Nieuws


Uitstootvrije toekomst

Met de aanschaf van 62 Volvo FH-trekkers op Bio-LNG en 7 Volvo FM Electric-trucks, zet Cornelissen Groep een grote stap in de weg naar een uitstootvrije toekomst. Het bedrijf stopt met fossiele diesel en vervangt het wagenpark stapsgewijs voor elektrische vrachtwagens en trucks op Bio-LNG. “We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50% reductie van onze CO2-uitstoot tegen 2028”, zegt Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie bij Cornelissen. “Naast dat wij het zelf willen, verlangen onze opdrachtgevers ook dat wij stappen zetten naar een uitstootvrije toekomst. Als vervoerder kiezen wij daar de beste TCO-oplossing bij. De 69 nieuwe Volvo-trucks vervangen een groot deel van onze huidige diesel- en gastrucks in onze vloot. Wij zien Bio-LNG echt als transitiebrandstof en waar het kan, zetten wij elektrische vrachtwagens in. Volvo Trucks heeft voor beide situaties voor ons een passende oplossing.”

Het is voor het eerst dat Cornelissen Volvo-trucks toevoegt aan het wagenpark. “De LNG-motoren van Volvo Trucks zijn gebaseerd op de dieselmotor. Ze zijn daardoor comfortabel om mee te rijden en kennen een hoge brandstofefficiëntie. Dit beïnvloedt in positieve zin het verbruik en daarmee de kilometer-kostprijs. Door de lage CO2-uitstoot hebben deze Bio-LNG-trucks daarnaast een gunstige VECTO-score – iets dat voordeel oplevert bij tolheffingen die op CO2-uitstoot gebaseerd zijn en zullen worden”, licht Leegstraten toe.

In plaats van diesel te vervangen voor HVO, kies Cornelissen bewust voor trucks op Bio-LNG: “Bio-LNG wordt geproduceerd uit grondstoffen met een herkomst dichterbij, waardoor wij denken dit beter te kunnen monitoren. Ook is het goed verkrijgbaar in de landen waar wij operationeel zijn en kent het een groter CO2-reductiepotentieel”, vervolgt hij. “Wij verwachten dat de vraag naar de grondstoffen voor HVO harder zal stijgen – ook binnen andere branches, wat de prijs en beschikbaarheid van HVO nadelig zal beïnvloeden ten opzichte van Bio-LNG. De komende jaren denken we om al deze redenen daarom nog meer in te zullen zetten op Bio-LNG.” De 62 gas-powered Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de 225 kg-brandstoftank en nieuwe, efficiëntere 460 pk-motor. Een aantal ervan is gekeurd voor LZV, voor nog efficiëntere transporten. De trucks voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen volgens de General Safety Regulations (GSR) en hebben aanvullend een dodehoekcamera en extra zijruiten bij het slaapgedeelte van de cabine. Bij het achteruitrijden, wordt de radio automatisch gedempt. Voor extra chauffeurscomfort is gekozen voor I-Park Cool. Bron: Volvo Trucks Nederland

Bouw fabriek voor batterijcellen

Amplify Cell Technologies, een joint venture van Accelera, Daimler Trucks & Buses US Holding LLC en PACCAR, is begonnen met de bouw van haar nieuwe Amerikaanse fabriek voor batterijcellen in Marshall County, Mississippi. Op een ruim 200 hectare groot terrein bouwt Amplify een energiezuinige fabriek van 185.800 vierkante meter. De fabriek gaat lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijcellen produceren en krijgt een jaarlijkse capaciteit van 21 gigawattuur (GWh). De productiestart staat gepland voor 2027. Naar verwachting zal Amplify meer dan 2.000 Amerikaanse banen creëren. “Ik ben verheugd om samen met zoveel partners de eerste steen te leggen voor deze nieuwe batterijcel-fabriek in Marshall County”, zei Kel Kearns, CEO van Amplify Cell Technologies. “De partners van het project willen de CO2-uitstoot van het wegtransport terugdringen. Met de bouw van de fabriek laten ze zien dat die gezamenlijke ambitie hen ernst is. Samen zullen ze vooropgaan in de transitie van de transportsector.”

