Actros Procabin


Kennismaking met de Nieuwe Mercedes Benz Actros ProCabin

De één zegt: ”Het is een wasmachine“, de ander zegt: “Het is een huilende Clown“. Maar je hebt ze er ook steeds meer tussen die zeggen: ”Hij is fantastisch!”. Kortom, veel verschillende meningen over één vrachtwagen. En hoe je het wendt of keert, het blijft natuurlijk knap dat zoveel mensen een (voor)oordeel erover hebben. Eerlijk gezegd, moet ik toegeven dat ik net na de eerste verschijning dacht: ”Euhm… Mercedes? Waar zijn jullie mee bezig? Dit is écht zo anders. De film Cars is geweest hoor, of gaan jullie daar nog even op door?“. Bij de eerste kennismaking was ik dus ook niet enthousiast en dacht nou NEE. Maar… in de loop van de tijd ben ik het beter gaan volgen en vind het toch ontzettend knap, dat wat Mercedes ook op de kaart zet, er altijd over gesproken wordt. In die hele grote groep mensen zitten er velen bij, die een vooroordeel hebben, maar nog nooit zelf met een Mercedes truck gereden hebben. Eigenlijk best grappig!

Zelf ondervinden
Ik kan het op afstand blijven volgen en ben er van overtuigd dat mensen die ermee rijden, het veel beter weten dan ik. Maar, ik bleef getriggerd. Daarom ‘trok ik de stoute schoenen aan’ en nam contact op met Daimler Trucks  Nederland. Daar deed ik mijn verhaal en er werd positief op gereageerd. Samen op pad om het te ervaren én verslag te doen. Geweldig als er met je wordt meegedacht. Denken in mogelijkheden, daar word ik enthousiast van!

Het was lang geleden (2023) dat ik voor TrucksMagazine met een elektrische wagen op pad was. Mooi om dat met nu te vergelijken. De afspraak vond plaats in Nijkerk en bij aankomst stond de vrachtwagen al klaar. Maar… dat was niet de elektrische combinatie. Dat moest worden besproken met een kop koffie erbij.

Onderweg
De koffie werd ingeschonken, we kletsten bij en hadden het uiteraard over de truck. De elektrische demo was op pad en men wilde mij niet voor niets laten komen. Dus is na wat intern overleg een nieuwe diesel Actros L truck gebracht. En de nieuwe eActros 600 was onderweg, dus ik hoefde mij geen zorgen te maken. En zeker niet te vervelen!

We lopen naar de wagen en zoals men zegt ‘het is de binnenkant die telt’, is dat ook zeker nu het geval. Het is zeker wennen als je voor het voertuig staat! Het klinkt cliché, maar het is zo! De truck heeft een geheel andere uitstraling, oogt enigszins ‘kaal’. Maar het gaat hierbij écht niet alleen om de aankleding van de buitenkant. Want tja, een lampenbeugel is gaaf om te zien. Maar dan is de vraag ‘’Draagt het bij aan de veiligheid?”. Velen zullen nu antwoorden “Ja, want dan kan ik de niet goed verlichte fietsers zien”. Is dat zo? En maakt dat het veiliger op de weg? Is de binnenkant misschien wel belangrijker, als het gaat om veiligheid?
 

Terwijl ik dat allemaal overpeins, kijk ik naar de imponeerde wagen die voor mij staat. Deze Actros 6 cilinder laat mij wel glimlachen. Het is het gevoel, emotie. En de binnenkant is zoals je het van een Mercedes mag verwachten: modern, veilig en goed. Sorry voor de ‘haters’, maar het is gewoon zo. Mercedes-Benz werkt aan hoogwaardige en veilige voertuigen, dat is een feit. En voor wie begint over “Ja maar, een ander merk heeft…”, dan zeg ik: “Goed kijken, want dan zal je ontdekken dat het beter goed gejat, dan slecht bedacht is”. Wie begon er met de MirrorCams in plaats van spiegels? Juist ja! En wat ik tegenwoordig hoor is dat als je ze goed afstelt, je eigenlijk niet anders meer wilt. Het went wel heel snel. Er valt natuurlijk nog wat aan te verbeteren, soms zie je de chauffeur helemaal niet meer. En ik heb vroeger nog geleerd ‘zie jij de chauffeur, dan ziet de chauffeur jou ook’. En dan kan je ook nog eens een duim naar elkaar opsteken, dat is toch leuker dan een middelvinger.

Tijd voor de eActros 
Nadat wij op mooie plekken in en om Nijkerk hebben gefotografeerd, is het tijd om te lunchen. Terwijl we op de parkeerplaats staan, volgen er chauffeurs die hun vrachtwagens ernaast parkeren. Want wat je er in eerste instantie ook van vindt, het maakt iets ‘los’, men wil er toch naar kijken.
 

Daarna rijden we terug en bij aankomst vernemen we dat de eActros er bijna is. Nog even wachten en dan staat hij voor ons klaar. Top! We stappen in en rijden weer weg. Dit keer de andere kant op, kijken waar we uitkomen. En om dan maar aan de volgende clichés te beginnen: “Elektrisch rijden dat doen we op de kermis”. En: “Als het er allemaal doorkomt, dan stop ik met rijden”. Tegen deze chauffeurs wil ik zeggen: “Stap even serieus 2025 binnen en kijk eens even verder. Ga er niet een dagje, maar eens een volle week mee op pad en vorm dan pas jouw mening. Want dan merk je het verschil”.

Natuurlijk de radio-installatie is fantastisch. En nee, dat is niet om te compenseren. Voor een muziekliefhebber is het heerlijk. Maar zet deze uit en ervaar de enorme rust. Er vallen heel veel prikkels weg. En elektrisch rijden is te leren. Als je de code 95 voor zuinig rijden hebt gehaald, kan je ook elektrisch rijden, het is een omschakeling. Eén die echt te doen is, als je maar zelf wilt. De Mercedes Benz e-Actros 600 is tenslotte niet voor niets uitgeroepen tot International Truck of the Year.
 

Geen tijd?
De e-Actros 600 heeft een actieradius van 500 kilometer zonder bijladen. Het toekomstige systeem voor Megawatt Charging maakt opladen in circa 30 minuten van 20% naar 80% mogelijk. Zijn aandrijfsysteem zorgt voor extra power. En de LFP-accu's (lithium-ijzerfosfaat) zijn nikkel- en kobaltvrij en bieden enorme voordelen voor de levensduur en stroom. Kortom, zelf ervaren is pas oordelen! En voor wie zegt “Ja maar, ik heb geen tijd”, pauze maken en laden kan prima samen”.   Om te laten zien, dat er écht geen verschil is tussen het interieur van de dieseltruck en de elektrisch variant, heb ik van allebei foto’s gemaakt. Ik ben heel benieuwd of jij weet welk interieur bij welke truck hoort?
 

Nadat ik nog meer foto’s heb gemaakt, rijden we naar mijn zin alweer veel te snel terug naar de locatie. Ook van de e-Actros krijg ik een glimlach. Ik kijk nog één keer achterom en dan bedenk ik mij, dat de toekomst en ontwikkelingen in transport harder gaan, dan menigeen denkt. En na vandaag is mijn mening over dit model absoluut omgedraaid.  Ik vind dat Mercedes een mooie stap vooruit heeft gemaakt. En dat verdiend respect.

Dank
Mijn dank gaat uit naar Stefan! Wat een geweldige ervaring om zo kennis te mogen maken met jullie nieuwste aanwinst. En het verschil tussen diesel en elektrisch zo goed te mogen ervaren, 
Jantine