Nieuws


Steeds vaker lease

Hiltermann Lease, één van de grootste bank- én merkonafhankelijke leasemaatschappijen op het gebied van automotive en equipment in Nederland, verwacht in 2024 een verdere toename van leasecontracten in de logistieke en transportsector. Dit gaat voornamelijk om leasecontracten tot 250.000 euro. Dit is deels te verklaren doordat financieringen van MKB-bedrijven in de transport en logistiek verschuiven van bankleningen naar alternatieve financieringsvormen zoals leasing. Dit is in lijn met de cijfers die onlangs bekend zijn gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen, die in 2023 een stijging van 4,8% in leasecontracten rapporteert. Het totaal volume in 2023 kwam uit op 7,25 miljard, voor een groot deel te danken aan de inhaalbeweging die transportmiddelen hebben gemaakt na het wegwerken van de leveringsproblemen.

In recente jaren zijn banken geconfronteerd met toenemende regelgeving in de financieringssector, wat heeft geleid tot hogere kosten. Ook kapitaalbeslag, het arbeidsintensieve karakter en het inkrimpen van kantoornetwerk spelen een rol bij de verminderde toegang voor financiering bij midden- en kleine logistieke en transportbedrijven. Hoewel verplichtingen als “Know Your Customer” ook een belangrijke rol spelen bij leasemaatschappijen, kunnen leasecontracten besluitvaardiger en sneller worden afgesloten. Bovendien hanteren banken vaak striktere acceptatiecriteria, waarbij bedrijven vaak minstens drie jaar operationeel moeten zijn. Hierdoor komen onder andere startende logistieke – en transportbedrijven moeilijk aan krediet om investeringen mogelijk te maken. Bron: NXT Agency

151 IVECO eDaily voertuigen

Britse supermarkt Tesco breidt elektrische thuisbezorgingsvloot uit met 151 IVECO eDaily voertuigen. De eerste van 151 IVECO eDaily chassis cabines is geleverd aan Tesco. De overige eenheden zullen later dit jaar worden toegevoegd aan de elektrische IVECO-vloot. IVECO heeft aan Tesco, de grootste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk, de eerste IVECO eDaily geleverd. Dit voertuig met twee accu's, dat deel uitmaakt van Tesco's thuisbezorgingsvloot, is gespecificeerd om het laadvermogen en de actieradius te optimaliseren. Nog eens 150 IVECO eDaily modellen met twee accu's zullen tegen het einde van 2024 worden toegevoegd aan de groeiende Tesco EV-vloot.

Deze eerste nieuwe IVECO eDaily (42S14E) maakt emissievrije leveringen mogelijk. Dit dankzij de innovatieve modulaire batterijopstelling. De elektrische motor levert sterke prestaties met een vermogen van 140 kW en een koppel van 400 Nm. Met een snellaadcapaciteit van 80 kW kan de actieradius van 100 km in slechts 30 minuten worden bereikt, terwijl een ingebouwde lader van 22 kW Tesco in staat stelt om maximaal te laden via wisselstroomladers in plaatselijke winkels. De koelopbouw kan optimaal profiteren van de 15 kW e-PTO om bederfelijke goederen te koelen tijdens leveringsmissies. Een tweede 12V e-PTO levert laagspanningsvermogen voor extra koeling, waardoor een volledig zelfvoorzienend emissievrij voertuig ontstaat. Tesco profiteert ook van de geavanceerde connectiviteitsfuncties van de eDaily, die de rijmodi van het voertuig op afstand kunnen regelen voor optimale prestaties en efficiëntie. Bron: IVECO NLS

