Nieuws


Brandstofbesparing voor Verhoeven

Voor internationaal hoogwaardig transport rijdt Verhoeven uit Uden met de Volvo FH I-Save. Hiermee bespaart het bedrijf zo’n 4,5 tot 5% op het brandstofverbruik. Niet alleen gunstig qua kosten, maar ook een goede stap naar een duurzamere samenleving met minder CO2-uitstoot. Verhoeven heeft inmiddels 39 Volvo’s FH met I-Save rijden. Zeventien van deze trucks zijn van het nieuwe model FH en rijden sinds juni vorig jaar. Dit jaar voegt Verhoeven opnieuw drieëntwintig nieuwe Volvo’s FH met I-Save met 500 pk aan de vloot toe waarvan de eerste drie nu zijn geleverd. De meeste trucks worden ingezet voor hoogwaardig transport. Daarnaast heeft Verhoeven zich met zijn Express service gespecialiseerd in spoedleveringen.

Verhoeven is gespecialiseerd in hoogwaardig transport. Het bedrijf heeft bijna 100 jaar ervaring in de logistiek en focust daarbij vooral op snelheid, veiligheid, betrouwbaarheid en kostenefficiency. Het verzorgingsgebied bestrijkt de hele centrale Oost-West as van Europa. Dagelijks zijn zo’n 200 trucks voor Verhoeven onderweg. “Als internationaal transportbedrijf zijn onze voertuigen samen met onze mensen de drijvende kracht van onze organisatie. Wij beloven onze klanten de producten veilig, zuinig en snel te leveren. Onze trucks zijn hierin uitermate belangrijk. Ze moeten betrouwbaar zijn en natuurlijk veilig. De Volvo FH combineert deze eigenschappen”, aldus Dries Hendrix, Fleet Engineer bij Verhoeven. Bron: BAS Truck Center BV

Eerste stap naar emissievrij

Jan de Rijk Logistics heeft een Scania P360 4x2 Plug-in Hybride Multi Battery in gebruik genomen. Het familiebedrijf uit Roosendaal zet hiermee een eerste stap in de emissievrije belevering van winkels in stedelijke gebieden. “Het is als vervoerder onze verantwoordelijkheid om nu actie te ondernemen,” verklaart CEO Fred Westdijk. “Dit is een volwassen tussenoplossing waarmee we ons voorbereiden op volledig uitstootvrij.”

Het werkgebied van de distributieactiviteiten van Jan de Rijk is groter dan de actieradius van de huidige generatie elektrische trucks. Daarom werd voor de bewezen plug-in hybride techniek gekozen. “Deze stap kost geld en effort, maar afwachten is geen optie,” zegt Westdijk. “Hybride trucks worden in serieproductie aangeboden. Dat was voor ons ook een reden om voor Scania te kiezen.”

De P-serie combineert een zuinige 360 pk 9-liter motor met een multi-batterij die een capaciteit van 90KWh en een bereik tot 60 km heeft. Hiermee maakt de logistieke dienstverlener zich op voor de komst van de zero-emissie stadszones zonder op de actieradius van een dieselmotor te hoeven inleveren. “Uiteindelijk moet de truck zelf gaan herkennen dat het een milieuzone in rijdt en indien nodig automatisch overschakelen van diesel naar elektrisch,” legt Westdijk uit. Omdat dit voor de transporteur de eerste ervaring met een alternatieve aandrijving is, verwacht Westdijk veel van de hybride Scania te leren. “Dit is voor ons een test om te ervaren waar we in de praktijk tegen aan gaan lopen. Op het gebied van laden, maar ook het gebruik van de auto.” Het opladen van de accu's gebeurt bij het distributiecentrum in Waddinxveen, waar de truck gestationeerd is. Bron: Scania Nederland BV

Nieuwe generatie DAF XD

De toekomst van het distributietransport start met de lancering van de Nieuwe Generatie DAF XD. Deze compleet nieuwe serie trucks zet de nieuwe standaard op het gebied van kwaliteit, veiligheid, efficiency en chauffeurscomfort én is volledig voorbereid op de komst van ‘zero emission’ aandrijflijnen. De Nieuwe Generatie DAF XD wordt in september onthuld op de IAA in het Duitse Hannover.

