Nieuws


Red Dot Award 2021

De nieuwe Volvo FM heeft de Red Dot Award 2021 gewonnen in de categorie Product Design voor bedrijfsvoertuigen. De truck is ontworpen met een compromisloos doel: het optimale werkinstrument zijn voor een breed scala aan transportopdrachten, waarbij de chauffeur altijd centraal staat. `Red Dot` is internationaal gezien een van de meest gewilde kwaliteitsbeoordelingen voor goed design. De award werd in 1955 voor het eerst uitgereikt in Design Zentrum Nordrhein Westfalen in Essen, Duitsland. De huidige Red Dot Jury bestaat uit zo'n 50 internationale experts.

De nieuwe Volvo FM werd ontworpen na uitgebreide enquêtes en interviews met klanten. Vooral het belang en de bijdrage van de chauffeur aan de winstgevendheid en het imago van transportbedrijven stond centraal. Het ontwerpteam wilde het beste mobiele kantoor in de branche ontwerpen, wat resulteerde in een veelzijdige truck die wendbaar, ruim en vooral veilig en comfortabel is voor alle chauffeurs. “De Red Dot Award is een geweldige erkenning voor het creatieve werk van het ontwerpteam van Volvo Trucks. De award toont aan dat de Volvo FM een uitgebalanceerd ontwerp heeft dat zakelijk waarde creëert. Door het exterieur, het interieur en de praktijkervaring mee te nemen in het ontwerp verbeteren we het dagelijks leven van onze chauffeurs. Chauffeurs en transport in het algemeen zijn uiteindelijk cruciaal om onze samenleving draaiende te houden”, aldus Carin Larsson, Chief Designer UX bij Volvo Trucks.

De nieuwe Volvo FM biedt tal van innovaties die samen zorgen voor een hoger niveau van comfort, veiligheid en productiviteit. Voorbeelden zijn de ruime nieuwe cabine en het verbeterde zicht door het gebruik van een verlaagde raamlijn in de portieren, nieuwe achteruitkijkspiegels en een optionele dodehoekcamera aan de passagierszijde die een complementair zicht op de zijkant van de truck geeft. Hoewel de cabine ruimer is geworden, is de instap met twee treden voor alle motorvarianten laag gebleven. De Volvo FM kan ook worden geleverd met LNG-motor om aanzienlijke brandstof- en CO2-besparingen mogelijk te maken. Het interieur heeft een nieuw dashboard en een dynamisch 12-inch instrumentenpaneel in hoge resolutie. De gebruiksvriendelijke interface is ontworpen om interacties te vereenvoudigen en afleiding te minimaliseren en is klaar voor de toekomst. Bron: Volvo trucks Nederland

Multifunctionele trekkers voor Hack

Hack Harvest heeft onlangs twee opvallende IVECO S-WAY 6x2 trekkers in gebruik genomen. Deze worden door het loonbedrijf multifunctioneel ingezet om zware landbouwmachines te transporteren naar Zuid-Europa en cichorei met een kieptrailer te vervoeren in Zuidwest-Nederland. De IVECO S-WAY’s zijn uitgevoerd met een extra brandstoftank in de achteroverbouw, zodat zij ondanks de 6x2 opstelling tóch voldoende brandstof kunnen meenemen.

Hack Harvest is gespecialiseerd in het oogsten van conserven, zoals: tuinbonen, erwten en zoete mais. Dit doet men met veel precisie in zowel Nederland als Spanje. Het is volgens Willem Hack, Directeur van Hack Harvest, de truc om zowel mens als machine op de juiste plek neer te zetten. “We hebben er bewust voor gekozen om alles in eigen beheer te houden. Mede daarom rijden we zelf met onze trekker-dieplader combinaties op en neer naar Zuid-Europa om onze erwtendorsers op verschillende locaties te kunnen inzetten. In juni rijden we met onze IVECO S-WAY’s weer terug naar Nederland, zodat we de oogst daar weer kunnen oppakken.” Vanaf augustus zet Hack Harvest haar trekkers in voor opdrachtgever Sensus om het transport te verzorgen van cichorei (koffievervanger) naar diverse locaties in onder andere Zeeuws-Vlaanderen, Zeeland, Noord-Brabant en Zuid-Holland.

