Nieuws


Nico Mooij koopt 25 Scania's V8

Vijfentwintig Scania's met zestienliter V8-motor (type S520 in groot-volumeuitvoering) heeft Mooij Forwarding & Logistics bv uit Milsbeek aangeschaft ter uitbreiding van zijn wagenpark. "Goede chauffeurs vinden is niet gemakkelijk," licht oprichter en directeur Nico Mooij toe. "Maar wij kunnen het veroorloven om selectief te zijn, mede dankzij dit Zweedse topmaterieel."

De Scania V8 is meer dan alleen verwennerij voor chauffeurs. "Qua prestaties, betrouwbaarheid, onderhoudskosten en brandstofgebruik scoren deze trekkers geweldig. Een verantwoorde investering." De wagens rouleren in shifts van drie weken waarbij de chauffeurs in heel Europa rijden en elkaar aflossen. In de weekends zijn voertuigen en bemanning indien mogelijk op een van de drie vestigingen van Mooij, waar faciliteiten zijn als kantines en wasgelegenheid. Milsbeker Nico Mooij begon in 1986 met één Scania. Zijn bedrijf bestaat deze maand precies 35 jaar. Met doorzettingsvermogen en innovatiekracht bouwde hij het uit tot een middelgrote transportonderneming: 87 trucks, 117 trailers (mega box / tautline / container), 30 à 40 charters, drie eigen vestigingen (Milsbeek NL, Berlijn D en Legnica PL). Mooij Forwarding & Logistics staat voor constante hoge kwaliteit, lange relaties met klanten, goede sfeer, laag personeelsverloop, geavanceerde IT en communicatie.

De Limburgse ondernemer creëerde een hub'n'spoke-systeem voor transporten van en naar Oost-Europa. Trailers worden op strategische punten omgekoppeld en overgedragen aan een collega-chauffeur. Indien mogelijk overbrugt Mooij lange stukken met de lading in twee verdiepingen in de trailer (double stock). Dit scheelt tot 50% in het aantal transporten, mogelijk gemaakt door een perfect georganiseerde planning. Bron: Mooij Forwarding & Logistics

Rijd de Nieuwe Generatie DAF

DAF Trucks en SCS Software hebben de handen ineengeslagen en de Nieuwe Generatie DAF XG en XG⁺ toegevoegd aan de immens populaire computergame Euro Truck Simulator 2. Hierdoor is het mogelijk om nu al een bijna levensechte rit te maken in DAF's revolutionaire, nieuwe serie trucks. De serieproductie van de echte Nieuwe Generatie DAF trucks start in oktober 2021.

DAF is de eerste fabrikant die een truckserie heeft ontwikkeld die profiteert van de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van afmetingen en gewichten. De nieuwe XF, XG en XG+ bieden de hoogste kwaliteit, een 10% lager brandstofverbruik, een volledig pakket passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen en een geheel nieuw niveau van luxe.

De productie van de Nieuwe Generatie DAF start in oktober. Het computerspel Euro Truck Simulator 2 biedt echter de kans om alvast virtueel plaats te nemen achter het stuur. Dat kan na registratie op de 'DAF Ride and Drive' stand in de onlangs geïntroduceerde DAF Virtual Experience. Euro Truck Simulator is een game van SCS Software en is verkrijgbaar via de steam store. Bron: DAF Trucks N.V.

Jac Klijn kiest voor ontzorging

Bouwpartner Jac. Klijn Bouwmaterialen BV uit Kaatsheuvel zette recent een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania G450 6x2*4 met een hoog dak en een gestuurde hefbare naloopas op de weg. Het is voor het eerst in 30 jaar dat het bedrijf een nieuwe truck van dit merk koopt. Bijzonder daarbij is de bewuste keuze voor een langlopend full service contract. De auto staat voor een korte twee-assige stenentrailer en wordt voornamelijk ingezet voor de distributie van bouwmaterialen naar klanten.

