Nieuws
Duurzame oplossing voor Omrin
Einde mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. Dankzij een slimme snellaadoplossing bij de locatie in Drachten kan de elektrische truck zonder netverzwaring opgeladen worden en daarmee goed ingezet worden voor Omrin’s bedrijfsonderdeel Commercie & Logistiek.
Snelladen is nog vaak een probleem vanwege de netcongestie, maar door snelladers met geïntegreerde batterij kan de elektrische truck eenvoudig opgeladen worden. EVISE uit Leeuwarden verzorgt de passende snelladers, en zijn daarin specialist in de markt. De zonnepanelen op het pand van Rinsma in Drachten zorgen voor voldoende energie voor de locatie en de snelladers. Als deelnemer aan het Koplopersproject innoveert Rinsma sowieso op meerdere duurzame fronten: de werkplaats in Drachten is sinds 2022 gecertificeerd voor elektrische voertuigen en voldoet aan alle duurzame vereisten, 434 zonnepanelen leveren jaarlijks 180.000 kilowatt stroom, CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen, en alle verlichting is LED en Rinsma’s dienstauto’s zijn allemaal elektrisch.
Omrin, koploper in de circulaire economie, werkt ook op verschillende terreinen aan circulaire ontwikkelingen en aan de meest duurzame transportoplossingen voor de inzameling van afval en het vervoer van grondstoffen. Naast de inzet van schone en stille voertuigen op groengas en HVO100, is ook de volledig elektrische truck een duurzame oplossing voor onderdelen van het transport door Omrin. Daarnaast werkt Omrin, als producent van groene stroom, ook aan ontwikkelingen voor snelladen.
De elektrische truck, een Scania 40R 4x2 trekker, heeft een extra lange wielbasis van 4,15 meter, is uitgerust met een krachtig 624 kW accupakket (SoC-venster van 83%) en heeft een actieradius tot 450 kilometer. Het voertuig is voorzien van talrijke opties en veiligheidssystemen. Dankzij een aangepaste bumper mag de combinatie 30 cm langer zijn dan standaard. Een hydrauliekinstallatie voor het bedienen van de walking floor is achter de cabine geplaatst en keurig weggewerkt achter een verlengd spoilerpakket. “Bovendien is deze elektrische truck de honderste geleverde Scania, een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis voor Omrin en Scania”, aldus Remko van Keulen, Directeur Scania Rinsma. Bron: Scania Benelux
Een neus met karakter
“Tijdens een etentje kwam ter sprake dat er iets bijzonders moest komen. Voor een uitdaging moet je bij BAS Truck Center zijn – daar hebben we inmiddels wel ervaring mee! Met het vertrouwen en door de jarenlange samenwerking hadden we de handen snel op elkaar,” zegt Herbert. “Een truck met neus stond al langer op mijn lijstje. Ik wilde er eigenlijk een kopen uit de gebruikte markt, maar uiteindelijk is dat nooit dan een wagen die je zelf hebt gereden en dat heeft voor later geen emotionele waarde. Dit wel. Deze is écht van onszelf, en daar ben ik trots op!”
