Nieuws


CLTV loopt voorop in het groen 

CLTV Zundert staat al meer dan honderd jaar klaar voor kwekers, tuinders en telers. De coöperatie ondersteunt zijn leden en overige klanten met een breed aanbod aan producten en diensten. Van meststoffen tot veiling en van koeling tot transport: alles onder één dak. Nu zet CLTV Zundert een nieuwe, duurzame stap met de inzet van een Volvo FM Electric-bakwagen, geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus. 

Bij CLTV Zundert draait alles om het ondersteunen van kwekers. De coöperatie biedt een compleet aanbod aan producten en diensten, verdeeld over vier afdelingen. Bij de afdeling handel kunnen kwekers en tuinders alles bestellen wat ze nodig hebben: van gewasbescherming en meststoffen tot werkkleding en gereedschap. De veilingafdeling verzorgt de keuring van aardbeien en logistieke dienstverlening voor aardbeientelers, in samenwerking met Coöperatie Hoogstraten. De koelafdeling slaat aardbeienplanten en boomkwekerijproducten zorgvuldig op. Tot slot heeft CLTV een eigen transportafdeling. “Wat ons uniek maakt, is de combinatie van deze vier diensten”, zegt Jurgen Damen, logistiek manager bij CLTV. “We zijn niet alleen leverancier, maar ook kennispartner voor kwekers en telers. We hebben alles in huis om onze leden compleet te ontzorgen.” 

CLTV Zundert is een coöperatie met 250 leden. Jurgen Damen: “Duurzaamheid is iets dat echt leeft binnen het bedrijf en onze leden. Als coöperatie in een groene sector, moet je ook zelf het voortouw nemen. Wachten op wat anderen doen past niet bij ons, onze nek uitsteken en pionieren wel. Wij willen zelf proberen, leren en ontdekken wat werkt. Daarom hebben we dit jaar onze eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric 6x2-bakwagen die we inzetten voor regionaal transport van producten die boomkwekers nodig hebben bij de teelt.” Bron: Verzameld Werk 

Maurang bouwt verder met vier Scania’s 

Vier gelukkige chauffeurs van Maurang Transporten BV mochten onlangs een Scania 530S 4x2 met een V8-motor in gebruik nemen. De merkvoorkeur van deze chauffeurs en de betrouwbaarheid van Scania overtuigden het Brabantse familiebedrijf om weer Scania aan te schaffen. “Die glimlach waarmee ze iedere dag in hun auto stappen is voor ons veel waard,” zegt Max Verbeek. De nieuwe voertuigen worden ingezet voor het kraanwagentransport in de bouwsector, waarin Maurang Transporten sinds 1964 actief is. Het bedrijf beschikt over een modern en gevarieerd wagenpark van ruim 40 trekkende en ruim 70 getrokken eenheden. 

Max leidt het bedrijf samen met zijn vader, Maurice Verbeek. “Bij de aanschaf van nieuw materieel proberen we rekening te houden met de wensen van de chauffeurs. Zo ook in dit geval. De chauffeurs die met deze auto’s gaan rijden hebben gezamenlijk tientallen jaren aan dienstverband bij Maurang. Die betrokkenheid en passie voor het vak belonen we graag.” Naast comfort waren onder andere betrouwbaarheid en restwaarde doorslaggevende factoren. “Onze trucks rijden jaarlijks tussen de 100.000 en 110.000 kilometer. Een betrouwbaar merk is dan essentieel,” aldus Verbeek. 

De nieuwe voertuigen zijn voorzien van S-slaapcabines met luchtvering rondom en uitgerust met het King of the Road-pakket, het nieuwe digitale Smart Dash-dashboard en de nieuwste geavanceerde rijhulpsystemen. Daarnaast zijn de trucks voorzien van Alcoa aluminium velgen. Het spuitwerk is verzorgd door Cranen Fleetservice in Heeswijk-Dinther en uitgevoerd in de herkenbare two-tone kleurstelling van Maurang Transporten. In de eigen werkplaats worden de voertuigen verder afgewerkt met extra verlichting en accessoires, afgestemd op de voorkeuren van de chauffeurs. Bron: Scania Benelux 

JOOST schakelt om naar elektrisch 

Joost Klein Gunnewiek van JOOST Installeert uit Beltrum rijdt sinds kort volledig elektrisch. Onlangs nam hij zijn eerste elektrische bedrijfswagen in gebruik: een Renault Master E-Tech die is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Paashuis Bedrijfswagens. Voor de ervaren installateur is dit een logische stap. “Ik werk elke dag met elektra en rij hoofdzakelijk korte afstanden. Elektrisch rijden past daar perfect bij.” 

