Nieuws


Renault Trucks verlicht Europa

Renault Trucks heeft een primeur en start een Europese tour met een unieke 100% elektrische vrachtwagen. Dit voertuig, een Renault Trucks E-Tech T met de naam "Diamond Echo", heeft een uniek elektroluminescent ontwerp. De truck start de tour op 11 april vanuit de fabriek in Bourg-en-Bresse waar de elektrische truck is gebouwd. Tijdens de tour zal de truck meer dan 10.000 kilometer afleggen, door 7 verschillende landen, met meer dan 60 tussenstops. Het doel van de tour is om aan de transportwereld te laten zien dat elektrische mobiliteit realistisch is. De transitie is gaande, duurzaam transport is realiseerbaar en binnen handbereik.

Deze uitzonderlijke truck is het resultaat van een samenwerking tussen verschillende chauffeurs uit Europa die zijn samengekomen in Lyon. Samen met design- en verfspecialisten is het design ontworpen. Het unieke design komt het beste tot zijn recht in het donker. De Renault Trucks E-Tech T ‘Diamond Echo’ is de eerste 100% elektrische vrachtwagen die van april tot juli een tour door Europa maakt.

De truck zal meer dan 10.000 kilometer afleggen, in totaal door 7 Europse landen rijden en meer dan 60 stops maken. Elke stop is een gelegenheid voor het team om transportprofessionals te ontmoeten, van chauffeurs tot transporteurs, van dealermedewerkers tot ambassadeurs. Met de tour willen we laten zien wat de voordelen van elektrische mobiliteit zijn. Het complete Renault Trucks E-Tech gamma heeft voor iedere transportvraag een elektrische oplossing. Bron: Renault Trucks Nederland

Dachser neemt Brummer over

Met de overname van Brummer, de partner in het European Food Network voor het transport van geconditioneerde levensmiddelen tussen Duitsland, Oostenrijk en aangrenzende landen, versterkt Dachser zijn netwerk voor het vervoer en de opslag van levensmiddelen in Europa. Brummer was een van de oprichters van het European Food Network in 2013, dat zich uitstrekt over 34 Europese landen onder leiding van Dachser. Dit onderstreept de hoge kwaliteit die Brummer haar klanten kan bieden in de belangrijkste markten van Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Binnen dit netwerk hebben fabrikanten, leveranciers en retailers in de voedingsmiddelenmarkt toegang tot een unieke netwerkdekking voor groupagevervoer binnen Europa.

De overname biedt Brummer een aanzienlijk groeipotentieel. "Brummer is al jaren één van de marktleiders op het gebied van food logistiek in Oostenrijk en Zuid-Duitsland", zeggen Hans Brummer en Simone Brummer-Leebmann, voor de overname gezamenlijk directeur en eigenaar van Brummer. "Deel uitmaken van het Europese netwerk van Dachser biedt extra groeimogelijkheden. Daarom brengen we onze samenwerking, die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld, naar het volgende niveau. We versterken onze langetermijnpositie in de markt en bieden onze klanten nieuwe mogelijkheden voor internationaal groupagevervoer van levensmiddelen en contractlogistieke diensten. Dit creëert ook zekerheid en stabiliteit voor onze medewerkers." Bron: Dachser Netherlands B.V.

Van Nederland naar Moldavië

In een baanbrekende ontwikkeling binnen de transportsector heeft Renault Trucks de nieuwe Renault T-High geïntroduceerd. Uitgerust met een indrukwekkende Turbo Compound motor die maar liefst 480pk levert, zet deze truck nieuwe standaarden in kracht, efficiëntie en veiligheid. De veelzijdigheid van de Renault T-High wordt benadrukt door zijn prestaties in zowel korte als langeafstandstransporten. Dit werd onlangs bevestigd door Wil Snoeks, een veteraan in de transportsector en een gewaardeerd lid van de BAS-familie, tijdens een speciale missie naar Moldavië. De reis, die deel uitmaakte van een humanitaire missie georganiseerd door de stichting 'Meierijstad helpt Oost-Europa', liet zien hoe de T-High uitblinkt onder de meest veeleisende omstandigheden.