Willem Hack heeft in goede afstemming met IVECO Schouten Etten-Leur ervoor gezorgd dat zijn IVECO S-WAY’s dik zijn uitgerust. Zo heeft hij een RVS-lampenbeugel met een LED-bar en twee luid klinkende Nedking luchthoorns laten plaatsen op het dak. De IVECO’s zijn verder voorzien van flitslampen, hydrauliek, RVS opbergkisten, vlakke lichtreclame, centrale smering en custom-made sideskirts & fenders. De IVECO S-WAY’s zijn bovendien volledig gespoten en bestickerd, waardoor je direct kan zien dat deze trucks worden ingezet voor landbouwdoeleinden. Bron: Iveco NLS

Moderne Landtransporthub in Tilburg

De Tilburgse landtransportvestiging van DB Schenker op industrieterrein Katsbogten aan de A58 wordt in 2021 grondig gerenoveerd. Als internationale hub krijgt de landtransportterminal aan de Emma Goldmanweg een complete facelift met een efficiënte en ruimere indeling voor de crossdock-operatie. “DB Schenker in de BeNeLux blijft investeren in de toekomst,” zegt Pierre van Diesen, Head of Land Transport BeNeLux. “De landtransportvestiging in Tilburg, een van de logistieke hotspots in Nederland, vormt een strategische locatie in ons Europese netwerk. De korte afstand tot de snelweg A58 is ideaal en draagt bij aan beperking van de CO2-uitstoot. Dit gaf voor ons de doorslag om op deze locatie te blijven. Om te kunnen groeien, concurreren en een goede service te blijven verlenen investeren we in de verduurzaming en modernisering van het bestaande pand.”

DB Schenker is gericht op het investeren in duurzame faciliteiten en het continu verbeteren van de service aan klanten. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering, zoals het toekomstbestendig maken van bestaande faciliteiten op bestaande industrieterreinen. Dit heeft een positief effect voor de medewerkers, die hiermee een toekomstbestendige, professionele en veilige werkomgeving wordt geboden. Naar verwachting start de renovatie medio 2021 en deze zal ongeveer een jaar in beslag nemen. Het warehouse wordt in zijn geheel aangepast op de crossdock-activiteiten voor palletdistributie. Via een ingebouwd vloerkettingbaansysteem zullen pallets geautomatiseerd op een veilige en efficiënte wijze intern worden verplaatst. Het pand wordt voorzien van energiezuinige ledverlichting en het gebruik van zonnepanelen zal maximaal worden toegepast. De nieuwe terreininfrastructuur wordt aangepast aan de groei van verkeersbewegingen, zodat veiligheid, security en efficiency ook in de toekomst gegarandeerd zijn. In totaal zijn er 350 medewerkers werkzaam in de vestiging. Bron: DB Schenker

DAF Connect breidt uit

DAF Trucks voegt opnieuw functionaliteiten toe aan het online DAF Connect Fleet Management Platform. Zo kunnen in de nieuwe webshop abonnementen binnen DAF Connect met één muisklik worden beheerd en maakt het open platform nu snelle integratie mogelijk met management software van derde partijen. Steeds meer trucks die bij DAF van de productielijn komen, zijn uitgerust met het online fleet management platform DAF Connect. Deze gebruiksvriendelijke tool geeft altijd en overal inzicht in de prestaties van trucks, chauffeurs en logistieke processen. Die informatie helpt de inzet van voertuigen te verhogen, de operationele kosten te verlagen en een optimale efficiëntie te bereiken.

Nieuw binnen DAF Connect is een webshop waarmee vervoerders hun DAF Connect abonnementen met één muisklik zowel kunnen beheren áls uitbreiden met aanvullende online diensten. Dat verhoogt het gebruiksgemak van het platform én de efficiëntie van de trucks. “De webshop maakt het beheer van abonnementen bijzonder eenvoudig”, stelt Jorg Wijnands, Manager Marketing DAF Connect. “Het online dashboard laat in één oogopslag zien welke applicaties beschikbaar zijn om aan te schaffen en om uit te breiden.”

Een andere innovatie is de verbetering van het DAF Connect Open Platform, dat illustratief is voor de grote voordelen van DAF Connect ten opzichte van andere fleet management systemen. Het DAF Connect Open Platform maakt nu namelijk eenvoudige integratie mogelijk met reeds bestaande Fleet Management Systemen (FMS) en Transport Management Systemen (TMS) – vanzelfsprekend uitsluitend van geselecteerde, vertrouwde derde partijen. Bron: DAF Trucks N.V.

