Nieuws
DAF XF opnieuw de beste
De Nieuwe Generatie XF 450 heeft tijdens de ‘European Truck Challenge’ (ETC) opnieuw bewezen het beste voertuig in zijn segment te zijn voor zowel de eigenaar als de chauffeur. Tijdens de uitgebreide multi-brand test van het gerenommeerde Duitse vakblad Truck & Trailer Welt, bleken de bedrijfskosten van de XF lager dan die van de concurrentie. Ook werd de Nieuwe Generatie DAF beloond met de prestigieuze ‘Drivers Choice’ award. De uitslag geeft eens te meer aan waarom de XF unaniem werd verkozen tot ‘International Truck of the Year 2022’.
Tijdens de hoog aangeschreven jaarlijkse European Truck Challenge worden trucks van toonaangevende Europese vrachtwagenfabrikanten uitgebreid vergeleken op het gebied van kosten, weg- en rijgedrag, prestaties en chauffeurscomfort. “Eén trekker in het bijzonder maakte tijdens de 2023-editie van de ETC consequent indruk op de ETC-testrijders: de Nieuwe Generatie DAF XF 450”, aldus Philipp Bönders, hoofdredacteur van Truck & Trailer Welt. “Geen enkele andere cabine biedt de chauffeur meer comfort, een rijkere uitrusting en een beter ontwerp. Daarom scoort de DAF XF 450 de meeste punten in het ‘rijdersklassement’ en verdient het met recht de ETC Drivers Choice award voor 2023.” Bron: DAF Trucks NV
Netwerk zamelt afval elektrisch in
Afvalinzamelaar Netwerk heeft zijn eerste Volvo FE Electric 6x2 met kraakpersopbouw in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor het emissievrij en geruisloos inzamelen van (bedrijfs)afval in Dordrecht. Netwerk zet hiermee een belangrijke stap op weg naar een volledig elektrisch wagenpark. Slimmer en schoner inzamelen: daar richt Netwerk zich op. “Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel”, zegt Ben Jansens, Hoofd Materieel van Netwerk. “Wij recyclen zoveel mogelijk afval en zoeken constant naar nieuwe mogelijkheden om onze uitstoot terug te dringen. Als bedrijf willen we het goede voorbeeld geven en daarbij is vergroening van ons wagenpark een speerpunt. Op dit moment is ruim 20% van ons wagenpark elektrisch en het is onze ambitie om stap voor stap de hele vloot elektrisch te maken.”
De ingebruikname van de eerste elektrische kraakperswagen is een belangrijke stap in de richting van een zero-emissie wagenpark. “Volvo is het verst met elektrisch”, zegt Jansens over de keuze voor de Volvo FE Electric. “We hebben al vijf Volvo-trucks in de vloot en kennen Volvo als een betrouwbaar merk. Ook deze trucks van Volvo hebben zich inmiddels ruimschoots in de praktijk bewezen.”
De Volvo FE Electric van Netwerk heeft een actieradius tot 225 kilometer. “We hadden met name vragen over de laadmogelijkheden en de accucapaciteit. De kraakpers wordt namelijk aangedreven door de voertuigaccu’s, dus dat was een aspect om rekening mee te houden. De Electric-specialist van Volvo Group Truck Center heeft ons daarbij goed geholpen. Op basis van zijn advies hebben we gekozen voor vier accu’s. Opladen doen we op ons eigen terrein. We hadden al laadpalen en bij deze truck hebben we een Wallbox geleverd gekregen.” Bron: Verzameld Werk
Renault Trucks E-Tech Trafic
Met de ambitie om een volledig emissievrij voertuigenaanbod te hebben op korte termijn, voegt Renault Trucks een nieuwe, lichte bedrijfswagen toe aan zijn assortiment: de Renault Trucks E-Tech Trafic, die nog dit jaar op de markt komt in het segment van middelgrote bedrijfswagens. De fabrikant biedt nu een volledig gamma 100% elektrische voertuigen; van 650 kg tot 50 ton.