“Het is inderdaad een tamelijk korte stenentrailer die wij achter onze nieuwe Scania zetten,” vindt ook directeur eigenaar Robert Klijn. “Maar hij past goed in onze werkzaamheden.” Robert nam vorig jaar definitief het stokje over binnen het familiebedrijf en is nu voor 100 procent eigenaar. “Met 30 man personeel is dat wel een verantwoordelijkheid,” vindt hij nog steeds. “Ik heb een geweldige ploeg mensen voor mij werken en ik wil ervoor zorgen dat zij hun werk met veel plezier en met de juiste middelen kunnen doen.”

De nieuwe Scania is een onderdeel van die filosofie. “Wij hebben hier een chauffeur die al 30 jaar voor ons werkt. Bij ons mogen de chauffeurs binnen een bepaalde bandbreedte altijd kiezen waar ze in willen rijden. Voor deze man is het waarschijnlijk de laatste auto voor zijn pensioen en hij wilde het liefst een Scania. Dus zijn we gaan praten met de Scania dealer in Tilburg en dat pakte bijzonder goed uit.”

“Want wij verwachten heel veel van een truck. Hij moet extreem kort kunnen draaien omdat wij ook tot in de kleinste straatjes bij onze klanten afleveren. Tegelijkertijd moet hij veel kunnen laden want stenen zijn zwaar. We zochten dus een combinatie van een korte draaicirkel en veel laadvermogen. Verder wilden we een hoog dak omdat we bijvoorbeeld isolatiemateriaal echt hoog opladen. Dan moet dat niet vol in de wind staan omdat de lading hoger is dan de dakspoiler. En dan moet het ook nog ons visitekaartje zijn.” Bron: Scania Nederland BV

Vink kiest voor Actros Edition 2

Vink Machinery verving hun Mercedes-Benz Antos voor de exclusieve en gelimiteerde Actros Edition 2 om meerdere en zwaardere machines te kunnen transporteren. Met vrijwel alle mogelijke uitrustingsopties is deze Edition 2 de droom van elke chauffeur en het visitekaartje van Vink Machinery. Tony Vink, werkzaam bij Vink Machinery en merktrouw aan Mercedes-Benz, schafte de truck aan bij Wensink Automotive in Nijmegen en koos voor een trailer van Nooteboom met 3 gestuurde assen.

De Actros 2563 LS 6x2/4 met gestuurde voorloopas heeft 630 pk en is zeer rijk uitgerust. Het dashboard en de deurgrepen zijn bekleed met nappaleder, afgewisseld met enkele carbonlook accenten. Daarnaast zijn de luxe matrastopper voor nog meer slaapcomfort en ambiente led-interieurverlichting enkele highlights in het interieur. Het exterieur van de Edition 2 wordt onder meer gekenmerkt door de exclusieve bestickering aan de zijkant, het opschrift ‘Edition 2’ op de gelakte zonneklep, vier extra led-schijnwerpers in de zonneklep, RVS instaptreden en grille-accenten in donker chroom.

Jelle Hoogma, verkoper bij Wensink licht toe: “Bijna alle opties die een klant kan kiezen zitten erop. Vink heeft nog een stalen voorbumper in het zwart toegevoegd. De gele striping op de matgrijze Actros Edition 2 maakt de truck extra uniek.” De Edition 2 van Vink Machinery is een van de eerste  exemparen van de Actros Edition 2 die in Nederland is afgeleverd. Eind vorig jaar  kondigde mercedes-Benz Trucks de gelimiteerde special edition aan. Wie hem wilde rijden moest er snel bij zijn want er rollen in totaal slechts 400 stuks van de band. Bron: Mercedes-Benz Trucks Nederland B.V.

Stille en schone huisvuilinzameling

De gemeente Rotterdam heeft onlangs de eerste Volvo FE Electric met elektrische kraakpersopbouw in gebruik genomen. De truck wordt ingezet voor het emissie- en geruisloos inzamelen van huisvuil in de binnenstad van Rotterdam. De belangrijkste motivatie om de openbare aanbesteding te gunnen aan Volvo Trucks was het feit dat de Volvo FE Electric af fabriek geproduceerd wordt waardoor alle onderdelen optimaal op elkaar afgestemd zijn en een efficiënte én duurzame productie gerealiseerd kan worden.

