Nieuws


Renault opent aanpassingscentrum

Of het nu gaat om stadsdistributie, afvalinzameling of bevoorrading van bouwterreinen, de middelzware D- en D Wide-trucks van Renault Trucks zijn geschikt voor de meest uiteenlopende toepassingen en inzet. De voertuigen kunnen af fabriek gespecificeerd worden naar de wensen van de klant. Om nog beter aan de individuele klantbehoefte te kunnen voldoen, is het soms noodzakelijk om individuele aanpassingen te doen aan het voertuig na de productie ervan. Daarom is er onlangs een speciaal aanpassingscentrum geopend in de fabriek in Blainville-sur-Orne.

Renault Trucks vindt het belangrijk om de klanten een steeds uitgebreider aanbod aan oplossingen te kunnen bieden en tegelijkertijd de leveringstermijnen te verkorten. Daarom heeft Renault Trucks in de fabriek van Blainville-sur-Orne (Calvados, Frankrijk) een centrum geopend voor de aanpassing van trucks aan de specifieke wensen van de klant. Alle aanpassingswerkzaamheden die aan het einde van de productielijn aan de middelgrote Renault Trucks D en D Wide worden uitgevoerd, zullen voortaan in de fabriek plaatsvinden. Bron: Renault Trucks Nederland

Simon Loos gaat voor CO2-reductie

Logistiek dienstverlener Simon Loos gaat 22 Volvo FH 420 trekkers op LNG in gebruik nemen. Afgelopen woensdag leverde Volvo-dealer LVS Trucks de eerste, compleet in Simon Loos kleuren, uit. De trucks gaan met name ingezet worden voor landelijke netwerkdistributie vanuit Nieuwegein / Geldermalsen. De keuze voor LNG maakt voor Simon Loos een flinke CO2-reductie mogelijk.

“Als familiebedrijf vinden we de zorg voor de generaties na ons erg belangrijk. Wij zien LNG als transitiebrandstof naar het CO2-neutrale Bio-LNG. Zeker met de inzet van LZV’s op LNG verlagen we de CO2-uitstoot maximaal. We kunnen immers meer vervoeren met minder trucks en met minder CO2, helemaal wanneer we straks Bio-LNG kunnen gaan tanken”, licht wagenparkbeheerder Marcel Pater toe.

De aankoop zorgt ervoor dat er voor het eerst sinds lange tijd weer Volvo’s in Simon Loos kleuren te zien zijn op de Nederlandse wegen. De vorige keer dat het bedrijf Volvo trucks aanschafte is namelijk zo’n 50 jaar geleden. De enige Volvo in het huidige wagenpark van Simon Loos was een gerestaureerde F88 oldtimer, die een mooi plekje heeft in het museum. Peter Appel Transport, het bedrijf waar Simon Loos dit jaar mee fuseert, heeft wel recente goede ervaringen met Volvo en LNG. “Bij Peter Appel Transport rijden we al met Volvo LNG-trucks sinds 2018 en dit bevalt uitstekend. Chauffeurs zijn enthousiast over de rijeigenschappen en merken geen verschil met een dieseltruck.” Door de diversiteit in aanbod, de robuuste uitstraling en de positieve ervaringen van chauffeurs was Volvo een logische keuze voor de uitbreiding van het wagenpark van de fuserende logistiek dienstverleners. Bron: Simon Loos Logistiek BV

De Jong met Scania LZV op België

De Jong’s Expeditie heeft een nieuwe Scania R450 A6x2/4 met hoog dak in gebruik genomen die gekeurd is als LZV. De Jong kocht de voorloopasser om mee te kunnen doen aan de Belgische pilot rond lange zware ecocombi’s. Het voertuig is daarom behalve aan de Nederlandse eisen ook aangepast aan de specifieke Belgische goedkeuringseisen die nét weer even anders zijn.

Directeur mede-eigenaar Kjeld de Jong van het gelijknamige familiebedrijf geeft een inkijkje in de administratieve en inrichtingseisen rond het milieusparende transport met een Ecocombi. “Je zou zeggen dat als het je ernst is met het terugdringen van congestie én uitstoot, het LZV één van de meest eenvoudige manieren is om dat effectief te bereiken. Maar Europese eenheid op het gebied van de eisen en toelatingen is hier nog ver te zoeken.”