“Mississippi is bijzonder blij dat het deze nieuwe joint venture van Accelera, Daimler Truck en PACCAR kan verwelkomen,” stelde gouverneur Tate Reeves. “Het project is goed voor 2.000 nieuwe banen. Nog nooit eerder in de geschiedenis van onze staat werd in één keer zoveel extra werkgelegenheid gecreëerd. Bovendien zal deze fabriek de groene economie van Mississippi verder stimuleren.” Senator Hyde-Smith: “De energiebehoefte van de transportsector verandert. Het is cruciaal voor Amerika om daar zelf op in te kunnen spelen. Amplify zal onze concurrentiepositie in de markt vergroten, de lokale economie stimuleren en bovendien banen in Mississippi creëren.”

“Dit project zal het leven van velen in het noorden van Mississippi veranderen,” stelde Senator Roger Wicker. “Het besluit van Amplify om een fabriek te bouwen in onze staat zegt alles over ons aantrekkelijke vestigingsklimaat van Mississippi.” De nieuwe fabriek zal LFP batterijcellen produceren. Dit type cell staat niet alleen bekend om zijn lange levensduur, maar kent ook een gunstige prijs. Amplify zal de toeleveringsketen van batterijen op lokaal niveau organiseren en (daardoor ook) kunnen inspelen op de groeiende  vraag naar elektrische commerciële voertuigen in Noord-Amerika. Bron: DAF Trucks N.V.

Martijn Kuipers slaat nieuwe weg in

Een nieuw avontuur voor YouTuber Martijn Kuipers. Zijn langgekoesterde droom gaat eindelijk in vervulling, want hij start zijn eigen transportbedrijf. Met zijn eigen vrachtwagen, een splinternieuwe Scania 660S, gaat hij zelfstandig op pad om nóg meer avonturen vast te leggen voor zijn YouTube-kanaal. Zolang er maar een vrachtwagen aan te pas komt, dan is Martijn van de partij. De transportwereld is zo divers. De ene aflevering vervoert hij een peperduur jacht en de volgende aflevering staat hij tot aan z’n knieën in de stront; het YouTube-kanaal van vrachtwagenchauffeur Martijn is één groot succes. Zes jaar geleden plaatste hij zijn eerste video online, waarin hij het vak van vrachtwagenchauffeur positief in de spotlight wilde zetten. En dat is gelukt. Want inmiddels zijn de video’s al ruim 23 miljoen keer bekeken en ook de magische grens van 100.000 abonnees is recentelijk behaald. Met zijn humor, enthousiasme en bovenal aanstekelijke passie, is Martijn een uithangbord voor de sector. Hij weet veel mensen - jong en oud - te enthousiasmeren voor dit mooie vak. "Zelfs mensen die niks hebben met transport, kijken met veel plezier naar onze video's. Dat is toch schitterønt mooi!" Omdat de opdrachtgevers voor hem in de rij staan, is het nu tijd voor de volgende stap.

Samen met zijn compagnon Lars van der Zee staat Martijn te popelen om aan de slag te gaan. Martijn vertelt: “Met klein denken is niemand groot geworden. Al sinds ik chauffeur ben droom ik ervan om met mijn eigen wagen zelfstandig op pad te kunnen gaan. Dat deze droom nu in vervulling gaat vind ik heel bijzonder.” Vanaf nu is Martijn eigenaar van een Scania 660S dubbellucht sleeper, met uiteraard een 8-cilinder achter de grill. Een echte showstopper. “De wagen is voorzien van een Hyva PTO en de trekker is ook goedgekeurd voor ADR en LZV. We kunnen dus enorm veel kanten op en dat is natuurlijk fantastisch voor de videocontent.”

De start van dit nieuwe avontuur betekent wel het einde van Martijns dienstverband bij Simon Loos. Bijna 19 jaar reed hij met plezier voor de Westfriese logistieke dienstverlener. Al neemt hij niet helemaal afscheid, want hij blijft als zelfstandig chauffeur bij het familiebedrijf betrokken. “We vinden het enorm jammer om afscheid te nemen van Martijn als collega, maar we wensen hem natuurlijk veel succes en veilige kilometers toe. We blijven hem zeker volgen en we zijn benieuwd wat hij allemaal gaat meemaken”, aldus directeur Simon Loos. Bron: MartijnKuipers.nl

