Nieuws


Volledig elektrische achteras

Volvo Trucks onthulde onlangs een volledig nieuwe, volledig elektrische achteras. De nieuwe e-as maakt ruimte vrij voor meer accu's en betekent een nog grotere actieradius voor de batterij-elektrische trucks van Volvo. Volvo Trucks heeft het breedste aanbod van batterij-elektrische trucks in de industrie, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt de actieradius tot 440 km bij één lading.

De nieuwe e-as maakt nog meer accu's in de truck mogelijk door de elektromotoren en de transmissie in de achteras te integreren. Meer batterijen betekent een groter bereik, wat mogelijkheden schept om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op de brandstofcel elektrische trucks, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, komt de extra ruimte goed van pas voor het installeren van andere componenten.

"Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet in de laatste plaats langs snelwegen", zegt Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks. Bron: Volvo Trucks Nederland

Speciale Hoogvliegers Truck

In het hele land rijden trailers met reclame van Stichting Hoogvliegers. Zowel compleet bestickerde trailers, als bedrijven die graag rijden met spatlappen van Stichting Hoogvliegers. Trucks voor Hoogvliegers is een van de afdelingen binnen de Stichting Hoogvliegers. Op zogeheten Hoogvliegersdagen, waar chronisch zieke en gehandicapte kinderen een rondje mogen vliegen, worden zij eerst opgehaald met vrachtwagens, motoren en bijvoorbeeld sportwagens.

Eén van de vaste vrijwilligers is Cor van Aalst. Al jaren is hij betrokken bij Stichting Hoogvliegers als chauffeur en als vrijwilliger. Begin dit jaar ontving Cor een tijdelijke truck, in afwachting van de levering van een nieuwe truck. Tijdens de eerste Hoogvliegersdag dit jaar in Eindhoven, bleek deze leentruck wel erg te matchen met de trailer van Stichting Hoogvliegers die hij naar Eindhoven bracht. Zijn werkgever, N. de Groot Transport uit Nederhemert, zag de foto’s en werd ook enthousiast. Hij wilde graag ook een steentje bijdragen aan de Trucks voor Hoogvliegers, maar Cor zou een nieuwe truck krijgen. Al snel was het duidelijk dat Cor helemaal happy was met een eigen Hoogvliegers Truck in plaats van een nieuwe. Stichting Hoogvliegers bedankt N. de Groot Transport, MW Design en Truckspuiterij Bronk voor de geweldige samenwerking en donatie. Bron: PR Works BV

International Truck of the Year 2023

DAF’s New Generation XD serie voor distributievervoer en specifieke toepassingen is verkozen tot ‘International Truck of the Year 2023’. Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks, nam onlangs deze meest prestigieuze prijs in de transportsector in ontvangst. Dat gebeurde op de IAA Transportation in het Duitse Hannover. De XD serie – inclusief een complete reeks volledig elektrische varianten die op een volle batterij tot wel meer dan 500 kilometer kunnen rijden – werd eerder officieel onthuld op de IAA.

De Nieuwe Generatie DAF XD werd uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 2023’ door een jury van 24 vooraanstaande journalisten van evenveel vaktijdschriften uit heel Europa. Vorig jaar nog werd de serie Nieuwe Generatie DAF XF, XG en XG⁺ voor langeafstand en zwaar transport gekroond als ‘International Truck of the Year 2022’.

De titel International Truck of the Year (IToY) wordt jaarlijkse uitgereikt aan een truck die het afgelopen jaar is geïntroduceerd én die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de efficiëntieverhoging van het wegvervoer. De jury gebruikt bij de toekenning een uitgebreide reeks criteria, waaronder technologische innovatie, comfort, veiligheid, rijeigenschappen, brandstofverbruik, ecologische 'footprint' en ‘Total Cost of Ownership’ (TCO). Bron: DAF Trucks N.V.

In 2025 brandstofceltrucks voor klanten

Volvo Trucks voert tests uit met elektrische trucks met brandstofcellen die alleen waterdamp uitstoten en een actieradius hebben die vergelijkbaar is met die van dieseltrucks, tot 1000 km. Over een paar jaar volgt een tweede proeffase waarbij klanten op de openbare weg zullen worden getest. Het testen van brandstofcelelektrische trucks in commercieel verkeer begint in 2025 met geselecteerde klanten in Noord-Europa, gevolgd door extra trucks in meer landen in de komende jaren.

Door waterstof aangedreven brandstofcelelektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze zouden ook een optie kunnen zijn in landen waar de mogelijkheden om batterijen op te laden beperkt zijn. "Ik geloof dat de tests het potentieel van brandstofcelelektrische vrachtwagens duidelijk zullen maken. De tests zullen plaatsvinden in een veeleisend, ruw klimaat en het geeft ons ook een geweldige mogelijkheid om met zware ladingen tot 65 ton te rijden," zegt Jessica Sandström, SVP Global Product Management bij Volvo Trucks. Het doel van de tests is om alle verschillende aspecten van de werking van de truck te bekijken, waaronder de werkende onderdelen, het rijgedrag en de ervaring van de chauffeur.

Een brandstofcel genereert zijn eigen elektriciteit uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige bijproduct dat wordt uitgestoten is waterdamp. De elektrische trucks van Volvo zullen gebruik maken van twee brandstofcellen met een vermogen van 300 kW en een tanktijd van minder dan 15 minuten. De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase en hoewel er veel voordelen aan verbonden zijn, blijven er nog enkele uitdagingen, met name de grootschalige levering van groene waterstof* en de noodzaak om een brandstofinfrastructuur te ontwikkelen. Om het gebrek aan beschikbare waterstof tijdens de proefnemingen te ondervangen, zal het tanken van groene waterstof uit hernieuwbare bronnen in het thuisdepot gebeuren.

