Nieuws
Baas investeert in eerste Scania 40R
Baas Warehousing & Transport heeft onlangs de eerste volledig elektrische truck aan haar wagenpark toegevoegd: een Scania 40R 4x2 trekker. Met deze investering onderstreept het familiebedrijf, dat al meer dan een eeuw actief is, zijn ambitie om de energietransitie binnen de logistiek actief vorm te geven. Sinds de oprichting in 1916 is Baas Warehousing & Transport uitgegroeid tot een toonaangevend logistiek dienstverlener met een sterke regionale basis.
Het bedrijf telt inmiddels 35 vrachtwagens en een team van zo’n 50 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Bunschoten worden distributieritten uitgevoerd door de gehele Benelux. Daarnaast beschikt Baas over 16.000 palletplaatsen in de eigen opslagfaciliteit. “Wij zijn een echt familiebedrijf. Inmiddels werkt de vijfde generatie mee in het bedrijf en houden we de organisatie bewust laagdrempelig. Chauffeurs kunnen altijd binnenlopen – dat hoort bij onze manier van werken,” vertelt directeur Henk Vedder.
Ongeveer de helft van de activiteiten van Baas is gericht op temperatuurgereguleerd vervoer en opslag, met een sterke specialisatie in diepvriesdistributie. De andere helft bestaat uit diverse transportdiensten, waaronder ook hijswerk met een zwaar uitgevoerde Scania S500 met kraan. Door deze veelzijdigheid kan het bedrijf inspelen op uiteenlopende klantbehoeften. Bron: Scania Benelux
Renault Trucks ontvangt CitySafe-label
Euro NCAP, de Europese referentie voor voertuigveiligheid die sinds 2024 ook zware vrachtwagens beoordeelt, heeft de resultaten van zijn nieuwste testcampagne bekendgemaakt. De Renault Trucks T bevestigt opnieuw zijn hoge veiligheidsniveau: het model behoudt zijn 4-sterrenclassificatie met een verbeterde totaalscore van 76%. Bovendien is de Renault Trucks T onderscheiden met het CitySafe-label, een erkenning voor voertuigen die optimaal zijn uitgerust voor stedelijke omgevingen en de bescherming van kwetsbare weggebruikers.
De Renault Trucks T behaalde dit jaar een solide resultaat met 4 sterren en een totaalscore van 76% (2 punten hoger dan in 2024). De score is als volgt opgebouwd: Veilig rijden: 72%, Ongevallenpreventie: 76%, Systemen na een ongeval: 80%. In het 2025-rapport benadrukt Euro NCAP de “hoge kwaliteit van de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS)” van de Renault Trucks T. Ook wordt de actieve zijwaartse botsingspreventie geprezen, “waardoor de 4-sterrenscore verder wordt versterkt en het CitySafe-label wordt toegekend, wat de Renault Trucks T tot een uitstekende keuze maakt voor zowel snelwegen als stedelijke omgevingen.”
Deze erkenning onderstreept met name de effectiviteit van het automatische noodremsysteem en de functies voor detectie van kwetsbare weggebruikers. Nieuw dit jaar is de functie AEB Turn (Advanced Emergency Brake bij afslaan), die fietsers detecteert bij een afslaande vrachtwagen naar rechts en automatisch de remmen activeert bij risico op een aanrijding. Bron: Renault Trucks Nederland
Opnieuw maximale score Volvo Trucks
Het is Volvo Trucks opnieuw gelukt: zowel de Volvo FH Aero als de Volvo FM hebben de hoogste score behaald in de tweede veiligheidstest voor heavy duty-vrachtwagens van Euro NCAP. Ditmaal zijn 6x2-bakwagens getest. De maximale beoordeling met vijf sterren bevestigt ook in 2025 het hoge veiligheidsniveau van beide modellen. De allereerste veiligheidstest van Euro NCAP voor zware bedrijfsvoertuigen vond plaats eind 2024. Toen lag de focus op het fleetsegment*. Twee Volvo-truckmodellen – de Volvo FH Aero en de Volvo FM – waren toen de enige trucks die de maximale vijf sterren behaalden. Nu heeft Euro NCAP de resultaten bekendgemaakt van hun tweede beoordeling, dit keer gericht op 6x2A rigidB trucks. Hierbij zijn een Volvo FH Aero 6x2 en Volvo FM 6x2 beoordeeld. Beide scoorden opnieuw vijf sterren.
“Ik ben ontzettend trots dat alle vier de Volvo-trucks die door Euro NCAP zijn beoordeeld de hoogste score hebben behaald. Dit bevestigt de uitstekende veiligheidsperformance van onze trucks”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks. “Onze klanten verwachten dat Volvo de beste is op het gebied van veiligheid. Nu kunnen we hen met een onafhankelijke beoordeling laten zien dat we onze belofte waarmaken. We blijven streven naar onze visie van nul ongevallen.”