Wat volgde, was een gezamenlijk traject, ook met partners zoals Vlastuin, om tot het gewenste resultaat te komen. Het nieuwe span wordt ingezet voor het transport van fruit. “Het totaalplaatje moest kloppen – de trailer mag niet achterblijven. We hebben de oplegger uitgerust met een stuuras om het totaal wendbaar en operationeel inzetbaar te houden,” vertelt Herbert. “Verder kan het span, zoals gewend, 30 ton vervoeren. De eerste kilometers bouwen we rustig op samen met de chauffeur, zodat hij kan wennen aan nieuwe combinatie.” Met oog voor detail, vertrouwen in BAS Truck Center en een neus die gezien mag worden, heeft Herbert een combinatie laten bouwen die precies klopt. Praktisch én persoonlijk. En terwijl de eerste kilometers voorzichtig gemaakt worden, is één ding zeker: deze truck is hier om indruk te maken. Bron: BAS Truck Center
Boekweit breidt wagenpark uit
Boekweit Transport uit het Noord-Brabantse Lieshout heeft recent een nieuwe Scania R560 8x2*6 naloopas bakwagen met autolaadkraan in gebruik genomen. De keuze voor deze configuratie past bij de brede inzet van het transportbedrijf dat zich richt op speciaal transport en maatwerkvervoer. De nieuwe Scania is uitgerust met een Palfinger PK110002 autolaadkraan met een capaciteit van 110 ton/meter. De nieuwe bakwagen is voorzien van een naloopas waarvan de achterste as iets is verplaatst. Daardoor mag het voertuig wettelijk twee ton extra laden. “We vervoeren regelmatig zware ladingen zoals batterijcontainers en grote machines. Dan is iedere ton extra welkom,” aldus Jan Boekweit, die als tweede generatie leiding geeft aan het bedrijf wat al sinds de jaren zestig met Scania rijdt.
Boekweit Transport heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het vervoer van goederen die buiten de standaardmaten vallen. Zo worden onder andere cryogene opslagtanks geplaatst in de Benelux bij grote petrochemische, farmaceutische & industriële bedrijven. Ook plaatst het bedrijf, vaak in Duitsland en Oostenrijk, veel abri’s en werkt het voor diverse klanten in de bouwsector, onder meer met de plaatsing van bouwunits, viaduct ondersteuning en diverse containers. “Onze chauffeurs zijn echte vakmensen. Ze moeten veilig kunnen werken met zware kraanvoertuigen, klantgericht zijn én goed kunnen manoeuvreren op locatie,” zegt Boekweit. “Daarom nemen we bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ook altijd de mening van de chauffeur mee. De chauffeur die nu op de Scania R560 rijdt, heeft nadrukkelijk zijn voorkeur uitgesproken en daar houden we dan rekening mee.” Bron: Scania Benelux
Nieuwe Manager DAF Museum
Maurice Klaassens (54) is met ingang van 1 juni aanstaande, de nieuwe Manager van het DAF Museum in Eindhoven. Hij volgt daarmee Joost van den Bosch op, die het stokje na 9 jaar overdraagt en met pensioen gaat. Maurice rondde de studie ‘Bedrijfskader’ af aan de faculteit ‘Techniek’ van Fontys Hogeschool in Eindhoven. Na zijn opleiding bekleedde Maurice verschillende managementfuncties binnen Randstad Nederland. Sinds 2008 is hij werkzaam bij DAF Trucks, sinds 2011 in de rol van Manager Employer Branding.
“In mijn huidige functie bij DAF heb ik met studenten en vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen vele bezoeken aan het DAF Museum gebracht”, aldus Maurice Klaassens. “Een professionele organisatie met zo’n 200 vrijwilligers. Met jaarlijks zo’n 60.000 bezoekers is het DAF Museum een van de meest populaire musea van Eindhoven en omstreken en ik kijk ernaar uit om mijn bijdrage te leveren om het succes verder uit te breiden.”
“We zijn erg blij met de komst van Maurice Klaassens als de nieuwe manager van het DAF Museum”, aldus Marc Hendrikse, voorzitter van de Stichting Vrienden van het DAF Museum. “Met zijn grote ervaringen in het bedrijfs- en verenigingsleven zal hij een drijvende kracht zijn achter de verdere professionalisering die we als museum voor ogen hebben. Tegelijkertijd bedank ik Joost van den Bosch voor zijn inzet de afgelopen 9 jaar en wens hem namens vrijwilligers en bestuur een lang en gelukkig pensioen toe.” Bron: DAF Museum
Mega Trucks Festival
Op zaterdag 6 en zondag 7 december 2025 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de tiende editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.
Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal, waar tickets ook aan de kassa's te koop zijn, wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Neem ook een kijkje bij de nieuwste 'Truck Of The Year'. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Broshuis Trailers, Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Hiab. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, SVZ, Kivits-Drunen, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, JVVT en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. Dit jaar brengen ze ook de Douane mee. Kijk voor meer informatie op de website.
