Nieuws


Van de Wetering koopt 3x Scania

Van de Wetering uit Loosdrecht, specialist in het internationaal vervoer van luxe jachten over de weg, neemt deze maand de laatste van drie Scania 650S 8x4 zwaar transporttrekkers in gebruik. Het bijzondere aan de voertuigen is de extra korte draaicirkel door een aanpassing van Scania Laxå Special Vehicles. Het is voor het eerst in lange tijd dat Van de Wetering weer Scania’s koopt.

Van de Wetering geldt Europawijd als dé vervoerder van luxe zeil- en motorjachten over land. Daarbij gaat het om het transport voor zowel particulieren als scheepswerven. “Het vervoer van luxe jachten is een niche waarin wij wekelijks gemiddeld zo’n 70 transporten hebben”, vertelt directeur Operations Nico van de Wetering. “Dat doen wij met 35 eenheden en 12 begeleidingsvoertuigen. Daarnaast zijn wij nog gespecialiseerd in meer ‘gewoon’ speciaal transport waarbij de nadruk op het volume en overmaats ligt en minder op het gewicht. Dat komt door ons heel speciale diepladerpark. Als je een boot kunt vervoeren, heb je in de basis ook goed materieel voor het transport van haspels, silo’s en tanks en machines in kisten.”

Voor Van de Wetering zijn dit de eerste drie nieuwe Scania speciaal transporttrekkers sinds lange tijd. “Wij hebben vroeger veel Scania gereden maar kozen de laatste jaren ook voor de andere Zweed. Dat we nu in een keer weer drie Scania’s kopen, kun je afdoen met ‘dat het gewoon weer eens tijd was voor een Scania’. Maar dat zou tekort doen aan voordelen van het merk,” meent Nico. “Als speciaal transportspecialist is brandstof niet je topprioriteit. Maar als je dan aan het einde van het jaar ziet dat er toch grote verschillen zijn en Scania beslist de zuinigste blijkt in ons werk, neem je dat wel mee in de besluitvorming bij de aanschaf van nieuwe trucks. Temeer daar ook nog los van de brandstof ook de andere onderdelen van de TCO bij Scania lager liggen.” Bron: Scania Nederland BV

Leen Bakker wint Drivers’ League

Leen Bakker heeft, als vaste waarde in de top drie, dit jaar zichzelf overtroffen door de Fleetboard Drivers’ League 2020 op zijn naam te schrijven. De woonwinkelketen met het transport in eigen beheer liet Smeets Ferry en Samskip achter zich in de teamcompetitie en eiste de volledige top drie van best presterende chauffeurs op.

Door de COVID-19 pandemie ging de internationale variant van de Fleetboard Drivers’ League niet door. Toch konden bedrijven en chauffeurs in Nederland wel met elkaar de strijd aangaan. Van 1 september tot en met 30 november 2020 werd er gestreden in de rijstijlcompetitie. Tijdens de Fleetboard Drivers’ League rijden chauffeurs met hun eigen lading de gebruikelijke route. Om zich te kwalificeren voor de nationale teamcompetitie moesten er minimaal drie chauffeurs meerijden die ieder ten minste 4.000 kilometer per maand aflegde. Tijdens de drie maanden durende strijd monitorde Fleetboard de rijstijl van de chauffeur. Daarbij werd onder meer gelet op een anticiperende rijstijl, die resulteert in een lager brandstofverbruik en dus minder CO2-uitstoot. Het uiteindelijke doel van de Fleetboard Drivers’ League is dan ook om vloten te helpen hun brandstofverbruik naar beneden te brengen en chauffeurs te motiveren.

