Nieuws


E-Tech met 600 km actieradium

Renault Trucks breidt vanaf 2025 het aanbod van de elektrische E-Tech T uit met een model dat een actieradius van 600 km per batterijlading heeft. Deze uitbreiding biedt nieuwe mogelijkheden voor het verduurzamen van het langeafstandstransport en draagt bij aan de verdere elektrificatie van de transportsector.

De elektrische trucks van Renault Trucks hebben inmiddels 30 miljoen kilometer afgelegd bij transportbedrijven, wat heeft geleid tot een besparing van 29.000 ton CO₂-uitstoot. Met de introductie van dit nieuwe model breidt de Franse fabrikant zijn portfolio van duurzame transportoplossingen verder uit, zodat klanten nog beter ondersteund worden in hun energietransitie.

De grotere actieradius van de Renault Trucks E-Tech T wordt mogelijk gemaakt door de integratie van een nieuwe E-axle. Dankzij de E-axle technologie kunnen alle elementen van de aandrijflijn - elektrische motoren en transmissie - gegroepeerd worden aan de achterzijde van het voertuig. De extra ruimte die ontstaat tussen de langsliggers wordt gebruikt om extra batterijpakketten te kunnen plaatsen. De Renault Trucks E-Tech T uitgerust met E-axles kan 600 km afleggen op één batterijlading. Bron: Renault Trucks Nederland

Ondersteuning bij energietransitie

PACCAR Parts introduceert PACCAR Power Solutions. Deze nieuwe afdeling ondersteunt transporteurs bij de energietransitie met een volledig pakket op maat gemaakte producten en diensten. PACCAR Power Solutions is er zowel voor DAF-klanten als voor ondernemers die andere merken voeren.

DAF was in 2018 de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sinds 2021 biedt het via PACCAR Parts ook een complete lijn laadapparatuur aan. DAF levert inmiddels voor elke inzet een passende elektrische vrachtwagen. Het portfolio begint met de 12 ton XB Electric (actieradius tot 350 kilometer) en omvat daarnaast de XD Electric en XF Electric (actieradius tot 500 kilometer) voor nationaal transport en langeafstandstoepassingen.

Voor een succesvolle transitie naar zero-emissie transport is méér nodig dan efficiënte, betrouwbare elektrische trucks en snelladers. De meest effectieve aanpak begint bij het doorgronden van de werkelijke, specifieke klantbehoeften. Daarom start PACCAR Parts bij elke klant met het in kaart brengen van zaken als de vlootgrootte, inzet, laadschema’s, piek-energiebehoefte en energietarieven. Zelfs een eventueel overschot aan zelfopgewekte elektriciteit en de netcapaciteit maken deel uit van het eerste onderzoek. Bron: DAF Trucks N.V.

Elektrisch voor Fairs & Events

DB Schenker heeft een innovatieve stap gezet op weg naar duurzame logistiek met de introductie van een nieuwe vloot elektrische vorkheftrucks voor zijn Fairs & Events-operatie in de Benelux. Deze belangrijke investering in oplossingen zonder uitlaatemissies positioneert DB Schenker als koploper in de evenementenbranche, waar de inzet van elektrische heftrucks nog niet gebruikelijk is.

Nicole Biesheuvel, Vice President Fairs, Events & Special Logistics bij DB Schenker Benelux: “Deze mijlpaal, in samenwerking met RAI Amsterdam, onderstreept ons streven naar duurzaamheid en versterkt onze samenwerking. Zowel DB Schenker als RAI Amsterdam delen de kernwaarden van duurzaamheid en samen werken we aan onze gezamenlijke milieudoelstellingen. De nieuwe elektrische heftrucks zijn bovendien stiller en veiliger, met extra camera's en professionele verlichting voor meer veiligheid. We hebben de succesvolle inzet van de nieuwe elektrische vorkheftruckvloot kunnen demonstreren tijdens de opbouw van MetsTrade 2024 in RAI Amsterdam, waar ons speciale Fairs & Events-team opnieuw hun expertise heeft getoond en voor een soepele en professionele afhandeling heeft gezorgd.”

Wim Braakman, Manager Traffic & Logistics, RAI Amsterdam: “De elektrische heftrucks van DB Schenker dragen bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de RAI. Bijkomend voordeel van stille heftrucks en met name van hydraulisch gestuurde lepels is dat de geluidsoverlast aan de kant van de woningen ook vermindert. Een echte win-winsituatie.”

Als betrouwbare dienstverlener op het gebied van beurslogistiek voor RAI biedt DB Schenker uitgebreide logistieke oplossingen voor beurzen. Of het nu gaat om internationaal of binnenlands transport, douaneafhandeling of de levering van beurs- en standbouwmaterialen van en naar de stands, er worden op maat gemaakte oplossingen geboden om ervoor te zorgen dat de materialen op tijd en in perfecte staat aankomen. Bron: Schenker Logistics Nederland B.V.

