Nieuws


Drie S-WAY’s voor P. van der Nat

Onlangs heeft transport-, opslag- en distributiebedrijf P. van der Nat uit Giessen (NB) drie nieuwe Iveco S-Way's toegevoegd aan het wagenpark. Deze nieuwe trekkers zullen worden ingezet voor distributiewerkzaamheden vanuit de locaties Giessen en Veghel.

P. van der Nat is een familiebedrijf dat in meer dan 60 jaar is uitgegroeid tot een brede logistieke dienstverlener met een wagenpark van ruim 90 voertuigen en een personeelsbestand van circa 150 medewerkers. Het transportbedrijf uit Giessen heeft zich vanaf de eerste dag bezig gehouden met de distributie van levensmiddelen. Inmiddels is P. van der Nat een van de specialisten in het vervoeren van voedingsmiddelen en gerelateerde goederen.

De drie nieuwe Iveco S-Way trekkers zijn uitgerust met een 460pk 11-liter dieselmotor en Hi-tronix automatische versnellingsbak. In de grote AS-cabine hebben de chauffeurs alle gemak en ruimte beschikbaar om prettig te werken en rusttijden door te brengen. Zo is het interieur van de Iveco's onder andere voorzien van grote koelkast, standairco, standkachel en luxe stoelen.

De chauffeurs van de nieuwe S-Way hebben naar persoonlijke wens enkele specifieke accessoires en extra verlichting op laten bouwen. Zij zullen ook nog de Iveco Driver Academy training volgen, om alle mogelijkheden van de Iveco's te benutten voor het grootste gebruiksgemak en het laagste brandstofverbruik. Bron: Iveco NLS

Bio-LNG voor CO2-reductie

Volvo Trucks lanceert een nieuwe, sterkere LNG-vrachtwagen die op vloeibaar biogas kan rijden. De nieuwe truck kan uitdagende transporttaken op lange afstand uitvoeren en tegelijkertijd de totale CO2-uitstoot verminderen. Vijf jaar geleden introduceerde Volvo Trucks vrachtwagens die kunnen rijden op vloeibaar biogas, vaak Bio-LNG genoemd, een hernieuwbare brandstof gemaakt van gas uit vele soorten organisch afval, waaronder voedselresten. De brandstof kan de CO2-uitstoot tot 100% verminderen.

"Bio-LNG is een geweldige aanvulling op elektrische transporten en helpt vervoerders bij hun duurzaamheidsambities zowel als hun streven naar klimaatneutrale transporten", zegt Daniel Bergstrand, productmanager voor gas aangedreven trucks bij Volvo Trucks. De LNG-trucks, de Volvo FH en FM, krijgen een nieuw vermogen van 500 pk, naast de vorige 420 en 460 pk motoren. De gasmotoren krijgen ook belangrijke technische verbeteringen waardoor ze tot 4% zuiniger zijn, wat samen met een nieuwe 10% grotere gastank bijdraagt tot een grotere actieradius.

"Onze efficiënte trucks op gas hebben prestaties die vergelijkbaar zijn met hun tegenhangers op diesel. Tanken gaat bijna net zo snel als bij een dieseltruck en het groeiende netwerk van meer dan 600 tankstations voor zowel Bio-LNG als LNG in Europa maakt ze ideaal voor langeafstandstransporten," legt Daniel Bergstrand uit. De versterkte reeks op gas aangedreven trucks past goed in het strategische stappenplan van Volvo Trucks om tot nul-emissies te komen: batterij-elektrische trucks, trucks met brandstofcellen en verbrandingsmotoren die op hernieuwbare brandstoffen zoals Bio-LNG, HVO of zelfs groene waterstof lopen. Bron: Volvo Trucks Nederland

Mega-order Boekestijn Transport

Daimler Truck Nederland is op dit moment druk met een zeer grote bestelling door Boekestijn Transport: het bedrijf neemt maar liefst vijfhonderd exemplaren van de Mercedes-Benz Actros in gebruik. De trekkers gaan rijden door alle uithoeken van Europa. Chief Operations Officer Sjef Boekestijn licht zijn keuze toe: "Mercedes-Benz Trucks geldt als een speler die vooruitloopt in de markt op digitaal gebied. Voor ons is dit een must, omdat wij onze eigen IT-systemen ontwikkelen. Bovendien konden we tot de beste afspraken komen met Daimler Truck Nederland en Mercedes-Benz Trucks dealer Wensink in Zwolle."

