Nieuws


GINAF 8x4 WS voor Hulster

Hulster Transport & Containerservice BV uit Vijfhuizen, onder de rook van Amsterdam, heeft een indrukwekkende nieuwe Ginaf X6 4243 S 8x4 met een 165 ton/meter Palfinger autolaadkraan aan de vloot toegevoegd. Het is meteen de zwaarste autolaadkraan in de vloot van het bedrijf. Hulster koos voor de Ginaf 8x4 WS vanwege de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Daarmee worden de mogelijkheden van de zware autolaadkraan maximaal benut.

Hulster Transport & Containerservice heeft een vloot van 10 trucks waarvan zes met een autolaadkraan zijn uitgerust. De voertuigen worden ingezet voor alle voorkomende werkzaamheden, maar met name het bouw gerelateerde werk en het plaatsen van glas in hoogbouw zijn specialismes van Hulster. Voor dat laatste heeft het bedrijf een groot aantal speciale hulpstukken met zuignappen waarmee zware glasplaten tot op de millimeter nauwkeurig geplaatst kunnen worden. ,,Onze zwaarste glasplaten wogen maar liefst 2800 kilo, die we voor een aquarium hebben geplaatst, maar meestal betreft het werk in de hoogbouw’’ aldus eigenaar Michel Hulster.

De nieuwste Palfinger autolaadkraan heeft een vlucht van maar liefst 36 meter inclusief de Jib. Met een extra, zogenaamde MFA Jib komt daar nog 5,5 meter bij. De belangrijkste reden om voor een Ginaf te kiezen was de mogelijkheid van een 22 tons voorafstempeling. Deze zogenaamde VGT afstempeling werd door Bakker Bedrijfswagens in Ederveen gemonteerd. Bij dit systeem wordt het chassis aan de voorzijde versterkt met zware schetsplaten die om het originele chassis heen gebouwd worden. Een ingrijpende operatie, want hiervoor wordt het chassis aan de voorzijde eerst volledig ontdaan van allerlei componenten, inclusief motor en cabine. De cabine ophanging werd opnieuw geconstrueerd en bevestigd aan de schetsplaten. De VGT afstempeling aan de voorzijde is overigens ook leverbaar op DAF trucks, maar Hulster koos bewust voor Ginaf vanwege de unieke HPVS vering. Dat garandeert een optimale stabiliteit. Bron: Bakker Bedrijfswagens

Laadstations voor elektrische voertuigen

DAF Trucks introduceert een complete serie hoogwaardige laadoplossingen voor zowel de toonaangevende DAF LF Electric en DAF CF Electric trucks als andere elektrische bedrijfsvoertuigen, inclusief bestelwagens. DAF Trucks biedt een volledige range vaste laadstations aan met vermogens van 20 kW tot 360 kW. Voor maximale flexibiliteit zijn bovendien ook mobiele laders met vermogens van 24 kW tot 40 kW leverbaar. Speciaal voor trucks die na afloop van hun dagelijkse ritten 's avonds of 's nachts worden opgeladen, zijn PACCAR-laders van 20 kW tot 50 kW beschikbaar. De laders van 120 kW en 180 kW zijn ontworpen voor snelladen en daardoor ideaal voor wagenparken waarbij elektrische voertuigen op meerdere routes of in meerdere diensten worden ingezet. De 180 kW lader levert genoeg vermogen om de meeste elektrische trucks in minder dan drie uur op te laden.

De krachtigste uitvoering is de PACCAR-lader van 350 kW, een ultrasnelle oplossing die voertuigen in minder dan twee uur volledig kan opladen of twee voertuigen tegelijkertijd kan snelladen. Mobiele laders zijn ideaal voor hulp bij hulp onderweg of in werkplaatsen waar maximale flexibiliteit van de laadinfrastructuur nodig is. “De inzet van volledig elektrische trucks vereist een specifieke manier van plannen en werken”, aldus Richard Zink, Director Marketing & Sales van DAF Trucks. “DAF maakt de overstap voor zijn klanten zo eenvoudig mogelijk. We adviseren altijd over hoe een elektrische truck maximaal kan renderen in de dagelijkse werkzaamheden. En vanaf heden bieden we klanten ook laadapparatuur van topkwaliteit. Daardoor zijn zij verzekerd van de meest optimale integratie tussen de truck en de laadvoorziening.” Klanten kunnen de PACCAR-laders aanschaffen bij DAF-dealers en in de TRP stores. De volledige range laadstations voor elektrische voertuigen krijgt twee jaar garantie. Bron: DAF Trucks N.V.

