Nieuws


Urby investeert in stedelijke mobiliteit

Urby, de specialist in first en last mile leveringen en dochteronderneming van La Poste Group en Banque des Territoires, investeert in een emissievrije vloot. Het bedrijf heeft 20 elektrische Renault Trucks D Z.E. besteld, speciaal voor stadsdistributie, die vanaf 2022 in 15 Franse steden worden ingezet.

Om te voldoen aan de groeiende vraag van klanten en de aanscherping van de stedelijke regelgeving, met name de geleidelijke invoering van Lage Emissie Zones (LEZ), schaft Urby, de specialist in first en last mile leveringen, een vloot van 100% elektrische Renault Trucks vrachtwagens aan. Urby heeft gekozen voor 20 Renault Trucks D Z.E. 4x2 16-tons vrachtwagens. Redenen voor aanschaf waren de beproefde technologie van Renault Trucks, de actieradius van het voertuig, die in overeenstemming is met het vereiste gebruik, en het onderhoud dat door het gespecialiseerde netwerk van de fabrikant wordt verzorgd. Deze elektrische vrachtwagens zullen vanaf 2022 in een vijftiental steden in Frankrijk in gebruik worden genomen, waaronder Parijs, Lyon, Bordeaux, Lille en Nantes.

De Renault Trucks D Z.E. is de ideale vrachtwagen voor gebruik in de stad, omdat hij alle (binnen)stedelijke gebieden kan bereiken, zelfs die met de smalste straten of met verkeersbeperkingen. En emissievrij leveringen kan uitvoeren zonder plaatselijk vervuilende stoffen uit te stoten of geluidsoverlast te veroorzaken. "Wij zijn ervan overtuigd dat de toekomst van de transportbranche in groene oplossingen ligt", legt Frédéric Delaval, uitvoerend directeur van het Urby-netwerk, uit. "Ons doel is om de levering van goederen opnieuw uit te vinden, en zelfs nieuw leven in te blazen, vanuit milieuoogpunt. Dankzij zijn grote laadvermogen is de volledig elektrische Renault Trucks D Z.E. een belangrijke speler op de markt van het innovatieve goederentransport." Bron: Renault Trucks Nederland

IVECO X-WAY voor Wempe Transport

Het wagenpark van Wempe Transport uit Limmen is uitgebreid met een bijzonder fraaie IVECO X-WAY. Het is de tweede Iveco in het wagenpark van het Noord-Hollandse bedrijf. "Een hele mooie auto, die perfect geschikt is voor het werk dat wij doen", stelt directeur Gerard Wempe van het familiebedrijf. Wempe Transport heeft zich in de ruim 55 jaar van haar bestaan ontwikkeld tot een specialist in het vervoer van heftrucks, tractoren, veegmachines, landbouwmachines en bouwmaterieel. Dagelijks zijn er 12 vrachtwagens onderweg binnen de Benelux, waarvan nu dus twee IVECO's. Wempe Transport verzorgt het vervoer van de grote fabrikant tot de kleine agrariër of handelaar.

In 1962 begon Frans Wempe met het vervoer van melkbussen vanaf de melkveehouders naar de melkfabriek. Tussen die ochtend- en avondritten door ging hij op de bouw aan het werk. Met de hand laadde en loste hij zijn auto met stenen, steigermateriaal en dergelijke. Toen de laad-/loskraan zijn intrede deed, liet hij een kraan op zijn auto zetten. Vervolgens kwam hij in contact met een veegmachinefabrikant die problemen had met het transport van zijn machines. Door op deze vraag in te spelen is de basis voor het huidige bedrijf gelegd. Samen met de carrosseriebouwer werd een speciale constructie ontwikkeld, waardoor een oprij van 5,5 meter over de volle breedte ontstond. Dit concept bleek ook perfect voor het vervoer van heftrucks, tractoren en ander rollend materieel.