De Nieuwe Generatie DAF XD biedt met zijn grote voorruit en grote zijruiten met extreem lage raamlijnen het beste directe zicht in zijn segment; essentieel bij stedelijke distributie. Ook de lage cabinepositie draagt bij aan het optimale direct zicht, net als de optionele Kerb View Window – het extra raam in de deur aan de bijrijderszijde. Optimaal indirect zicht is gegarandeerd dankzij de unieke DAF Corner View en het DAF Digital Camera System.

De toonaangevende brandstof efficiency en de lage CO2-uitstoot worden gerealiseerd door onder meer een ongekende aerodynamica van de cabine, de nieuwe PACCAR MX-11 aandrijflijn en geavanceerde rijhulpsystemen. Het DAF Connect fleet management systeem zorgt dankzij over-the-air-software-updates voor tijdbesparing. Een eersteklas opbouwvriendelijkheid wordt gegarandeerd door de uitgebreide range PTO’s, body attachment modules en aansluitingen.

De Nieuwe Generatie XD biedt de chauffeur een superieure toegankelijkheid tot de ruime – en tot wel bijna 10 m3 grote – cabine. Het ongeëvenaarde verstelbereik van stoel en stuur garandeert de beste zitpositie in het segment. Het schitterende en zeer ergonomische dashboard is voorzien van kristalheldere en volledig digitale displays. De volledig nieuw ontworpen voorzijde van het chassis zorgt samen met de nieuwe cabinevering en nieuwe achterasvering voor ongekend comfort en een geweldig rijgedrag. De geheel nieuwe XD is daardoor niet alleen een droom om in te werken en te leven, maar ook een genot om in te rijden. Bron: DAF Trucks N.V.

Chauffeurs mogen zelf kiezen

Transportbedrijf annex zand- en grindhandel Patrick van den Hoeven uit Woerden kocht vijf nieuwe Scania’s met een 530 pk sterke V8 motor. Het bijzondere daarbij is dat zijn chauffeurs allemaal zelf een configuratie mochten kiezen. Op twee voorwaarden na: het moest passen bij het werk én geen van de vijf dikke Scania’s mocht hetzelfde zijn.

Patrick van den Hoeven rijdt naast betonmixers toch voornamelijk zijn eigen producten, te weten zand, grind, cement en verhardingsmaterialen. Het meeste is bestemd voor de bouw. “Wat wij veel doen is de grondstoffen leveren voor bedrijven die cementdek- en vloeistofdichte vloeivloeren aanleggen”, vertelt Patrick over zijn bedrijf. “Dat gaat vanuit een trailer waar alle grondstoffen inclusief het water en een meng- en pompinstallatie in zit. Die mannen maken ter plaatse op de bouw het soort cement dat er nodig is en pompen dat naar de ruimte waar de vloer moet komen. Dat kan tot op grote hoogte zijn in een flatgebouw. Wij hebben drie silo’s staan waar die bedrijven hun grondstoffen uit betrekken. Maar vaak moeten wij halverwege de dag nog een keer op de bouwplaats komen om een en ander bij te vullen. Maar wij leveren ook kant en klare beton, want wij hebben ook vijf mixer trailers.”

Iedereen die Patrick kent, zal niet verbaasd zijn over zijn keuze voor V8 motoren. “De laatste 10 jaar rijden wij niet anders. In mijn jeugd zag ik hier Peter Kempen door het dorp gaan met een dikke V8. (dat was toen nog Zegveld.) Toen al dacht ik ‘dat wil ik later ook’.” Bron: Scania Nederland BV

Nieuw veiligheidssysteem van Volvo

Volvo Trucks introduceert nu een nieuw veiligheidssysteem om kwetsbare weggebruikers, die de dode hoek aan een van de zijden van de truck betreden, te detecteren. In drukke verkeerssituaties is het zelfs voor de meest ervaren chauffeur moeilijk om alles rondom de truck waar te nemen. Om stressvolle situaties te voorkomen, introduceert Volvo Trucks nu een nieuw veiligheidssysteem met de naam Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support). Met behulp van een dubbele radar aan weerszijden van de vrachtwagen detecteert het systeem wanneer andere weggebruikers, bijvoorbeeld fietsers, het risicogebied betreden.