Introductie van nieuwe T-WAY

IVECO vult het IVECO WAY heavy-gamma aan met de nieuwe off-road truck die is ontworpen voor de zwaarste missies in de meest extreme omstandigheden, en die het overneemt van de legendarische TRAKKER. De nieuwe IVECO T-WAY introduceert een nieuwe HI-TRONIX geautomatiseerde transmissie met functies die speciaal zijn ontwikkeld voor off-road mobiliteit. De nieuwe schijfremmen aan de achterzijde, het zware achterwielophangingssysteem voor tandemassen, het lagere eigen gewicht en een groot aantal functies zoals het HI-TRACTION-systeem, samen met de hoge connectiviteit, digitale diensten en de cabine met hoog comfort dragen bij aan uitstekende efficiëntie en winstgevendheid. IVECO biedt nu een complete, vernieuwde line-up voor off-road missies met de nieuwe IVECO T-WAY en de IVECO X-WAY.

IVECO presenteerde onlangs het nieuwe IVECO T-WAY zware terreinvoertuig aan zijn dealernetwerk en vertegenwoordigers van de internationale vakpers tijdens een digitaal evenement. De IVECO T-WAY bouwt voort op het erfgoed van robuustheid en betrouwbaarheid van de lange lijst van kampioen off-road voertuigen van het merk en introduceert "state-of-the-art" technologische oplossingen om alle verwachtingen op het gebied van productiviteit, laadvermogen, veiligheid en rijcomfort te overtreffen. Deze kenmerken van extreme robuustheid, hoge prestaties en betrouwbaarheid komen duidelijk tot uiting in het thema van de lanceringscampagne: "TREAT IT BAD".

IVECO koos voor een innovatieve aanpak met een  virtuele lancering, speciaal ontworpen voor het IVECO Live Channel. Het bood de deelnemers een unieke ervaring en vertelde een meeslepend verhaal dat bestond uit een mix van video-inhoud en live interacties. Het nam de gasten mee op een ontdekkingsreis door IVECO's off-road wereld en onthulde de nieuwste telg in zijn lange traditie van legendarische trucks. Kijk voor meer informatie op de website van Iveco

Nieuwe Volvo FH voor Groda

In het vijftigste jubileumjaar van de specialist in het telen en vermarkten van hard en zacht fruit, schafte Groda A.G.F. een gloednieuwe, rondom luchtgeveerde Volvo FH 6x2 trekker met gestuurde voorloopas voor internationaal transport aan. De truck is uitgevoerd met de zeer sterke en zuinige 460 PK turbo compound motor. Volvo Trucks-dealer Van Dijk Trucks uit Culemborg leverde de nieuwste aanwinst onlangs af. Het familiebedrijf uit Est begon in 1971 met het van deur tot deur uitventen van fruit. ‘Mijn vader deed de verkoop, mijn opa de productie’, vertelt eigenaar Wimco Groenendaal. ‘Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een bedrijf dat zich internationaal beweegt in de fruithandel, waarbij we ons focussen op export, handel, gekoelde opslag en transport. Ons wagenpark bestaat uit negen eigen vrachtwagens, waar we een groot deel van onze klanten en leveranciers mee bedienen. Ook de nieuwste gaat internationaal rijden, richting klanten door heel Europa en leveranciers in de Benelux.’

De nieuwste Volvo is met recht een aanwinst te noemen. Wimco: ‘Hij is weer verbeterd qua motor, heeft een gunstiger verbruik en ook qua opties is hij heel compleet. De truck is voorzien van de nieuwste veiligheidspakketten, voldoende comfortopties voor de lange-afstandsritten en hij heeft uiteraard Volvo Engine Brake Plus, aangevuld met een Retarder, zodat de chauffeur zich veilig door de bergen kan bewegen.’ Van Dijk-vertegenwoordiger Johan Links vult aan: ‘De truck is verder voorzien van vele opties voor de chauffeur, zoals een standairco, koelkast, magnetron en stopcontact, extra kastruimte tegen de achterwand, adaptive cruise control met stop-and-go-functie, een goede geluidsinstallatie en nog veel meer. Dit allemaal zodat de chauffeur met plezier zijn meerdaagse ritten kan rijden.’ Om die internationale ritten optimaal uit te kunnen voeren, heeft de truck een comfortverhogende luchtgeveerde vooras, en een gestuurde, liftbare voorloopas. ‘Dit is met name handig in Engeland en Frankrijk’, vertelt Wimco. ‘Daar mag je met een drie-assige trekker 44 ton wegen. Op die manier kunnen we meer lading meenemen, binnen de wettelijke normen.’ Bron: Van Dijk Trucks