De IVECO X-WAY is de tweede IVECO in het wagenpark van Wempe Transport. In 2018 nam het bedrijf al naar volle tevredenheid een IVECO Stralis in gebruik. "De Stralis is alweer drie jaar in bedrijf met ondertussen 400.000 probleemloze kilometers op de teller. De nieuwe range IVECO-trucks ziet er prachtig uit en de techniek heeft zich bewezen, dus er was voor ons geen enkele twijfel om opnieuw voor een IVECO te gaan", vertelt Gerard Wempe. Bron: Iveco NLS

Honderdste Volvo-truck voor Blom & Zn

Een jubileum voor Transportbedrijf Blom & Zn. Zwammerdam B.V.: het bedrijf uit Alphen aan den Rijn nam onlangs zijn honderdste Volvo-truck in gebruik. Met het oog op brandstofbesparing viel de keus op een Volvo FH I-Save 460 4x2-trekker met de zuinige Turbo Compound-motor. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Group Truck Center.

Blom & Zn. Zwammerdam B.V. is gespecialiseerd in koel- en vriestransport, distributie en kippertransport. De nieuwe Volvo FH-trekker wordt voornamelijk ingezet voor geconditioneerd transport in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. De levering van de jubileumtruck was tegelijkertijd een primeur voor het bedrijf. Het is namelijk de eerste Volvo FH-trekker met de zuinige Turbo Compound-motor. “Een keuze voor brandstofefficiency”, zegt directeur-eigenaar John Blom. “We verwachten dat de Volvo FH met Turbo Compound-motor zo’n 10% zuiniger is dan zijn voorganger. Dat is financieel interessant en goed voor het milieu.”

Het wagenpark van Transportbedrijf Blom & Zn. Zwammerdam B.V. bestaat nu uit 37 Volvo-trucks. “We hebben drie Volvo’s FM en 34 Volvo’s FH, zowel bakwagens als trekkers”, zegt Blom. “Onze nieuwe Volvo FH is voor ons de eerste van het nieuwe model. De truck ziet er super uit, echt een visitekaartje voor ons bedrijf. De chauffeur is er zeer blij mee. In de Globetrotter XL-cabine heeft hij veel ruimte en comfort, iets wat ik ook belangrijk vind omdat onze mensen twee à drie nachten per week overnachten in de cabine. Daarom kiezen we ook voor andere opties die bijdragen aan het comfort, zoals de standairco I-ParkCool waardoor chauffeurs ook op warme dagen comfortabel kunnen overnachten in de truck.” Bron: Verzameld Werk

Start bedrijf met een Scania 530S V8

Je bent 21 en je start je eigen transportbedrijf. In stijl, want je koopt een Scania 530S met een V8 motor en een voorloopas. Dat is wat David van Herk uit Kaaswaal deed. Sinds kort mag hij zich zelfstandig transportondernemer noemen.

We treffen David op zijn eerste werkdag op weg naar Limburg met een container achterop. “Inmiddels ben ik 22 jaar. Maar toen ik de auto bestelde, was ik nog 21”, lacht de kersverse ondernemer. Hoewel, kersvers? David wist al jaren wat hij wilde en is dan ook niet over één nacht ijs gegaan. “Mijn vader heeft ook een transportbedrijf. Heel vroeger reed hij samen met mijn beide ooms Aad en Gerrit in het vee. Dat was voor mijn tijd. Later ging mijn vader in de containers en dat doet hij nog steeds. Ik weet dus niet beter of alles in ons bestaan draait om het transport van de TEU’s. Het schijnt dat ik als baby al meegereden heb, maar daar weet ik niets meer van.”

Wat David nóg wél weet, is dat hij al vanaf zijn vijfde vaak meeging op de truck. “Dat deed ik in de vakanties. Maar niet met mijn vader want die zat toen al op kantoor. Ik reed mee met alle chauffeurs van het bedrijf. Dat is een geweldig goede leerschool geweest. Want zo combineer je alle kennis van iedereen. Elke chauffeur heeft zo weer zijn eigen slimmigheidjes. En die heb je tegenwoordig wel nodig in deze tak van transport. De uitdaging zit hem vaak in alle administratie en de handling en routing op een terminal: dat maakt containers rijden tot een écht vak dat je alleen in de praktijk kunt leren.”