2e Volvo FH Electric voor Bos Logistics

Bos Logistics neemt een tweede Volvo FH Electric 4x2-trekker in gebruik. De succesvolle ervaring met de eerste Volvo FH Electric is een belangrijke reden voor deze stap. De full service logistiek dienstverlener zet de truck, geleverd door Volvo Group Truck Center, in voor het transport van luchtvracht op en rond Schiphol. Bos Logistics is specialist op het gebied van transport en op- en overslag van lucht- en zeevracht. Sinds een paar maanden rijdt het bedrijf op en rond Schiphol met een Volvo FH Electric 4x2-trekker. “Deze elektrische truck zetten we in voor first- en last-mile delivery op Schiphol”, zegt Fleetmanager David Fonseca. “Hiermee verzorgen we de afhandeling van luchtvracht van onze partner DSV. Als bedrijf in de transportsector moet je stappen zetten richting duurzame oplossingen om de impact op het milieu te verkleinen. We streven ernaar om onze CO2-uitstoot jaarlijks te reduceren en ook onze partner DSV vindt dat belangrijk. Daarbij doen we graag ervaring op met de mogelijkheden van een elektrische truck, in eerste instantie bij inzet in de first- en last-mile delivery. Volvo Trucks is koploper op het gebied van elektrische trucks en is daarom een logische partner om deze stap te zetten.”

Op voorhand had Bos Logistics een aantal voorwaarden. “We willen minimaal 150 kilometer op een dag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven opladen. Ook willen we met deze truck hetzelfde werk kunnen doen als met een dieseltruck en moet voor de chauffeur het rijden niet wezenlijk anders zijn. We rijden inmiddels een paar maanden met deze truck en kunnen concluderen dat de Volvo FH Electric aan al deze eisen voldoet. In de praktijk rijdt de chauffeur maximaal 70 kilometer per dag, dus actieradius is geen issue. Ook de chauffeur is zeer tevreden: de truck doet het voortreffelijk en is superstil.”

Bos Logistics maakt gebruik van de digitale interface Volvo Connect: het digitale klantenportal van Volvo Trucks. Volvo Connect geeft gebruikers 24/7 inzicht in het wagenpark en de prestaties van trucks. “Hiermee kunnen we onder meer het verbruik goed monitoren en is ook alle historische data over onderhoud van de truck gebundeld op één plek. Ook hebben we een Volvo Gold-servicecontract afgesloten, zodat alles rond reparatie en onderhoud voor ons wordt gedaan. Volvo Group Truck Center Aalsmeer regelt dat allemaal voor ons. Een van de voordelen van het Gold-servicecontract is dat ze op afstand mee kunnen kijken. Zo kunnen ze de truck binnenroepen als een werkplaatsbezoek nodig is.” Bron: Volvo Group Truck Center

Inschrijven Truckshow Zolder

Show Your Truck tijdens de Belgian Truck Grand Prix op Circuit Zolder in juni 2024! Doe mee aan de Transporama Truckshow tijdens de Belgian Truck Grand Prix. Krijg gratis toegang, parkeer vlakbij of binnen het circuit én in het zicht van de bezoekers. Je bent echt part of the show! De Belgian Truck Grand Prix is een van de topevenementen van het seizoen en onderdeel van de Belgian Truck Grand Prix. De weggiganten razen over het tarmac met genoeg power om de tribunes te doen daveren. Het circuit is voor de gelegenheid helemaal in truckerstijl gehuld. De internationale Truckshow mag dan niet ontbreken.

Dat is een buitenkans voor elke chauffeur die trots is op z’n truck om ook zijn/haar trekker te tonen met een perfect uitgekiende ’paintjob’, bijgewerkte grills, verchroomde onderdelen, … In 2024 zijn er 4 categorieën: American Trucks, Special Paint, Exterieur en Oldtimer. Op zondag maken ze nog (onder voorbehoud) een schoonheidsrondje. Toegelaten deelnemers krijgen binnen het circuit gratis parking in zone 6 aan de Jochen Rindt-bocht. VOL=VOL nadien dient er aan de buitenkant van het domein te worden geparkeerd.

Gebruik de online inschrijfmodule. Voeg er een foto bij van je truck en van het kenteken. Je ontvangt een doorlaatbewijs voor de truck en een inkomtickets voor het hele weekend voor jezelf en je partner. Kom naar Circuit Zolder met je showtruck tijdens the Belgian Truck Grand Prix, 22-23 juni 2024. Wie weet win je wel de eerste plaats! Inschrijven doe je hier.

