Nieuws


Fossielvrij over langere afstanden

DHL Freight en Volvo Trucks werken samen om de introductie van zware elektrische trucks voor regionaal transport in Europa te versnellen. De gecombineerde inspanning markeert een nieuwe belangrijke stap in de richting van klimaatneutrale transportoplossingen voor de langere afstand. Op dit moment worden elektrische trucks voornamelijk gebruikt voor kortere afstanden binnen steden en in stedelijke gebieden. DHL Freight en Volvo Trucks zijn echter een project gestart dat zich richt op zwaar elektrisch transport over langere afstanden. De twee bedrijven testen een volledig elektrische Volvo FH met treingewichten tot 60 ton. Vanaf maart rijdt de truck tussen twee logistieke terminals van DHL Freight in Zweden, een afstand van ongeveer 150 km. Tijdens de pilot doen Volvo en DHL belangrijke ervaring en informatie op over het opzetten en exploiteren van een adequate laadinfrastructuur. De verzamelde inzichten zullen helpen bij het optimaliseren van de juiste balans tussen gereden afstand, laadgewicht en oplaadpunten in het dagelijkse vrachtvervoer over de weg.

DHL werkt actief samen met Volvo Trucks aan het verkleinen van haar ecologische voetafdruk, waarbij duurzaamheid een integraal onderdeel is van de bedrijfsstrategie. “Ons doel is om alle logistiek gerelateerde emissies tot nul terug te brengen. Om dit te bereiken, zijn al belangrijke mijlpalen behaald: vergeleken met 2007 is de CO2-efficiëntie van DHL met 35% verbeterd. We hebben hiervoor innovatieve technologische oplossingen en sterke partners nodig. Ik ben ervan overtuigd dat onze samenwerking met Volvo Trucks, een van de meest vooruitstrevende truckfabrikanten ter wereld, ons zal helpen bij het behalen van onze ambitieuze milieudoelstellingen in het wegtransport”, zegt Uwe Brinks, CEO bij DHL Freight. Om de overgang naar fossielvrij transport zo soepel mogelijk te laten verlopen, onderzoekt Volvo Trucks alle verschillende aspecten die bij elektrificatie komen kijken. Elk aspect van elektrificatie wordt daarbij in overweging genomen, inclusief opladen, routeplanning, voertuigen, service en overige ondersteuning. Bron: Volvo Trucks Nederland

5 Linktrailers voor Van Heezik

Trailerfabrikant Van Eck heeft onlangs vijf linktrailers met bijpassende koelcarrosserieën en koelmachines geleverd aan logistiek dienstverlener Van Heezik uit Utrecht. De voertuigen gaan dienst doen in LZV-combinaties die Van Heezik inzet voor diepvrieslogistiek naar distributiecentra die deel uitmaken van supermarktketens. Van Heezik is een bedrijf dat opereert in drie disciplines. Papierlogistiek, vrieslogistiek en wat men noemt Twinlogistiek. “Papierlogistiek betreft het vervoer en het verwerken van verpakkingsmateriaal. We rijden daarbij niet alleen van A naar B, maar we bedienen onze klanten ook met aanverwante diensten zoals het op maat snijden van bepaalde verpakkingen”, legt Sales & Projectmanager Berend van Heezik uit.

Bij Twinlogistiek gaat het om het vervoer met dubbeldeks trailers. “We zien dat de LZV het goed doet in Nederland, maar met grensoverschrijdend verkeer kunnen we er weinig mee, vanwege wettelijke gewichtsbeperkingen. Zoals het nu gaat, is het efficiënter om grotere ladingen voor buitenlandse bestemmingen met een dubbeldeks trailer te vervoeren. Dan kunnen we meer rolcontainers of pallets meenemen”, aldus Van Heezik.