En in geval van David met succes. “Toen ik op mijn 19de mijn papieren haalde, kon ik meteen vol meedraaien in het bedrijf. Ik heb de afgelopen twee jaar heel hard gewerkt. Vorig jaar reed ik nagenoeg helemaal nationaal tegen de 130.000 kilometer. Nee, ik heb nog geen vriendin, dan had ik die kilometers niet gehaald. Maar zo kon ik wel mooi sparen en dat was nodig want anders had ik nooit deze auto kunnen kopen. En dat was toch echt mijn droom.” Bron: Scania Nederland BV

Glas inzamelen met nieuwe Volvo FM

Voor het legen van glascontainers heeft de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) een Volvo FM 420 8x2 tridem in gebruik genomen. Bij een openbare aanbesteding scoorde de Volvo FM het beste op prijs-kwaliteit. Vooral manoeuvreerbaarheid, het goede zichtveld en de lage instap scoorden daarbij hoog. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus en Volvo Trucks Nederland.

De ZRD richt zich voornamelijk op het inzamelen van huishoudelijk afval in een aantal Zeeuwse gemeenten. “Sinds kort voeren we ook de inzameling van flessenglas zelf uit”, vertelt directeur Paul Marinissen. “Denk aan conservenpotten, wijnflessen en frisdrankflessen. Voorheen deed een externe partij dat, maar wij vinden dat de inzameling van huishoudelijke afvalstromen onze kerntaak is en daarom voeren we deze taak nu volledig in eigen beheer uit in elf gemeenten.”

De ZRD, eigendom van dertien Zeeuwse gemeenten, zocht via een openbare aanbesteding een geschikte truck voor deze nieuwe werkzaamheden. Marinissen: “Op basis van de inschrijvingen hebben we aan de hand van objectieve criteria verschillende merken met elkaar vergeleken en onze keus bepaald. Zo hebben we een praktijkdag gehouden waarbij trucks van verschillende merken op allerlei punten zijn getest en beoordeeld. De Volvo FM scoorde het best op prijs-kwaliteit.”

De Volvo FM onderscheidt zich op een aantal punten. Marinissen: “We komen met deze truck veel bij winkelcentra en daar is wendbaarheid een must. De Volvo FM is een compact voertuig, waarmee de chauffeur uitstekend kan manoeuvreren in krappe ruimten onder meer door de drie gestuurde assen en natuurlijk het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. Ook is het zicht rondom de cabine uitstekend, mede door de dodehoekcamera. Daarnaast scoorde de Volvo FM extra punten dankzij de lage instap met twee treden. De chauffeur leegt vijftig à zestig glasbakken per dag, dus dan is een makkelijke instap een groot voordeel.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Als eerste de nieuwe generatie DAF

Zandbergen Transport beschikt over een imposant wagenpark. Als je regelmatig over de snelweg rijdt, heb je vast weleens een van hun Ferrarirode trucks ingehaald. Vorige week werd de vloot van de transportonderneming uitgebreid met een half dozijn héél bijzondere trucks: splinternieuwe DAF XF’s die nog niet op de markt zijn. Gemaakt in Eindhoven, volledig rijklaar gemaakt en geleverd door Truckland.

Zandbergen, de transporteur met de grote Z op de oplegger, heeft een wagenpark van zo’n vierhonderd trucks. Daarmee worden diverse goederen vervoerd, vertelt directeur Jos Zandbergen. “We hebben verschillende pijlers. Retailtransport is een belangrijke, maar we vervoeren ook frisdranken en andere consumentengoederen.”

“Ook transporteren we veel bouwmaterialen”, vervolgt Jos. “Dat is een heel andere tak van sport. Geen pluggen en spijkers, maar loeizwaar materiaal dat we naar grote infraprojecten vervoeren. Ligt je oplegger vol met zulk materiaal, dan haal je geen hoge snelheden als je in het buitenland een bergje moet beklimmen.”

Een blik op de trucks die op het terrein in Tilburg staan geparkeerd leert al snel dat Zandbergen niet met één merk rijdt. Jos, die samen met broer Erik en neef Frits aan het stuur van de onderneming zit: “Onze ongeveer 650 chauffeurs rijden in trucks van verschillende merken. Maar onze meeste trucks zijn van DAF.” Bron: Truckland

Gouden beoordeling voor Renault Trucks

Renault Trucks heeft van de onafhankelijke organisatie Ecovadis opnieuw een gouden beoordeling gekregen voor zijn inzet op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De Franse fabrikant behoort tot de 5% van de best presterende bedrijven. Voor het derde opeenvolgende jaar heeft Renault Trucks de Gouden status behaald, toegekend door de onafhankelijke organisatie Ecovadis voor zijn inzet op het gebied van MVO. Ecovadis heeft 75.000 internationale bedrijven geëvalueerd op basis van 21 criteria, verdeeld in vier categorieën: Arbeid & Mensenrechten, Duurzame Aankoop, Bedrijfsethiek en Milieu. Talrijke initiatieven van Renault Trucks hebben bijgedragen tot het succes van deze audit, met name in de twee laatste categorieën.