De overstap naar emissievrij transport is een prioriteit voor Renault Trucks. Daarom hebben wij recentelijk de elektrificatie van alle voertuigmodellen voor gebruik in stedelijke gebieden voltooid. Of het nu gaat om home delivery, distributie, afvalinzameling of de werkzaamheden op bouwterreinen, voor alle toepassingen is een oplossing met de Renault Trucks E-Tech T en C, de Renault Trucks E-Tech D, de D Wide en de D Wide LEC (16, 19 en 26 ton), de Renault Trucks E-Tech Master (3,1 en 3,5 ton), cargo bikes (650 kg) en, vanaf eind jaar, de Renault Trucks E-Tech Trafic (3 ton).
De opmars van e-commerce en de inzet van aannemers voor nieuwbouw en renovatie zorgen voor een voortdurende stijging van bedrijfsvoertuigen in onze steden. De nieuwe Renault Trucks E-Tech Trafic is speciaal ontworpen voor gebruik in stedelijke omgevingen en zorgt dat de lucht- en levenskwaliteit van de bewoners behouden blijft. Dit geeft bedrijven en professionals de garantie dat ze hun activiteiten kunnen voortzetten in en rond stadscentra, ongeacht de lokale regelgeving. Bron: Renault Trucks Nederland
Volvo schaalt op
Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, FM en FMX Electric in de fabriek in Gent, België. "Ik ben enthousiast! De fabriek in Gent is de grootste in ons netwerk, dus dit is een zeer belangrijke mijlpaal. Nu kunnen nog meer transportbedrijven elektrisch gaan rijden met Volvo," zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.
In Gent worden drie verschillende elektrische modellen gebouwd: de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton GCW (50 ton in Nederland) aan en kunnen worden aangepast voor een breed scala aan transportbehoeften. "Onze trucks zijn geliefd om hun uitstekende kwaliteit, veiligheid, design en chauffeurscomfort. Het doet me veel plezier dat onze klanten al deze voordelen kunnen genieten en tegelijkertijd goederen kunnen vervoeren zonder CO2 uit te stoten," zegt Roger Alm.
De fabriek in Gent is de grootste productielocatie van Volvo Trucks met een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 45.000 trucks. De elektrische trucks worden geassembleerd op hetzelfde platform en in dezelfde productielijn als de diesel- en LNG-trucks, in een productieopstelling die de fabriek een hoge flexibiliteit geeft als het gaat om het verwerken van verschillende varianten en eisen. De accupakketten komen uit de onlangs geopende accu-assemblagefabriek in Gent, die vlak naast de productielijn ligt. Bron: Volvo Trucks NV
Eerste elektrische lestruck
Vanaf nu is het mogelijk om rijles te krijgen in een elektrische vrachtwagen. Bremmer Transportcollege BV uit Hazerswoude heeft onlangs de eerste elektrische Volvo FH Electric-lestruck in gebruik genomen en is daarmee klaar om een nieuwe generatie vrachtwagenchauffeurs ‘groen’ op te leiden.Elektrisch rijden is in opmars, ook in transport. Met de komst van zero-emissiezones in binnenstedelijk gebied en de verduurzamingsdoelstellingen waar de sector aan gebonden is, groeit het aantal elektrische vrachtwagens op de weg. Dit vraagt om een nieuwe aanpak binnen de rijopleiding van beroepschauffeurs.