Wel hanteren zowel België als Nederland allebei een maximum gewicht van 60 ton. Alleen wordt dat in Nederland weer anders berekend dan in België. “Nu is dat voor ons niet zo belangrijk. Wij rijden hoofdzakelijk geconditioneerd met planten op België. En dan komen we zelden aan dat gewicht,” aldus Kjeld. Wat niet wegneemt dat het nog even duurde voor hij alle inrichtingseisen ook naar de wens van de Belgische autoriteiten op orde had. “Het begint er al mee dat de Belgische wetgever eist dat je van elke positie apart de aslast moet kunnen aflezen. Dat kan alleen met rondom luchtvering. Gelukkig hoef je dan bij Scania niet extra de aslastmeting zelf te kopen want die zit er standaard op. Maar wij zouden normaal gesproken voor een bladgeveerde vooras kiezen. Onze andere LZV-trekker rijdt ook zo.” Bron: Scania Nederland BV

De Zwaluw investeert in DAF’s

Om passend en proactief in te spelen op de transport- en fijnmazige distributieactiviteiten in industriële en stedelijke woon-werk gebieden, investeert De Zwaluw Logistiek uit Oosterblokker bewust in zuinige en stille DAF vrachtwagens. Samen met Truckland Wognum is er gekozen voor DAF CF trucks met de schoonste Euro 6d dieseltechniek, een TraXon automatische transmissie en een door de truckfabrikant ontwikkeld geluid-reducerend Silent-pakket. Met deze slimme technologieën blijft het geluid van de trucks onder de 71 dB(A) en de vrachtwagens voldoen daarmee aan de strenge PIEK-keur-eisen van de QuietTRUCK.

Meest recent zijn ter vervanging van oudere Euro 5 modellen, twee nieuwe 4x2 DAF CF 410 trekkers bij de logistiek dienstverlener afgeleverd. Met een Space cab, TraXon versnellingsbak, carrosseriespoilers, fenders en zij-skirts, plus Silent-pakket in de rode huiskleur van De Zwaluw Logistiek. Daarmee komt het aantal DAF trucks, trekkers en bakwagens op achttien eenheden. Truckland Wognum levert via een reparatie- en onderhoudscontract alle technische zorg. Aanvullend krijgen de bestuurders van deze nieuwe DAF’s een voor de Code 95 meetellende chauffeurscursus, die ze alle kneepjes van de hoogwaardige techniek bijbrengt. Hierdoor kunnen zij optimaal gebruik maken van de opties die deze trucks op het gebied van verbruik en geluid hebben. De DAF-motoren draaien tevens probleemloos op de duurzame HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) brandstof. Deze fossielvrije, hernieuwbare dieselbrandstof verlaagt tot bijna 90 procent op de CO2 uitstoot en heeft een positief effect op de uitstoot van zwavel, fijn- en stikstof. Bron: Truckland Group BV

SBTi-goedkeuring voor Volvo Group

De klimaatdoelstellingen van de Volvo Group zijn in overeenstemming met wat de meest recente klimaatwetenschap nodig acht om de opwarming van de aarde op maximaal 1,5 °C te houden. Volvo Group’s voorstel om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te bereiken, is nu goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief (SBTi).

“We zijn vastbesloten om het voortouw te nemen en onze industrie te transformeren naar een duurzamere samenleving en toekomst”, zegt Martin Lundstedt, President en CEO van Volvo Group. In november 2020 heeft Volvo Group zich gecommitteerd aan tussentijdse doelstellingen en zich ten doel gesteld om een traject naar een netto-nul-emissie van broeikasgassen in de waardeketen uiterlijk in 2050 vast te stellen. Nu zijn deze doelstellingen gevalideerd door de SBTi. “De Volvo Group heeft met deze goedkeuring de meest ambitieuze SBTi-doelstellingen in de branche en onze roadmap is in lijn met het klimaatakkoord van Parijs en het hogere ambitieniveau van SBTi. We lopen voorop door ons ook te richten op de doelstelling van 1,5 °C als het gaat om de uitstoot van de trucks en bussen die we verkopen; het grootste deel van onze activiteiten”, zegt Martin Lundstedt.

Het Science Based Targets-initiatief biedt organisaties twee verschillende ambitieniveaus in hun streven om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. De Standard Commitment om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de
2 °C boven het pre-industriële niveau en de Business Ambition voor 1,5 °C om de emissiereductiedoelstellingen af ​​te stemmen op de 1,5 °C doelstelling in het akkoord van Parijs. Bron: Volvo Trucks Nederland

79 MAN trucks voor Muller Fresh

Familiebedrijf Müller Fresh Food Logistics uit Holten (www.muller.nl) heeft een order geplaatst voor de levering van 75 MAN TGX trekkers en 4 bakwagens. De trucks worden grotendeels in de loop van dit jaar geleverd en een aantal in het eerste kwartaal 2022. Onlangs werden de eerste trucks van de nieuwe generatie afgeleverd bij de vestiging in Lekkerkerk.

