Nieuws


Westerman helpt Europa de fiets op

Westerman Multimodal Logistics is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Het bedrijf houdt zich steeds meer bezig met het vervoer van fietsen en meerdere daaraan gerelateerde activiteiten. Nu de vraag naar rijwielen in heel Europa sterk stijgt, verwacht Westerman de komende jaren nog verder uit te breiden. Mede daarom bestelde het bedrijf onlangs 11 nieuwe Actrossen.

Het recente succes van Westerman Multimodal Logistics is indrukwekkend. Alleen al in 2021 steeg de omzet van het bedrijf met 15 tot 20 procent. Managing Director Riekelt Schaap verklaart: "Ons dienstenpakket wordt steeds veelzijdiger. Transport over de weg is allang niet meer ons enige werk. Zo verzorgen we ook vervoer via water en spoor. Ook assembleren we bakfietsen, onder andere voor Babboe. Waar Nederland van origine al een groot fietsland is, zijn de rijwielen elders in Europa ook enorm in opmars. Dat komt ook omdat men, mede door de coronapandemie, anders naar de stad is gaan kijken. Met onze diensten helpen wij leveranciers te voldoen aan de sterk toenemende vraag in onder andere Frankrijk, Duitsland en Italië."

Bij de aanschaf van nieuwe trucks kwam – zeker bij Westerman – ook een hoop emotie kijken. Schaap: "De chauffeurs op internationale ritten zijn vaak meerdere dagen op weg. Door de huur van de trucks kwam een deel van de rijders vanuit een ander vrachtwagenmerk opeens in een Mercedes-Benz terecht. Dat was best even wennen, bijvoorbeeld met de Mirrorcams en het volledig digitale dashboard. Uiteindelijk bevallen ze meer dan goed: de meeste chauffeurs willen nu het liefste Actros blijven rijden. Wij zorgen dan ook voor fijne trucks met alle comfort aan boord voor lange ritten, zoals een koelkast, magnetron, luchtpistool (om cabine schoon te houden), luxe stoelen en een goed bed." Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland

Duurzaam European Truck Racing

Iveco is de officiële partner van het FIA European Truck Racing Championship voor het seizoen 2022, na de vorig jaar ondertekende overeenkomst met de European Truck Racing Association (ETRA) om hun langdurige partnerschap te verlengen tot het einde van het seizoen 2023. Iveco zal bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de ETRA door zijn CO2 footprint te verkleinen met de milieuvriendelijke Iveco S-WAY LNG, de allereerste Pace Truck met alternatieve aandrijflijn in het FIA-ETRC.

De Iveco S-WAY LNG Pace Truck rijdt op bio-LNG dat is opgeslagen in twee tanks van 540 liter met een inhoud van minstens 390 kg vloeibaar bio-LNG, waardoor hij een actieradius heeft tot 1.600 kilometer. Met deze brandstof genereert hij aanzienlijk minder stikstofdioxide en 95% minder CO2-uitstoot in vergelijking met een dieselvrachtwagen. De Iveco S-WAY LNG Pace Truck is voorbereid op zijn belangrijke rol op de ETRC met een stijlvolle, speciaal ontworpen livery en diverse accessoires, zoals twee gele zwaailampen, een lichtbalk met LED-koplampen, een verlichte driedelige bull bar en LED-flitsers, zoals vereist door de technische reglementen van de FIA-ETRA. Bron: Iveco NLS

Iveco T-WAY wint iF Design Award

De jury van iF Design heeft de gerespecteerde onderscheiding toegekend aan de Iveco T-WAY, de zwaarste truck in Iveco's gamma. De T-WAY is ontwikkeld voor de meest extreme off-road missies. De onderscheiding is een erkenning voor het stijlvolle, en toch robuuste en functionele design van de T-WAY.