Inter-Logistics voorbereid op de toekomst

Hoe kunnen we onze impact op het milieu verkleinen en het brandstofverbruik verlagen? Die vraag legde Inter-Logistics bij BAS Truck Center neer toen een deel van het wagenpark aan vervanging toe was. Het bedrijf koos na een uitvoerige oriëntatie voor vijf Volvo FH LNG-trekkers en zes Volvo FH I-Save-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. “BAS Truck Center heeft voor onze vragen oplossingen aangedragen waarmee we klaar zijn voor de toekomst.”

Inter-Logistics is gespecialiseerd in het vervoer van stukgoed, bulktransport, biertransport en ADR-transport. Het transportbedrijf is internationaal actief en voert deze werkzaamheden uit met dertig trucks. “Wij investeren in een jong wagenpark en hanteren een vervangingscyclus van vijf jaar”, zegt directielid Freek van Erp. “We stonden voor een vervangingsopgave en dat was een mooie aanleiding om aan de slag te gaan met duurzaamheid en brandstofbesparing. Daarover zijn we met BAS Truck Center in gesprek gegaan.”

Al snel kwamen LNG-trucks als optie op tafel. “BAS Truck Center heeft voor ons een businesscase uitgewerkt op basis van inzet en kilometrage. De businesscase toont aan dat een LNG-truck uit kan in de vervangingscyclus die wij hanteren. Dat komt door een combinatie van factoren, zoals de Milieu-investeringsaftrek (MIA) die geldt voor LNG-trucks, een gunstig verbruik en het feit dat een kilo LNG goedkoper is dan een liter diesel. Het grootste voordeel halen we echter door de Maut-vrijstelling in Duitsland. De LNG-trucks kunnen we namelijk volledig inzetten voor transport in Duitsland. Dat scheelt ons per truck circa 15.000 euro per jaar aan tolkosten. Op basis van de sluitende businesscase hebben we besloten om vijf Volvo FH 460 LNG 4x2-trekkers aan te schaffen.” Bron: BAS Truck Center B.V

Simon Loos verzorgt transport voor Arla

Logistiek dienstverlener Simon Loos verzorgt vanaf april de landelijke koeldistributie voor Arla Foods Nederland. Het betreft de distributie van dagverse producten van Arla en Melkunie vanaf de productielocatie in Nijkerk. Arla Foods en Simon Loos gaan een meerjarige samenwerking aan. Arla Foods heeft de ambitie om verder te groeien op de Nederlandse en Belgische markt. Daarbij zocht de zuivelcoöperatie naar een logistiek dienstverlener als partner die het bedrijf de aankomende jaren daarin faciliteert en helpt het logistieke proces te verbeteren. Na een uitvoerig tendertraject heeft de zuivelcoöperatie gekozen voor een samenwerking met Simon Loos.

De belangrijkste reden hiervoor was de focus op duurzaamheid. Daarnaast waren ook de proactieve houding van Simon Loos en het feit dat Simon Loos beschikt over een groot transport- en distributienetwerk bepalend. “Wij zijn verheugd om samen te gaan werken met Simon Loos. In 2030 willen we 30% van onze uitstoot gereduceerd hebben en in 2050 als organisatie en met al onze producten volledig netto klimaatneutraal zijn. De duurzame oplossingen van Simon Loos gaan ons helpen bij het realiseren van onze duurzaamheidsdoelen. Daarnaast zien wij de aanwezigheid van andere zuivelleveranciers als klant bij Simon Loos als een voordeel.” – Bouke van Hamersveld, Logistiek Manager Arla Foods NL/BE. Met de komst van Arla Foods breidt Simon Loos haar aandeel in de Dairy distributie verder uit. Bron: Simon Loos Logistiek BV

Coort kiest opnieuw voor Scania

Karel Coort Internationaal Transport uit Brunssum reed onlangs de eerste kilometers met een nieuwe rijk uitgeruste Scania 500S 6x2 Highline met een hefbare gestuurde voorloopas. Voor Coort is de truck een uitbreiding naar de vierde vrachtwagen in het bedrijf dat sinds jaar en dag alleen met Scania rijdt. Karel Coort Transport is een familiebedrijf. Recent is Karel, die overigens door iedereen Charles genoemd wordt, met pensioen gegaan en heeft hij het stokje overgedragen aan zijn zoon Marinus. “Alleen is daar nog niet veel van te merken want ik rijd nog vrijwel dagelijks”, vertelt Charles opgewekt. “En ook doet mijn vrouw nog steeds delen van de boekhouding. Maar mijn zoon is nu wel officieel de directeur.”