De vloot van Müller Fresh Food Logistics omvat in totaal 380 eigen trucks, waarvan een groot deel van het merk MAN is. Het bedrijf heeft vestigingen in Holten, Lekkerkerk, Roelofarendsveen, Nijkerk, Rotterdam en het Tsjechische Cheb. De trucks worden voor alle vestigingen geleverd door MAN Trucks dealer Roordink Bedrijfswagens in Barneveld. Directeur Anton Müller over zijn keuze voor MAN: ‘Wij zijn van huis uit klant bij Roordink en onze ervaringen zijn zodanig positief dat wij zaken met ze doen voor al onze vestigingen. Onderhoud en reparatie voeren we in principe zelf uit, maar daarbij worden we actief ondersteund door de lokale MAN dealers. Zo worden onze eigen monteurs bijvoorbeeld opgeleid voor deze nieuwe generatie trucks van MAN.’

Müller koos voor zowel het binnenlandse als het internationale werk voor het topmodel van MAN met de grootste cabine: de GX uitvoering. Compleet met twee bedden, bestuurdersstoel met lendensteun, schouderaanpassing en verwarming, een climatronic klimaatregeling, elektrisch glazen kanteldak, ruitenwissers met regensensor, automatische rijlichtschakeling met lichtsensor en grootlichtassistent, volledige LED verlichting, digitaal dashboard met SmartSelect infotainmentbediening, elektronische parkeerrem en een grote koelkast, zijn het opvallend compleet uitgeruste trucks voor een grote vloot. Bron: MAN truck & bus b.v.  

350ste Mercedes truck voor Cornelissen

Onlangs werden bij Cornelissen Groep in Nijmegen twee wel heel bijzondere trucks afgeleverd; twee Actros 1842 trekkers, voorzien van alle veiligheids-, comfort- en duurzaamheidstechnologieën die Mercedes-Benz Trucks in huis heeft. Onder andere Sideguard Assist, de Multimedia Cockpit Interactive, MirrorCams en een 1,97 meter hoge BigSpace-cabine maken onderdeel uit van deze twee special editions.

Martin Knijnenburg, Manager Sales Mercedes-Benz Trucks Nederland: ‘De reden voor deze speciale levering is eigenlijk tweeledig. Op de eerste plaats wilden we vieren dat we inmiddels onze 350ste truck aan Cornelissen Groep mochten afleveren. Cornelissen loopt net als wij voorop in de logistiek en zetten hun chauffeurs daarbij centraal. Dat zie je ook duidelijk terug in de specificaties van de vrachtwagens die ze bij ons bestellen, waarbij niet alleen TCO maar ook veiligheidssystemen en comfort voorop staan. Als wij innovaties op die gebieden hebben is Cornelissen altijd een van onze eerste partners die ze de weg op brengt.’

Het is de bedoeling dat de special edition Actrossen, net als de andere Mercedes-Benz trucks van Cornelissen, vaste chauffeurs krijgen die de komende tijd getraind gaan worden om optimaal te kunnen werken met alle nieuwe mogelijkheden die de systemen te bieden hebben. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland BV

2 DAF XF SSC trekkers voor Kaplan

De groeiende bedrijvigheid in de afgelopen jaren verklaart dat familiebedrijf Kaplan Logistics uit Hoogvliet regelmatig investeert in nieuw materieel. In dat kader zijn daar onlangs via DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht twee zeer aansprekende 4x2 DAF XF FT Super Space Cab trekkers aan toegevoegd. Beide zijn uitgevoerd in een stijlvolle diepzwarte kleur met gouden bedrijfsuitingen, waaronder de stilistisch vormgegeven tijgerkop. Het woord Kaplan is namelijk Turks voor tijger.

De DAF XF trekkers hebben naast de kleur en uitstraling meer met elkaar gemeen. Zoals de 13 liter euro 6 dieselmotor, die in het ene geval 530 pk en in het andere geval 480 pk levert. Wat de trucks verder delen zijn: De MX Engine Brake, geautomatiseerde TraXon versnellingsbak, Truck Navigation Radio plus Truckphone, compressor, Alcoa Bright velgen, het volledige ADR-pakket,  B3 Alarm, een achteraf aangebrachte gereedschapskist en de kastenwand in de Super Space Cab. Waarin ook een koelkast, stand airco/-verwarming, luxe bed en de nodige leren details zijn aangebracht. Bij de zwaarst gemotoriseerde uitvoering (XF 530) gaat de uitrusting nog wat verder met: twee met leer beklede Xtra Leather air stoelen, een tranenplaat-vlonder achter de cabine, aslastbewaking en de stoere bullbar in de cabinekleur. Bron: BEST Trucks Barendrecht B.V.