Nieuws


Geurts Boom & Groen kiest Scania V8

Geurts Boom & Groen uit Swalmen heeft een Scania R530 6x2 V8 in gebruik genomen. Dankzij de haakarm en afneembare kraan kunnen gekapte bomen ter plaatse direct versnipperd en afgevoerd worden. “We zijn vijf tot zes keer sneller klaar dan wanneer we op de conventionele manier een boom rooien,” zegt eigenaar Bo Geurts. “Dat resulteert in een minimale belasting voor de omgeving.” Het hart van Geurts ligt niet alleen bij bomen en de verzorging daarvan. Ook Scania heeft altijd een speciaal plekje in zijn hart gehad. De ondernemer hoefde dan ook niet lang na te denken toen hij vijf jaar geleden voor zijn bedrijf in boomverzorging en groenonderhoud op zoek ging naar een truck. “Voor mij was het zo klaar als een klontje,” vertelt hij. “Ook dat het een V8 moest worden, dat rijdt heel comfortabel. En de beleving… Dat is iets wat altijd blijft prikkelen.”

Ter vervanging van de eerste nam het Limburgse bedrijf onlangs een nieuwe Scania in gebruik, ook een achtcilinder. De 6x2 truck met 530 pk motor is voorzien van luxe inrichting en extra accessoires. Geurts koos onder andere voor een fraai lederen interieur, koelkast, dubbele PTO, 10-tons vooras en omvormer. De haakarm en kraan werden geplaatst door RN Transporttechniek in Veldhoven. “Met een afneembare kraan ben je, wanneer je maar één auto hebt, net iets flexibeler dan met een vaste,” verklaart Geurts over de Palfinger Epsilon autolaadkraan. Ook werden er extra lampen en camera’s gemonteerd, die volgens Geurts vooral in stedelijke gebieden geen overbodige luxe zijn. “In steden als Düsseldorf en Mönchengladbach, waar we veel komen, is iedere extra paar ogen welkom. Hiermee hebben we veel meer overzicht,” doelt hij op de camera’s, die hij tevens nodig heeft voor het af- en ophangen van de kraan.

De bullbar, koplamp roosters en donkergroene kleur, waarmee de containerauto naadloos in zijn omgeving opgaat, geven de R-Serie een stoer uiterlijk. De Scania is precies geworden zoals Geurts in zijn hoofd had. “Een nieuwe truck is niet iets wat je iedere dag koopt. Zeker niet wanneer je er relatief weinig kilometers mee maakt, zoals ik. Juist daarom wilde ik het goed aanpakken.” Bron: Scania Nederland BV

Laarakkers Groep verlaagt footprint

De Laarakkers Groep uit Boxmeer heeft onlangs de order getekend voor aankoop van een Volvo FH 4x2 Electric trekker. Deze truck zal worden ingezet voor het kippertransport van zand en grind voor de betonindustrie in Oost-Brabant/Noord Limburg. Het bedrijf is op meerdere gebieden bezig met het verlagen van de CO2-footprint, waar de Volvo Electric een significante bijdrage aan gaat leveren. De nieuwe Volvo FH wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 afgeleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center.

Laarakkers is een toonaangevend aannemer van sloopwerken. Marcel Laarakkers is samen met zijn broer Wiljan eigenaar van het bedrijf waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Zo heeft het bedrijf onder andere een eigen recyclingtak voor puin, hout, tuin-, sloop- en bouwafval en metalen zoals ijzer, aluminium en koper. Laarakkers verwerkt steenpuin tot gebroken puin, menggranulaat of betongranulaat. Het betongranulaat wordt vervolgens ook weer als grindvervanger gebruikt in nieuwe beton, waarmee de markt bespaart op primaire grondstoffen. Maar ook op andere vlakken is Laarakkers bezig met verduurzamen. Marcel Laarakkers licht toe: “We hebben bijvoorbeeld geïnvesteerd in zonnepanelen, maar ook in elektrische machines en aggregaten.”

De toevoeging van een Volvo Electric sluit dus perfect aan bij de duurzaamheidsvisie van Laarakkers: “We willen laten zien dat het ook anders kan dan de inzet van traditionele (diesel)trucks. Het is anders en nieuw en dat zal wennen zijn, maar uiteindelijk is dit wel de toekomst.” Bron: BAS Truck Center B.V.

Win-win bij DSV met CF Electric

Elektrische trucks inzetten zonder subsidie lijkt commercieel lastig, of toch niet? De divisie Air & Sea van DSV in Nederland heeft een business-case ontwikkeld waarmee twee DAF CF Electric trekkers op termijn goedkoper in gebruik zijn dan dieseltrucks. Het break-even punt ligt volgens eigen berekening bij 7 jaar, met dank aan energie van zonnepanelen, een strakke rij- en oplaadplanning en inzet van de trucks in dubbele shifts.