Nadat Leen Bakker in 2019 haar complete wagenpark vernieuwde met de aanschaf van 17 nieuwe Actrossen deden ze dat jaar gelijk mee met de Fleetboard Drivers’ League. ‘We zien wel waar we eindigen’ was toen het idee. Groot was de verrassing dat er meteen een derde plek inzat. Maar dat smaakte naar meer. Na 3 jaar op rij in de top 3 te hebben gestaan valt ze nu de eer te beurt: ze zijn de onbetwiste winnaar van de Drivers’ League. Zowel in de bedrijven competitie als in het individuele klassement, waar drie chauffeurs van Leen Bakker de ranglijst aanvoeren. Met een rijstijlwaardering van 9,77 liet Leen Bakker Smeets Ferry in de bedrijven competitie met een cijfer van 9,72 nipt achter zich. Samskip maakt het podium compleet met een rijstijlwaardering van 9,70. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland

VSDV gaat kosten en CO2 besparen

Transportbedrijf VSDV (Van Straalen de Vries) uit Zwaagdijk heeft een order voor bijna 100 nieuwe Volvo FH en FM-trekkers getekend. De order bevat zowel trucks die rijden op LNG als I-Save trucks met Turbo Compound-motor. Vooral het gunstige brandstofverbruik en de lage CO2-uitstoot, het Maut-voordeel met LNG en het goede zichtveld waren voor VSDV redenen opnieuw voor Volvo-trucks te kiezen. De trucks worden ingezet voor internationaal transport en winkeldistributie.

De order van 98 nieuwe Volvo-trucks voor VSDV bestaat uit Volvo FH I-Save 4x2 en 6x2 met 460 pk, Volvo FH LNG met 460 pk en Volvo FM met 420 pk, waaronder Volvo FM LNG-trucks. Met de Volvo FH I-Save kan een brandstofbesparing tot 10% worden gerealiseerd. Hiermee worden niet alleen brandstofkosten gereduceerd, maar ook de CO2-uitstoot. Ook LNG-trucks leveren een positieve bijdrage aan CO2-besparing. Met een LNG-trekker wordt gemiddeld 20% CO2 bespaard.

Vooral de toenemende vraag naar schonere transportoplossingen onder haar opdrachtgevers en het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot was voor VSDV reden in LNG en I-Save te investeren. Daarnaast speelde het Maut-voordeel met LNG een grote rol in de keuze voor LNG-trucks. Tot eind 2023 hoeven trucks op LNG geen Maut te betalen op de Duitse wegen. De besparing kan daarmee, afhankelijk van de gewichtsklasse, oplopen tot 18,7 eurocent per kilometer.

“We leveren niet in op rijprestaties, want de LNG-motor werkt volgens het dieselprincipe, maar we besparen wel gemiddeld 20% CO2. Hiermee kunnen we een mooie stap zetten in het verlagen van onze CO2-uitstoot. Ook de Volvo’s FH I-Save stoten minder CO2 uit doordat ze gewoonweg minder brandstof verbruiken. Dit komt naar voren uit testen van onder andere TNO en bovendien leverden de trucks ook aan ons het bewijs. Wij hebben al enkele maanden Volvo’s met I-Save in onze vloot rijden. Deze trucks hebben een prima verbruik en leveren toch heel goede prestaties”, verklaart Rober van Straalen, algemeen directeur van VSDV.

Dat het zichtveld van de Volvo FM met 10% is verbeterd, was voor VSDV reden om vooral in de winkeldistributie Volvo’s FM in te zetten. De uitstraling van de nieuwe Volvo-trucks vormde een belangrijke factor:VSDV wil met de nieuwe modellen hun waardering uitspreken naar hun chauffeurs: “Door onze keuze voor nieuwe modellen Volvo FH en FM willen we een stukje waardering meegeven aan onze chauffeurs. Zij werken iedere dag keihard. Onze chauffeurs rijden graag met de Volvo en wij zien een sterke TCO. Kortom, een win-win situatie”, besluit Rober van Straalen. Bron: Volvo Trucks Nederland

Klaar voor de rit

Zowel de nieuwe Actros F, als de gelimiteerde Edition 2 zijn vanaf nu te bestellen. De Actros F is uitermate geschikt voor transporteurs die op zoek zijn naar een puur functionele truck maar wel de betrouwbaarheid en veiligheid van Mercedes-Benz wensen. De Actros Edition 2 is daarentegen voorzien van veel opties en pakketten.