Bij vrieslogistiek komen de nieuwe linktrailers van Van Eck in beeld. Die zijn speciaal op maat gemaakt om in een LZV te kunnen functioneren. “Van Eck kon ons aan het juiste materieel helpen en begreep onze wensen goed. Daarom kozen we voor deze leverancier. Het gaat om specialistische opbouwen die tegen een stootje moeten kunnen en die we langdurig en intensief in willen zetten. Dit geldt voor de opbouw en voor de complete linktrailer, de koelopbouwen en de bijpassende koelmachines. Een hele speciale oplossing die alleen Van Eck zo kon leveren.” Bron: Van Eck Trailers

Exintra vermindert CO2-uitstoot

Exintra Group uit Roosendaal heeft onlangs twee Volvo FH LNG-trekkers in gebruik genomen. De trucks worden voornamelijk ingezet voor het transport van kleding voor Primark in Nederland en Frankrijk. Maximale verlaging van de CO2-uitstoot was de voornaamste reden om voor de Volvo FH LNG te kiezen. De trucks werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.

“Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker voor onze ondernemingen en we merken dat ook steeds meer opdrachtgevers en consumenten op zoek zijn naar steeds duurzamere oplossingen. Men is zich steeds bewuster van het schaarser worden van grondstoffen en het feit dat we zuinig moeten zijn op onze planeet. Voor onze fashion klanten betekent dit dat zij niet alleen moeten kijken naar een duurzame kledingproductie, maar dat ook het transport duurzaam en  met zo min mogelijk CO2-uitstoot gepaard gaat”, legt Sander Bogers, CEO Exintra Group uit.

“De vraag hoe wij op korte termijn met ons transport minder CO2 konden uitstoten, werd door Primark bij ons op tafel gelegd. Rijden op LNG bleek direct een goede optie voor internationale ritten”, vervolgt Sander Bogers. De Volvo FH LNG-trucks worden voornamelijk ingezet voor kledingtransport naar Frankrijk. De trucks beschikken over 460 pk. Om de groene gedachte uit te dragen, zijn de trucks geleverd in de baby blauwe kleur met originele bestickering van Volvo Trucks in plaats van in de traditionele witte uitvoering. De voertuigen werden geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus. Bron: Volvo Trucks Nederland

Wendbare 50 tonners voor Van Berkel

Van Berkel is een Brabants familiebedrijf dat zich bezig houdt met recycling, grondstoffenhandel, biomassa en zelfs aannemingswerken in de agrarische- en publieke sector. Daarnaast is het bedrijf actief in het grondverzet en zelfs in de containerlogistiek met een eigen containeroverslag in Veghel. Voor het transport van grond, grind, sloopafval en andere losgestorte producten zet het bedrijf sinds kort drie Mercedes-Benz Arocs 10x8 kippers in.

De vloot van Van Berkel is even omvangrijk als gevarieerd. Het bedrijf zet trekker met oplegger combinaties in met kippers, walking floor trailers en container opleggers, en daarnaast is er een breed scala aan voertuigen met afzetsystemen en vaste kippers. De laatste investering in de vloot betreft drie Mercedes-Benz Arocs 10x8 kippers van het type 5051. Met de indrukwekkende 445/75R22,5 banden op de beide voorassen en 24 inch wielen met 325/95 banden achter zijn het echte terreinbeulen voor het zware werk. Dankzij de hogere banden is er een grote bodemvrijheid waarmee de voertuigen uitstekend uit de voeten kunnen in de zandbanen.