“Wij werken veel voor overheidsinstanties, zoals gemeenten en provincies. Waar voorheen kwaliteit en prijs leidend waren in de rijopleiding-tenders, staat nu vergroening bovenaan. Met de aanschaf van deze Volvo FH 4x2 Electric-trekker, zijn wij de weg ingeslagen naar ‘groen’ opleiden”, zegt Wout Bremmer, directeur van Bremmer Transportcollege BV. “Via de Rijksdienst voor het Wegverkeer en het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) hebben wij begrepen dat wij de allereerste elektrische lestruck van Nederland en misschien zelfs ter wereld in gebruik hebben genomen”, zegt Bremmer trots. De Volvo FH Electric wordt als trekker-oplegger ingezet voor de CE-rijopleiding, Code 95-nascholing en zal uiteindelijk ook voor LZV-opleidingen worden ingezet. “Een nieuwe generatie chauffeurs wordt bij ons opgeleid. Het is goed om hen dan meteen kennis te kunnen laten maken met een elektrische aandrijflijn.” Bron: Volvo Trucks Nederland
Toyota Brandstofceltruck
In navolging van de in mei 2023 aangekondigde samenwerking tussen Toyota Motor Europe en de Nederlandse VDL Groep, is de eerste brandstofcel-demotruck een feit. Door integratie van Toyota’s brandstofceltechnologie in de zware zero-emissie trucks van VDL streeft Toyota naar het koolstofvrij maken van de Europese logistieke activiteiten. Deze eerste demonstratietruck wordt niet alleen ingezet voor het uitvoeren van tests op de weg, maar dient ook als feedbackvoertuig om verbeteringen voor de volgende stappen van het project te evalueren. VDL Groep ontwikkelt nog vier brandstofceltrucks die worden ingezet bij Toyota’s logistieke dienstverleners VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT en Yusen.
Deze transportbedrijven leveren een grote bijdrage aan het project door de waterstoftrucks in te zetten op hun dagelijkse logistieke routes door België (Antwerpen), Frankrijk (Lille), Duitsland (Keulen) en Nederland (Amsterdam en Rotterdam). De vier routes beschikken elk over minimaal één waterstoftankstation (Hydrogen Refueling Stations, HRS), inclusief back-upoplossingen. Naar verwachting levert de samenwerking tussen alle partijen waardevolle informatie op over de inzet van brandstofceltrucks in de praktijk. De samenwerking draagt ook bij aan de ecologische energietransitie in Europa. De proefperiode van vijf jaar stimuleert naar verwachting de verdere ontwikkeling van een duurzame waterstofinfrastructuur in heel Europa die voldoet aan de AFIR-vereisten (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Bron: VDL Special Vehicles
Smart Dash opent nieuwe perspectieven
Scania's nieuwe digitale dashboard Smart Dash opent de weg naar slimmere, veiligere en betere rijervaringen voor alle chauffeurs. De modulaire opbouw en nieuwste digitale oplossingen zorgt voor een veilige, geconnecteerde en comfortabele werkplek. Scania-chauffeurs hebben uitstekende controle over hun truck en de omgeving en ontvangen discrete signalen van hun slimme truckgenoot wanneer een bepaalde situatie wordt verwacht of een actie wordt gevraagd.
-
Scania Smart Dash is het nieuwste puzzelstukje in Scania's streven om de transportindustrie te transformeren en slim en duurzaam te maken.
-
Grenzeloze mogelijkheden om de rijervaring te individualiseren terwijl altijd de nieuwste gegevens en informatie beschikbaar zijn.
-
Een gezonde mix van handmatige bediening en digitale displays biedt eersteklas ondersteuning en vereenvoudigde ervaring voor de chauffeurs
-
Scania heeft veel moeite gedaan om de ondersteunings- en veiligheidssystemen intuïtief en zo onopvallend mogelijk te maken voor de chauffeurs.
"Naast een geweldig overzicht en eindeloze mogelijkheden om de werkplek voor de chauffeur te individualiseren, is onze Smart Dash ook de hefboom voor meer communicatie en digitalisering in en rond de truck, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President en Head of Scania Trucks. "Scania trucks kunnen nu nauw worden geïntegreerd met alles, van het vlootbeheersysteem tot de daadwerkelijke rijomgeving en een reeks cloud-gebaseerde diensten voor verbeterde veiligheid, uptime en productiviteit." Bron: Scania Benelux