Overname Frigoscandia afgerond

Met ingang van begin maart is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistieke dienstverlener. Dit markeert ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk. Vanaf nu profiteren klanten in de Scandinavische landen van uniforme kwaliteitsnormen. Eind december tekende Dachser een overeenkomst voor de overname van Frigoscandia, de toonaangevende aanbieder van temperatuur gecontroleerde en diepvrieslogistiek in de Scandinavische markt, van private equity investeerder Mutares SE & Co KGaA. Hierdoor kan Dachser haar Food Logistics netwerk uitbreiden naar de Scandinavische landen. De overname is in februari goedgekeurd door de Europese Commissie. Nu het overnameproces is afgerond, kan de integratie in het Dachser-netwerk beginnen.

"De overname versterkt onze positie in de voedingsmiddelenlogistiek in Scandinavië aanzienlijk", zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser. "Voor Frigoscandia is de integratie in Dachser een belangrijke stap naar een langdurige en veilige ontwikkeling in een dynamisch groeiend bedrijf. Frigoscandia past uitstekend bij ons bedrijf en onze groeistrategie in Zweden, Noorwegen en Finland. Beide bedrijven delen een gemeenschappelijke visie op waarden en kwaliteit."

Dachser wordt momenteel in Scandinavië vertegenwoordigd door European Logistics, de business line voor transport en opslag van industriële en consumentengoederen, en door een lucht- en zeevrachtorganisatie. Frigoscandia, met het hoofdkantoor in Helsingborg, Zweden, heeft een hecht en efficiënt netwerk voor de distributie van temperatuurgecontroleerde en diepgevroren levensmiddelen. Het bedrijf biedt transportdiensten aan in heel Zweden via een landelijk dekkend netwerk. Voor de uitvoering van deze diensten werkt het bedrijf samen met servicepartners, maar het heeft ook een eigen wagenpark. Op het gebied van internationaal voedingstransport verzorgt Frigoscandia transport over de weg, door de lucht en over zee, en is het bedrijf actief in 51 landen. Daarnaast beheert het bedrijf warehousing met twaalf logistieke vestigingen in Zweden en drie in Noorwegen voor de opslag van levensmiddelen. In 2022 genereerde Frigoscandia een omzet van ongeveer 300 miljoen euro. Bron: Dachser Regional Office Benelux

Zuinige Volvo FH voor Van der Veld

Transportbedrijf Van der Veld uit Zandvoort heeft twee nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor in gebruik genomen. Deze trucks combineren next level comfort voor de chauffeur met brandstofefficiency. De trucks zijn geleverd door Volvo Group Truck Center Rijnsburg. Van der Veld heeft een divers wagenpark met onder meer koeltrailers (mega)tautliners en containerchassis voor allerlei soorten transport. Recent heeft het bedrijf twee trucks vervangen door Volvo FH 460 6x2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. “Het resultaat zien we duidelijk in de praktijk”, zegt Nick van der Veld, samen met zijn vader Peter eigenaar van het bedrijf. “Onze vorige trucks hadden een gemiddeld verbruik van 1 op 3. Met deze nieuwe trucks halen we op 1 op 3,6. In ons werk is dat echt heel goed. We zijn namelijk altijd zwaarbeladen, met 28 tot 30 ton aan lading. Voor de wendbaarheid en een goede gewichtsverdeling over de assen hebben de trucks een gestuurde en liftbare voorloopas.”

Het zijn voor Van der Veld Transport de eerste Volvo FH-trekkers van de nieuwste generatie. “Bij ons hebben de chauffeurs veel inspraak. We nemen ze altijd mee in het traject en ze mogen meebeslissen. Om feeling te krijgen met de nieuwste generatie Volvo FH, hebben we via Volvo Group Truck Center kunnen proefrijden met een demotruck. Beide chauffeurs hebben toen een week met de Volvo FH Efficiency-demo gereden. De conclusie: qua rijcomfort en zuinig rijden is dit weer een stap vooruit. Op basis van de voorkeur van de chauffeurs hebben we gekozen voor een Globetrotter-cabine. Verder zijn de trucks rondom luchtgeveerd en aangekleed met luchthoorns en extra verlichting.”