De trucks, die als 8x8 trucks af fabriek kwamen, zijn door Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan voorzien van een gestuurde middelste liftas waardoor er een bijzonder hoog laadvermogen ontstond. Het betreft hier een originele 10 tons fusee gestuurde as van Mercedes-Benz die op 8 ton gekeurd is. Veldhuizen Wagenbouw heeft voor deze configuratie de originele wielbasis van de af fabriek 8x8 verlengd, een langere aandrijfas gemonteerd en onder meer een aangepaste brandstoftank gemonteerd. Verder zijn er aanpassingen verricht aan de vering van de voorassen en zijn er verschillende componenten verplaatst aan het chassis. Het resultaat is een kipper met een grote terreinvaardigheid en een opvallend grote wendbaarheid. De chauffeurs loven de draaicirkel van de trucks, ondanks de starre achterassen. Daarbij komt dat het door het elektrisch bekrachtigde ServoTwin stuursysteem bijzonder eenvoudig manoeuvreren is met de vijf assige kippers. Bron: Veldhuizen Wagenbouw

Eerste S-WAY voor Cor van der Spek

Trouwe IVECO-rijder Cor van der Spek Mesthandel en Transport VOF heeft onlangs voor het eerst een S-WAY met 480 pk in gebruik genomen. De transporteur uit Poederoijen kan al jaren bouwen op de goede service van IVECO Schouten Almkerk, waardoor de aanschaf van een nieuwe 6x2 trekker met een gestuurde voorloopas een logisch vervolg was.

Cor van der Spek Mesthandel en Transport VOF is sinds de oprichting in 2007 gespecialiseerd in de handel en transport van dierlijke mest in Nederland. Cor van der Spek, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf, kiest bewust voor wederom een nieuwe IVECO. “Al 25 jaar rijden wij met IVECO’s en doen we zaken met IVECO Schouten, omdat we kunnen bouwen op onze ‘buurman’ en lokale IVECO-dealer in de regio Altena.” De nieuwe S-WAY van Cor van der Spek is uitgerust met een PTO-opbouw om de hydrauliek van de tank- of walkingfloor trailer aan te sturen, waarmee Cor van der Spek onder andere mest, compost en houtsnippers vervoert door Zuid-Nederland.

Voor de vierde keer heeft Cor van der Spek gebruik gemaakt van de optie om een extra 260-liter brandstoftank in de achteroverbouw te laten plaatsen. Het ruimteprobleem aan het chassis van de voorloopas-trekker is opgelost door deze unieke af-fabriek oplossing van IVECO. Hierdoor kan de chauffeur met zijn 6x2 trekker circa 600 liter brandstof meenemen. Verder heeft Cor van der Spek bewust gekozen voor een meesturende en hefbare voorloopas met een draagvermogen van 7,5 ton, zodat de IVECO S-WAY geschikt is om dagelijks een terreingewicht aan te tikken van circa 50.000 kg. Cor van der Spek heeft zijn nieuwe trekker nu ook voor het eerst uitgerust met een luchtgeveerde vooras, zodat de chauffeur over alle comfort beschikt in zijn truck. Bovendien gaat hij met zijn S-WAY veilig de weg op, omdat alle trailers zijn voorzien van een camerasysteem. De chauffeur heeft hierdoor altijd meer dan voldoende zicht rondom het voertuig. Bron: Iveco NLS

Nieuwe Scania’s voor repatriëring

Logicx, een dochteronderneming van de ANWB, helpt gestrande berijders aan vervangend vervoer en zorgt tevens voor berging en transport. Om de logistiek daarachter vlekkeloos te laten verlopen, beschikt Logicx over ca. 100 bergings- en repatriëringsvoertuigen. Deze maand nam Logicx drie nieuwe Scania’s in gebruik. Twee Scania P410 met een laag dak en één Scania R410 met een hoog dak.

“De Logicx-organisatie bestaat uit twee onderdelen: één tak zorgt voor vervangend vervoer en kan in hoogseizoen over een vloot van wel 3.500 voertuigen beschikken. De andere, waar deze trucks voor zijn, is Logicx Berging BV met 9 vestigingen in het land” vertelt Hans Palmen. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de aankoop van trucks. “De 100 trucks binnen Logicx Berging zorgen niet alleen voor het bergen van gestrande of verongelukte voertuigen, maar ook voor de repatriëring daarvan, ook vanuit het buitenland.”