De Actros F: uitstekend in elke omgeving
De praktische en functionele uitrusting van de Actros F  zorgt ervoor hij uitermate geschikt is voor het afleggen van zowel korte als lange afstanden met een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding. Dé noviteit van de Actros F is de nieuwe cabinevariant. Dit betreft een brede StreamSpace cabine met 120 mm motortunnel, waardoor de cabine met slechts drie treden te bereiken is, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt.

Het instapmodel van de Actros range is standaard uitgerust met een Classic Cockpit en conventionele zijspiegels. Optioneel kan de Actros F worden uitgebreid met SideGuard Assist, trucknavigatie, standairco, de Multimedia Cockpit (10 inch primair display) met multifunctioneel stuurwiel en Predictive Powertrain Control. Standaard heeft de Actros F echter ook al veel te bieden. Met onder meer een beproefde aandrijflijn, Active Brake Assist 5 en Lane Keeping Assist, doet het model geen concessies aan efficiëntie en veiligheid. Net als bij alle andere Actros modellen, kan ook de Actros F worden voorzien van connectiviteitsdiensten als Mercedes-Benz Uptime. De Actros F is beschikbaar in 17 verschillende varianten, zowel als trekker als bakwagen. Beschikbare asconfiguraties zijn 4x2, 6x2 en 6x4.

Gelimiteerde Actros Edition 2
Naast de nieuwe Actros F rolt ook de Actros Edition 2 binnenkort van de band. Van deze bijzondere limited edition zal een beperkte oplage van 400 trucks geproduceerd worden, die hun weg zullen vinden naar eigen rijders en transportbedrijven die veel waarde hechten aan stijl, comfort en een premium beleving. De Actros Edition 2 kan worden geleverd als twee- of drieasser met BigSpace- of GigaSpace cabine. Tot wel 40 extra opties voor interieur en exterieur geven de Edition 2 een unieke uitstraling.

Het dashboard en de deurgrepen zijn bekleed met nappaleder dat wordt afgewisseld met enkele carbonlook accenten. Het Edition logo siert het startscherm van de Multimedia Cockpit en is ook in geborsteld aluminium op de instaplijsten verwerkt. Het exterieur van de Edition 2 wordt herkend aan onder meer exclusieve bestickering aan de zijkant, het opschrift ‘Edition 2’ op de gelakte zonneklep, vier extra led-schijnwerpers in de zonneklep, RVS instaptreden en grille-accenten in donker chroom. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland

Botrans zet Scania in

Botrans, een dochteronderneming van R. Vos Transporten in Schaijk nam recent een nieuwe Scania R450 4x2 met een hoog dak in gebruik als trekkend voertuig voor verschillende bulktrailers van het bedrijf. Daartoe kreeg de truck ook twee PTO’s voor zowel een hydraulische pomp als een luchtcompressor. Het is ook de eerste Scania binnen de twee bedrijven die met een geïntegreerde standkoeling besteld werd.

R. Vos Transporten en Botrans Bulk hebben al sinds vele jaren een goede naam in het los gestort- en bulktransport voor de veevoederindustrie. Het bedrijf werkt internationaal met een concentratie op Noordwest Europa. “Wij verzorgen zowel de transport van de grondstoffen naar de veevoederfabrieken als vervoer van het kant en klare veevoer naar de agrarische bedrijven”, vertelt Rick Vos, van Vos Transporten.