De maximale score van vijf sterren betekent dat Volvo voldoet aan of beter presteert dan de criteria voor onder andere rijondersteuning en het voorkomen van aanrijdingen, en daarmee verkeersveiligheid biedt voor zowel de chauffeur als andere weggebruikers. Dit sluit aan bij Volvo Trucks’ visie op een toekomst zonder ongevallen. Het bedrijf blijft veiligheidssystemen ontwikkelen die niet alleen beschermen, maar ook risico’s voorspellen en ongevallen helpen voorkomen. Daarnaast voldoen beide Volvo-modellen aan de zogeheten City Safe-criteria, dankzij goed zicht en sterke prestaties van Volvo’s actieve veiligheidssystemen – ontworpen om kwetsbare weggebruikers in stedelijke verkeerssituaties te beschermen. Bron: Volvo Trucks Nederland
Mega Trucks Festival
Op zaterdag 6 en zondag 7 december 2025 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de tiende editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.
Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal, waar tickets ook aan de kassa's te koop zijn, wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Neem ook een kijkje bij de nieuwste 'Truck Of The Year'. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Broshuis Trailers, Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Hiab. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, SVZ, Kivits-Drunen, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, JVVT en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. Dit jaar brengen ze ook de Douane mee. Kijk voor meer informatie op de website.
Scania R400E BEV voor Van den Boom
Van den Boom Transport heeft onlangs de eerste volledig elektrische Scania R400E BEV trekker aan het wagenpark toegevoegd. Met deze investering anticipeert het familiebedrijf uit Weert op de toenemende vraag naar zero-emissie transport in de bouwsector en bereidt het zich voor op de toekomst van stadslogistiek. De aflevering werd verzorgd door Scania Someren.
Van den Boom Transport is een echt familiebedrijf met een historie die decennialang verweven is met de bouwsector. Het bedrijf beschikt over 26 vrachtwagens en een team van 35 medewerkers, waarvan de meesten al jarenlang bij de onderneming betrokken zijn. De kracht van het bedrijf ligt in het brede scala aan bouwgerelateerd transport: van hekwerken, panelen en gevelplaten tot betonelementen en sprinklerbuizen. Daarbij onderscheidt Van den Boom zich door de inzet van eigen laad- en losmiddelen, waaronder meeneemheftrucks en diverse autolaadkranen die lasten tot maximaal 15 ton kunnen tillen.
“Onze chauffeurs zijn letterlijk het visitekaartje van ons bedrijf. Daarom werken wij bijna uitsluitend met eigen mensen. Zo houden we de kwaliteit en service in eigen hand,” vertelt Eveline Harts – Van den Boom, die samen met Hans Jeurninck en Frank Linders de directie vormt. De keuze voor de elektrische Scania R400E BEV is niet ingegeven door een specifieke klantvraag, maar door visie. “Niets doen is voor ons geen optie,” zegt Eveline resoluut. “We leveren veel bouwmaterialen in binnensteden. Met de komst van zero-emissie zones willen we voorkomen dat we straks aan de rand moeten lossen. Onze klanten verwachten dat wij ook in de stad zelf kunnen leveren. En dat kan alleen als we elektrisch rijden.” De elektrische trekker wordt gecombineerd met een elektrische Kooiaap, zodat de hele voertuigcombinatie – van transport tot lossen – volledig emissievrij is. Daarmee zet Van den Boom een belangrijke stap richting toekomstbestendig bouwen. Bron: Scania Benelux
IVECO’s fabriek in Valladolid wint Award
De IVECO-fabriek in Valladolid is onderscheiden met de Automotive Lean Production Award in de categorie “Digital Use Case OEM: Smart Safety”. De prijs – toegekend door het vakblad AUTOMOBIL PRODUKTION en adviesbureau Agamus Consult GmbH – benadrukt de voortrekkersrol van de fabriek in het verbeteren van veiligheid op de werkvloer. De jury prees de fabriek voor “het uitstekende vermogen digitalisering te integreren in veiligheidsmanagement, waarmee zij een voorbeeld binnen de groep is geworden. Het automatische detectiesysteem voor onveilige handelingen met kunstmatige intelligentie, gecombineerd met innovatieve initiatieven zoals virtualreality-training en realtime monitoring, tonen een sterke en consequente inzet voor preventie en veiligheidscultuur.’’