“Dat is wat voor de buitenwereld het meest zichtbare is. Maar een belangrijk deel van de bewegingen van de Logicx repatriëringsvoertuigen zijn ook voor het interne transport van ons vervangend vervoer. Want als je een vervangende auto meegeeft, eindigt die vaak bij een ander uitgiftepunt dan waar die gestationeerd is. En daar hebben we er binnen Europa zo’n 200 van, waarvan 100 in Nederland. In totaal doen onze bergings- en repatriëringsvoertuigen ca. 275.000 voertuigverplaatsingen per jaar.”

“Het hoogtepunt daarvan ligt natuurlijk in de vakantieperiode. Dan is het ook de drukste periode met het terughalen van stilgevallen of beschadigde voertuigen uit het buitenland. Nu in deze coronatijd is het allemaal wat rustiger, maar in drukke jaren verzorgt Logicx in de zomermaanden wel tot een 6.000 RBV’s (Repatriëring Beschadigde Voertuigen) in Europa.” Bron: Scania Nederland B.V.

Tienjarig partnership UNICEF

Logistiek dienstverlener Van den Bosch heeft de samenwerking met UNICEF Nederland opnieuw verlengd. Het tienjarige partnership richt zich in 2021 mede op het aanpakken van ondervoeding bij kinderen in Burundi door middel van het programma Maman Lumière. Daarnaast ondersteunt Van den Bosch opnieuw het innovatieve project Plastic Bricks, waarbij plasticafval wordt omgezet in bouwstenen voor klaslokalen in Ivoorkust.

Als logistiek dienstverlener is Van den Bosch dagelijks actief met het vervoer van grondstoffen in Europa, maar ook in Afrika waar het bulktransport van levensmiddelen een groot deel van de activiteiten vormt. Het continent speelt ook voor UNICEF een grote rol. Daarom heeft Van den Bosch sinds 2011 bewust gekozen voor een partnership met de VN-kinderrechtenorganisatie. CEO Rico Daandels licht toe: “Als speler op de Afrikaanse markt gaan thema’s als ondervoeding en kinderrechten ons aan het hart. Daarom nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door een serieuze bijdrage te leveren aan diverse ontwikkelingsprojecten, zoals Plastic Bricks en nu ook Maman Lumière.”

Ondanks de zeer vruchtbare grond heeft het Afrikaanse Burundi het hoogste percentage chronisch ondervoede kinderen ter wereld. Met het programma Maman Lumière zet UNICEF lokale voorbeeldmoeders in om ondervoeding tegen te gaan. Deze moeders leren over gezonde voeding en krijgen zaden om voedingsrijke moestuinen op te zetten. Deze vaardigheden en kennis delen ze vervolgens met moeders uit de buurt. “In 2021 gaat onze steun uit naar dit bijzondere project, waarmee we een duidelijke verbinding leggen met de voedselmarkt”, aldus Daandels. “Met onze steun willen we een betekenisvolle bijdrage leveren aan het aanpakken van ondervoeding en het ondersteunen van de Mamans Lumières.”

Daarnaast gaat opnieuw steun uit naar het innovatieve ontwikkelingsproject Plastic Bricks. Dit plasticrecycling programma focust zich op het omzetten van plasticafval in bouwstenen voor klaslokalen in Ivoorkust. In het land kunnen ruim anderhalf miljoen kinderen niet naar school omdat er simpelweg niet genoeg klaslokalen zijn. Daarbij is het land erg vervuild doordat slechts vijf procent van al het plastic gerecycled wordt. Doordat moeders en jongeren het plasticafval inzamelen en het kunnen verkopen voor een goede prijs aan de fabriek, worden zij uit de armoede gehaald en kan het afval worden gerecycled. In 2020 zijn daardoor al mooie resultaten behaald met het project. Er is 295 ton plastic afval gerecycled waardoor 56 klaslokalen zijn gebouwd met gerecyclede plastic bouwstenen. Daardoor kunnen nu 2800 kinderen wel naar school. Bron: Van den Bosch