Als zoon van de directeur draait Rick volwaardig mee binnen het bedrijf om zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen. Aan hem ook de uitdaging het bedrijf straks verder te brengen. “Dat is op zijn zachtst gezegd een uitdaging want afhankelijk van bijvoorbeeld de stikstofmaatregelen sluiten wij een verder krimpende markt niet uit. Sowieso zien we al een verschuiving waarbij kleinere boerenbedrijven ophouden. Maar tegelijkertijd zien we de grotere steeds meer groeien. Daar zit ook de meeste innovatie. En wij zullen daarin mee moeten”, schetst Rick. “Gelukkig is Scania een innovatief merk dus als vervoerder hopen we daar straks steun van te hebben.” Bron: Scania Nederland BV

Twee S-WAY’s voor HE-Logistics

HE-Logistics blijft trouw aan IVECO en toont haar groeiambitie door de komst van twee nieuwe trekkers. De servicegerichte transporteur en logistieke dienstverlener uit de regio Rotterdam is verheugd om haar wagenpark uit te breiden met twee opvallende S-WAY’s, waardoor deze nu bestaat uit 15 trekkende eenheden.

In 2011 is HE-Logistics gestart als bevrachtingskantoor waarna het in tien jaar tijd is uitgegroeid tot een gerespecteerd bedrijf met een groot aantal trouwe klanten en vaste charters. Hennie de Graaf zit als mede-eigenaar achter het stuur bij HE-Logistics en zijn vrouw Esther is de drijvende kracht achter de schermen. Om de ontwikkeling van het bedrijf kracht bij te zetten zijn zij in 2013 met één trekker gestart om ook transportactiviteiten te kunnen verzorgen. Acht jaar later bestaat het wagenpark inmiddels uit 15 trucks, waarvan 13 IVECO’s.

Hennie de Graaf, eigenaar van HE-Logistics: “We zijn gespecialiseerd in het transport van zeecontainers, conventioneel transport, groupage en op- en overslag van goederen. Bovendien beschikken wij over 10.000 m3 aan overslagruimte, waardoor wij als flexibele logistieke dienstverlener een totaalpakket kunnen bieden van transport, opslag en overslag.” Als transporteur rijdt HE-logistics onder andere ook met reefercontainers op een genset containerchassis, LZV-combinaties, side-loaders en trailers met een eigen laadklep en vorkheftruck. Voor ieder type transport bestaat er een oplossing! Bron: Iveco NLS

Jubileum gevierd met Actros

De Mercedes-Benz Actros Edition 1 is altijd al een opvallende verschijning, maar in het wagenpark van Zandbergen Transport valt hij nog meer op. Waar normaal gesproken iedere wagen in het kenmerkende rood wordt gespoten is voor deze ene keer gekozen om de truck in al zijn originele glorie te behouden om een speciaal moment te markeren: de 175e Mercedes-Benz truck in het wagenpark van het transportbedrijf!

Deze Actros Edition 1 is een limited edition met GigaSpace cabine, de grootste cabine die Mercedes-Benz levert. De unieke truck is voorzien van het “Edition 1”-logo op de zonneklep met vier extra led-koplampen, lederen stuurwiel, nappalederen dashboard, exclusieve lak en daarnaast ook nog de verlichte ster van Mercedes‑Benz. De Actros Edition 1 neemt qua uitstraling meteen al een enorme voorsprong. Met talloze bijzondere details, zoals de roestvrijstalen instap of de roestvrijstalen accenten op de zij-skirts is al snel te zien dat het hier geen standaard-truck betreft. Naast het feit dat deze truck een bijzondere verschijning is, is hij ook voorzien van geavanceerde veiligheidssystemen.

De SideGuard Assist ondersteunt de chauffeur bij het monitoren van de dodehoek tijdens het afslaan en het wisselen van rijstrook. Active Drive Assist ontlast de chauffeur door automatisch een veilige afstand tot de voorganger te bewaren en in het midden van de rijstrook te blijven. Van de Edition 1 zijn in totaal maar 400 exemplaren gemaakt, die inmiddels ook allemaal verkocht zijn. Zandbergen Transport heeft hiermee dus met recht een bijzondere truck binnen gehaald. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland