Nieuws


500ste DAF voor GVT Group

Met de levering van negentien DAF CF 410 FT Space Cab trekkers aan de GVT Group of Logistics in Tilburg, completeerde Truckland een order van in totaal 24 identieke DAF CF trekkers en een drietal CF 410 FA Space Cab bakwagens. In het hart van deze levering bevond zich de 500e aan deze innovatieve Brabantse logistiek dienstverlener geleverde DAF. Een mijlpaal die de lange en hechte samenwerking tussen GVT Group of Logistics, DAF en Truckland markeert.

De nu in gebruik genomen DAF CF’s gelden deels als vervanging en deels als uitbreiding op het bestaande wagenpark. Het wagenpark telt momenteel 350 motoreenheden en 800 getrokken eenheden. Door de verschillende specificaties sluit het wagenpark naadloos aan op de gewenste transportbehoeften. “Het merendeel van die motoreenheden komt van DAF”, opent directeur Wil Versteijnen van GVT Group of Logistics zijn verhaal. “Deze nu geleverde CF-en gaan rijden bij ons intermodale bedrijf BTT Multimodal container solutions en binnen ons eigen fijnmazige 24-uurs GVT Benelux distributienetwerk met vijf strategisch over het land verspreide eigen vestigingen met crossdockmogelijkheden.” 

De door Truckland geleverde DAF CF-en zijn voorzien van: een TraXon 12 automaat, airconditioning, standverwarming, een Luxury Air lucht-geveerde chauffeursstoel, koelkast, de MX-engine rem (470 pk remmend vermogen), een lucht-geveerde achteras, de Space Cab cabine met Skylights en DAF Connect (het online DAF fleet-managementsysteem dat inzicht geeft in relevante informatie over de truck, chauffeur en locatie). Het vermogen komt van de 410 pk sterke MX-11 Euro 6 motor met een koppel van 2100 Nm. Verder is er gekozen voor een snelle achterasreductie waarmee de truck soepel accelereert, altijd over de juiste kracht beschikt en op kruissnelheden maar weinig toeren draait en minder verbruikt en uitstoot. Bron: Truckland Group B.V.

A&S Transport luistert jubileum op

Al jarenlang rijdt A&S Transport succesvol voor grote transportbedrijven, zoals Nouwens Transport, uit de regio Breda. Na reeds goede ervaringen met zijn vorige IVECO, door de komst van een nieuw model en een lage TCO, heeft Addie Doorakkers besloten om het 12,5 jarig bestaan van zijn bedrijf te vieren met de komst van een IVECO S-WAY.

Vol trots namen Addie en Sandra Doorakkers onlangs hun IVECO S-WAY met 460 pk in ontvangst. Ooit begon A&S Transport als een zelfstandige koerier met één bestelbus, waarna het is uitgegroeid tot een transportbedrijf met een wagenpark van vier vrachtwagens en twee busjes, waar de nieuwste aanwinst deel van uit maakt. Addie: “Mijn IVECO S-WAY is compleet uitgevoerd, net als mijn andere trucks.” Zo is deze uitgerust met vier verstralers in de zonneklep en vier toplampen op het dak. Bovendien beschikt de chauffeur onder andere over leren stoelen en Apple CarPlay. “De chauffeur moet het vooral naar zijn zin hebben aan boord en dat gaat bij de IVECO S-WAY zeker lukken!”

Na een demorit met de IVECO S-WAY waren Addie en zijn chauffeur allebei zeer te spreken over het rij- en leef comfort in de nieuwste generatie truck. “De IVECO S-WAY is een flinke vooruitgang in vergelijking met de Stralis. Al waren wij ook daarover zeer tevreden! We zijn erg gecharmeerd van het uiterlijk van de IVECO S-WAY!” A&S Transport gaat voornamelijk rijden in Frankrijk, waarbij de focus ligt op het vervoeren van stukgoed en medicijnen. De IVECO S-WAY is gehuld in de huisstijl van A&S Transport. Dit kun je direct zien door de kenmerkende paars, roze striping op de zijkanten van de cabine en de sideskirts. De IVECO S-WAY is verder voorzien van een intarder en diverse rijassistentiesystemen, zoals: Hi-Cruise Predictive Shifting, waardoor de truck een laag brandstofverbruik kent. Bron: Iveco NLS

Een Scania trek je aan als een jas

Zand en grindhandelaar Wiel Teunissen uit het Limburgse Reuver verruilde recent zijn metallic rode Scania R490 voor een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G500 4x2 trekker. Zijn voorkeur voor het merk kreeg de afgelopen maand nog een extra verdieping toen hij de uitdraaien van zijn eerste brandstofcijfers zag. Dankzij de nieuwe 500 pk zescilinder SCR-motor ging het verbruik met maar liefst met zo’n acht liter op de honderd kilometer naar beneden.