Mega-order van ID Logistics voor DAF

ID Logistics Benelux investeert in één keer in maar liefst 112 DAF voertuigen van de nieuwe generatie. De lage verbruikscijfers en de daarmee gepaarde gaande lagere uitstoot van CO2, plus de veiligheid en het hoge rijcomfort zijn factoren die bij deze mega-order van doorslaggevende betekenis zijn. Ook de service van DAF en van dealer Truckland B.V. in Tilburg sterkt het vertrouwen dat dit merk de komende jaren een solide partner is.

De totale levering omvat 60 DAF XB 12-tons bakwagens, 25 DAF XD 450 trekkers, 25 DAF XF 480 trekkers en een DAF XG 450 trekker. De trucks worden met name ingezet in de Benelux voor High Value-distributie en voor de inzet van LZV-combinaties tussen de distributiecentra van ID Logistics. De order wordt compleet gemaakt met de levering van een elektrische DAF XD 350 kW FT trekker in het voorjaar van 2025.

“80% van ons wagenpark bestaat uit DAF trucks”, zegt Stan Hamers, Managing Director Freight bij ID Logistics Benelux. “Het is een merk waar elke chauffeur graag mee op pad is. Met name het comfort wordt enorm gewaardeerd. De nieuwe DAF trucks zijn ook vooruitstrevend als het gaat om verbruik, veiligheid en zeker zo belangrijk, de ergonomie voor onze chauffeurs.” Bron: DAF Nederland 

M&S Transport vergroot aandeel Volvo

M&S Transport uit Honselersdijk breidt het aantal Volvo-trucks in zijn wagenpark uit. Het transportbedrijf heeft twee Volvo FH 460 4x2-trekkers en drie Volvo FH 460 6x2-bakwagens in gebruik genomen voor het transport van bloemen en planten. Het gunstige verbruik en de voorkeur van chauffeurs zijn belangrijke redenen om te kiezen voor Volvo-trucks. De nieuwe voertuigen zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Maasdijk.

De laatste jaren is het aandeel Volvo-trucks in het wagenpark van M&S Transport steeds groter geworden. Dit jaar heeft het transportbedrijf een aantal trucks vervangen door vijf nieuwe Volvo-trucks: twee Volvo FH 460 4x2-trekkers en drie Volvo FH 460 6x2-bakwagens met Heiwo-opbouw. “Met deze trucks rijden we bloemen en planten voor Duyvenvoorde Flowers & Plants”, zegt Kees Haasnoot, directeur van M&S Transport. “Tachtig procent van de transporten gaat naar Engeland en de overige twintig procent naar Frankrijk.”

Het zuinige verbruik is voor M&S Transport een van de redenen om te kiezen voor Volvo-trucks. De nieuwe Volvo FH’s zijn voorzien van de zuinige Turbo Compound-motor. “We hadden al een paar Volvo-trucks met deze zuinige motor en dat scheelt echt enorm in het verbruik”, zegt Haasnoot. “Gemiddeld zitten we met deze trucks op een verbruik van op 1 op 4,3. Dat is een stuk lager dan de combi’s die we hebben vervangen, waarmee we een verbruik van 1 op 2,9 hadden.”

Twaalf van de vijftien trucks in het wagenpark van M&S Transport zijn nu Volvo-trucks. “De trucks bevallen ons heel goed”, zegt Haasnoot. “Naast het zuinige verbruik, zijn ook chauffeurs zeer tevreden over deze trucks. We investeren ook graag in comfort voor hen want medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal. De nieuwe Volvo FH’s hebben een ruime Globetrotter XL-cabine, zijn rondom luchtgeveerd en dankzij de standairco I-ParkCool is de temperatuur in de cabine altijd aangenaam, ook als chauffeurs erin overnachten en het buiten bloedheet is.” Bron: Verzameld Werk

Nieuwe Renault Bedrijfswagens

Roosen Pool Experts breidt het aandeel Renault Bedrijfswagens in zijn wagenpark verder uit. Nadat Roosen in het voorjaar al twee nieuwe Renault Masters in gebruik nam, heeft het bedrijf nu een nieuwe Renault Trafic gesloten bestelwagen aan de vloot toegevoegd. De Renault Trafic is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Oosterhout.

Roosen Pool Experts uit Dongen is gespecialiseerd in het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van (luxe) zwembaden en spa’s. Materialen en gereedschappen die daarvoor nodig zijn, vervoert het bedrijf onder meer met Renault Masters en Renault Trafics. “Onze werkvoorbereider rijdt met de nieuwe Renault Trafic”, zegt Frank Roosen, directeur-eigenaar van Roosen Pool Experts. “Dit voertuig is compact en toch ruim genoeg om handgereedschappen en kleine onderdelen in mee te nemen.”