Grote order van 1.500 Volvo trucks

Het Italiaanse transport- en logistiekbedrijf Lannutti Group heeft een order geplaatst van 1.500 Volvo FH Aero-trucks. De onderneming vernieuwt daarmee de langeafstandstrucks binnen hun vloot. Het is een van de grootste orders ooit voor Volvo Trucks. Lannutti Group, met het hoofdkantoor in Italië, beheert een wagenpark van meer dan 2.500 trucks dat 24/7 actief is in acht Europese landen. Als onderdeel van een vlootvernieuwingsprogramma, heeft Lannutti een order getekend voor 1.500 Volvo FH Aero trucks. Ze zijn allemaal uitgerust met Volvo's nieuwe Camera Monitor Systeem - een nieuwe functie die gewone spiegels vervangt en de aerodynamica en veiligheid verbetert.

"Binnen de Lannutti Group vernieuwen we ons wagenpark om prioriteit te geven aan voertuigen met een lage uitstoot. Tegelijkertijd bieden we met deze nieuwe trucks een hoog niveau van comfort en veiligheid aan onze chauffeurs, om hen en alle andere weggebruikers te beschermen. Naast de brandstofbesparende I-Save technologie die al voor 100% in de vloot is opgenomen, willen we nu ook de voordelen van het Camera Monitor Systeem en het verbeterde aerodynamische design benutten. Dankzij de samenwerking met Volvo kunnen wij onze reis naar een uitstootvrije toekomst voortzetten”, zegt Valter Lannutti, CEO van de Lannutti Group.

Het merendeel van de door Lannutti bestelde trucks zal worden aangedreven door HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), een brandstof die kan worden geproduceerd uit afvalproducten. De CO2-uitstoot kan daardoor met wel 90 procent worden verminderd. “Deze deal maakt me zo trots omdat het het vertrouwen en de toewijding toont die Lannutti heeft met Volvo Trucks als langdurige zakenpartner”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks. "Dit is echt het bewijs dat we de juiste hebben gedaan met de nieuwe Volvo FH Aero. De truck helpt onze klanten hun brandstofkosten en CO2-uitstoot te verlagen, en is ook een van de veiligste truckmodellen voor hun chauffeurs”. Bron: Volvo Trucks Nederland

ATL Renting ontvangt 2.000e DAF

Het Belgische ATL Renting heeft zijn 2.000e DAF-truck in gebruik genomen. Deze DAF XG 480 FT maakt deel uit van de vloot van ATL Renting, dat zich heeft gespecialiseerd in langetermijnverhuur van trucks, trailers, bestelwagens en andere voertuigen aan ondernemingen in heel Europa. ATL Renting, opgericht in 1997, is een Belgisch familiebedrijf met vestigingen in Duitsland, Polen, Nederland en Roemenië. Met zijn vloot van 7.500 voertuigen en trailers is het een van de grootste verhuurders van commerciële voertuigen in Europa. Het hoofdkantoor van ATL Renting staat in Tessenderlo, België. 

Vanwege eerdere uitstekende ervaringen met DAF voertuigen, was ATL Renting een van de eersten die over ging tot de aanschaf van Nieuwe Generatie DAF trucks. Volgens ATL onderscheiden de voertuigen zich niet alleen door hun uitstekende betrouwbaarheid, maar bieden ze ook een ongeëvenaard laag brandstofverbruik, uitstekende passieve en actieve veiligheid en het geweldige chauffeurscomfort. “Net als wij, waarderen onze klanten de trucks van DAF bijzonder”, zegt Koen De Coninck, Commercieel Directeur bij ATL Renting. “De 2.000e truck die nu geleverd is, is zelfs al de 730e Nieuwe Generatie DAF die ATL Renting in gebruik heeft genomen.” Bron: DAF Trucks N.V.

1e FH Aero aan Kempen Transport

Kempen Transport uit Venlo heeft een nieuwe Volvo FH Aero 6x2-trekker in gebruik genomen. De Volvo FH Aero combineert optimale aerodynamica en brandstofefficiency met comfort voor de chauffeur. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim Venlo. Kempen Transport, gestart in 1928, is specialist in geconditioneerd transport van groente en fruit in binnen- en buitenland. Om kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen, zet het bedrijf in op een modern wagenpark. De nieuwste aanwinst in de vloot is een Volvo FH Aero Globetrotter XL 6x2-trekker.

