Nieuws


Kooiker Iveco S-WAY LNG

​De nieuwe auto's zijn uitgevoerd in de kleuren van Kooiker Logistiek. Directeur Jorne Hornstra van Kooiker Logistiek vertelt: "We zijn bezig met een aardige vernieuwingsslag de komende twee jaar. Deels regulier, maar er is ook wat in te halen over de afgelopen periode. Daarnaast is er na de overname sprake van een aanzienlijke groei. We hebben gekozen voor één uiting van al onze vrachtwagens en zullen geleidelijk aan het wagenpark in de kleuren van Brant Visser vervangen voor die van Kooiker Logistiek." De andere twee IVECO's gaan ingezet worden in 24-uurs pendeltransport tussen productielocatie en warehouse.

Het zijn de eerste IVECO's in het 140 vrachtwagens tellende gezamenlijke wagenpark van Kooiker Logistiek en Brant Visser. De keuze voor zowel IVECO als LNG is een bewuste, vertelt Hornstra. "We hebben voor LNG gekozen in het kader van verduurzaming. Wij als bedrijf zijn daar heel bewust mee bezig en de vraag van onze klanten naar milieubewust transport neemt eveneens toe. Dan is 1 en 1 al snel 2. Uiteraard hebben we ook heel kritisch naar de kostenkant gekeken. IVECO kwam het beste naar voren in het totaalplaatje. Met name de actieradius van 1.600 kilometer is een ijzersterk punt. Daarmee win je tijd. En ook qua kosten per kilometer kwam IVECO gewoon het beste uit ons onderzoek. We hebben bovendien onze research gedaan en horen louter enthousiaste verhalen over de IVECO's op LNG."

Bij Kooiker Logistiek houden ze ook rekening met de wensen van hun werknemers. Hornstra: "Laten we eerlijk zijn: we zitten in een markt waar de chauffeur in toenemende mate een positie heeft door het chauffeurstekort. De chauffeurs die op deze auto's gaan rijden zijn zonder uitzondering enthousiast over de keuze voor IVECO. Niet alleen qua merk en type, maar zeker ook qua uitrusting van een auto. Dat zit bij deze wagens meer dan goed. Ze zijn uitermate comfortabel ingericht en wij hebben ze ook laten voorzien van een standkachel en -airco." Bron: Iveco NLS

Scania LNG-trucks met kraakpersopbouw

Maton Groep, gevestigd in Waalwijk, neemt drie unieke Scania kraakperswagens uit de L-serie op LNG in gebruik. Hiermee zet het servicebedrijf voor containerservice en recycling een stap dichterbij het realiseren van haar duurzaamheidsambities. Bas Oprins, directeur: “Er zijn niet veel fabrikanten die LNG-voertuigen met zo’n lage instap aanbieden, dus na het in kaart brengen van onze wensen kwamen we al snel bij Scania uit.”

De nieuwe 6x2*4 trucks met 340 PK zijn voorzien van een Haller kraakpersopbouw voor het legen van rolcontainers. Dat de Scania L-serie met lage instap beschikbaar is op LNG was de voornaamste reden voor Maton Groep om voor Scania te kiezen. “Als werkgever vergen we veel van onze chauffeurs, die dagelijks 150 tot 200 keer in- en uit moeten stappen,” zegt Oprins. “Dan wil je dat het ergonomisch goed voor elkaar is. Dankzij de knielfunctie, waarmee het voertuig bij het aantrekken van de parkeerrem tot vlak boven de grond zakt, heeft Scania de laagste instap voor onze business.”

De kraakperswagens zijn niet de eerste LNG-trucks voor Maton Groep. Een groot deel van het 19 eenheden tellende wagenpark rijdt al op de CO2-arme brandstof en daar is Oprins meer dan trots op. “Hiermee bereiden we ons voor op de komst van de milieuzones, waar we ongetwijfeld mee te maken gaan krijgen. Bovendien willen we niet alleen roepen dat we een duurzame afvalverwerker zijn, maar ook daden bij woorden voegen.”