“Een ongeval kan in een fractie van een seconde gebeuren. Ons uitgebreide ongevalsonderzoek is gebaseerd op tientallen jaren studie van praktijksituaties. Dit nieuwe veiligheidssysteem helpt de chauffeur mogelijke aanrijdingen met kwetsbare verkeersdeelnemers te voorkomen”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. Wanneer iemand zich in de dode hoek bevindt, informeert het systeem de chauffeur via een rood licht op de betreffende zijspiegel. Als de chauffeur zijn richtingaanwijzer aanzet om bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen, begint het rode licht te knipperen en klinkt er een waarschuwingssignaal vanaf de zijkant waar een aanrijding dreigt. De chauffeur wordt gewaarschuwd en kan de truck afremmen, waardoor bijvoorbeeld een fietser kan passeren. Het nieuwe systeem zal vanaf september 2022 wereldwijd beschikbaar zijn op de Volvo FH, FM en FMX met diesel-, gas- en elektrische aandrijflijnen. Bron: Volvo Trucks Nederland

DAF LF ideaal voor bergingsbedrijf

Een lage instap, een lage laadvloer en de zeer korte draaicirkel maken de DAF LF favoriet voor Van Eijck Mobility BV takel- en bergingsbedrijf in Eindhoven. Het bedrijf heeft zeven DAF LF 210 plateauwagens ingezet, vijf met een schuifvloer en twee met lepels voor bergingswerkzaamheden. DAF dealer Truckland BV in Eindhoven droeg zorg voor de levering.

“Tijdens de aflevering hebben we direct nog eens vijf DAF LF’s besteld.”, stelt Paul van der Burgt. Hij is als manager verantwoordelijk voor materieel en bergingsdiensten bij Van Eijck Mobility. “Dat geeft wel aan hoe tevreden we zijn over de LF. Maar ook over de dealer Truckland en de DAF organisatie die met ons meedenken. Zij passen onderhoud en service bijzonder flexibel in onze  24/7-bedrijfsvoering. Voor ons is dag en nacht paraatheid essentieel.”

Van Eijck Mobility BV is een internationaal opererend bedrijf met een tiental vestigingen in Nederland. Dagelijks worden takel-, bergings- en (internationale) transportdiensten uitgevoerd, inclusief het repatriëren van trucks. De nieuwe DAF LF bergingsvoertuigen worden vooral ingezet voor het bergen en transporteren van gestrande auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tot 3.500 kg in de provincies Noord-Brabant en Gelderland. Van Eijck is in deze regio’s daarvoor als berger 24/7 bereikbaar. Bron: DAF Trucks NV

10 & 11 september: Truckrace Zolder

Bewonder de PK-monsters en hun ‘temmers’: truckraces zijn al jarenlang een vast ingrediënt op Circuit Zolder. Het Goodyear FIA European Truck Racing Championship is een vaste gast sinds jaren. En het Dutch Truck Racing Championship is wederom van de partij. Het circuit is voor de gelegenheid bovendien helemaal in truckerstijl gehuld. Mannen in houthakkershemden zijn zeer welkom, al is er niet echt een dress code. Tussendoor is er een allegaartje van GT’s en toerismewagens tot 3.600cc dat sprintjes trekt in de Cup & Tourenwagen Trophy.

Series:
Goodyear FIA European Truck Racing Championship
Dutch Truck Racing Cup
Cup & Tourenwagen Trophy

Tickets:
zaterdag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
zondag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
weekend: € 40,00 VVK/ € 50,00 Kassa
camping mogelijk

Kijk voor meer informatie op hun website