Terugblik
Hoe is het nu met: Jeroen Honders
Het is eind December 2022 dat Jantine een oproep op Facebook plaatst, opzoek naar mensen die rijden met een Iveco. Mensen hadden en hebben nog steeds een vooroordeel over dat truckmerk. Opzoek naar reële informatie, kun je het beste terecht bij chauffeurs die daar daadwerkelijk meerijden. Zo ook Jeroen, dus maakten zij een afspraak voor een reportage in 2023. Inmiddels zijn we alweer ver op weg in 2025 en werd het tijd om contact op te nemen voor de rubriek “Hoe is het nu met?”.
Om met de deur in huis te vallen, wat waren je eerste gedachten toen ik je appte?
“Nou, heel eerlijk, wat moet zij nou? Zij appt nooit zomaar“, aldus een vrolijke Jeroen aan de telefoon. “Ik heb wel even verbaasd gekeken. Maar vind het wel leuk dat je toch weer contact opneemt.”
Toen wij de reportage maakte werkte je bij Blom, is dat veranderd?
“Haha, nee hoor, ik werk er nog steeds met veel plezier. Maar er is wel iets veranderd, want ik ben inmiddels van de Iveco af. Dat was niet omdat ik hem zat werd ofzo, maar er kwam een andere wagen vrij. En opnieuw weer vooroordelen van mensen over dat model. Erg jammer! Dus ik heb toen aangeboden om er mee te gaan rijden. Zo kon een collega overstappen op de S-Way. Want die vooroordelen zijn wel aardig weg, bij de mensen in mijn omgeving. Dus sinds een tijdje rijd ik op de MAN TGX van het bedrijf. Je kent hem wel.“
Oké, wat kun je mij vertellen over de voordelen van deze wagen?
“Nou, zegt Jeroen, wat écht een groot verschil is, is de ruimte in de cabine. Dit is de XXL en dat is ook te merken! De cabine, is groter en hoger. Eigenlijk ben ik van type ‘chalet’ naar ‘villa’ gegaan. Dus ja, het verschil is goed te merken. En er komt bij dat ik de stoel niet hoef te verzetten, als ik naar bed wil. Dat is wel prettig! Fijn als je de stoel in jouw gewenste positie kunt laten staan.”
Je druk maken, deed je toen al niet. Een echte ‘Hakuna Matata 2.0’?
“Ja, zo kan je het ook zeggen! Maar echt 2.0 dat heb ik dan weer niet gedaan. Het is eigenlijk zo overgezet. Maar mocht er ooit nog een ander model komen, dan weet ik niet wat ik zou gaan doen. Wie weet wat de toekomst zal brengen? Maar voor nu is het vooral genieten en kilometers maken, want daar ben ik tenslotte chauffeur voor geworden.”
Naast het werken is een goede thuisbasis belangrijk, toen deed je ook aan vissen hoe is dat nu?
“Uiteraard is die thuisbasis heel belangrijk. Want zonder dat, ben je er niet. Maar ontspanning is ook belangrijk. En ja, ik vis nog steeds. Samen met goede vriend Laurens vissen we op karpers en witvis. Het is gewoon een mooi sport en ik word er rustig van. Heel belangrijk! Helaas heb ik er op dit moment iets minder tijd voor. Maar als we gaan, dan is het gewoon genieten.“
Je bent al een tijdje vrachtwagenchauffeur, wat heb je zien veranderen?
“Het is vooral drukker geworden op de wegen en dat is te merken. Vroeger had je een ochtend- en een avondspits, maar tegenwoordig lijkt het wel de hele dag vast te staan. Er was meer respect voor het vak. Tegenwoordig haal je er heel goed uit wie het écht leuk vindt en wie denkt, ja nou en? Het is ‘maar een chauffeur’. Neem nou de coronaperiode, de mensen waren blij met je. Maar nu. Of de uittocht van Assen, dan is alles ‘hosanna’, maar twee dagen later ben je weer ‘uitschot’. Zo jammer! Is het nou zo moeilijk, om de hele dag vriendelijk te woord te worden gestaan?
Laatste vraag: Wat zeg je tegen enthousiaste jongelui, die chauffeur willen worden?
“Ik kan de cliché herhalen, met moet je niet doen, maar zoals ik al zei, mensen met passie voor het beroep haal je er toch wel uit. En als het eenmaal in het bloed zit, gaat het niet weg. Dan zal ik ze de waarheid vertellen en zeggen dat het écht het mooiste beroep is dat er bestaat. Dat je veel vrijheid hebt. Je maakt bindingen met de klanten / locaties waar je komt, mensen gaan je herkennen. Je bouwt een band op, dat is leuk! Je hebt je eigen ding en kunt veel zelf plannen. Dat is gewoon top! Daarbij kun je via bepaalde transportrichtingen veel van de wereld zien. Dat pakt niemand je ooit meer af. Dat zijn de leuke dingen, daar moet je op focussen,” aldus Jeroen.
Het was leuk op je weer eens te spreken, Jeroen. Bedankt voor jouw tijd! Goede reis en wie weet tot snel weer een keer,
Jantine
Foto’s : Jeroen Honders