Voor Nebim en Kempen Transport is deze eerste Volvo FH Aero een primeur. De Volvo FH Aero is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. De truck heeft een aerodynamisch design. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH. Dat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager brandstofverbruik. Zoals altijd is de trekker voorzien van spuitwerk in de bekende Kempen huisstijl door TCD uit Kelpen. Tevens werd een nieuwe Schmiz koeloplegger geleverd door PNO uit Venlo.

In de Volvo FH Aero zijn de conventionele buitenspiegels vervangen door een geavanceerd Camera Monitor System. Deze innovatie verbetert het zicht van de chauffeur en draagt bij aan optimale aerodynamica. De chauffeur kan de beelden zien op schermen in de cabine. Comfort voor de chauffeur en optimale veiligheid waren ook belangrijke eisen bij de configuratie van de truck. De Volvo FH Aero van Kempen Transport is uitgerust met de ruime Globetrotter XL-cabine die van alle comfort is voorzien. Ook is de truck voorzien van alle mogelijke veiligheidsopties. Bron: Verzameld Werk

Scania V8 bosbouwtrekker

MDH Rondhout BV uit Heeze nam onlangs een zeer speciaal opgebouwde Scania 590S als 6x4*4 met gestuurde en hefbare naloopas in gebruik. Bijzonder is dat de truck als XT is uitgevoerd met een inschakelbare aandrijving op de vooras. “MDH Rondhout bv heeft een vestiging in Heeze en een in Duitsland onder de naam MD Holz GmbH”, vertelt directeur/eigenaar Antoon Meulendijks. “Wij zitten al meer dan 80 jaar in de bosbouw en hebben ons ontwikkeld als exploitant van onze eigen bossen en als serviceverlener voor boseigenaren en de houtverwerkende industrie. Onze dienstverlening beslaat het hele werkveld binnen het bosbeheer. Van de planning rond bosaanleg tot eindopstand.”

MDH is hoog gemechaniseerd. “Wij hebben zeven machines die in één handeling een boom kunnen zagen, strippen, afkorten op maat en stapelen. Daarna komt er een andere machine die de stapels het bos uitrijdt naar de bosweg en het hout direct op een bomentrailer laadt, of weer langs de kant opstapelt. En dan is het beurt aan één van onze 10 trucks waarvan nu dus alweer de vierde Scania. Want één van de taken van de nieuwe 590S A6x4*4HA is het uit het bos halen van de geladen trailers en het hout naar de industrie rijden. Dat is best een uitdagende klus. Dat het een Scania moest worden stond voor mij vast en is grotendeels ingegeven door de goede ervaring die ik tot nu toe met het merk heb sinds ik mijn eerste 650 pk V8 kocht. En zeker ook vanwege de topservice van de dealer in Someren. Dat is nog een échte garage waar je een klant bent en geen nummer. En verder is het ook een deel emotie. Want de chauffeur wilde graag een V8. Dat het een 590 werd, komt omdat zo rond de 600 pk voor mij de ideale motorisatie is. Op de weg heb je het niet nodig. Maar op de helling in het bos met een zwaar geladen trailer geeft dat vermogen heel veel extra controle. Daar is het koppel van 3.050 Nm in combinatie met de speciale Opticruise offroad software precies wat je wilt.”

“Alleen had een V8 op een zwaar en dus hoger XT chassis nogal wat voeten in aarde. Want daardoor komt de motor ook iets hoger in het frame en dat past standaard weer niet onder de vlakke vloer van de gewenste S cabine. Gelukkig is een Scania zeer modulair te bouwen en als Special order kon er een S cabine geleverd worden met de vloer van een R. Die heeft wel een lage tunnel en daarmee werd het project toch mogelijk.” Bron: Scania Benelux

Mega Trucks Festival

Op zaterdag 7 en zondag 8 december 2024 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de achtste editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Wierks. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, VSDV, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, DHL en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. En het CBR toont wat drank en drugs kunnen doen met jouw rijvaardigheid. Voor de kinderen is er een gezellige kids corner en RadioNL draagt zorg voor (live)muziek en entertainment. Kijk voor meer informatie op de website en bestel je tickets hier.