“Deze prijs bevestigt dat veiligheid en digitalisering centraal staan bij IVECO,” zegt José Manuel Jaquotot, directeur van de fabrieken in Madrid en Valladolid. “Technologische innovatie moet altijd in dienst staan van de mens. Daarom werken we dagelijks aan de integratie van automatisering, digitale tools en opleiding om onze medewerkers te beschermen en onze processen verder te verbeteren.” De prijzen worden uitgereikt op 25 en 26 november 2025 tijdens het jaarlijkse Automotive Lean Production Congress bij Volkswagen PoznaĆ in Polen, de winnaar van vorig jaar. Naast IVECO Valladolid worden ook Porsche Leipzig, BMW Group Landshut & Wackersdorf, GlobalFoundries Dresden, SEAT Martorell en GG Group Germany onderscheiden. De lijst weerspiegelt het hoge niveau van de competitie en de prominente rol van wereldspelers in de auto- en transportindustrie. Bron: Iveco NLS
Volvo met oogbewegingscamera
Lange ritten vereisen constante alertheid van vrachtwagenchauffeurs. Volvo Trucks breidt het veiligheidssysteem Driver Alert Support nu uit met een oogbewegingscamera. Op die manier kan beter worden vastgesteld of een chauffeur tekenen van verminderde alertheid of vermoeidheid vertoont. Het doel van dit geavanceerdere systeem is om chauffeurs te ondersteunen door hen op tijd te waarschuwen en zo nog meer bij te dragen aan een verhoogde verkeersveiligheid.
Het verbeterde Driver Alert Support-systeem maakt gebruik van twee camera’s om vermoeidheid of onoplettend rijgedrag te detecteren. Een nieuwe oogbewegingscamera op het secundaire display registreert afleiding en waarschuwt de chauffeur met een pop-upbericht en een waarschuwingssignaal. Er worden daarbij geen beelden opgenomen; de camera volgt alleen de oogbewegingen. Een naar voren gerichte camera – die al onderdeel is van het huidige Driver Alert Support-systeem – houdt het rijgedrag en de positie van de vrachtwagen ten opzichte van de rijstrook en de berm in de gaten. Zo worden typische kenmerken van een vermoeide of afgeleide chauffeur herkend.
“Na meerdere uren achter het stuur kan het lastig zijn om alert en gefocust te blijven. Nu Driver Alert Support is vernieuwd, is het nog beter in het waarnemen en waarschuwen van chauffeurs die vermoeid of afgeleid zijn. Ons doel is om chauffeurs te ondersteunen en hen én de mensen met wie ze de weg delen te beschermen”, zegt Anna Wrige Berling, director traffic & product safety bij Volvo Trucks. Door de uitbreiding voldoet Driver Alert Support nu al aan de tweede fase van de nieuwe Europese veiligheidswetgeving (de General Safety Regulation, GSR2), die in juli 2026 van kracht wordt. Die tweede fase vereist dat alle nieuwe vrachtwagens in de EU zijn uitgerust met Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-systemen. Bron: Volvo Trucks Nederland
St vd Brink versterkt haar positie
Transportbedrijf St vd Brink kondigt wederom een overname aan: Euser Speciaal Transport uit Heinenoord. De positie van St vd Brink in Nederland in bouwvervoer wordt met deze overname versterkt. Het transportbedrijf telt nu acht standplaatsen voor bouwvervoer in Nederland, waardoor er centraal geopereerd wordt. Gerrit Euser stond 33 jaar aan het roer bij Euser Speciaal Transport en zocht een geschikte overnamekandidaat. Zijn kinderen hebben aangegeven dat zij het bedrijf niet willen overnemen, waardoor hij genoodzaakt was om een vergelijkbare organisatie te zoeken. In St vd Brink vindt hij een transportbedrijf dat net als Euser Speciaal Transport al meer dan 80 jaar bestaat en nog altijd een familiebedrijf is. Daarnaast geeft Alex van den Brink aan Gerrit Euser het vertrouwen dat de locatie, de bedrijfsnaam en het wagenpark intact blijven na de overname.
Bij St vd Brink is de overnamegolf sinds 2023 sterk zichtbaar. Met een aftrap van Bremer Transport, zijn Jan Hofman Transport en Land Transport gevolgd. Daarnaast zijn De Jong Transport, Van der Werf Transport en Kaspers Transport ondergebracht bij Bremer Transport. Euser Speciaal Transport sluit zich nu aan in de overnamelijst en is net als de rest actief in speciaal transport en bouw vervoer met autolaadkranen. Op de vraag waarom St vd Brink overnames doet in de bouw, antwoordt Alex van den Brink, algemeen directeur: “Ik geloof er sterk in dat bouwactiviteiten zullen stijgen de komende jaren en daar is transport een essentiële factor in. Met de overnames wil ik een landelijke dekking creëren voor St vd Brink. Heinenoord is een strategische locatie in de buurt van Rotterdam waar wij nog niet actief waren. Zo is onze positie ook in die regio verstevigd en kunnen we bouwvervoer combineren vanuit acht standplaatsen in Nederland (Ermelo, Heinenoord, Amsterdam, Vroomshoop, Harkema, Burum, Bakhuizen en Workum).” Bron: St vd Brink