DAF CF 480 voor het zwaardere werk

Pleging Transportservice B.V. heeft onlangs een speciale DAF in gebruik genomen voor het zwaardere hijs- en transportwerk. Deze 4-assige DAF CF 480 FAQ met HMF kraan van 50 ton/meter plus lier is geleverd door Truckland Eindhoven. In goede samenwerking en afstemming met de kraanleverancier Van Rijssel Carrosseriebedrijf B.V. en Pleging Transportservice B.V. is deze DAF autolaadkraan opgebouwd en naar volle tevredenheid afgeleverd.

Directeur Pieter Pleging legt uit: “We gebruiken deze DAF CF 480 FAQ onder meer voor het plaatsen van bouwketen, lichtreclamezuilen en telecommasten. De keuze voor de 4-assige CF is gemaakt op basis van het hoog benodigde laadvermogen. In deze opzet bedraagt dat 14 ton. De gekozen HMF kraan biedt op 26 meter afstand nog altijd een hefvermogen van 700 kg, een essentieel voordeel voor Pleging Transportservice B.V.”

Pleging prijst de samenwerking voor de opbouw en de aanpassingen met Van Rijssel Carrosseriefabriek B.V en Truckland Eindhoven. “Met beide bedrijven hebben we al jarenlange ervaringen. Eigenlijk werken ze hetzelfde als wij. Zij beseffen wat de klant wil, stellen doordachte aanpassingen voor en letten op details. De kraan maakt immers ook de vrachtwagen. Het is met deze leveranciers prettig werken en de lijnen zijn kort. Zo werken wij ook.” Bron: DAF Trucks N.V.

Van der Donk kiest wederom V8

Van der Donk Sierbestrating uit Vinkel nam onlangs een nieuwe Scania R580 V8 8x2/*6 bakwagen met een gestuurde voor- en naloopas in gebruik. Het is de tweede V8 met 580 pk die het bedrijf aanschaft. “Ik koop voornamelijk V8-motoren vanwege mijn chauffeurs. Sommigen werken hier al 40 jaar,” vertelt directeur Eugene van der Donk over zijn keuze. Van der Donk Sierbestrating is een gerenommeerd adres in de regio als het gaat om alle vormen van bestrating. “Van een recht door zee betonnen klinker tot een exclusieve tegel of natuursteen, wij kunnen het leveren”, vertelt Eugene over het familiebedrijf. “De focus op sierbestrating is overigens van de laatste jaren want oorspronkelijk begonnen wij als transportbedrijf.”

Dat is Van der Donk in zekere zin nog steeds. Want behalve dat het bedrijf ook nog in de aannemerij zit, rijden de chauffeurs van Van der Donk ook steeds meer voor MBI-De Steenmeesters in Veghel. “Dat zijn ritten die heel goed in ons eigen werk passen. Ze zorgen ervoor dat we veel minder leeg rijden en dat is niet alleen efficiënt voor de bedrijfsvoering, maar ook beter voor het milieu. Dat is wel bijzonder want in de bouw heb je doorgaans juist veel leegritten: je neemt immers bijna nooit stenen mee terug”, geeft Eugene uitleg. Van der Donk gaat de nieuwe Scania R580 V8 op de langere ritten inzetten. “Een normale rit voor die auto begint ’s ochtends voorgeladen vanuit Vinkel naar Kampen met stenen voor de MBI Beton. Die lost de chauffeur daar op het terrein of bij klanten in de buurt. Dan laadt hij weer stenen terug die wij zelf nodig hebben en rijdt die uit bij ons in de regio. Vervolgens doet hij nog een ritje en eindigt uiteindelijk weer voorgeladen voor de volgende dag bij de MBI in Veghel. Op die manier rijdt de truck toch ook nationaal in de stenen zo’n 120.000 kilometer per jaar. Maar mijn andere auto’s blijven veel meer in de buurt en komen niet verder dan een 60.000 per jaar. Die maken bijna net zoveel PTO-uren als kilometers.” Bron: Scania Nederland BV

