Trailer Service Veenendaal


Er gaan al heel wat jaren aan voorbij dat het tot een reportage komt, want Rijk Verwoert (51) en ik kennen elkaar al een tijdje. Als we dat narekenen, ongeveer dertig jaar. En dan voelen wij ons plots heel oud. Maar een reportage kwam nooit tot stand, tot de lokale truckshow. Daar spraken wij elkaar meerdere keren in het weekend en net voor de uittocht spraken we af dat het er toch maar eens van moest komen. Niet veel later maakten we de afspraak en kort ervoor nog een back-up plan voor de fotoshoot, want de weergoden waren niet positief gestemd. Ik melde mij op de afgesproken tijd en locatie. We startten met een kop koffie en een vers saucijzenbroodje, want werd mij verteld: “In het weekend is het bij de koffie wat lekkers”.

Over Trailer Service Veenendaal (TSV)
TSV is dé specialist voor transportonderhoud, reparaties en carrosseriewerkzaamheden. Met een breed dienstenpakket, variërend van APK- en laadklepkeuringen tot schadeherstel en maatwerkoplossingen, staan zij klaar om trucks en opleggers in topconditie te houden. Klanten kunnen bij TSV terecht voor reparatie, onderhoud en keuringen (APK, LPK). Daarnaast leveren zij diverse onderdelen en voeren ze carrosseriewerkzaamheden op maat uit. Alles wat transport nodig heeft, vind je bij hun onder één dak.
 

Hoe het begon
We zitten aan een tafel en Kees Zwetselaar (48), bedrijfsleider bij TSV, schuift bij het gesprek aan. Hij rijdt op z’n tijd ook met de wagen. Dus vroeg Rijk hem erbij te komen zitten. Ik ben benieuwd hoe het allemaal is begonnen, dus Kees steekt van wal: ”Zal ik maar beginnen? Dan ben je het snelste klaar, hahaha. Ik ben gestart in de automotivewereld.  Vanwege een aanschaf van een toenmalig autotransporter (zo’n kleine, zeg maar) moest er een groot rijbewijs gehaald worden. Daar had ik wel oren naar. Maar de baas zei wel, ik betaal alleen C (bakwagen). Wil je meer, dan moet je dat maar zelf doen. Tot op de dag van vandaag, heb ik daar geen spijt van. Ik haalde alles en was al spoedig tweemaal in de week aan het pendelen voor Heebink. Lang verhaal in het kort, het was té leuk om daar mee te stoppen en vond mijn plek in het transport. En zo kwam ik bij TSV terecht. Natuurlijk blijven auto’s ook wel interessant, maar het bevalt goed zo. Begrijp je?”.
 

Vanuit de boomkwekerij het transport in
Als Kees zijn verhaal heeft gedaan, begint Rijk te vertellen: “Vroeger was ik niet zo van het leren, laat mij maar werken. Ik werkte al op mijn 15de in de boomkwekerij en heb dat tot mijn 18de gedaan. Dat was heel leuk om te doen, maar ja, als je eenmaal dat rijbewijs heb. Ik haalde alles tot aan de bakwagen en ik kon goed beginnen. Toch haalde ik in 1993  ook nog het trailerrijbewijs (CE). Toen wist ik dat het écht ging beginnen. Ik startte bij misschien wel één van de bekendste transportbedrijven van Veenendaal, Gebroeders Veldhuizen Transport. Dat was leuk om te doen en ik heb er op één maand na, 12 1/2 jaar mogen werken. Zwitserland rijden, containers gereden, maar ook veel distributie. En écht goed naar de zin, maar uiteindelijk wil je toch eens een nieuwe uitdaging. Zo kwam ik via een oud-collega bij LCW uit Groningen terecht. De vrachtauto kon thuis staan, dat was wel fijn. Maar ja, uiteindelijk moet je keuzes maken en kwam ik weer terug op Veenendaals grondgebied voor transport. Om een lang verhaal in te korten, we hebben elkaar nog gesproken toen ik bij VTB werkte en uiteindelijk ben ik nu hier”. 