Coort Transport rijdt veel geconditioneerd. “Wij zitten in het vervoer van planten, veelal als kweekgoed tussen kwekers en tuinders. Met andere auto’s zitten we ook in de bloemen, groente en fruit. Maar deze nieuwe Scania gaat in de stenen rijden met een stenentrailer erachter. Vandaar ook de derde as tegen overbelasting van de trekas. Want anders moet de chauffeur steeds heel nauwkeurig laden en lossen.” Dat Charles ondanks zijn pensioen nog steeds vrijwel dagelijks rijd, komt vanwege het tandemwerk met zijn zoon. “Wij verzorgen het transport van groenten en fruit naar diverse groothandelaren en winkels in Duitsland. We doen om de beurt een avond- of een dagrit. We rijden in twee shifts waardoor de truck jaarlijks zo’n 220.000 km maakt. De Scania staat dus maar een paar uur per dag stil. Maar ik wil dat wel gaan afbouwen. Dus Marinus zal toch een keer een chauffeur moeten aannemen. Dan ga ik wellicht nog wat springen.”

“Tegen die tijd zullen we ook wat voor de administratie moeten bedenken”, overweegt Marinus. “Want nu doe ik dat naast mijn ritten samen met mijn moeder. Maar zij gaat dan natuurlijk ook minder doen en gelijk heeft ze. Dat betekent wel dat wij in de toekomst meer personeelskosten krijgen. Wat uit dezelfde vier trucks moet komen. Hoe ik dat ga oplossen, weet ik nog niet. Want enerzijds wil ik wel iets groeien maar ook weer niet teveel. Het familiekarakter van deze club mensen wil ik wel behouden. Dat is ook onze kracht naar onze vaste opdrachtgevers. Maar de tijd zal het leren. Soms komt er iets op je pad waardoor je plotseling wél gaat uitbreiden.” Bron: Scania Nederland BV

Vos logistics kiest DAF LF

Online shoppen neemt toe en daarmee de vraag naar pakketdistributie in steden en woonwijken. Transportbedrijven letten bij de voertuigkeuze voor dit werk op wendbaarheid, goed zicht rondom voor de veiligheid en veel laadvolume en -vermogen. Het zijn belangrijke selectiecriteria. Vos Logistics komt uit bij de DAF LF als de best mogelijk optie voor home deliveries. Het bedrijf heeft bij DAF een order geplaatst voor een serie LF 210 exemplaren van de nieuwste generatie.

“De nieuwe DAF LF is ontworpen als perfecte partner voor stedelijke en regionale distributie. Uiteraard zijn wij blij als klanten, zoals Vos Logistics, ook tot die slotsom komen”, stelt Lucas Willems, Fleet Sales Manager DAF Nederland. “Dit bedrijf gebruikt de LF voor de aflevering van grotere bestellingen. Veiligheid en wendbaarheid staan voorop, want het werkterrein reikt tot in krappe binnensteden en woonerven. De LF bewijst hier zijn voordeel met een zeer korte draaicirkel en goed zicht op de omgeving vanaf de chauffeursplek. De LF heeft bovendien een laag eigen gewicht, waardoor hij het hoogste laadvermogen heeft in zijn klasse. Ook dat aspect speelt voor Vos Logistics mee bij de keuze.”

Vos Logistics heeft gekozen voor LF 210 16-tonners, met een robuuste boxbody-opbouw van ECF (Eindhovense Carrosserie Fabriek). De cabine is voorzien van een aerodynamische dakspoiler. Voor nog beter zicht rondom hebben de trucks een 360 graden topview camerasysteem. Plus de extra trottoirzichtruit onder in het portier aan de bijrijderszijde, zodat de chauffeur fietsers en voetgangers rechts kan zien die zich buiten het zicht van de spiegels bevinden. Bron: DAF Trucks N.V.