Iets waar Oprins minder tevreden over is, is de infrastructuur om LNG te tanken. “Die is nog verre van optimaal, maar wij hebben het geluk dat we op een logistieke hub gevestigd zijn. Hier zitten veel grote bedrijven en dat is de reden dat er ook een LNG-station is gekomen.” 

De chauffeurs, die ook erg blij zijn met de nieuwkomers, waarderen naast de lage instap ook de maximale wendbaarheid. De gestuurde naloopas maakt de Scania-trucks bij uitstek geschikt voor werkzaamheden in de stad waar vaak weinig ruimte is. Oprins vertelt dat er twee redenen zijn waarom er bij Maton Groep vaste chauffeurs op de voertuigen rijden. “Wij werken met vaste routes en dan is routekennis elementair. En daarnaast leert de ervaring dat er dan zuiniger met de trucks omgegaan wordt en daar wordt de levensduur langer van.” Bron: Scania Nederland BV

Kuehne+Nagel gaat voor groen transport

Als logistiek dienstverlener van wereldformaat weet Kuehne+Nagel als geen ander hoe belangrijk het is om bij te dragen aan de vergroening van de transportwereld. Met de komst van vier nieuwe IVECO S-WAY's op LNG zet Kuehne+Nagel een volgende stap op weg naar een fossiel- en CO2-vrij transport. De nieuwe trucks gaan rijden op vloeibaar aardgas en zijn uitgerust met 460 pk en een 2.000 Nm koppel sterke 12,9 liter Cursor 13 gasmotor gecombineerd met een uiterst efficiënte 12-traps HI-TRONIX geautomatiseerde transmissie. Met zo'n 25.000 geproduceerde gasmotoren en ruim een miljard kilometer praktijkervaring sinds 1996 is IVECO de Europese marktleider voor bedrijfsvoertuigen op aardgas. IVECO biedt in heel Europa een servicenetwerk aan van specialisten die IVECO-gastrucks net zo veilig laten rijden als elk ander voertuig met een dieselmotor.

Geen enkele LNG truck doet vandaag de dag nog onder voor zijn dieseltegenhanger wat prestaties en reactievermogen betreft. De S-WAY's zijn voorzien van de grootst mogelijke tankcombinatie, links en rechts van het chassis bevindt zich een lange tank met een inhoud van 540 kilo LNG. Hiermee wordt de grootste actieradius in de markt behaald van maar liefst 1.600 kilometer. Brigade heeft een camera systeem voorzien op de S-WAY's zodat de chauffeurs nog meer zicht hebben rondom het voertuig.

De olieverversingsintervallen bedragen 90.000 km en specifieke gascomponenten van de aardgasmotor zijn aangepast voor het minimaliseren van de onderhoudskosten. De overlangse, compacte en lichte 3-wegkatalysator draagt bij aan het behalen van de strengste emissienormen en zorgt tegelijkertijd voor een laag geluidsniveau. Dit systeem vereist geen additieven, geen roetfilter of geparkeerde regeneratie, zodat ook hier weinig onderhoud nodig is. Bron: Iveco NLS

GP Groot kiest voor goed zichtveld

GP Groot heeft onlangs een order getekend voor de levering van ruim 40 Volvo-trucks. De trucks worden ingezet voor de inzameling van bedrijfsafval. Het goede zichtveld en de lage instap van de Volvo FM waren voor GP Groot mede bepalend voor de keuze. De voertuigen worden in 2021 en 2022 geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks. De 40 Volvo-trucks voor GP Groot worden ingezet als kraakperswagens, portaalarmwagens en haakarmwagens in diverse uitvoeringen zoals de Volvo’s FM 4x2, FM 6x2 en de FM 8x2. De trucks gaan rijden bij GP Groot en Roele De Vries in Noord- en Zuid-Holland en bij Visser ATR en NNRD in Friesland, Groningen en Drenthe.

