Nieuws


DAF CF Military voor Belgische Defensie

DAF Trucks heeft onlangs de eerste militaire voertuigen uit een serie van 879 trucks geleverd aan de Belgische Defensie. Generaal-majoor Thierry Esser nam samen met luitenant-generaal Frédéric Goetynck de sleutels in ontvangst van Harald Seidel, president-directeur van DAF Trucks. De overdracht vond plaats in DAF’s Assen- en Cabinefabriek in Westerlo, België.

De order van de Belgische Defensie bestaat uit 636 2-assige trucks met een 4x4 aandrijflijn voor algemene transporttaken en 243 4-assige trucks met een 8x8 aandrijflijn voor specifieke toepassingen (kipper, containertransport en inzet waarvoor een kraan nodig is). Veertig procent van de voertuigen wordt uitgerust met een gepantserde cabine die de inzittenden een hoge bescherming biedt tijdens militaire operaties. De levering van de eerste 150 zware voertuigen aan de eenheden van de Landcomponent (gemotoriseerde Brigade en Special Operations Regiment) en de Medische component is volop in voorbereiding.

Voor de CF Military voertuigen werkt DAF nauw samen met het TATRA TRUCKS in Tsjechië. Alle trucks maken gebruik van een uniek chassis-concept met een all wheel drive aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging is gemonteerd. De onafhankelijke wielophanging, het speciale TATRA-chassis en het Central Tire Inflation System garanderen ongeëvenaarde off-road-capaciteiten en een uitzonderlijk rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. De trucks worden aangedreven door een 10,8 liter PACCAR MX-11 (4x4) of een 12,9 liter PACCAR MX-13 (8x8) motor met vermogens van respectievelijk 300 kW/410 pk en 340 kW/460 pk. Ook de beperkte hoogte is een belangrijke troef van de CF Military truck. Zelfs bij transport van een 20 voets-zeecontainer is hij nog lager dan vier meter. Bron: DAF Trucks N.V.

Vooruitstrevend met de DAF XD Electric

Voor het bevoorraden van supermarkten zet transportbedrijf A.G. van Geffen B.V. uit Hedel als een van de eerste in Nederland een DAF XD 310 FT Electric in. De volledig elektrische trekker is voorzien van de nieuwste generatie aandrijflijn van PACCAR die in september dit jaar zijn debuut beleefde op de IAA in Hannover. DAF-dealer Truckland draagt zorg voor een uitstekende levering.

Al geruime tijd zat bij Van Geffen de inzet van een elektrische truck voor de supermarktdistributie in de pen. Binnen een project dat in aanmerking komt voor DKTI-transport subsidie ontstond ruimte voor deze duurzame investering. Het transportbedrijf heeft bewust gewacht op de komst van de DAF XD Electric. Directeur-eigenaar Arjan van Geffen: “We hebben gewacht vanwege de grote actieradius op een acculading tot 500 km of zelfs meer, want die hebben we hard nodig. Daarnaast hebben wij al jaren een binding met DAF en Truckland. Het vertrouwen in het merk en de service is groot.” Dat laatste blijkt ook wel uit de reeks orders die het transportbedrijf recentelijk heeft geplaatst. De DAF XD Electric maakt deel uit van 11 New Generation DAF-modellen op een wagenpark van 40 voertuigen. Van de nieuwe generatie DAF-trekkers heeft Van Geffen vier XG’s, vier XF’s en twee XD’s besteld en recent de laatste aanwinst: de DAF XD 310 FT Electric.

De DAF XD 310 FT Electric is voorzien van een Sleeper High Cab. De PACCAR EX-D2 elektromotor levert 310 kW. Transportbedrijf A.G. van Geffen heeft gekozen voor het maximale aantal van vijf geschakelde accu’s met een totale capaciteit van 525 kWh. Daarmee is een bereik tot 500 km mogelijk en bij optimale voertuig- en oplaadplanning kan de truck tot maar liefst 1.000 km per dag afleggen. Bron: DAF Nederland

50e Scania voor Roelofs Transport

Roelofs Transport uit Wijchen heeft vorige week op bijzondere wijze een Scania R450 in ontvangst genomen. De 4x2 trekker is maar liefst de vijftigste Scania die de Italië specialist in gebruik neemt en de eerste truck uit het wagenpark die voorzien is van de nieuwe branding van het familiebedrijf. Directeur eigenaar Hans Roelofs, voor wie de feestelijke aflevering tot het laatste moment een verrassing was, kan zich geen beter merk voorstellen. “Scania is wat mij betreft het beste van het beste.”