De laatste jaren is het aandeel Renault Bedrijfswagens in de vloot van Roosen Pool Experts steeds verder gegroeid. Het bedrijf heeft nu zeven Renault Masters en twee Renault Trafics in het wagenpark. “In 2016 hebben we de eerste Renault Master in gebruik genomen en de afgelopen jaren kiezen we bij vervanging en uitbreiding steeds vaker voor Renault”, zegt Frank Roosen. “Het zijn kwalitatief goede voertuigen. De Renault Masters worden geleverd inclusief betimmering en zijn helemaal naar onze wensen ingericht zodat we materiaal en gereedschap op de meest praktische manier kunnen opbergen. Bovendien hebben deze voertuigen handige extra’s zoals een oppervlak waar je een tablet of laptop op kunt zetten om in de bus de administratie bij te werken.” Bron: Bluekens Truck en Bus

Na 20 jaar Scania terug in wagenpark

S.C. van Ravenswaaij B.V. uit Veenendaal investeert in acht nieuwe Scania trucks voor een gedeeltelijke vernieuwing van de vloot. De aanschaf omvat zeven G370 4x2 trekkers en één P280 bakwagen, waarmee Scania na ruim twintig jaar afwezigheid terugkeert in het wagenpark van de groothandel. Algemeen directeur Christiaan Van Ravenswaaij: “We hebben verschillende merken zorgvuldig getest. Scania kwam als beste bovendrijven.” 

De zeven trekkers en bakwagen zijn inmiddels door Scania Veenendaal geleverd, waardoor het aandeel Scania in het wagenpark in één keer boven de vijftig procent uitkomt. Tijdens het uitgebreide oriëntatietraject werd zowel naar de technische specificaties als naar de ervaring van de chauffeurs gekeken. Omdat het om een grotere vloot ging, mochten alle chauffeurs meerdere merken testen en hun voorkeur aangeven. Het soepele schakelgedrag en de uitstraling van Scania waren doorslaggevend voor de keuze. Met de ingebruikname zet het familiebedrijf verdere stappen op het gebied van verduurzaming. “Door de komst van de milieuzones werden we gedwongen onze voertuigen te vernieuwen,” zegt Van Ravenswaaij, die aangeeft teleurgesteld te zullen zijn als de plannen voor de invoering toch worden uitgesteld.

Zowel de G- als de P-serie sluiten met een laag gewicht en uitstekend zicht goed aan bij het dagelijkse distributiewerk van de groothandel. Bij de configuratie is veel aandacht besteed aan het comfort van de chauffeurs. “Hoewel Scania van zichzelf al heel compleet is, hebben we enkele opties toegevoegd, zoals verstralers, een koelkast en een standkoeling, om het werk voor de chauffeurs nog aangenamer te maken. Zij moeten er tenslotte dagelijks mee werken,” legt Van Ravenswaaij uit. “De eerste reacties zijn heel positief.” Bron: Scania Benelux

Mega Trucks Festival

Op zaterdag 7 en zondag 8 december 2024 staan de Brabanthallen weer geheel in het teken van het grootste indoor truckevenement van de Benelux, het Mega Trucks Festival. Na een zeer geslaagd evenement in december vorig jaar, waarbij standhouders, deelnemers en publiek in groten getale naar de Brabanthallen kwamen, belooft de achtste editie een nog groter transportfeest te worden. Wat kun je verwachten? Binnen in de hallen worden ruim 400 vrachtwagens opgesteld. Trucks van alle merken, die allemaal de moeite van het bekijken waard zijn. Aangevuld met standhouders en een gezellige chauffeursmarkt. Importeurs en dealers presenteren de nieuwste snufjes en E-technologie. Er is ruimte voor modelbouw, Lego©, muziek en live optredens van verschillende artiesten. De kinderhoek en gezellige terrassen maken een dagje uit helemaal compleet.

Wie de Brabanthallen nadert, weet meteen waar het om gaat. Buiten staan diverse kranen en vrachtwagens opgesteld. Via de Centrale Entreehal wandel je naar de Bedrijswagenhal en bezoek je de truckdealers. Zij presenteren de laatste ontwikkelingen en informeren graag over duurzaamheid in het transport. Uiteraard brengen zij demovoertuigen en de mooiste klantenwagens mee. Maar niet alleen importeurs, ook andere bedrijven komen graag met jou in contact. In Hal 1 staan de specialisten in o.a. trailers, verticaal transport, opleiding, hijsen en bergen. Bezoek stands van o.a. Mammoet, M.J. van Riel, Fassi en Wierks. Diverse transportbedrijven, op zoek naar personeel, pakken groots uit. Bezoek daar Simon Loos, VSDV, Van der Werff Logistics, Sanders Fritom, DHL en diverse anderen. De politie is aanwezig om uitleg te geven over transport criminaliteit, waar ieder chauffeur slachtoffer van kan worden zonder er zelf weet van te hebben. En het CBR toont wat drank en drugs kunnen doen met jouw rijvaardigheid. Voor de kinderen is er een gezellige kids corner en RadioNL draagt zorg voor (live)muziek en entertainment. Kijk voor meer informatie op de website en bestel je tickets hier.