De opdracht voor levering van een stille én schone elektrische truck werd in 2020 gegund aan Volvo Trucks door middel van een openbare aanbesteding. Naast het duurzame karakter van de truck, het chauffeurscomfort, een goed zichtveld en een lage instap gaf het integrale ontwerp door een OEM’er uiteindelijk de doorslag in de keuze voor de Volvo FE Electric. “Doordat deze elektrische truck af fabriek geproduceerd wordt, zijn alle onderdelen optimaal op elkaar afgestemd. Bovendien hoeven er niet eerst componenten geproduceerd te worden die later weer verwijderd worden om plaats te maken voor elektrische oplossingen. Dat dit productieproces naast efficiënter ook een stuk duurzamer is, spreekt voor zich”, verklaart Paul van Emmerik, Manager Sustainable Fleetcare bij Gemeente Rotterdam Stadsbeheer.

Rotterdam heeft stevige doelen gesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. De gemeente wil de koolstofdioxide, roetuitstoot en stikstofdioxide in de lucht aanzienlijk verminderen. “Het is de bedoeling dat in 2030 alle huisvuilinzameling alleen nog maar door uitstootvrije voertuigen wordt gedaan. Met ons stappenplan `Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)` werken wij aan een groene, gezonde en toekomstbestendige stad. Met de inzet van deze 100% elektrische trucks komen we weer een stuk dichter bij het verwezenlijken van ons doel: een stad met schone lucht”, vervolgt Paul van Emmerik. Naast schoner is de truck ook stiller. “Dit is een voordeel voor omwonenden, maar ook voor onze chauffeurs. Daar staat wel tegenover dat de truck zo stil is dat hij door medeweggebruikers soms bijna over het hoofd wordt gezien. Een geluidssysteem op de truck levert een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid”, zegt Paul van Emmerik. Bron: Volvo Trucks Nederland

Elektrische truck voor in de stad

De range elektrische vrachtwagens van Renault Trucks wordt verder uitgebreid met de Europese lancering van de D Wide Z.E. Low Entry Cab (LEC). Deze volledig elektrische truck is uitgerust met een nieuwe lage instapcabine die speciaal ontworpen is om afvalinzameling te vergemakkelijken en tevens de veiligheid van de bestuurders en de mede weggebruikers te vergroten.

Met voertuigen van 3,1 tot 27 ton biedt Renault Trucks het meest uitgebreide gamma elektrische vrachtwagens op de markt. De fabrikant breidt zijn range verder uit met de lancering van een D Wide Z.E. LEC (Low Entry Cab). Deze lage cabine is speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van de sector van de afvalinzameling, om het werk van de chauffeurs te vergemakkelijken en hun veiligheid, comfort en efficiëntie te optimaliseren.

De Renault Trucks D Wide Z.E. LEC is zo uitgerust dat de chauffeurs moeiteloos en veilig in het voertuig kunnen stappen. De instap in de cabine is 200 mm lager dan bij een standaard distributietruck en is voorzien van een enkele antislip opstap en deuren die in een hoek van 90° opengaan. Dit vermindert aanzienlijk de vermoeidheid van de bemanning die mogelijk wel  meer dan 100 keer per ronde in en uit de cabine moet stappen. De lage positie van de cabine biedt de chauffeurs een uitstekend zicht rondom, wat leidt tot een optimale bescherming van de mede weggebruikers. Voor nog beter zicht raadt Renault Trucks aan om extra zijruiten aan de achterkant van de cabine te plaatsen, die als optie verkrijgbaar zijn.