Op dit moment maakt internationaal transporteur Boekestijn Transport een periode van opmerkelijke groei door. Sjef Boekestijn: "Wij zijn in 2 jaar tijd van 500 naar 1.000 vrachtwagens gegaan. Om de sterk stijgende vraag bij te benen en een deel van ons wagenpark te vervangen, klopten we bij meerdere leveranciers aan. We kozen voor Mercedes-Benz Trucks omdat we, naast de goede prijs-kwaliteitverhouding, met deze partij duidelijke en harde afspraken konden maken over leveringstermijnen. Voor ons is dat belangrijk, want zodra we de sleutel krijgen, nemen we de truck diezelfde dag nog in gebruik voor onze klanten. Daarbij werkt onze eigen ontwikkelde API uitstekend met de software van Mercedes-Benz. Hierdoor hebben wij realtime inzicht in data als de snelheid, gps-coördinaten, verbruik, tankinhoud en dergelijke – zónder dat er extra devices nodig zijn in de trucks."

Voor deze grote order van 500 Actrossen koos Boekestijn Transport niet alleen voor Daimler Truck Nederland vanwege eerdere positieve ervaringen, maar ook vanwege het innovatieve karakter van de Mercedes-Benz trucks. CEO Peter Boekestijn legt uit: "Voor Boekestijn Transport is het belangrijk dat we vooruit kunnen kijken naar de toekomstige transformatie naar zero-emissie trucks. Vooroplopen is een duurzame drijfveer voor beide organisaties." Bron: Daimler Truck Nederland B.V.

Volvo met opvouwbare autolaadkraan

Van Hooft Transport heeft een unieke Volvo FH 500 bakwagen/trekker in de vloot. De truck is voorzien van een 225 tonmeter Erkin autolaadkraan: de zwaarste opvouwbare autolaadkraan van Europa, waarmee Van Hooft Transport ook de zwaarste hijsklussen zelfstandig op locatie kan uitvoeren.

Van Hooft Transport uit Hoevelaken is gespecialiseerd in het vervoeren van zware objecten en high-tech apparatuur. “We hebben veel klanten in de energiesector”, zegt Maarten Bos, operationeel directeur van Van Hooft Transport. “We vervoeren en plaatsen bijvoorbeeld transformatorstations voor netbeheerders. Deze stations worden steeds zwaarder en vandaar onze keuze voor een 225 tonmeter Erkin autolaadkraan: de zwaarste autolaadkraan van Europa die nog opvouwbaar is achter de cabine zodat er laadruimte overblijft. Vervolgens hebben we een truck gezocht die daarvoor geschikt is.”

Van Hooft Transport koos voor een Volvo FH 500 10x4. “We zochten een truck met een goede stabiliteit en veel laadvermogen die toch zo compact mogelijk is. Ook wilden we per se een af fabriek oplossing. Deze Volvo FH biedt dat allemaal en is echt een multifunctioneel voertuig. De truck is inzetbaar als korte bakwagen, lange bakwagen en, dankzij de demontabele koppelschotel, als trekker met oplegger. Met deze truck plaatsen we namelijk ook zware machines in bedrijfshallen en door de verschillende varianten hebben we een oplossing voor alle werkzaamheden. We komen zeer geregeld op krappe locaties in woonwijken en bedrijfshallen waar de ruimte om te manoeuvreren beperkt is. Daarvoor is de korte bakwagen met een laadvloer van 4,5 meter ideaal. Als we bijvoorbeeld 20 ft containers of meerdere transformatorstations moeten meenemen, kiezen we voor de lange bakwagen met een laadvloer van 6,20 meter of de trekker-oplegger.”

De Volvo FH Globetrotter van Van Hooft Transport is uniek in zijn soort. De truck is in nauwe samenwerking met Volvo Trucks Nederland, dealer Harbers Trucks en opbouwer CCH uit Halsteren samengesteld. “Dit was een nog niet bestaande configuratie en dankzij de goede begeleiding hebben we een voertuig gekregen dat aan ons volledige wensenpakket voldoet. Er is echt maatwerk geleverd. Op advies van de verkoper hebben we gekozen voor een TAG XL-asconfiguratie, waarbij de achterste af fabriek widespread is gezet. Dit levert 2 ton extra laadvermogen op en daardoor heeft deze truck een GVW van 49 ton. Ook hebben we het advies opgevolgd om te kiezen voor Volvo Dynamic Steering en de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, zodat we op lage snelheid kunnen manoeuvreren. Inmiddels rijden we een paar maanden met de Volvo FH en de chauffeur is zeer tevreden. Het is een bijzonder veelzijdig inzetbaar voertuig met ongeëvenaarde hijskracht die zeer comfortabel is in gebruik. Dankzij Volvo Dynamic Steering stuurt deze truck ook met zware lading ontzettend licht. Verder is de truck voorzien van alle veiligheidssystemen van Volvo Trucks. We zijn zo tevreden dat we inmiddels een exacte kopie van dit voertuig hebben besteld.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Lauwen breidt LNG-vloot uit