De Iveco T-WAY heeft de felbegeerde iF Design Award gewonnen in de categorie Heavy Truck: Industrial Design. Het iF-keurmerk, dat in 1953 in Duitsland werd opgericht, staat voor innovatief design, voor consumenten en voor de designgemeenschap. Een onafhankelijke jury van 120 internationale designexperts koos de Iveco T-WAY als winnaar voor zijn uitmuntende innovatieve design, omdat het stijl en technologie brengt in een segment dat normaal gesproken conservatief is.

De Iveco T-WAY is een sterke, robuuste truck, ontworpen om in alle omstandigheden zijn werk te doen. De Iveco T-WAY integreert de meest geavanceerde functies van de Iveco WAY-range om een uiterst comfortabele omgeving te bieden en neemt alle stijlkenmerken van Iveco’s DNA over, zoals het trotse logo dat de zeer gedetailleerde en kenmerkende grille domineert, en de kenmerkende vorm van de koplampen. Elk detail is erop gericht om maximale functionaliteit te bieden in de off-road missie. Stijl en functie worden gecombineerd in designkenmerken zoals de metalen hoek van de bumper, die de koplamp beschermt en bij beschadiging eenvoudig vervangen kan worden. Bron: Iveco NLS

PAX draagt zorg voor VOC-schip

PAX draagt dagelijks zorg voor speciale transporten, maar heeft onlangs wel een heel bijzondere klus geklaard. Een replica van een VOC-schip diende van Rotterdam naar Scheemda (provincie Groningen) te worden vervoerd.

Het was eind jaren ’90 een ambitieus plan; het bouwen van een van de grootste replica’s ter wereld. Door stijgende bouwkosten, bezuinigingen en conflicten is de bouw nooit verder gekomen dan dit geraamte. Het VOC-schip wordt weer opgebouwd in Scheemda bij een oude kartonfabriek. De nieuwe eigenaar heeft ambitieuze plannen om deze locatie om te bouwen tot een belevingspark en een locatie voor evenementen, overnachtingen en horeca.

Op een schitterende plek in de Rotterdamse haven is begin mei gestart met het loshalen van de enorme spanten. Door de grootte zijn sommige delen eruit gezaagd alvorens ze met een autolaadkraan geladen werden op de semi-diepladers. In totaal is het geraamte van deze replica in 17 vrachten van Rotterdam naar Scheemda gebracht. Bron: PMV BV (PAX Groep)

Opvallende Scania voor Veenplant

Veenplant uit Andel nam onlangs een opvallende Scania 530S 6x2*4 V8 in gebruik. Op de zijkant van de bakwagen prijken twee levensgrote airbrushes van ‘the king of kickboxing’ Rico Verhoeven. “Scania is wat mij betreft het beste merk,” zegt eigenaar John Kwetters. “En bij een stoere truck hoort een gedurfd design.” Veenplant staat bekend om het op de weg zetten van opmerkelijke trucks. Na Max Verstappen en Ayrton Senna vereeuwigde de plantengroothandel deze keer Rico Verhoeven op de zijkanten van de cabine en de achterkant van de trailer. Kwetters wordt enthousiast van fraai spuitwerk en ook de chauffeurs vinden het prachtig. Chauffeur Jordi van ’t Pad prijst zichzelf gelukkig met zijn nieuwe S-serie. “Het resultaat is fantastisch en het rijdt geweldig,” zegt hij.

De opbouw van de combinatie werd geplaatst door EBO van Weel. MW Designs verzorgde, in samenwerking met Cranen Fleetservice, het ontwerp en maakte het geheel af met een knap staaltje airbrush. De spieren van de krachtpatser lijken levensecht en als je deze Scania inhaalt, kijken zijn ogen je indringend aan. “Het wordt minder erg om in de file te staan,” lacht Kwetters. Het wagenpark van Veenplant bestaat uit vijf auto’s, op één na allemaal met de griffioen op de grille. “Wij gaan voor het beste en Scania is de ‘top of the bill’. We hebben nooit problemen met de auto’s,” verklaart Kwetters. “Toch is het vooral de voorkeur van de chauffeurs die mee speelt. Dat zij met plezier hun werk doen, is voor mij heel belangrijk.”