“Mijn opa begon het bedrijf op 18 december 1945 met een oude oorlogstruck. Daarna heeft mijn vader van alles gereden. Maar vanaf 1989 toen ik mij wat meer met de zaak mocht gaan bemoeien, is het altijd een Scania geweest”, vertelt Wiel. Inmiddels is dit de 11e Scania. “Ik kan dat niet precies onder woorden brengen: maar Scania is gewoon mijn merk. Dat is een auto die je aantrekt als een jas. Daar zít je echt in. Ik geniet elke kilometer.”

Dat gaat met de nieuwe G dan zeker helemaal lukken want Wiel heeft zijn best gedaan er een heel prettige truck van te maken. “Ik heb deze keer voor een G gekozen. Die komt qua ruimte overeen met mijn vorige R. Een S-cabine is vaak net te hoog in mijn werk. Dan zit je met het dak in de takken. Bovendien heb ik zo een prima balans tussen een makkelijke instap en toch een beetje op niveau zitten.

Wiel maakt van elke truck opnieuw een feestje en hangt daarbij niet aan één vaste bedrijfskleur. “Ik heb wel een vast logo: Dat bestaat uit een gestileerde T en een R van Teunissen Reuver gecombineerd met H&T van ‘Handel en Transport’. De vorige was mooi diep Bordeauxrood. Deze heb ik wat frisser in de kleur gezet met geel en een aflopend blauw. Dat is gedaan door Cranen in Heeswijk Dinther. Ik vind het goed gelukt. Verder heb ik de auto van buiten aangekleed met Alcoa’s, een lagere voorbumper met daaronder een RVS sierbeugel, sideskirts, LED-verlichting, een paar Hadley’s en een lichtbak.” Bron: Scania Nederland B.V.

Ouwehand moderniseert vloot

Onlangs nam Ouwehand Visverwerking uit Katwijk aan Zee vier nieuwe Mercedes-Benz bakwagens in ontvangst. Mercedes-Benz Dealer Bedrijven overhandigde de sleutels van de nieuwe trucks waarmee de visverwerker de vloot sterk moderniseert. De vier Actros bakwagens van de nieuwste generatie vervangen de Actros trucks die in 2010 werden aangeschaft en inmidddels probleemloos een miljoen kilometer hebben gereden.

De 25 tons bakwagens met 265 kW / 360 pk motor zijn volledig luchtgeveerd en voorzien van een naloopas. Directeur Anton van der Plas heeft hoge verwachtingen van de nieuwe voertuigen: “Als je bedenkt dat Mercedes-Benz Trucks sinds 2010 gemiddeld iedere twee jaar nieuwe technieken en innovaties heeft toegepast die steeds enkele procenten brandstof- en CO2-besparing tot gevolg hadden, is het niet ondenkbaar dat wij hele grote stappen gaan maken. Het reduceren van het brandstofverbruik gaat niet alleen om kostenbesparing, maar vooral ook om duurzaamheid. Als visverwerker halen we ons product uit de natuur. Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor”. De Actros bakwagens zijn onder meer uitgerust met de nieuwe anticiperende cruisecontrol Predictive Powertrain Control. Met een verzwaarde vooras neemt Ouwehand Visverwerking geen risico als het gaat om het overschrijden van de aslasten. Op het bakwagenchassis is een moderne opbouw van Schoneveld & Den Hollander gemonteerd die in de toekomst samen met de door Carrier geleverde ECO-DRIVE op een ander chassis over te zetten is.