Naast TCO, zijn veiligheid en een goed zichtveld voor GP Groot belangrijke factoren in de keuze voor Volvo-trucks. De voertuigen worden ingezet voor het inzamelen van bedrijfsafval. Hiervoor opereren ze -naast bedrijventerreinen- ook vaak in woonwijken. Goed zicht is hier extreem belangrijk. Voor alle trucks is gekozen voor een veiligheidspakket af fabriek en de dodehoekcamera die netjes in de spiegelvoet verwerkt zit. Hiermee heeft de chauffeur een heel goed zichtveld en is het aantal dode hoeken vrijwel nihil. Verder is ergonomie voor de chauffeur belangrijk en zijn de voertuigen van alle gemakken, waaronder I-Shift, voorzien. Zo kan de chauffeur zijn werk optimaal uitvoeren.

De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks. GP Groot was al bekend met de werkplaatsen van LVS Trucks, de positieve ervaringen met de dealer spelen een rol in het keuzeproces. LVS Trucks geeft GP Groot de mogelijkheid om de Volvo trucks ook zelf te onderhouden. Monteurs van GP Groot hebben een training gevolgd en krijgen ondersteuning vanuit de werkplaatsen van LVS Trucks. Daarnaast krijgen chauffeurs een training bij het afleveren van de trucks voor o.a. de optimalisatie van brandstofverbruik. Bron: lvstrucks.nl

Zeventien nieuwe Volvo FH’s voor CTU

CTU, onderdeel van de Theo Pouw Groep, heeft onlangs maar liefst zeventien nieuwe Volvo FH-trucks in gebruik genomen. Deze werden geleverd door Volvo Trucks dealer Van Dijk Trucks. Het gaat om 15 FH 4×2 trekkers en 2 FH 6×2 met voorloopas in LZV-uitvoering.

Deze zijn voorzien van een 460pk Turbo Compound motor met I-Safe voor een zeer laag brandstofverbruik, led-koplampen, een Active Safety-pakket met onder andere adaptive cruise control en als laatste een Airflow-pakket. De trucks worden ingezet voor zeecontainervervoer en er wordt veel mee af-en aangekoppeld.

‘De nieuwe truck loopt dankzij de Turbo Compound motor een stuk zuiniger, het zicht is vele malen beter en ook de veiligheidsaspecten zijn erop vooruitgegaan’, zegt chauffeur Raymond Toonen van CTU, die nu een week of vier met de Volvo FH op de weg zit. ‘Zo geeft de truck een signaal als je je knipperlicht naar rechts aanzet en er nog een auto naast je zit. Het rijdt heerlijk, we willen niet meer terug. Het voelt als de Rolls Royce onder de trucks.’ Bron: Van Dijk Trucks

Green Speed ontzorgt de kwekers

Green Speed transport uit Naaldwijk verzorgt met vijf trucks een ophaaldienst voor potplanten tussen de kwekers en de veiling. Sinds een klein jaar ontzorgt het bedrijf ook een groot aantal telers met een nieuwe Scania P320 4x2 bakwagen met een verlengde dagcabine. “Een wereldauto”, meent chauffeur Dylan Pronk die binnen het bedrijf ook als rechterhand fungeert voor eigenaar Lenna­ert Lievaart.

“Ons werk bestaat uit het wegbrengen van voornamelijk potplanten van de kwekers naar de veiling. Dat is een job waarbij de chauffeur redelijk zelfstandig te werk gaat en dus een behoorlijke verantwoordelijkheid heeft. Hij rijdt met gevoelige handel van een ander en moet zorgen dat alles picobello precies op de juiste plaats op de veiling komt. Daar moet je echt even de weg weten,” legt Dylan uit. “In de zomer rijden wij voornamelijk potplanten. Daarvan kan ik er met deze auto 16 veilingkarren of 31 Denen tegelijk meenemen. In de winter vervoeren wij ook veel kweek voor groenteplanten. Wij beginnen elke dag vroeg met een piek tussen zeg maar 10.00 en 15.00 uur. Dan is het écht stevig aanpakken. Het voordeel van dit werk is wel, dat wij normaal gesproken rond zes uur ’s avonds weer lekker thuis zijn. Dus het is wel een regelmatige baan. Behalve in de zomermaanden. Dan kan het soms echt gierend druk zijn. Maar dat hoort er bij hé?”