Duurzame distributie met Volvo LNG

Voor het transport van farmaceutische producten binnen de BeNeLux heeft VTS Transport & Logistics uit Boxmeer onlangs een order voor vier nieuwe Volvo FM LNG-trucks getekend. Vooral het duurzame karakter van de trucks was voor VTS reden om voor dit model te kiezen. VTS verwacht met LNG zo’n 20% CO2 te gaan besparen. VTS Transport & Logistics is gespecialiseerd in opslag en distributie van farma- en healthcare producten. Voor het transport van temperatuur gecontroleerde producten voor farmaceutische bedrijven binnen de BeNeLux werden onlangs vier Volvo FM LNG-trekkers aangeschaft.

Vooral het duurzame karakter van LNG in combinatie met het chauffeurscomfort, het goede zichtveld en de lage instap van de Volvo FM sprak VTS aan. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Bij ons, maar ook bij onze klanten binnen het farmaceutisch transport. Met de Volvo FM LNG verkleinen we onze CO2-uitstoot met 20 procent in vergelijking met een dieseltruck. Dat zijn cijfers die zijn bewezen en die nu gehaald kunnen worden. Natuurlijk is elektrisch rijden ook interessant, maar LNG is wat ons betreft de oplossing waarmee nu al duurzamer kan worden gereden en minder CO2 kan worden uitgestoten”, verklaart Joost Hafmans, directeur van VTS Transport & Logistics.

Naast LNG-trucks heeft VTS Transport & Logistics ook 22 Volvo’s FH I-Save besteld. Deze trucks zijn voorzien van een Fuel Hero Pro pakket met de zuinige Turbo Compound-motor. De eersten uit deze order worden binnenkort door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center aan VTS geleverd. “Het is ons streven om in 2030 nul emissies uit te stoten met onze distributie trucks. Door minder brandstof te verbruiken en door inzet van een CO2-besparende brandstof als LNG kunnen we nu al stappen maken. We zetten in op de duurzame opties die op dit moment beschikbaar en binnen ons transport realiseerbaar zijn”, besluit Joost Hafmans. Bron: Volvo Trucks Nederland

Uitstel kilometerheffing funest

Andermaal trapt de Nederlandse overheid op de rem in het verduurzamen van het bedrijfswagenpark. Nadat eerder de elektrische vrachtwagen het ondergeschoven kindje was in de uitvoeringsagenda Stadslogistiek, door het uitstellen van de subsidieregeling, heeft Minister Nieuwenhuizen nu de Tweede Kamer geïnformeerd dat de voorgenomen kilometerheffing voor vrachtwagens minstens tot 2027 wordt uitgesteld. Een belangrijk onderdeel van deze kilometerheffing was de financiering van de vergroening van de vaderlandse transportvloot. Scania Nederland Managing Director Janko van der Baan is duidelijk in zijn oordeel en spreekt over een gemiste kans. “Hiermee wordt wederom een belangrijke pijler onder de verduurzaming gesloopt. Het wordt op deze manier vrijwel onmogelijk om aan de doelstellingen van, notabene, diezelfde overheid te voldoen.”

Van der Baan heeft dan ook begrip voor de reactie van TLN voorzitter Elisabeth Post. Zij noemde in een eerste reactie de overheid ‘een onbetrouwbare gesprekspartner’. “We praten al jaren over de kilometerheffing als een middel om de verduurzaming van transport in Nederland voor een deel te financieren. Uitgangspunt blijft dat de totale lasten voor de sector hierdoor niet mogen stijgen,” vult Van der Baan aan.

De kilometerheffing biedt ook een mogelijkheid om prijsdifferentiatie door te voeren voor hernieuwbare brandstoffen. Van der Baan: “Door de brandstoffen met de minste CO2 reductie hoger te beprijzen dan, bijvoorbeeld, hernieuwbare brandstoffen kunnen we ook meer sturen op de groene doelstellingen. Bijkomend voordeel is dat een dergelijke heffing makkelijker terug te sluizen is naar de branche. Accijnzen op brandstoffen verdwijnen allemaal op de grote hoop in de schatkist en daar ziet de sector niets van terug.” Bron: Scania Nederland BV