Uitstootvrij transport versnellen

Volvo Trucks, IKEA Industry en de Raben Groep hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend op het gebied van emissievrij zwaar transport. IKEA zal in twee van haar fabrieken in het Poolse Zbąszynek zware elektrische Volvo trucks introduceren voor interne transportstromen, die zullen worden geëxploiteerd door de Raben Group. De lessen uit het proefproject zullen worden gebruikt voor de elektrificatie van transportactiviteiten op schaal in een groter transportnetwerk.

IKEA is een grote afnemer van transporten met meer dan twee miljoen zendingen wereldwijd per jaar. Om zijn strategische klimaatdoelstelling te bereiken, namelijk een vermindering van de broeikasgasemissies voor productvervoer met -70% per zending, is elektrificatie van zware bedrijfsvoertuigen van cruciaal belang. Elektrificatie van transport is een van de oplossingen om de hoofdoorzaak van klimaatverandering aan te pakken. IKEA Industry, Volvo Trucks en de Raben Groep hebben nu de handen ineengeslagen in Polen om emissievrije Volvo FM Electric trucks in te zetten. De voertuigen zullen worden ingezet voor de interne goederenstroom tussen twee fabrieken van IKEA Industry die 14 kilometer uit elkaar liggen in Zbąszynek en Babimost in het westen van Polen.

Volvo Trucks begon in 2019 als een van de allereerste truckmerken ter wereld met de serieproductie van elektrische trucks. Vandaag de dag heeft het bedrijf wereldwijd zes elektrische truckmodellen in serieproductie - de breedste elektrische truck line-up in de industrie. Het doel van het bedrijf is dat de helft van zijn totale vrachtwagenverkoop in 2030 elektrisch zal zijn. Bron: Volvo Trucks Nederland

Mercedes-Benz Trucks Nederland

Eind vorig jaar splitste Daimler Truck AG zich van Mercedes-Benz Group AG af, waarmee de scheiding van de truck- en bus activiteiten en de Mercedes-Benz personen- en bestelwagens een feit werd. Deze splitsing was het gevolg van de wens om beide ondernemingen onafhankelijk zo effectief mogelijk te laten opereren. Voor Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V. was het op 1 september 2022 tijd voor de laatste stap: de Nederlandse importeur gaat verder als Daimler Truck Nederland B.V.

De volledige focus op trucks en bussen biedt Daimler Truck AG de mogelijkheid om effectiever én efficiënter in te spelen op specifieke behoeften vanuit de markt en de onderneming. De dienstverlening is vanaf nu alleen gericht op de truck- en busactiviteiten en wordt zo nog waardevoller voor de klant. Ook in Nederland heeft dit gevolgen. De naam van de importeur wijzigt van Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V. naar Daimler Truck Nederland B.V. En ook hier geldt: de focus op trucks zorgt ervoor dat de diensten en services naar een hoger niveau getild kunnen worden. In het merkportfolio verandert er niets: de importeur blijft Mercedes-Benz Trucks en FUSO Trucks leveren. Bron: Daimler Truck Nederland B.V.

LF Electric voor bevoorrading horeca

DAF Trucks is begonnen met de uitlevering van zijn zero emission LF Electric distributietrucks voor stedelijke toepassingen. De eerste DAF LF Electric is bestemd voor de Nederlandse logistieke dienstverlener Nabuurs, die de truck gaat inzetten voor bevoorrading van horecazaken van Bierbrouwerij AB InBev in Groningen. DAF was in 2018 de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht: de CF Electric. Dit voertuig biedt een volledig elektrisch bereik van zo’n 200 kilometer. Door slim te plannen en (de batterijen) te laden, leggen deze EV-trucks bij klanten tot zo’n 500 volledig elektrische kilometers per dag af.

Daar waar de CF Electric zich richt op bijvoorbeeld regionale bevoorrading van supermarkten en het ophalen van huisvuil, is de LF Electric door zijn meer compacte afmetingen bij uitstek geschikt voor lichtere distributietaken. De LF Electric is leverbaar als een 19-tons bakwagen (wielbasis van 5,30 of 5,85 meter) voor een bruto laadvermogen van 11.700 kilo. De zero emission truck heeft een elektromotor van 260 kW (370 kW piekvermogen), die wordt gevoed door een duurzame kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) van 282 kWh (252 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot wel 280 kilometer, ruim voldoende voor de dagelijkse inzet op de routes die in de stedelijke distributie gebruikelijk zijn. Bron: DAF Trucks N.V.

3 December: Grootste miniatuurbeurs

Al vele decennia worden deze beurzen georganiseerd door de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club (NAMAC). Verzamelaars treffen hier vele honderden meters tafel aan, met een enorm gevarieerd aanbod nieuwe en oude miniatuurauto’s, in alle schalen en met uiteenlopende prijzen.

Via de site Namac.nl is ook alle verdere informatie over de club te vinden èn dagelijks een sterk wisselend aanbod nieuw verschenen miniatuurauto’s.

Datum: zaterdag 3 december 2022
Geopend van: 10.00 tot 15.00 uur
Locatie: Expo Houten, Meidoornkade 24