De ruime cabine van deze volledig elektrische truck biedt plaats aan de chauffeur en maximaal drie extra bemanningsleden. De optionele vlakke vloer zorgt voor bewegingsvrijheid in het voertuig en maakt in- en uitstappen aan zowel de linker- als de rechterkant mogelijk. De Renault Trucks D Wide Z.E. LEC, die in nauwe samenwerking met carrosseriebouwer Estepe is ontwikkeld, wordt geleverd in een 6x2 versie met gestuurde achteras en is in heel Europa te bestellen. Omdat het voertuig volledig elektrisch is, stoot het geen uitlaatgassen uit en is het uitermate geschikt voor gebruik in stedelijke gebieden met zero emissie zones. Bron: Renault Trucks Nederland

LNG-truck voor pendeldienst

Logistieke dienstverlener Nedcargo heeft een nieuwe Volvo FH LNG-truck in gebruik genomen voor een pendeldienst tussen Utrecht en het warehouse van Nedcargo in Tiel. Op 12 juli overhandigde directeur transport en distributie Geert van Eijk van Nedcargo de sleutels van de nieuwe truck aan de chauffeurs die de pendeldienst gaan onderhouden. De Volvo FH LNG rijdt op liquified natural gas (LNG), ofwel vloeibaar gemaakt aardgas. Deze brandstof is een stuk schoner dan diesel. De nieuwe vrachtauto stoot 20 procent minder CO2 uit dan een Euro 6-dieseltruck.

Nedcargo investeert in de nieuwe truck ongeveer de helft meer dan in een vergelijkbare dieseltruck. Tegenover deze meerkosten staan lagere brandstofkosten. Om daarvan optimaal te profiteren, moet de LNG-truck veel kilometers rijden. Daarom zet Nedcargo de Volvo FH LNG in op de pendeldienst tussen Utrecht en Tiel. Verkoopdirecteur Roeland Ruygt van Volvo Trucks is blij dat Nedcargo voor Volvo heeft gekozen. “Zorg voor het milieu is een van onze kernwaarden. Ons doel is om trucks en services te maken die minder belastend zijn voor het milieu. De Volvo FH LNG is hier een voorbeeld van. Sinds de jaren zeventig hebben we de uitstoot van verontreinigende stoffen in de lucht bij nieuwe Volvo-trucks met 90% verminderd en het brandstofverbruik met 40% verlaagd. Maar we weten dat we het nog beter kunnen. Daar blijven we aan werken.” Bron: Volvo Trucks Nederland

Udea investeert in duurzame voedselketen

Udea, groothandel in biologische levensmiddelen, natuurlijke drogisterijproducten en duurzame non-food en franchisegever van de biologische supermarktketen Ekoplaza, heeft onlangs vijf nieuwe Volvo FM 420pk 4x2 trekkers, waaronder 1 LNG, in gebruik genomen. Veiligheid, comfort, design en brandstofverbruik waren de voornaamste redenen om te kiezen voor de Volvo FM. De trucks worden voornamelijk ingezet voor (stads)distributie en zijn geleverd door Volvo trucks-dealer BAS Truck Center. “De reacties over het nieuwe type Volvo FM zijn zeer positief.”

Als trekker is de lichte Volvo FM bijzonder geschikt voor (stads)distributie, waarbij flexibiliteit gecombineerd wordt met een laag brandstofverbruik en een enorme efficiency. Voor het distributiewerk heeft Udea vijf nieuwe Volvo FM 420 4x2-trekkers in gebruik genomen. Een logische en bewuste keuze. Bas Schellekens, fleetmanager bij Udea, licht toe: “Met de nieuwe Volvo FM zijn echt grote stappen gemaakt in zowel het rijcomfort en design als het brandstofverbruik met de nieuwe Step D-motor. Vanwege het distributiewerk wat we doen hebben we veel in- en uitstapbewegingen op een dag. Het is daarom voor onze chauffeurs prettig om een lage instap te hebben. Daarnaast rijden we veel in de binnenstad en daarvoor is de nieuwe Volvo FM de meest comfortabele en veilige keuze. Enerzijds omdat je laag zit, maar ook omdat het nieuwe model 10% meer direct zicht biedt middels de laag uitgesneden zijruiten. Vanwege de enorme verbeteringen van het nieuwe type FM hebben we er zelfs bewust voor gekozen om langer te wachten met het vervangen van de huidige voertuigen voor de nieuwe Volvo FM.” Bron: BAS Truck Center B.V.