Green Speed bestaat nu negen jaar en is sinds die tijd alleen maar gegroeid. “Het begon met één Scania en nu hebben we er al vijf. Met een goede kans dat er binnenkort nog een bijkomt. Waarom we dat merk rijden vraag je? “Het is een degelijke auto. We hebben er hier een gehad van maar liefst 18 jaar oud! En daar mankeerde nooit wat aan. Echt onverwoestbaar. Daarnaast hebben we een heel goede relatie met Scania Maasdijk, onze dealer. In dit werk kun je nooit op reguliere uren servicen en wij zijn te klein om een auto te kunnen missen. Dus doet de dealer voor ons het onderhoud altijd in de avonduren. Dat is echt heel fijn want zo hebben wij de maximale uptime.” Bron: Scania Nederland BV

Haegens hijst het allemaal

Steeds verder én hoger. Dat is onderdeel van het motto van Haegens | horizontaal en verticaal transport uit Elsendorp. Een nieuwe Volvo FH16-trekker, Volvo FH-trekker en een Volvo FM-bakwagen met rijplatenkraan helpen om deze ambitie verder waar te maken. Een bedrijfshal van 66 bij 17 meter verplaatsen? Haegens | horizontaal en verticaal transport draait er zijn hand niet voor om. “Ons motto is: ‘Haegens denkt graag mee, verder én hoger’”, zegt directeur Stijn Haegens. “We zijn gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport. Op het gebied van kraanverhuur hebben we zowel telescoopkranen als torenkranen ter beschikking. Daarnaast behoren speciale transporten en industriële verhuizingen tot ons dienstenpakket. En wanneer er verreikers, heftrucks, rijplaten of andere hulpmaterialen aan te pas moeten komen, regelen we dit ook.” 

De vloot van Haegens | horizontaal en verticaal transport bestaat uit dertig kranen en vijftien trucks. Recent heeft het bedrijf drie nieuwe Volvo-trucks in gebruik genomen, waaronder een Volvo FH16 550 6x4-trekker. “Deze truck zetten we voornamelijk in ter assistentie van onze Liebherr LTM 1450-8.1, 450 tons mobiele telescoopkraan, waarmee we zware hijswerkzaamheden doen. Denk aan een chalet dat over een woning moet worden gehesen of het plaatsen van zware ketels. De Volvo FH16 met een 6-assige Nooteboom-ballasttrailer vervoert het contragewicht, de stempelschotten en de hijsmaterialen die bij deze kraan benodigd zijn. Eerder zetten we hiervoor een 4-asser in, maar nu hebben we gekozen voor een 3-asser. Hiermee komen we qua aslasten perfect uit en een 3-asser is wendbaarder.” Bron: BAS Truck Center B.V.

Annulering Mega Trucks Festival 2021

Helaas moeten wij mededelen dat het Mega Trucks Festival ook in 2021 géén doorgang zal vinden. Na de derde persconferentie van onze overheid binnen één maand, zijn wederom nieuwe coronamaatregelen ingegaan. Evenementen zijn daarbij niet verboden, maar vrijwel onmogelijk gemaakt.

Samen met onze sponsors en standhouders is besloten het evenement voor 11 en 12 december a.s. te annuleren. We kunnen met elkaar niet garanderen dat het net zo’n geslaagde editie gaat worden, als we in eerdere jaren mochten beleven. Uiteraard vinden wij dit spijtig, maar zijn van mening dat het voor nu de juiste beslissing is. We vertrouwen er op dat we op 10 en 11 december 2022 terug kunnen komen met de beste editie ooit.

Voor wie online al tickets heeft aangeschaft, Ticketcounter stort automatisch het bedrag binnen 14 dagen retour op de rekening. Voor nu: blijf vooral gezond!