“Medio 2020 zijn we verhuisd naar een nieuw pand op bedrijventerrein De Schakel in Eindhoven waar we 7.000 zonnepanelen op het dak hebben liggen om CO2¬¬-neutraal te kunnen opereren”, vertelt Gijs Peeters, Director Airfreight bij DSV Air & Sea Nederland. “De panelen passen in het verduurzamen van de supply chain waarin DSV investeert en dat is ook de reden van de aanschaf van de elektrische trucks.”

“We zijn bij DAF uitgekomen, omdat de CF Electric met zijn praktijkactieradius van ruim 200 km past bij de werkzaamheden die we met elektrische trekker-/trailer combinaties willen doen. In de beginfase gebruiken we de combinaties voor het transport in de regio Eindhoven.” De trucks zullen rijden tussen de warehouses van hightech bedrijven in Eindhoven en omstreken. Dat zijn bedrijven die duurzaamheid en CO2-neutrale bedrijfsvoering ook zelf hoog in het vaandel hebben en graag een groene supply chain willen. Bron: DAF Nederland

Bouwman zet in op brandstofbesparing

Bouwman Logistics uit Barendrecht heeft zeven Volvo FH I-Save 460 pk 4x2-trekkers in gebruik genomen. De ADR-specialist koos voor deze trucks vanwege het lage brandstofverbruik. De trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Alblasserdam.

“Wij voeren voor verschillende opdrachtgevers containertransport en tanktransport uit in heel Europa”, zegt eigenaar Romano Bouwman. “Denk onder meer aan grondstoffen voor lakken, plastics, olie additieven en minerale oliën.” Bouwman Logistics heeft voor deze werkzaamheden de afgelopen maanden zeven nieuwe Volvo FH I-Save 460 pk 4x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor in gebruik genomen. Een keuze voor brandstofefficiency, zegt Bouwman.

“We hebben ons op meerdere merken georiënteerd, waarbij ik goede verhalen had gehoord over het gunstige verbruik van de Volvo FH I-Save. Dat is ook voor ons de doorslaggevende reden om voor dit model te kiezen en dat blijkt in de praktijk de juiste keuze. Dit zijn de zuinigste trucks in onze vloot. De eerste drie trucks hebben inmiddels 40.000 kilometer gereden en met deze trucks halen we een verbruik van 24 liter per honderd kilometer. Dat is zo’n vier liter zuiniger dan het vorige model Volvo FH. Op een jaarkilometrage van zo’n 100.000 kilometer scheelt dat aanzienlijk.”

De keuze voor de Volvo FH I-Save-trekker past in de focus op brandstofefficiency. “Het is een item waar we mee bezig zijn en dat leeft onder onze chauffeurs. We hebben een coach voor onze chauffeurs en het verbruik is een van de aspecten waarin hij hen begeleidt. Het lage brandstofverbruik valt de chauffeurs op, net als het rijcomfort van deze trucks. Ze zijn er zeer tevreden over.” Bron: Verzameld Werk

CleanLease neemt Actrossen in gebruik

Mercedes-Benz Trucks heeft onlangs de eerste exemplaren van de Actros afgeleverd aan CleanLease. Dit is onderdeel van een vernieuwde samenwerking tussen de marktleider in duurzame textielverzorging en Mercedes-Benz Trucks. "Vooral het hoge innovatieniveau van de trucks en de betekenisvolle stappen op het gebied van elektrificatie gaven voor ons de doorslag om voor dit partnership te kiezen", vertelt Arnoud Clement, Projectmanager Supply Chain & Transport bij CleanLease.

Eerder reed CleanLease al met trucks van Mercedes-Benz, maar zo’n 8 jaar geleden stapte het bedrijf over op een ander merk. Arnoud Clement vertelt: "In de tussentijd hielden we altijd goed contact. Nu een deel van de vloot weer aan vervanging toe was, besloten we ons wederom te oriënteren op meerdere merken. Mercedes-Benz Trucks had onze speciale interesse. Het merk heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende groei doorgemaakt. Meer dan andere merken komen ze met succesvolle innovaties, zoals Active Break Assist 5, Active Sideguard Assist en de Mirrorcams. Met deze systemen aan boord help je chauffeurs hun werk veiliger te doen. Naast duurzaamheid is veiligheid een heel belangrijk thema binnen onze logistieke processen."