Roelofs kocht in 1991 zijn eerste truck waarmee hij op 25-jarige leeftijd zijn eigen transportbedrijf begon. Op dat moment had hij niet gedacht dat hij ruim dertig jaar later nummer vijftig in ontvangst zou nemen. “Ik ben een echte Scania man. Het zijn ontzettend luxe trucks en het brandstofverbruik is super,” zegt hij. Het is dan ook niet toevallig dat zijn wagenpark in de afgelopen vijfentwintig jaar met gemiddeld één Scania per jaar is gegroeid.

Zoals we van Roelofs Transport gewend zijn, is ook de vijftigste Scania zeer rijk uitgerust en van alle gemakken voorzien. “We hebben alle mogelijke opties aangevinkt,” zegt Roelofs lachend. “Met zo veel luxe en leefruimte kun je je als chauffeur geen betere auto wensen.” De R-slaapcabine met hoog dak wordt ingezet voor binnenlands transport en het vervoeren van trailers naar de Oostenrijkse en Zwitserse grens, die daar door collega’s overgenomen worden om verder naar Italië te rijden. Bron: Scania Benelux

Vijf DAF XG’s  voor Albert Keijzer

De Zaanse transportreus Albert Keijzer beschikt binnenkort over vijf gloednieuwe trucks van het type DAF XG. Het bijzondere hieraan is dat ze over een grotere cabine beschikken, terwijl het voertuig in gewicht is afgenomen. Albert Keijzer, dat deze maand 102 kaarsjes uitblaast, plaatste onlangs een order voor vijf splinternieuwe DAF XG-trucks bij Truckland. De eerste leverde de bedrijfswagenspecialist eind oktober en begin november volgde nummer twee. Vroeg in 2023 staat de rest op het programma. Twee trucks zijn geschikt voor ADR-transport (vervoer van gevaarlijke stoffen); de rest voor regulier vervoer.

Vanwege de aard van het (bulk)transport dat Albert Keijzer verzorgt - tankopleggers gevuld met suiker en cacao - speelt gewicht altijd een grote rol in de configuratie van het voertuig. Gewicht besparen kan door te kiezen voor een kleinere cabine, maar dat zag directeur Rob de Visser nu niet zitten. “In het verleden kozen wij voor de CF met kleinere cabine vanwege het gewicht. Met de lichtere, nieuwe XG kunnen we weer kiezen voor een grotere cabine. Dat vinden we belangrijk”.

De cabines van de nieuwe XG’s hebben een vlakke vloer, een royaal bed van tachtig centimeter breed, extra comfortabele matras en een luxe entertainmentsysteem. Ook de buitenzijde is compleet uitgerust en veiligheid is prominent aanwezig. Bijvoorbeeld met het DAF Digital Vision System (DVS). Dankzij camera spiegels die hoog op de cabine zijn gemonteerd, hebben de chauffeurs onder alle weersomstandigheden optimaal zicht. Kortom: het model zit bomvol innovatie. Bron: Truckland

Begeleiding met Student Mentors

In de loop der jaren hebben vele studenten via de ‘werken en leren’ methode hun weg gevonden naar een van de ruim 50 werkplaatsen van Scania in Benelux. In de werkplaatsen wordt hiervoor graag tijd en faciliteiten ingeruimd omdat een goede begeleiding van jonge mensen in de werkplaatsen bewezen zijn vruchten afwerpt. Scania brengt nu in Benelux alle systemen die daarvoor in de afzonderlijke werkplaatsen zijn ontwikkeld onder één paraplu: Student Mentors.