Nog steeds transport, maar dan anders
Oké, het is natuurlijk wel heel anders dan wat je gewend bent. Dus ben ik benieuwd of Rijk het vele rijden niet mist? ”Je bent chauffeur niet voor even, maar je hele leven. Maar tegenwoordig heeft iedereen haast, dat maakte het niet leuk meer. Dan ga je nadenken wat je eigenlijk nog wilt?”, zegt Rijk. “Toen kwam deze vacature voorbij, omschreven als logistiekmedewerker. Ik dacht, dat is wellicht beter. Ik solliciteerde en er volgde goed gesprek bij een bakkie koffie. En hier zit ik dan! Mijn functie kort samengevat, is in het magazijn en in de werkplaats. Multi-inzetbaar en dat is gewoon heerlijk. Je weet overal wat van en dat werkt een stuk beter. Door te doen, leer je, hoe cliché dat ook mag klinken. In de praktijk leer je meer dan alleen in de theorie. En als je wilt, kom je heel ver”.

Wagenindruk
Rijk startte op de Volvo FM, het paradepaardje van de garagetrekkers. En misschien ook wel de bekendste wagen van deze regio. Rijk vertelt dat er niets mis mee was. Hij zat al wel een beetje verder te kijken voor een eigen V8, want dat is toch écht zijn droomwagen. Om shows mee af te gaan, dat zou de bedoeling zijn. Maar toen hij dat aan Kees vertelde, adviseerde hij Rijk daar nog even mee te wachten. Want die was al met wat leuks bezig. In oktober 2024 kwam de Scania op het pad.  En terwijl Rijk dat vertelt, zie je hem van oor tot oor glunderen. Hij zegt: ”Er gaat toch niets boven het feit, dat je weet dat je jouw eigen droomauto mag rijden! Hoe gaaf is dat?“

De vrachtwagen is opgebouwd door huismonteur Dave. Doordat alles in eigen beheer is gedaan, weten ze exact elke plek op de Scania te vinden, die ze nodig hebben. En wat hebben ze veel gedaan! De Scania is een R520 Next Gen V8. Met een Deense achterbumper. Er zijn diverse verstralers opgezet, gewoon goede verlichting, staande uitlaten en ook het interieur is grondig aangepakt. Niets is aan het lot overgelaten, mooi om te zien.

Volop inzetbaar
De truck wordt veel ingezet als pendeldienst. Dat houdt in, dat bijvoorbeeld een trailer bij de klant wordt opgehaald en na onderhoud ook weer wordt teruggebracht. Dat is gewoon rustig en fijn werk. En hij mag gebruikt worden voor truckshows en truckruns. Want als mensen mee kunnen genieten van het moois, wie zijn wij dan om het tegen te houden, is de instelling.
 

Kees vertelt nog wel: ”Rijk is degene die er het meest mee rijdt. Maar soms rijd ik er mee, zoals ik aan het begin vertelde. Niet alleen naar klanten, maar ook omdat het heerlijk is. Het geluid van de V8 geeft ook een soort rust”. En dat bevestigt Rijk. Zelf ken ik ook mensen die er rustig van worden. Dan is er toch niets mooiers dan dat het zo moet zijn. Twee mannen met passie voor een mooie truck en transport. Ik zeg, dat is een goede combinatie!

Fototijd
Helaas moet Kees naar een afspraak, dus stappen Rijk en ik in de wagen om op diverse locaties foto’s te maken. Het is alsof het weer wil zeggen ‘Je hebt vrij spel’. Want tijdens de reportage is het droog. Maar zodra we terugkomen op de zaak, breekt de regen los. Dat was veel geluk hebben.

Kees, bedankt voor je tijd. Het was leuk kennis te hebben gemaakt. Rijk, het heeft heel wat jaren geduurd, maar het is er dan nu eindelijk van gekomen! Dank voor de gastvrijheid en de gezelligheid,

Jantine