Eerder deze maand is Wil Snoeks samen met zeven andere truckliefhebbers en een karavaan aan medische goederen vertrokken vanuit Nederland met als eindbestemming Moldavië. De truck is voor de chauffeurs die langeafstandstransporten rijden ideaal, zegt Wil: “De Turbo Compound motor van 480pk is een groot voordeel ten opzichte van haar voorgangers. Daarnaast heeft de T-High automatische verlichting en is de truck uitgerust met alle veiligheidsopties. Zo houdt de truck automatisch afstand tot haar voorgangers, is er een noodrem en heeft de truck ook het vermogen om verkeersborden te herkennen. Dit maakte onze reis niet alleen veiliger, maar ook aangenamer.” Bron: BAS Truck Center

Inschrijven Truckshow Zolder

Show Your Truck tijdens de Belgian Truck Grand Prix op Circuit Zolder in juni 2024! Doe mee aan de Transporama Truckshow tijdens de Belgian Truck Grand Prix. Krijg gratis toegang, parkeer vlakbij of binnen het circuit én in het zicht van de bezoekers. Je bent echt part of the show! De Belgian Truck Grand Prix is een van de topevenementen van het seizoen en onderdeel van de Belgian Truck Grand Prix. De weggiganten razen over het tarmac met genoeg power om de tribunes te doen daveren. Het circuit is voor de gelegenheid helemaal in truckerstijl gehuld. De internationale Truckshow mag dan niet ontbreken.

Dat is een buitenkans voor elke chauffeur die trots is op z’n truck om ook zijn/haar trekker te tonen met een perfect uitgekiende ’paintjob’, bijgewerkte grills, verchroomde onderdelen, … In 2024 zijn er 4 categorieën: American Trucks, Special Paint, Exterieur en Oldtimer. Op zondag maken ze nog (onder voorbehoud) een schoonheidsrondje. Toegelaten deelnemers krijgen binnen het circuit gratis parking in zone 6 aan de Jochen Rindt-bocht. VOL=VOL nadien dient er aan de buitenkant van het domein te worden geparkeerd.

Gebruik de online inschrijfmodule. Voeg er een foto bij van je truck en van het kenteken. Je ontvangt een doorlaatbewijs voor de truck en een inkomtickets voor het hele weekend voor jezelf en je partner. Kom naar Circuit Zolder met je showtruck tijdens the Belgian Truck Grand Prix, 22-23 juni 2024. Wie weet win je wel de eerste plaats! Inschrijven doe je hier.

Gevallen voor de uitstraling

Postma Transport Grijpskerk heeft een nieuwe IVECO S-Way AS440S57TX-FP op de weg gezet. Die type aanduiding staat voor een S-Way met 570 pk en een sturende, liftbare voorloopas. De truck wordt ingezet voor het internationaal transport van met name landbouw machines. Postma Transport heeft een eigen vloot van 20 trekkende eenheden, aangevuld met 10 vaste charters. Specialiteit van het bedrijf is het vervoer van landbouw- en bouwmachines in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Denemarken, al komen andere bestemmingen ook regelmatig voor. Het bedrijf heeft speciale voertuigen voor dit transport. Met wielkuipen, uitschuifbare opbouwen en extra lage vloerhoogtes kunnen ook grote machines vervoerd worden, tot 3,5 meter breedte. Vanwege dit specialisme werd er gekozen voor een lage schotelhoogte van 110 centimeter.

De IVECO S-Way is uitgerust met de krachtigste Cursor 13 motor met 570 pk, zonder EGR. In het interieur is niets aan het toeval overgelaten, en ook aan de buitenkant is de auto helemaal af. Zo zijn er dichte zijskirts aangebracht, een aluminium tranenplaat afdichting en een speciale achterbumper. Achter op de cabine is een lichtbalk aangebracht en verder is er een slangenrek gemonteerd met een lichtbak. Ook de cabine is aangekleed, met een extra diepe zonneklep, windkapjes en een onderspoiler. Op het dak staat een grote lichtbak met verstralers, zwaailampen en een set luchthoorns. Om het plaatje compleet te maken zijn er glanzende Alcoa’s gemonteerd. Bron: IVECO NLS

Multifunctionele Volvo

De allereerste elektrische truck van Bork Groep is een extra bijzonder voertuig. De specialist in sloopwerken, (bodem)sanering en recycling heeft een custom made Volvo FMX Electric 6x2 trekker-portaalwagen in gebruik genomen. Bork Groep speelt hiermee in op de eis van opdrachtgevers om projecten emissie loos uit te voeren. Ook bereidt het bedrijf zich hiermee voor op de komst van zero-emissie zones in binnensteden in 2025. Het volledig elektrische voertuig is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa Beilen.

Bork Groep is gespecialiseerd in sloopwerkzaamheden, (bodem)sanering en recycling (het terugwinnen van grondstoffen). “We wilden een elektrische truck waarmee we uiteenlopende werkzaamheden kunnen uitvoeren”, vertelt eigenaar Jan Bork. “Soms moeten we bouwbakken plaatsen bij een project in een binnenstad, maar we rijden ook vaak met een kipper oplegger. Met deze multifunctionele Volvo FMX Electric kunnen we al deze werkzaamheden doen. De truck heeft een koppelschotel en is voorzien van een demontabel portaalarmsysteem.”