Lauwen Transport heeft onlangs twee nieuwe Iveco S-Way’s op LNG in ontvangst genomen. Ondanks de hogere LNG prijzen blijft de eigenaar van Lauwen Transport, Corné Lauwen wel geloven in BIO LNG als een alternatieve brandstof. Lauwen Transport is sinds 1989  gevestigd in Etten-Leur. Het begon allemaal met 1 vrachtwagen en  inmiddels is Lauwen Transport uitgegroeid tot een bedrijf met een vloot van 17 trucks. Met de toevoeging heeft Lauwen Transport een totaal van 7 LNG (liquefied natural gas) trekkers in hun vloot, waarmee zij een duidelijke stap zetten in hun streven naar een groenere toekomst.

Een van de belangrijkste voordelen van LNG als brandstof is de onmiddellijke CO2 reductie tot 18% vergeleken met diesel (B7). Daarnaast gaat ook de uitstoot van NOx (stikstofoxiden), SOx (zwaveloxiden) en fijnstof aanzienlijk omlaag, waardoor LNG een veel schonere brandstof is dan diesel. Dit is belangrijk voor Lauwen Transport, aangezien zij zich sterk maken voor duurzaamheid en verantwoordelijkheid voor het milieu. Er is nog wel een uitdaging waar Lauwen Transport en andere transportbedrijven mee te maken hebben, en dat is de kiloprijs van LNG. Door bekende omstandigheden is de prijs van LNG op dit moment hoog, waardoor de aanschaf en het gebruik ervan voor sommige bedrijven nog onrendabel kan zijn. Echter, de markt verwacht dat de prijs van LNG op termijn zal dalen dankzij maatregelen zoals het plaatsen van extra importen of drijvende LNG terminals. Dit kan een groter aanbod van LNG opleveren en daarmee de prijs drukken. Daarnaast ondersteunt het Europese FitFor55 programma en de HBE waarde in Nederland de groei van schone brandstoffen zoals LNG, waardoor de concurrentie met traditionele brandstoffen steeds groter wordt.

Het Europese FitFor55 programma is een initiatief van de Europese Commissie om de emissies van de transportsector te verminderen en zo bij te dragen aan de Europese klimaatdoelstellingen. Het programma richt zich specifiek op de vermindering van de uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 in de transportsector, met de doelstelling om in 2030 de emissies met 55% te verminderen ten opzichte van 1990 niveaus. Bron: Iveco NLS

Renault Trucks E Tech voor Willemsen

ROM b.v., producent van onder meer vacuümmachines en rioolreinigingsvoertuigen, introduceert ’s werelds eerste 100% elektrisch aangedreven rioolvoertuig met een capaciteit van 4000 liter. Het voertuig, een Renault Trucks E Tech D met ROM e SmartCombi PRO, is volledig emissievrij. De truck werd aan ROM geleverd door Renault Trucks-dealer Harbers Trucks. ROM leverde op zijn beurt de wereldprimeur af aan Willemsen Infra BV uit Utrecht.

Het voertuig is tijdens de afgelopen IFAT Munich gepresenteerd en is het antwoord op de milieuzones, of zelfs zero emissiezones die veel steden in willen voeren. De zones worden ingesteld om de CO 2 uitstoot te verminderen en het leefmilieu in stedelijk gebied te verbeteren. Dennis Brian, managing director van ROM merkt dat de wereld snel aan het veranderen is. “In veel steden waarin onze klanten opereren worden steeds strengere emissie eisen gesteld, op korte termijn wordt zero emissie de norm. Voor ons reden een 100% elektrisch rioolreinigingsvoertuig te ontwikkelen. Het is een duurzame innovatie die past bij ons bedrijf. De Renault Trucks E Tech D met ROM e SmartCombi PRO is de eerste zero emissie rioolcombi met een capaciteit van 4000 liter.”

