De Man E Tgx
Uiteraard wordt er vrijwel ieder weekend een race op een circuit verreden, maar die zie je meestal niet. Of je moet ergens speciaal naar toegaan, iets specifiek volgen. Maar zoals menig F1-racefan, zat ik tijdens de Grand Prix van Zandvoort aan de buis gekluisterd. Tijdens de Drivers Parade, trok een vrachtwagen mijn aandacht. Dit was een bijzondere MAN en dus zocht ik contact met mijn contactpersoon bij MAN Nederland. Ik besprak wat ik gezien had, wat mijn wens was en hij gaf aan dat ik bij hem meteen goed zat. Hij beloofde er op terug te komen en niet veel later kwam er een positief bericht! Er was intern groen licht gegeven en we maakten een afspraak. Zo stond ik op afgesproken dag en tijd op de locatie.
Je kunt niet altijd zes gooien
Natuurlijk is het fijner om te fotograferen met droog weer. Een klein zonnetje die precies goed staat, maar ja, je kunt niet altijd zes gooien. Dus een dag met regen en dus veel aanpassingen. Maar dat is het waard. Ik ben gekomen voor deze truck, die heeft meegereden in de Drivers Parade op Circuit Zandvoort. Ik vind het tof én een waardevolle herinnering. De truck is gewrapt, maar dat maakt mij niet uit. Ik vind het leuk en de regen doorsta ik wel. Al ben ik wellicht niet zo klein, het meeste valt er toch wel naast.
Wederom elektrisch
Velen zullen ook nu weer zeggen “Het is elektrisch, het komt niet ver. Of: elektrisch rijden doen we op de kermis en niet tijdens het werk”. Het zijn de bekende reacties, die vroeger wel grappig waren, maar inmiddels achterhaalt. Ik heb het persoonlijk ervaren en zeg: elektrisch rijden geeft ook genoeg rust. Persoonlijk denk ik, dat men daar nog niet aan wil. Maar geen prikkels, geen gezeur, gewoon rust. Het is niet eng, het is juist prettig. En de actieradius? Ach, als je die rechtervoet te ver blijft indrukken, is de tank van je dieselvoertuig ook gauw leeg. En ik blijf het maar zeggen, testen doe je niet één dag, maar een week. Want dan kun je pas een eerlijk oordeel over elektrische rijden geven. Eigen ondervinding is nog steeds de beste leermeester!
Een paar feitjes op een rij
Hoewel het aanbod groeit, is het aantal elektrische vrachtwagens nog relatief klein in vergelijking met de dieselvarianten. Er is nog een beperkt aantal laadpunten, wat de inzetbaarheid beperkt, vooral voor internationaal vervoer. Maar men weet ook, hoe meer er overgestapt wordt, hoe harder het dieselverbruik zal dalen. En hoe meer er ingezet zal worden op alternatieven. Veranderingen gaan niet van de ene op de andere dag, maar nemen tijd in beslag. Maar te zijner tijd zullen de huidige tankstations wijzigen naar oplaadpunten voor elektrische voertuigen, klein en groot. Het heeft tijd nodig, maar veranderingen komen er wel aan.
Het volledig opladen van een elektrische vrachtwagen duurt veel langer dan het voltanken van een dieselvrachtwagen, wat de flexibiliteit kan beperken. Ik zeg duidelijk kan, want combineren je dit met de verplichte rusttijd, vang je twee vliegen in één klap. Dat is ook nog eens overzichtelijk. En nee, je hoeft echt niet elke dag aan de lader met je vrachtwagen. Want met een gemiddeld bereik van 500 km actieradius, is het al heel goed voorbereid op nationaal transport. Weet je dat het nieuwe laadsysteem een laadcapaciteit tot 750 kW kan leveren, waardoor de eTGX in ongeveer 45 minuten oplaadt tot wel 350 kilometer actieradius! Dat is vergelijkbaar met de afstand van Groningen naar Maastricht. En dat is toch prima voor transport binnen Nederland.
Buitenland
Vaak hoor ik dat in het buitenland nog niets geregeld is. Nou, dat is zeker afhankelijk van bepaalde landen en regio’s. Maar tegenwoordig zijn er binnen Europa al volop voorzieningen om elektrische auto’s op te laden. En ook voor vrachtwagens staan de ontwikkelingen niet stil, verandering is zeker opkomst. Zo is er een focus op het plaatsen van snelladers langs Europese transportroutes, maar ook op een breder netwerk van laadpunten op bestemmingen. Weet je dat er speciale apps voor ontwikkeld zijn? Je kunt de Charge Europe laadapp van TotalEnergies of de apps van je laadpas provider gebruiken om locaties te vinden.
Voor laadpalen voor vrachtwagens in het buitenland, kijk je naar specifieke netwerken die worden ontwikkeld door energiebedrijven en autofabrikanten, zoals TotalEnergies en E.ON/MAN. Kortom, er is echt al veel ingang gezet. En van het ene krijg je meer mee, dan van het andere. De toekomst van de transport is al veel verder dan dat wij misschien wel denken.
En zo staat de teller op 100
Ik neem afscheid en terwijl ik in de auto zit, bedenk ik mij dat er de afgelopen jaren veel veranderd is. Inmiddels is dit alweer de 100ste reportage voor Trucksmagazine.nl, sinds wij in aangepaste vorm zijn doorgegaan. Via deze weg wil ik iedereen bedanken voor het in mij gestelde vertrouwen. En iedereen die het online trouw is blijven volgen. Ik hoop nog veel reportages te kunnen en mogen maken.
MAN Truck & Bus Nederland bedankt voor de mogelijkheid. Het was weer geslaagd,
Jantine