Met de aanschaf van de Volvo FMX Electric bereidt Bork Groep zich voor op de toekomst. “We werken voor een groot aantal verschillende opdrachtgevers, zowel privaat als publiek. We krijgen steeds vaker de vraag om projecten emissieloos te doen. Daarom investeren we in elektrisch gereedschap, en nu dus ook een elektrische truck. Dat laatste doen we ook omdat er vanaf 2025 zero-emissie zones komen in steden waar je straks niet meer in mag met een dieseltruck. De eerste paar jaar geldt er nog een overgangsperiode, maar vanaf 2030 mag je daar helemaal niet meer komen met dieseltrucks. We willen ons daar goed op voorbereiden door nu al ervaring op te doen met een alternatieve aandrijflijn.” Bron: Verzameld Werk

Smoelt goed, trekt goed

Koskamp Automaterialen BV zet vanuit de vestiging in Steenwijk twee nieuwe IVECO S-WAY 400 trekkers in voor de bevoorrading van de 12 filialen in Noordoost-Nederland. De trucks zijn bijzonder compleet uitgerust en voorzien van de ruime AT slaapcabine met hoog dak. Koskamp BV levert vanuit de 12 (en vanaf deze zomer 13) eigen vestigingen in Noordoost Nederland automaterialen, banden en vloeistoffen aan autobedrijven in heel Nederland. Vanuit de vestigingen worden de klanten standaard zes keer per dag bediend, en in de grote steden zelfs acht keer per dag. Dat betekent dat er elk uur van de dag een Koskamp bestelwagen spullen af kan leveren bij de autobedrijven. De vestigingen in het land worden vanuit het centraal magazijn in Steenwijk dagelijks voorzien van nieuwe voorraad. In dat magazijn liggen onvoorstelbare hoeveelheden onderdelen, van autobanden tot uitlaten, van trekhaken tot dynamo’s, van accu’s tot elektronische componenten en zelfs plaatwerk.

De IVECO S-WAY trekkers zijn voorzien van de ruime AT Slaapcabine, met af fabriek een koelkast, een luxe navigatie unit en een standairco. Aan de buitenkant zien we een volledige spoiler set, inclusief zijfenders. Koskamp koos ervoor om ook de onderpartij in kleur te laten uitvoeren. Verder zijn er op de standaard zonneklep twee zwaailampen aangebracht voor meer veiligheid. In de rode Koskamp huisstijl zien de trucks er fris en opvallend uit. ,,Zeker in combinatie met de trailers zijn dit rijdende reclameborden voor ons, en zeg nou zelf, dat ziet er toch gewoon erg goed uit zo!?’’ aldus Geertsma. Bron: Iveco NLS

Volvo-trucks op BIO-LNG

Met de aanschaf van vijftig nieuwe Volvo FH-trucks die zullen rijden op Bio-LNG, zet Emons Group verder in op de reductie van CO2-uitstoot van hun transportactiviteiten. De bewezen betrouwbaarheid in combinatie een zo laag mogelijke kilometer-kostprijs, waren doorslaggevend voor de hernieuwde keuze voor Volvo Trucks. “We willen zo snel mogelijk verder verduurzamen, op grote schaal en ook op onze vloot voor de lange afstand. Met Bio-LNG kan dat direct en ook nog eens op bedrijfseconomisch goede voorwaarden. Voor ons is dit de perfecte manier om op korte termijn veel CO2-uitstoot te besparen”, legt CEO Daan Emons uit.

De Volvo FH (Bio-)LNG-trekkers worden uitgerust met de grootste tankcapaciteit van 225 kg en de nieuwe, nog zuinigere motor die dezelfde verbeteringen kent als de dieselvariant. De bijzondere techniek die Volvo gebruikt voor de LNG-motoren, zorgt voor een extreem laag verbruik. Emons vervolgt: “Wij zijn actief in meerdere landen binnen Europa. Deze trucks zetten we in op ritten in en door Duitsland, dat een goede beschikbaarheid en een sluitend netwerk van Bio-LNG-tankfaciliteiten kent.”

Een bijkomend voordeel is de bijzonder lage CO2-waarde volgens VECTO. De trucks vallen daardoor ruim in CO2-klasse 3, waardoor nu al bij de Duitse Maut een gunstig tarief geldt en deze trucks straks ook zullen profiteren van een gunstiger tariefstelling bij tolheffingen in andere Europese landen. Bron: Volvo Trucks Nederland