Scania is een erkend leerbedrijf en werkt door het hele land nauw samen met veel Truck Academy’s en andere opleidingscentra. “Er is altijd wel plek voor een student die één dag in de week naar school gaat en de rest van de tijd bij ons meeloopt om het monteursvak te leren.” Aan het woord is Sikko Claus, Team manager Student Mentors en bij Scania verantwoordelijk voor een planmatige begeleiding van deze studenten tijdens hun leerperiode.

Hij kent de praktijk als geen ander. Als werkplaatsverantwoordelijke en Service manager heeft hij veel jonge mensen in de werkplaats binnen zien komen en begeleid zien worden. “Ons doel als Student Mentors is om voor deze studenten van tevoren een plan te maken zodat zij tijdens hun leerperiode op een gestructureerde manier naar hun certificering Bedrijfs Auto Technicus (BAT) kunnen werken. Met de juiste stappen op de juiste momenten en met de juiste begeleiding. Hiervoor hebben wij nu in onze Nederlandse organisatie vier mensen vrijgemaakt om deze planmatige begeleiding op te pakken. In België hebben we vooralsnog één praktijkbegeleider als Student Mentor ingepland, waarvoor we nu aan het werven zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat deze investering zich dubbel en dwars gaat terugbetalen met goed opgeleide jonge monteurs die zich helemaal thuis voelen in de Scania organisatie.” Bron: Scania Benelux

S-WAY voor ADJ Logistiek

Onlangs heeft ADJ Logistiek BV uit Cothen een nieuwe IVECO S-WAY 4x2 trekker in gebruik genomen. De S-WAY zal voornamelijk worden ingezet voor distributiewerkzaamheden in de Benelux.

ADJ Logistiek is gespecialiseerd in het vervoeren en distribueren van onder andere industriële verfproducten in Nederland en omliggende landen. Daarnaast heeft zusterbedrijf De Jong Total Cargo International BV kantoren in Nederland en Spanje van waaruit diverse soorten transportwerkzaamheden worden gepland en uitgevoerd. Het wagenpark van de firma bestaat uit zowel lichte als zware bedrijfswagens.

De nieuwe S-WAY van het bedrijf uit Cothen is uitgevoerd met de AS slaapcabine die voorziet in veel werk- en rustruimte voor de chauffeur. Het interieur is uitgevoerd met twee bedden, Hi-Connect multimediasysteem met Tomtom trucknavigatie, automatische klimaatregeling, grote koelkast, magnetron en Hi-comfort stoelen. Deze nieuwe IVECO wordt aangedreven door de 460pk 11-liter dieselmotor zónder EGR en 12-traps Hi-tronix automatische versnellingsbak. Bron: IVECO NLS

Melis Logistics verduurzaamt

Melis Logistics nam onlangs een Scania P320 plug-in hybride in ontvangst. Het familiebedrijf uit Duiven sorteert hiermee voor op de alsmaar strengende verduurzamingseisen van gemeenten. De 4x2 bakwagen uit de P-serie kan dankzij de combinatie van een elektromotor met een 320 pk 9-liter dieselmotor 100% emissievrij rijden wanneer dat nodig is.

De Scania P-serie met hybride aandrijving wordt ingezet voor distributieactiviteiten in de binnensteden. Koers hoopt dat na de invoering van zero-emissie zones ook plug-in hybride trucks worden toegelaten in stadscentra. “Wat mij betreft zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Het wordt een hele uitdaging om de laadinfrastructuur op tijd op orde te krijgen en met de hybride technologie in combinatie met HVO diesel kunnen we toch zo schoon mogelijk rijden.”

Het voertuig is voorzien van een batterijpakket met een vermogen van 90KWh en heeft een actieradius tot 60 kilometer. “In de praktijk kan de afstand die je volledig elektrisch kan rijden veel groter zijn,” doelt Koers op het regeneratief laden tijdens het optrekken en remmen. “Alles valt of staat met de rijstijl.” Om het allerbeste uit het de hybride truck te halen, krijgen twee chauffeurs een uitgebreide driver training. Het opladen aan de stekker gebeurt ’s nachts op locatie waar het voertuig gestationeerd is en Melis Logistics beschikt over een gedeeld laadpunt. Bron: Scania Benelux