Om het Van ’t Pad, die tijdens het plantenseizoen twee keer per week naar Engeland rijdt, zo aangenaam mogelijk te maken werd de highline S-cabine voorzien van nagenoeg alle comfort verhogende opties. “Luxer kun je hem niet krijgen, alles zit er op en aan.” Het interieur wil hij met subtiele aanpassingen nog naar zijn eigen hand zetten. “Maar veel wil ik er niet aan veranderen, de auto is al heel mooi van zichzelf.” Bron: Scania Nederland BV

Volvo FH met I-save is de zuinigste

In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen. Hoewel de geteste Volvo-truck niet over de nieuwste updates voor brandstofefficiëntie beschikte, was de combinatie diesel- en AdBlue-verbruik de beste tot nog toe. Vandaag de dag staan de brandstofkosten meer dan ooit in de belangstelling voor transporteurs. Niet alleen de dieselprijs is de laatste tijd door het dak gegaan, ook veel transportbedrijven hebben last van AdBlue-prijzen die meer dan verdubbeld zijn.

"Bij het investeren in een nieuwe vrachtwagen is het belangrijker dan ooit om goed te kijken naar het totale energieverbruik van trucks", zegt Peter Franzén, Product Manager Engines bij Volvo Trucks. De onafhankelijke Duitse tijdschriften ‘Trucker’ en ‘Transport’ hebben onlangs de Volvo FH 500 met I-Save vergeleken met trucks van andere grote Europese fabrikanten. De Volvo kwam als winnaar uit de bus in beide tests op het gebied van brandstofverbruik, kijkend naar het totale verbruik van diesel en AdBlue. Ondanks het lage verbruik had de Volvo-truck toch een zeer hoge gemiddelde snelheid in de test van Trucker. In de test van het magazine Transport versloeg hij zelfs de concurrentie op snelheid.

“Onze ingenieurs zijn erin geslaagd om hoge snelheid te combineren met een zeer laag brandstofverbruik, wat een fantastische prestatie is. Je moet vaak voor het een of het ander kiezen, maar we hebben bewezen dat je zuinigheid én goede prestaties kunt combineren”, legt Peter Franzén uit. "Nog indrukwekkender is dat we in beide tests de beste waren op het gebied van brandstofverbruik, ook al had de geteste truck nog niet eens onze nieuwste brandstofupdates die het brandstofverbruik met nog een paar procentpunten zullen verlagen!"

De geteste Volvo FH beschikte over I-Save met Turbo Compound, een variant die verschillende aandrijflijn- en softwarefuncties combineert om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden. Het hart van I-Save is de Turbo Compound-motor, die het mogelijk maakt om langere tijd met lage motortoerentallen en hoge versnellingen te rijden. Met de onlangs geïntroduceerde verfijningen kan I-Save cumulatief leiden tot een verbetering van 13% in brandstofverbruik - vergeleken met het verbruiksniveau toen het in 2019 werd geïntroduceerd. Bron: Volvo Trucks Nederland

10 & 11 september: Truckrace Zolder

Bewonder de PK-monsters en hun ‘temmers’: truckraces zijn al jarenlang een vast ingrediënt op Circuit Zolder. Het Goodyear FIA European Truck Racing Championship is een vaste gast sinds jaren. En het Dutch Truck Racing Championship is wederom van de partij. Het circuit is voor de gelegenheid bovendien helemaal in truckerstijl gehuld. Mannen in houthakkershemden zijn zeer welkom, al is er niet echt een dress code. Tussendoor is er een allegaartje van GT’s en toerismewagens tot 3.600cc dat sprintjes trekt in de Cup & Tourenwagen Trophy.

Series:
Goodyear FIA European Truck Racing Championship
Dutch Truck Racing Cup
Cup & Tourenwagen Trophy

Tickets:
zaterdag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
zondag: € 25,00 VVK/ € 35,00 Kassa
weekend: € 40,00 VVK/ € 50,00 Kassa
camping mogelijk

Kijk voor meer informatie op hun website