De vermindering van de CO2-uitstoot vormt de kern van de acties van Renault Trucks, zowel op het vlak van zijn installaties als op het vlak van de energie-efficiëntie van de geproduceerde voertuigen: Renault Trucks produceert een reeks volledig elektrische, CO2-neutrale vrachtwagens in de fabriek in Blainville-sur-Orne. En om de uitstoot van broeikasgassen van alle vestigingen te beperken, voert Renault Trucks energieaudits uit, voert het actieplannen uit en heeft het een ingenieur voor energieoptimalisatie aangesteld binnen de vastgoedafdeling. Om de circulaire economie te ondersteunen, ontwikkelt Renault Trucks een eigen geïntegreerde keten voor de recycling en het hergebruik van onderdelen van vrachtwagens. Dit engagement wordt ook erkend door de Ecovadis-rating.

Renault Trucks doet zaken op een integere manier en respecteert de internationale regelgeving en de gedragscode van de Volvo Groep waartoe het bedrijf behoort. De onderneming heeft regelmatig verplichte trainingen over deze code en over corruptiebestrijding georganiseerd. Voorts zijn corruptierisico's in kaart gebracht en beperkt door middel van actieplannen. Om het bewustzijn te vergroten en de risico's van hacking en het lekken van gegevens te beperken, organiseert Renault Trucks ten slotte regelmatig trainingen over cyberveiligheid en gegevensbescherming. Dankzij de genomen initiatieven en de geboekte vooruitgang behaalt Renault Trucks een score van 68/100. De Franse fabrikant bevindt zich daarmee in de top 5% van de beoordeelde bedrijven. Bron: Renault Trucks Nederland

Joint-venture IVECO en Nikola

Het partnerschap tussen de wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen en de in de VS gevestigde groep die gespecialiseerd is in emissievrije zware vrachtwagens van klasse 8 en aanverwante energieoplossingen staat op het punt zijn productiereis in Ulm, Duitsland, te beginnen.

Een spannend nieuw hoofdstuk in het duurzame transportverhaal van IVECO en Nikola Corporation zette vandaag koers in Ulm, Duitsland, toen de productiefaciliteit gewijd aan de Elektrische zware vrachtwagens van Nikola Tre aan het publiek werd onthuld, klaar om tegen het einde van het jaar met de productie te beginnen. Hiermee wordt een mijlpaal bereikt op recordsnelheid en geleverd op schema zoals eerder gecommuniceerd door IVECO, het merk van bedrijfsvoertuigen van CNH Industrial (NYSE: CNHI / MI: CNHI), en Nikola Corporation (NASDAQ: NKLA). De eerste Nikola Tre-modellen die hier worden geproduceerd, worden in 2022 geleverd aan geselecteerde klanten in de Verenigde Staten. Naast het productiemodel van het batterij-elektrische voertuig (BEV) was de volgende evolutie van dit modulaire heavy-duty platform ook te zien in de vorm van het prototype van het brandstofcel electrische voertuig (FCEV) van de Nikola Tre. Dit volgende model zal eind 2023 in Ulm in productie gaan.

Het lanceringsevenement van vandaag werd georganiseerd in overeenstemming met de huidige COVID-19-normen en was beperkt tot een selecte bijeenkomst van ongeveer 100 internationale en nationale belanghebbenden en media. Onder de aanwezigen waren Gerrit Marx, President Commercial & Specialty Vehicles bij CNH Industrial en benoemd tot CEO van de IVECO Group; Mark Russell, Chief Executive Officer en president van Nikola;  Winfried Herrmann, minister van Vervoer in Baden-Württemberg; Martin Bendel, eerste burgemeester van de stad Ulm; Massimiliano  Lagi, Consul General of Italy in Stuttgart, Duitsland. Bron: Iveco NLS