Volvo FH Aero's voor Europese inzet
Volvo Trucks Nederland heeft een grote order ontvangen van de Nijhof-Wassink Group voor de levering van 110 Volvo FH Aero-trekkers. De trucks, waarvan een deel is uitgerust met het innovatieve Camera Monitor System (CMS), zullen worden ingezet in de logistieke operaties van de Nijhof-Wassink Group in Nederland, Polen, Hongarije en Tsjechië. Nijhof-Wassink en Wemmers Tanktransport maken onderdeel uit van de Nijhof-Wassink Group en vormen samen de transporttak van dit internationaal opererend familiebedrijf. Als logistieke specialisten voor bulktransport en opslag voor de mengvoeder-, chemie- en foodindustrie, versterken de bedrijven hun inzet met de Volvo FH Aero-trekkers voor het efficiënter maken van hun operaties.
De order betreft een vervangingsinvestering voor de vloot die inmiddels uit zo’n 700 trekkende eenheden bestaat. “De producten van de Volvo Group behoren tot ons huismerk. We kiezen nu bewust voor de Volvo FH Aero, vooral vanwege het ontwerp dat zuiniger rijden bevordert en het stoere uiterlijk”, zegt Bertil Bouwhuis, managing director van Nijhof-Wassink en Wemmers. Onlangs is de Volvo FH Aero I-Save uitgeroepen tot de meest brandstofefficiënte langeafstandstruck van het moment en won het de Green Truck-award 2025. Volgens een onafhankelijke test biedt de Volvo FH Aero een combinatie van goede aerodynamica en een efficiënte aandrijflijn, wat resulteert in besparingen op brandstof en CO2-uitstoot. “Wij hebben hoge verwachtingen en monitoren het verbruik via ons datamanagementsysteem. De eerste ervaringen zijn in ieder geval positief!”, vertelt Bouwhuis enthousiast. Bron: Volvo Trucks Nederland
Eerste stap emissievrij wagenpark
De Graaf Afvalbeheer heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FMX Electric 4x2-portaalwagen. Deze truck wordt ingezet voor het transport van containers voor bouw- en sloopafval in Noord-Holland. De Volvo FMX Electric is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks. Bij de aanschaf van een elektrische truck heeft De Graaf Afvalbeheer uit Purmerend verschillende merken en modellen met elkaar vergeleken. Uiteindelijk viel de keus op een Volvo FMX Electric met Hyva portaalarmsysteem. “Doorslaggevend in de keuze voor de Volvo FMX Electric was dat deze truck geschikt is voor een aanhanger en voldoende actieradius biedt”, zegt Rob de Graaf, operationeel directeur van De Graaf Groep. “Onze nieuwe elektrische truck kan in combinatie met een aanhanger vier containers tegelijk vervoeren. Dit is gelijk aan wat we met een dieseltruck kunnen meenemen. Hierdoor blijft onze inzet net zo efficiënt, terwijl we tegelijkertijd duurzamer inzamelen. De truck kan dagelijks tot 240 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven opladen en dat is in principe voor ons voldoende voor een volledige werkdag. Mocht bijladen toch nodig zijn, dan kan dat eenvoudig tijdens de pauzes van de chauffeur.”