De Renault Trucks E Tech D bleek erg geschikt voor de opbouw. De synchronisatie tussen de truck en combi is uitstekend. De machine zelf wordt aangedreven door een ePTO. De accu van de Renault-truck biedt voldoende capaciteit voor beide functies. De ePTO verbruikt ongeveer 40 kWh en het rijbereik ongeveer 192 kWh. Er kan 100 km gereden worden voordat de auto weer opgeladen moet worden. Dat is bij gebruik in de stad meer dan voldoende. Bron: Renault Trucks Nederland

6x Scania R450 voor Van der Linden

Van der Linden Transport heeft zes Scania R450 Highline 4x2 trekkers aan het wagenpark toegevoegd. Het familiebedrijf uit Veghel zet de nieuwkomers in voor het vervoeren van agrarische en industriële producten met walking floor en tankopleggers. Inmiddels zijn alle zes trekkers uit de R-Serie in gebruik genomen. Managing Director Jan van der Linden is enthousiast over de eerste ervaringen en vertelt dat het niet toevallig is dat het bedrijf al sinds de oprichting in 1986 met het Zweedse merk rijdt. “Niet alleen het brandstofverbruik en het comfort, maar ook de lange levensduur heeft bijgedragen aan het besluit om wederom voor Scania te kiezen. Ze zijn de investering meer dan waard.”

De voertuigen zijn met lederen bekleding, standkoeling, LED verlichting en navigatie van alle gemakken voorzien. De luchtgeveerde vooras verhoogt het rijcomfort en maakt dat de trekkers, die op jaarbasis zo’n 125.000 kilometer gaan rijden, in trek zijn bij de chauffeurs. Van der Linden Transport heeft dagelijks 25 trucks, waarvan meer dan de helft Scania, en 35 opleggers op de weg. “Ons wagenpark bestaat uit zeer jonge voertuigen die voldoen aan de strengste milieunormen”, zegt Van der Linden, voor wie die duurzaam ondernemen vanzelfsprekend is. Het bedrijf doet er alles aan om zo efficiënt mogelijk te plannen en het aantal lege kilometers tot een minimum te beperken. “Al onze trailers zijn zo licht mogelijk uitgevoerd om maximale lading mee te kunnen nemen.” Bron: Scania Benelux

Primeur voor bierbrouwerij AB Inbev

Volvo Trucks Nederland heeft onlangs een van de eerste Volvo FM elektrische trekkers afgeleverd aan Bierbrouwerij AB InBev. De 100% elektrische truck pendelt vanaf februari continu tussen de Dommelsche Bierbrouwerij en het distributiecentrum in Eersel. De Volvo FM Electric onderstreept de duurzaamheidsstrategie van AB InBev, die erop gericht is om in 2028 de vijf grootste brouwerijen in Europa in 2028 naar ‘Net Zero’ te brengen. De ambitie is verder om in 2040 in de gehele waardeketen ‘Net Zero’ te realiseren.

Steven Peleman, brouwerijdirecteur Dommelsche Bierbrouwerij: “We zijn enorm trots dat we als een van de eersten in Nederland een Volvo FM Electric in gebruik kunnen nemen. Wij hebben de ambitie voorloper te zijn in elektrisch transport en deze Volvo FM Electric is met het maximale gewicht (GVW) van 50 ton een belangrijke schakel tussen de Dommelsche Bierbrouwerij en ons distributiecentrum in Eersel. De truck met oplegger gaat per direct ongeveer 18 keer per dag op en neer rijden tussen deze locaties, een afstand van 22 kilometer. Het is een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van onze CO2-footprint en bovendien een stil alternatief.”

"In dat opzicht is het ook fantastisch dat Volvo Trucks ervoor gekozen heeft om gebruik te maken van fossielvrij staal, dat gemaakt wordt met behulp van een volledig nieuwe technologie met fossielvrije elektriciteit en waterstof. Het resultaat: een aanzienlijk lager klimaateffect en een belangrijke stap naar een waardeketen met netto-nul-emissies en dat past in onze ambitie om wereldwijd in 2040 in de gehele waardeketen ‘Net Zero’ te realiseren. Naast het verkleinen van de footprint van het transport, blijven we in onze brouwerijen versnellen als het gaat om het behalen van CO2-reductie. Zo wekken we onze eigen energie op met biogas dat we uit afvalwater maken. Hierdoor is de brouwerij deels zelfvoorzienend.” Bron: AB InBev