Met de Actros bakwagens distribueert Ouwehand Visverwerking de visproducten naar vishandels in heel Nederland. Naar verwachting rijden de trucks gemiddeld 100.000 kilometer per jaar. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Scania G410 voor Han Theunissen

Onder het motto ‘je moet jezelf soms eens verwennen’ zette Han Theunissen van de gelijknamige zand-, grind- en containerhandel een nieuwe G410 4x2 rondom luchtgeveerde portaaltruck met een verlengde dagcabine en een negen tons vooras op de weg. De auto is fraai opgebouwd met tal van persoonlijke accenten. “Ik zit nu tien jaar in dit vak”, vertelt Han. “Inmiddels rijd ik jaarlijks een 6.000 containers heen en weer. Dat is niet altijd zo geweest. Ik begon dit werk ooit als hobby naast mijn gewone baan op de zaterdag en in de avonduren. Dat was voor een grondverzetbedrijf die dit er bij deed. Op een gegeven moment stopte die daarmee en nam ik het werk met auto en al over. Aanvankelijk naast mijn baan. Maar dat werd al gauw zo druk dat ik moest kiezen. De rest is geschiedenis.” Han en zijn geel/oranje Scania P 92M uit 1987 zijn inmiddels een bekende verschijning in Groesbeek, Nijmegen en omgeving. “Ik lever zand voor verbouwingen en grind en siersplit voor in de tuin. Maar hoofdzakelijk toch containers voor particulieren en de bouw.”

Wat Han betreft had hij nog jaren met zijn vorige auto kunnen doorrijden. “Hij is nog niet versleten. Het is tenslotte een Scania en ik heb er altijd goed voor gezorgd. Maar hij is nog wel euro nul en dat begon toch een beetje te wringen met de milieuzones. Dus stond ik voor de keus: óf een jong gebruikte óf een nieuwe. Een gebruikte portaalwagen heeft twee nadelen: ze zijn doorgaans euro 5 en dan loop je over een paar jaar weer klem. En je weet niet hoeveel PTO-uren zo’n auto gemaakt heeft. Je moet echt oppassen dat je niet het uitgestelde onderhoud van een ander koopt. Dus ging ik voor nieuw. Dat is een hele investering maar 10 jaar is een jubileum en je mag jezelf zo en dan nu best eens verwennen. Waarom weer een Scania? De vorige heeft het 33 jaar volgehouden; dat zegt voldoende over de kwaliteit. Toch?”

Han kocht de nieuwe G410 met een korte wielbasis van 3,60 en de ruime G-cabine juist vanwege die combinatie. “Het modulaire concept van Scania laat zo’n beetje als enige in de markt een dergelijk ruime cabine met een superkort chassis toe. Dat eerste vind ik heerlijk, dat tweede is onmisbaar in dit werk. Ik had natuurlijk beter weer voor een P-cabine kunnen gaan. Ik stap ontelbaar vaak op een dag in en uit. Maar het oog wil ook wat en als ik er dan weer in zit heb ik ruimte en rust om mij heen.” Bron: Scania Nederland B.V.

100% BIO-CNG voor Darvi Transport

In de hoogste versnelling zetten Cosun Beet Company en Darvi Transport als frontrunners in op duurzaam wegtransport. Door de komst van nog eens drie nieuwe IVECO S-WAY NP´s op 100% BIO-CNG kunnen zij de uitstoot van CO² met 90% per truck reduceren. De chauffeurs, die onderweg zijn op eigen biogas, zijn volgens Darvi Transport directeur Dominique Elegeert, lovend over hun nieuwe truck.

Eind vorig jaar heeft Cosun Beet Company, voorheen Suiker Unie, een prestigieuze prijs in ontvangst mogen nemen, namelijk: de eerste FNLI Award. Hierdoor mag het zich een jaar lang frontrunner van de levensmiddelenindustrie noemen. Deze prijs, die door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie werd uitgereikt aan Ad Jansen, stafmedewerker Logistiek bij Cosun Beet Company, was een kroon op het werk en een extra signaal dat het bedrijf de juiste weg is ingeslagen. Het heeft zich ten doel gesteld om de transformatie naar een groen bioraffinage-concept verder door te zetten. De IVECO S-WAY NP’s met 460 pk en 2.000 Nm koppel leveren hier een directe bijdrage aan, zodat Cosun Beet Company uiteindelijk kan doorgroeien tot de groenste bietenverwerker van de wereld. Darvi Transport uit Bergen op Zoom draagt hier wezenlijk aan bij, doordat het vanaf 2011 al rijdt op biogas (toen enkel nog middels bijmenging in de dual fuel voertuigen). Door de aanschaf van drie IVECO S-WAY’s is het aantal 100% CNG voertuigen gestegen naar vijf stuks. Deze tanken allemaal bij Cosun Beet Company eigen biogas.