De investering in de Volvo FMX Electric is onderdeel van een vijfjarenplan van De Graaf Groep om het wagenpark volledig emissievrij te maken. Momenteel beschikt het bedrijf over 42 trucks, waarvan dit de eerste elektrische is. Er zijn inmiddels nog twee extra elektrische trucks aangeschaft, en meer zullen volgen. Om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken, heeft De Graaf Afvalbeheer op het eigen terrein een laadfaciliteit laten installeren. Daarnaast heeft het bedrijf een contract afgesloten met zijn brandstofleverancier waarmee het tijdvensters kan reserveren om onderweg bij te laden. Elektrische trucks bieden nog een belangrijk voordeel, vertelt De Graaf. “Ik heb in een demotruck kunnen rijden en een elektrische truck rijdt zo rustig en is zo stil. Dat is een groot pluspunt en echt een verbetering voor de chauffeur. Ik denk dat je als chauffeur ’s avonds meer ontspannen en relaxed thuiskomt.” Bron: Verzameld Werk
Truckland bouwt in Lansingerland
Afgelopen vrijdag is Truckland officieel gestart met de bouw van een nieuwe en toekomstbestendige vestiging in de gemeente Lansingerland. Naast drie hypermoderne werkplaatsen met zeven ruime doorrijstraten zal op deze locatie ook het tweede Truckland Academy opleidingscentrum worden gehuisvest. Begin 2026 zal de vestiging Truckland Rotterdam Noord verhuizen naar deze nieuwe locatie.
Truckland heeft gekozen voor een terrein van bijna 14.000 m2 op bedrijventerrein Oudeland waar - in samenwerking met hoofdaannemer Bouwonderneming Stout - een modern nieuwbouwpand van zo’n 3.000 m2 gebouwd zal worden. “We gaan hier werken met zeven ruime doorrijstraten van zes meter breed en dertig meter lang, hetgeen het rangeren een stuk makkelijker maakt”, vertelt Harry Elling, Aftersales Directeur van Truckland. “Daarnaast bouwen we een APK-straat en een inpandige wasplaats, zodat we de trucks gekeurd en schoon kunnen afleveren.”
Qua bereikbaarheid verandert er weinig voor klanten en medewerkers van Truckland: de nieuwe locatie ligt hemelsbreed vier kilometer verderop, dus dat is lekker vertrouwd. Een belangrijk pluspunt is wel dat er aanzienlijk meer parkeergelegenheid voor het wagenpark zal zijn. Daarnaast zal de werkplaats worden voorzien van de nieuwste technieken en speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij het ontwerp van het nieuwe pand dat onder andere zal worden ingericht met laadmogelijkheden, energiezuinige ledverlichting, vloerverwarming, duurzame isolatie en wordt er veel groen aangeplant rond de nieuwe vestiging. Bron: Truckland Group BV
Bemmel Container Service breidt uit
Bemmel Container Service B.V. uit Harmelen heeft recent drie nieuwe Scania trucks aan het wagenpark toegevoegd. Het betreft een Scania P420 XT met portaalopbouw, Scania R500 XT vierasser met laadkraan/haakarm en een Scania R530 XT V8 vierasser met VDL-haakarm. De eerste twee voertuigen zijn uitgerust met de zuinige 13-liter Super motor. De voertuigen worden ingezet voor uiteenlopende inzameltaken in de bedrijfsgerelateerde afvalsector. De investering past bij de ambitie van het familiebedrijf om modern en betrouwbaar materieel in te zetten en tegelijkertijd stappen te zetten richting verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering.
“Onze chauffeurs zijn enthousiast over de nieuwe voertuigen. De overstap naar Scania voelt vertrouwd en dankzij de recente chauffeursinstructie zijn zij helemaal op de hoogte van alle nieuwe functies,” aldus Marcel Leliveld, directeur van Bemmel Container Service. Bemmel Container Service is een regionaal opererende dienstverlener met bijna vijftig jaar ervaring in de inzameling van bedrijfsafval. Vanuit twee vestigingen – het hoofdkantoor in Harmelen en de locatie in Montfoort – bedient het familiebedrijf zakelijke klanten uit onder andere de bouw, sloop, groenvoorziening en infrastructuur.
In Harmelen vindt de inzameling en sortering van bouw- en bedrijfsafval plaats. Hier worden monostromen gescheiden en afgezet richting gespecialiseerde eindverwerkers. In Montfoort is de puinrecycling gevestigd, evenals een zand, grind en grondhandel en een innamelocatie voor groenafval. Bron: Scania Benelux