen zij een vlotte doorstroming van de goederen en vrachtwagens. Karel zegt er bij: “Ik was erbij, toen het nog in de kinderschoenen stond. En kijk waar we nu staan, dat is toch fantastisch”.

En toen kwam de DAF
Directeur Cees had altijd al een voorliefde voor de DAF 2800 / 3300 / 3600 en dan met name de Space Cab uitvoering. Wellicht omdat deze nooit bij Heebink heeft gereden , het bedrijf koos uitsluitend voor de Topsleeper uitvoering. Gelukkig zijn de tijden veranderd, is de regelgeving omtrent voertuiglengte gewijzigd en wordt er meer gedacht aan het comfort van de chauffeur. Maar Cees heeft altijd gezegd, als het kan, dan komt er zo’n klassieke DAF. En in 2023 was het dan zover.

Karel kwam in contact met de vorige eigenaar Bart Schers, en toen ging ‘het balletje snel rollen’. Bart had inmiddels een nieuw DAF 3600-project en was bereid zijn huidige DAF 3600, die hij 7 jaar geleden al compleet gerestaureerd had, te verkopen. Dus Karel heeft daarop gelijk een bericht naar Cees gestuurd, hem daardoor een slapeloze nacht bezorgd en de aankoop was snel beklonken.

Wie krijgt de eer?
Behalve een DAF-hart, heeft Karel ook een ‘klik’ met oldtimers. En vroeg Cees daarom hem te mogen ondersteunen in de zoektocht naar onderdelen. “Ga je er wel mee rijden?”, vroeg hij. En kreeg vervolgens zelf deze eer. Want rijden met zo’n oldtimer, daar moet je toch mee kunnen omgaan. En stilstand betekent achteruitgang, dus rijden zal die oude DAF. Soms rijdt Cees er zelf ook mee. Maar Karel mocht ‘m meebrengen naar de truckshow in Veenendaal. De glimlach was dan ook niet van zijn gezicht te krijgen, wat ik uiteraard begrijp.

Inmiddels heeft Karel zelf ook een oldtimer aangeschaft, een DAF 75 van 26 jaar oud. Met dit type heeft hij in zijn chauffeurscarrière veel gereden, dus voelt het vertrouwd. Misschien zien wij Cees en Karel binnenkort wel samen op een truckshow hier.

Laagdrempelig
De DAF 3600 Space Cap uit 1987 is niet alleen mooi om mee te rijden, als ze stilstaat is de truck ook prachtig om te zien. Het trekt ook de aandacht van de nieuwe generatie chauffeurs. Jongelui zijn tegenwoordig niet meer zo dat ze een bedrijf binnenstappen, opzoek naar een nieuwe baan. Maar op een truckshow is het laagdrempelig om op een voertuig en de chauffeur af te stappen. Dat werkt dan weer in het voordeel van het bedrijf.

Karel staat nog steeds lachend bij de truck. “Ik heb toestemming om er mee te rijden, heb een topweekend en maak mensen blij. Dat is toch mooi?”. En hij heeft gelijk! In de categorie oldtimers weet hij de vierde prijs in de wacht te slepen en het is nog lang gezellig op de Veenendaals truckshow. Iets zegt mij, dat ik deze DAF nog weleens voorbij zie komen. Karel, dankjewel voor je tijd, jouw enthousiasme en dat je jouw passie voor deze prachtige oldtimer met mij wilde delen!


Wie is Jantine?
Jantine is enthousiast, getrouwd en een trotse ouder van een echte puberzoon van 17. Die niet de transport is ingegaan, maar wel lekker zijn droom
achterna jaagt in de wereld van de Automotive. Als er een truckshow is en hij kan mee, dan gaat hij zeker mee! Haar man is servicetechnicus en dus ook niet in de transport actief, maar begrijpt het wereldje wél want zijn vader was beroepschauffeur.

Wat doet zij?
Naast haar grote liefde voor de transport, want zij blijft het indrukwekkend vinden, werkt Jantine in een lokaal winkeltje waar ook cliënten met een dagbesteding werken. En daarnaast is Jantine ook actief in de autowereld. En mag met gepaste regelmaat een nieuw model van de auto’s testen. Zij hoopt via de online weg net zo enthousiast de truckverslagen te mogen maken als toen Trucks Magazine er nog in print was. Voor vragen mail je naar
info@trucksmagazine.nl of Jantine@hobbyfotogravejantine.nl.