Cosun Beet Company is de grootste producent van biogas in Nederland. Het heeft als doelstelling om alles van de suikerbiet te gebruiken. Op eigen terrein vergisten zij daarom suikerbietresten (zoals bietenpuntjes en staartjes) volledig tot biogas. Een ‘duurzamere’ transportoplossing is haast niet mogelijk. Bron: Iveco NLS

FUSO eCanters met functionele opbouw

Groen-aannemingsbedrijf Punt B.V. uit Rotterdam heeft twee FUSO eCanters aan het wagenpark toegevoegd. De volledig elektrische distributietrucks dragen bij aan de verduurzaming van het wegtransport en zijn voor het bedrijf een groen alternatief. Met twee verschillende opbouwvarianten zijn de eCanters breed inzetbaar gedurende het hele jaar. Met de ingebruikname van twee FUSO eCanters heeft Groen-aannemingsbedrijf Punt B.V. een duurzaam alternatief voor chassis cabine bestelwagens met een laadbak. Het bedrijf dat gespecialiseerd is in de aanleg en onderhoud van groenvoorziening in de openbare ruimte, zet de twee eCanters in voor het leveren van beplanting en het afvoeren van groenafval.

Algemeen directeur Bastiaan Punt: “De aanschaf van de eCanter is een integraal onderdeel van de aanbesteding van de gemeente Rotterdam. Met gemiddeld 60 afgelegde kilometers per dag, is de actieradius voor ons ruim voldoende. Sterker nog, we konden zelfs een zware opbouw laten maken met een hydraulisch kiepsysteem, een grote gereedschapskist achterop en een reservoir voor 2500 liter water voor het besproeien van het groen. Onze tweede eCanter krijgt een elektrische kraan waarmee we volledig emissieloos te werk gaan. De stap naar elektrische mobiliteit werd vergemakkelijkt dankzij de aantrekkelijke operationele leasevoorwaarden waarmee het onderhoud ook volledig is afgedekt.” Mercedes-Benz bedrijfswagendealer ROGAM verzorgde de levering en zal ook het periodieke onderhoud op zich nemen. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Nieuwe Volvo’s FM voor Wesseling

Wesseling Logistics & Warehousing uit Sassenheim heeft onlangs nieuwe Volvo’s FM aangeschaft. Naast FM-trekkers 4x2 en bakwagens 6x2 in Globetrotter-uitvoering bestelde Wesseling ook Volvo FL-bakwagens. De voertuigen worden ingezet in de regionale en stedelijke distributie en met name voor ‘dedicated’ transport. De trucks worden in het voorjaar 2021 door Volvo Group Truck Center uit Rijnsburg geleverd.

De trucks voor Wesseling Logistics zijn voornamelijk FM-trekkers 4x2 met 380 pk-motor en een aantal bakwagens 6x2 met een 430 pk-motor. Allemaal in Globetrotter-uitvoering. De Volvo’s FL worden geleverd in 16-tons uitvoering met ergonomische dagcabine en 250 pk-motor met I-Sync versnellingsbak. De voertuigen worden ingezet in de regionale en stedelijke distributie en bij klanten van Wesseling Logistics die dedicated transport vragen. “Zij  kunnen daarmee beschikken over ‘eigen vrachtwagens’ die het bedrijfsimago versterken zonder de lasten van het beheer ervan; dat gedeelte pakken wij op”, aldus Marcel Wesseling, Algemeen Directeur bij Wesseling Logistics.

De uitstekende ervaringen met eerder geleverde voertuigen en de goede samenwerking met het aftersales-team van Volvo Group Truck Center B.V. in Rijnsburg gaven de doorslag om wederom voor levering van de nieuwe Volvo-trucks te kiezen. Wesseling Logistics & Warehousing is een modern, middelgroot familiebedrijf met bijna honderdvijftien jaar ervaring. Wesseling Logistics en Volvo Trucks werken al meer dan 72 jaar samen als businesspartners. De kernwaarden van beide bedrijven komen overeen. “Bovendien sluit het innovatieve karakter van Volvo Trucks perfect aan bij onze transportbehoefte en onze medewerkers die dag en nacht onderweg zijn om de beste prestaties neer te zetten voor de onderneming”, besluit Wesseling. De voertuigen worden in het voorjaar van 2021 geleverd. Bron: Volvo Group Truck Center