De overstap naar elektrisch rijden zat er al even aan te komen, vertelt Klein Gunnewiek. “Elektrisch rijden ligt dichtbij mijn vakgebied en ook mijn werk leent zich prima om elektrisch te doen. Ik rijd vooral korte afstanden, meestal niet meer dan tien kilometer per rit. 95% van mijn werk is in een straal van tien kilometer rond Beltrum. Ik keek al een paar jaar rond, maar de actieradius van elektrische bussen was lang te beperkt. Ik rijd dan wel weinig kilometers - als ik op een dag honderd kilometer rijd, is het veel - maar de bus is wel zwaarbeladen met gereedschap en materiaal. Met de nieuwe Renault Master E-Tech is dat geen probleem meer. Deze uitvoering heeft ruim voldoende actieradius.” 

De Renault Master E-Tech bevalt goed. “Hij rijdt comfortabel, is lekker stil en ligt stevig op de weg. Het is ook fijn dat ik nu schuifdeuren aan beide kanten heb. Ik leg het gereedschap aan de ene kant en materialen aan de andere kant. Dan hoef ik niet meer in de laadruimte te klimmen. De laadruimteinrichting uit mijn vorige bus is overgezet naar de nieuwe. In de L2H2-uitvoering heb ik genoeg ruimte en het totaalgewicht met inrichting komt uit op 3.300 kilo. Dat past precies.” Bron: Verzameld Werk 

Scania E-Truck fijnmazige distributie 

De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. Met de investering in deze Scania G360E 4x2 BEV-trekker onderstreept het familiebedrijf uit Oosterhout zijn toewijding aan duurzame stads- en regiologistiek én bereidt het zich voor op de snel naderende zero-emissie zones. De elektrische Scania wordt nu dagelijks ingezet in de distributie- en nachtritten in de Benelux. Met de komst van de elektrische trekker wil De Graaf Logistics praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden in de fijnmazige distributie. “We willen de realiteit zelf ontdekken. Hoe presteert zo'n truck in slecht weer? Wat is de werkelijke actieradius? Wat betekent het voor onze planning?” zegt Robert van Wezel, directeur van De Graaf Logistics. “De eerste ervaringen zijn positief: de truck haalt ruim 400 kilometer per dag zonder bijladen. Hij doet wat er is beloofd.” 

De nieuwe elektrische Scania is optisch identiek aan de dieselvarianten in de vloot. “Dat was een bewuste keuze. We willen het verschil voor de chauffeurs zo klein mogelijk maken, behalve in uitstoot en geluid,” aldus Van Wezel. De chauffeur kreeg vooraf een aflevertraining, en de eerste reacties op het rijcomfort en gebruiksgemak zijn zeer positief. Doordat vrijwel alle voertuigen van De Graaf Logistics aan het eind van de werkdag terugkeren op de thuisbasis in Oosterhout, is thuisladen een haalbare en efficiënte oplossing. Op dit moment wordt een laadinfrastructuur opgebouwd op het eigen terrein, ondersteund door energie uit een eigen windmolen. “Onze toekomstige ambitie is om via batterijopslag ’s nachts onze voertuigen volledig te laden met eigen opgewekte stroom. Eind 2026 moet dat systeem operationeel zijn,” zegt Van Wezel. Bron: Scania Benelux

Mega Trucks Festival

Op zaterdag 6 en zondag 7 december 2025 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de tiende editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal, waar tickets ook aan de kassa's te koop zijn, wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Neem ook een kijkje bij de nieuwste 'Truck Of The Year'. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Broshuis Trailers, Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Hiab. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, SVZ, Kivits-Drunen, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, JVVT en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. Dit jaar brengen ze ook de Douane mee. Kijk voor meer informatie op de website.

Schoon en stil verse vis bezorgen 

Kotra Logistics heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric met multitemp-koelopbouw. De truck wordt ingezet voor gekoeld transport van vis en schelpdieren van Yerseke naar afnemers in Brussel. De Volvo FM Electric is door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes geleverd aan Kotra Logistics. Met deze stap wil de specialist in koel- en vriestransport ervaring opdoen met elektrisch rijden. “De truck rijdt buitengewoon goed.” 