Bijzonder: alle trucks van Van der Veld hebben een unieke naam. Op de voorzijde van de cabine staat het woord ‘Piccolo’ en een nummer. Nick van der Veld: “Piccolo was de bijnaam van mijn overgrootvader, die het bedrijf heeft opgericht. Op de gymnastiekvereniging was dat zijn bijnaam. Inmiddels zijn mijn vader Peter en ik samen eigenaar van het bedrijf en met deze verwijzing houden we de herinnering aan onze (over)grootvader levend.” Bron: Volvo Group Truck Center

Factory of the Future

DAF Trucks Vlaanderen is bekroond tot ‘Factory of the Future’. De prestigieuze onderscheiding is een erkenning van de indrukwekkende transformatie van DAF’s cabine- en assenfabriek in het Belgische Westerlo. De hypermoderne en technologisch geavanceerde productiefaciliteit is in zijn soort een van de meest innovatieve fabrieken ter wereld.

Jaarlijks reikt de Belgische technologiefederatie Agoria het ‘Factory of the Future’-certificaat uit aan een klein aantal baanbrekende en duurzame productiefaciliteiten in België. Agoria vertegenwoordigt meer dan 2.000 bedrijven en 320.000 werknemers in de technologie- en metaalindustrie, zowel in Vlaanderen, Wallonië als het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het doel van Agoria is om innovatie te stimuleren zodat de kracht van de Belgische industrie wordt versterkt.

“DAF Trucks Vlaanderen is een uitstekend voorbeeld van een ‘Factory of the Future’”, zegt Jolyce Demely, algemeen directeur van Agoria Vlaanderen. “Onze technologie-industrie kan alleen internationaal concurreren door sterk te innoveren. We moeten daarom vernieuwing blijven aanmoedigen en ondersteunen. Het is de beste manier om zowel onze productiviteit te verhogen als om voorop te blijven lopen in de digitale én ‘groene race’ die de Europese industrie doormaakt! Het Vlaamse industriebeleid moet dan ook echt gericht zijn op het stimuleren van innovatie.” Bron: DAF Trucks N.V.

Trots op FGM type 32 Trucktrailer

Truckcenter Apeldoorn vervoert tweedehands transportmaterieel door heel Europa, en doet dit sinds kort met een FGM Type 32 Trucktransporter. Tot groot enthousiasme van eigenaren Wil en Sander Krommenhoek. “Voor ons is dit de ideale trucktransporter, met zijn lage laadvloer, hoge torsiestijfheid en hoogwaardige afwerking. Wat verder de doorslag gaf voor het kiezen van FGM, was de mogelijkheid om hem drie meter uit te schuiven, en de chauffeur vriendelijke bediening.”

FGM Trailer is een Italiaanse fabrikant van topkwaliteit trailers, vooral diepladers voor het transporteren van trucks. Essentieel voor dit type opleggers is een lage laadvloerhoogte, een hoge stijfheid van het staal, en een gemakkelijke bediening van (oprij) kleppen. Matrax Trading te Mill (NB), gespecialiseerd in materieel voor exceptioneel transport, is sinds 2022 de importeur van FGM. Wil Krommenhoek van Truckcenter Apeldoorn: “Wij kopen en verkopen onder andere trekkers en 3- tot 5-assige kippers met gewichten tot 20 à 25 ton. Tachtig procent van onze handel halen wij uit Scandinavië en onze kopers bevinden zich in heel Europa. Die voertuigen moeten we probleemloos en zonder hulpmiddelen kunnen vervoeren. Dat kan uitstekend met deze FGM 32. Het enige dat we handmatig moeten doen is het losklikken van de achterbumper alvorens we aan de achterzijde kunnen laden en lossen.”

De FGM type 32 heeft een gvw van 42 ton, en een netto laadvermogen van 29.500 kg. Onder de (niet-afkoppelbare) nek bevindt zich de kingpin die met maximaal 18 ton op de schotel rust. De oplegger is uitgerust met drie SAF assen met een draagvermogen van 8 ton elk, voorzien van trommelremmen en 205/65 R 17,5 banden. De achterste as is naloopgestuurd. Bron: Distritrucks