CleanLease hecht grote waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en ontwikkelt daarom tal van initiatieven om hieraan een bijdrage te leveren. Naast bijvoorbeeld het continue verduurzamen van productieprocessen investeert CleanLease fors in nieuw duurzaam textiel, herbruikbare producten voor onder andere ziekenhuizen en verduurzaming van haar logistieke processen. Bron: Daimler Truck AG Company

DAF CF Electric bedwingt bergpas

Als eerste volledig elektrische truck heeft een tot 26 ton beladen DAF CF Electric Oostenrijks hoogste bergpas bedwongen: de 48 kilometer lange Großglockner Hochalpenstraße met 36 haarspeldbochten en stijgingspercentages van 12%. Deze prestatie bewijst dat ‘zero emission’ rijden óók in bergachtige gebieden uitstekend mogelijk is.

De DAF CF Electric is al sinds 2018 op de markt en beschikbaar als 4x2 trekker en 6x2 bakwagen. Het volledig elektrische voertuig – waarvan inmiddels de derde generatie op de weg rijdt – wordt door klanten in onder meer Nederland, Duitsland, België, Groot-Brittannië, Zwitserland en Hongarije al gebruikt voor onder meer supermarktdistributie, het ophalen van huisvuil en containertransport. Door slim te plannen en tussentijds te laden, rijden vervoerders in de praktijk met de CF Electric tot wel 500 km per dag.

De tot 26 ton beladen CF Electric reed vanuit Salzburg over de snelweg en verschillende provinciale wegen naar de voet van de Großglockner Hochalpenstraße. Van daaruit werd koers gezet naar de Kaiser Franz Josefs Höhe, het eindpunt van de kronkelige, spectaculaire bergpas. Simma: “Zo adembenemend als het uitzicht onderweg is, zo uitdagend is de 48 kilometer lange route met 36 scherpe haarspeldbochten en steile hellingen van 12%. Dit is de ultieme test voor élk voertuig – en de CF Electric doorstond hem, glansrijk! Het bewijs is daarmee geleverd: met een goede oplaadinfrastructuur kan de CF Electric op élk traject worden ingezet!” Bron: DAF Trucks N.V.

J&W Bouwpartners bezorgt zelf

Een primeur voor J&W Bouwpartners: de bouwmaterialengroothandel heeft zijn eerste truck in gebruik genomen. Het bedrijf uit Wouwse Plantage koos na een uitvoerige oriëntatie voor een Renault Trucks C 430 8x2 met HIAB-autolaadkraan. Het feit dat de truck naar de wensen van J&W Bouwpartners kon worden gespecificeerd en de goede begeleiding door dealer Bluekens Truck en Bus waren doorslaggevende redenen om voor een Renault-truck te kiezen. J&W Bouwpartners zet de truck in voor distributie van bouwmaterialen.

“Voorheen besteedden we dat uit, maar nu gaan we dat grotendeels zelf doen omdat onze vaste transporteur stopt”, zegt directeur-eigenaar Jan van Limpt. “Daarom hebben we voor het eerst een truck gekocht.” In de zoektocht naar een geschikte truck vergeleek Van Limpt verschillende merken met elkaar. “Aangezien we geen vergelijkingsmateriaal hadden, begin je zo’n traject met heel veel vragen. Juist dan heb je behoefte aan een dealer die met je meedenkt en adviseert. Bluekens Truck en Bus en Renault Trucks hebben dat uitstekend ingevuld.

Zo kregen we de kans om met een Renault (demo)truck te rijden, tot enthousiasme van de chauffeur. Wat ons opviel: de ruime cabine, het fraaie dashboard, de comfortabele chauffeursstoel en het handige, verstelbare stuur. Dat, in combinatie met het advies en de uitstekende ondersteuning van Bluekens Truck en Bus gaven uiteindelijk de doorslag om voor een Renault-truck te kiezen.” Bron: Verzameld Werk

10 & 11 september: Truckrace Zolder

Bewonder de PK-monsters en hun ‘temmers’: truckraces zijn al jarenlang een vast ingrediënt op Circuit Zolder. Het Goodyear FIA European Truck Racing Championship is een vaste gast sinds jaren. En het Dutch Truck Racing Championship is wederom van de partij. Het circuit is voor de gelegenheid bovendien helemaal in truckerstijl gehuld. Mannen in houthakkershemden zijn zeer welkom, al is er niet echt een dress code. Tussendoor is er een allegaartje van GT’s en toerismewagens tot 3.600cc dat sprintjes trekt in de Cup & Tourenwagen Trophy.

Series:
Goodyear FIA European Truck Racing Championship
Dutch Truck Racing Cup
Cup & Tourenwagen Trophy

Tickets:
zaterdag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
zondag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
weekend: € 40,00 VVK/ € 50,00 Kassa
camping mogelijk

Kijk voor meer informatie op hun website