De Volvo FM Electric rijdt op een vaste route tussen Yerseke en Brussel, ongeveer 275 kilometer retour. De truck vertrekt dagelijks rond 4 uur ‘s ochtends, rijdt zijn ronde in Brussel, en keert daarna terug naar het hoofdkantoor van Kotra Logistics in Yerseke. “Op een volle accu komen we precies uit”, zegt Adrie Wagenaar, wagenparkbeheerder bij Kotra. “We hebben op onze locatie in Yerseke een eigen DC-snellader laten plaatsen. Daarmee is de truck in vijf uur weer volledig opgeladen. Soms haalt de chauffeur retourvracht op en is de route langer. In dat geval kan hij onderweg bijladen.” 

De elektrische bakwagen is uitgerust met vijf accupakketten en een multitemp-opbouw met aparte koel- en vriescompartimenten. Bij de configuratie van de truck moest ook rekening worden gehouden met het stroomverbruik van de koeling, de laadklep en de elektrische pompwagen. “In de praktijk gaat het prima, zelfs op de zeer warme dagen die we in juli hebben gehad”, zegt Van Nieuwenhoven. “Extra voordeel: de laadbak is 8,20 meter lang, een meter langer dan bij de vorige truck, waardoor er twee extra pallets mee kunnen.” Bron: Verzameld Werk 

Duurzame dienstverlening 

Sidcon ontwikkelt, produceert én onderhoudt ondergrondse perscontainers. Hun innovatieve oplossingen zie je steeds vaker terug in binnensteden, waar efficiënte en duurzaamheid hand in hand moeten gaan. Met de inzet van de Volvo FE Electric tilt Sidcon niet alleen haar service naar een hoger niveau, maar zet het bedrijf ook een belangrijke stap richting emissievrij werken. We spreken Glenn van den Hoogen, Manager Service & Onderhoud bij Sidcon, over hun nieuwe aanwinst. 

Sidcon is gevestigd in Nijmegen met een servicevestiging in Utrecht en telt inmiddels zo’n veertig medewerkers. “Waar wij trots op zijn en als toegevoegde waarde zien voor de klant is dat we alle facetten onder één dak hebben, van ontwikkeling, verkoop naar productie en service & onderhoud.” Tot die klanten behoren inzameldiensten, projectontwikkelaars en grote gemeenten, zoals: Amsterdam, Utrecht en Eindhoven (Cure). 

Daarnaast timmeren ze internationaal hard aan de weg, een uitdaging die past hun visie om ‘met behulp van innovatieve inzamelmiddelen klanten te helpen efficiënt afval in te zamelen en te verwerken en de belasting op het milieu te verlagen’. Bron: BAS Truck Center 

Ideale basis voor oprijwagen 

Veldhuizen Trucks bouwt een serie van negen IVECO S-WAY 360 oprijwagens voor de eigen verhuurvloot. De, volledig luchtgeveerde trucks zijn uitgerust met de compacte, maar ruime AD cabine en de Cursor 9 krachtbron met 360 pk. De IVECO S-WAY 6x2 met zijn gedwongen sturende naloopas vormt de ideale basis voor een oprijwagen volgens Veldhuizen Trucks. Het gaat om de S-WAY met een wielbasis van 510 cm, een chassis dat ontwikkeld is voor het transport van wissellaadbakken. De grote veeruitslag van de luchtgeveerde vooras zorgt voor een ideale oprijhoek voor allerlei rollend materieel. Verder is de gekozen eindreductie van 1:3,08 zodanig dat er met de kleinere bandenmaat op de achterassen een gunstig toerental bereikt wordt bij kruissnelheid. Verder zorgt de efficiënte, non EGR Cursor 9 motor, in combinatie met de Hi Tronic geautomatiseerde 12 versnellingsbak voor voldoende vermogen en veel souplesse. 

Veldhuizen Trucks kiest voor die lage bandenmaat op de achterassen om zo een extra lage laadvloer te realiseren. Door de combinatie met de hogere voorbanden ligt het chassis schuin achterover, wat gecompenseerd wordt door de opbouw. Daardoor bedraagt de laadvloerhoogte slechts 99 centimeter, wat ook het transport van hogere machines mogelijk maakt binnen de vier meter. De oprijhoek bedraagt slechts zes graden waardoor ook machines als hoogwerkers probleemloos geladen kunnen worden. 

De laadvloer is 850 cm lang en is dubbel afgeschuind aan de achterzijde. Voor de oprijklep zijn verschillende opties, zoals eenvoudige oprijgoten, roosterbanen of een volledig, hydraulisch dubbel vouwend oprijrooster dat ook gebruikt kan worden als laadbak verlenging. Om die reden is deze uitvoering voorzien van ingebouwde LED achterlichten en kentekenverlichting. Verder worden de trucks uitgerust met een lier en RVS kisten aan weerszijden. Bron: IVECO NLS