Op De Koffie Bij
…Mika van Egdom
Wegenbouw is er in allerlei soorten en maten!
Nu hoor ik al gelijk een aantal mensen zeggen zit je nu alweer in de wegenbouw? Ja, maar de wegenbouw is er in zoveel soorten en maten, dat ik eigenlijk nog niet eens alles weet! Daar ben ik inmiddels wel achter. Want de wegenbouw werkt ‘seizoensgebonden’. Daar was ik al achter gekomen. Want naast het harde werken van de mensen in de asfaltering, moet er natuurlijk ook schoongemaakt worden op de wegen die weer zijn hersteld. Dus plaatste ik een oproep op de socials, waar goed op gereageerd werd. Dankjewel! Mika van Egdom (23) werd getagd en hij zei meteen ja, kom maar eens langs. We wisselden gegevens uit en maakten al snel een afspraak.“
Jong en enorm gedreven
Aangekomen bij Mika op de locatie, word ik welkom geheten en voor mij staat een gedreven jongen. Hij nodigt mij eerst uit voor koffie en dan praten we verder. Dat is altijd goed en tijdens mijn bakkie vallen twee dingen op: hij wil werken én is enorm enthousiast over zijn vak! Want al was hij gisteren nog tot laat aan het werk, hij staat er weer. Want afspraak is afspraak. Dat vind ik mooi en ik ben benieuwd waar zijn passie vandaan komt? Mika vertelt enthousiast: “Ik zal je dit vertellen, ik had het niet eens in de verwachting om dit te gaan doen! Ik wilde wel altijd al voor mijzelf beginnen. Dat wel, maar ik dacht toch écht eerst in de ICT. Ik heb de opleiding en alles daarvoor gedaan, maar toch ging het anders. Via een goede vriend kwam ik met dit werk in aanraking. Hij zei… probeer het eens. Kijk eens of je het wat vindt. Nou het verhaal verder zal ik je besparen, maar ik wist toen wel van oké dit gaat het worden. En zo is het eigenlijk ontstaan. Het is ook een beroep dat je moet liggen. Maar ik vind het écht super.“
Voordelen
Het spreekt mij aan dat Mika vol passie over zijn werk verteld. Waar zie je dat eigenlijk nog? Jong en gedreven. Dat vind je, als je eerlijk om je heen kijkt, niet zo snel ergens. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Mika er van vindt? Hij kijkt mij aan en zegt dan: ”Ik denk dat het wel scheelt uit wel ‘nest’ je komt. Want het is voor mij echt niet meer dan normaal, dat als je iets bereiken wilt, je daar eerst hard voor moet werken. Zo simpel is het. En dit vak heeft echt wel grote voordelen hoor. Kijk, als eerste pluspunt: geen dag is hetzelfde. Dat is echt saai, als dat zo zou zijn. Maar bedenk je even met de hitte. Dan wil toch niemand in de brandende zon staan? Dan ben ik echt blij dat ik ‘s avonds en ‘s nachts mag werken. Dus overdag de rust en de slaap. En in de nacht gaan werken. Neem nou de recente werkzaamheden aan de A12, heerlijk om dat in de nacht te doen. Tot slot nog een groot voordeel: stel dat er in de nacht iets stukgaat. Dan kan ik meteen om 07.00 uur al bellen en wordt het euvel dezelfde dag nog opgelost. Zo kan ik in de nacht toch gewoon weer aan het werk, zonder stil te staan. Dat is toch top? Stilstaan kost tenslotte ook gewoon geld.“
Vooroordelen
Ik besef mij wel dat veel mensen (en soms ikzelf ook) het gewoon vinden dat er een veegmachine is. Bij wegwerkzaamheden, het opruimen van de markt, het schoonvegen van de straat. Het is eigenlijk een ‘gewoonte’. Ik vertel het eerlijk aan Mika. ”Het klopt wel, dat mensen makkelijk over het werk denken. Nou is het bedienen van de machine op zich niet heel moeilijk. Zelfs jij zou het snappen, maar het werk zien, dat is een tweede. Dat kan niet iedereen. Hoe vaak gaan ze soms wel terug over een stuk om het echt exact goed opgeruimd te hebben? Er zal toch nog maar een klein stukje liggen, dat grote problemen kan veroorzaken! Dat is toch echt iets waar je niet aan wilt denken! Maar soms is het vegen ook ‘gewoon werk’. Maar goed, dan zet ik een muziekje op en voor ik het weet is het klaar. Maar als ik heel eerlijk ben, dan werk ik het liefst samen met een freesmachinist, want dan heb je een beetje aanspraak en dat is ook wel fijn.”
Transport
We zitten bij het familiebedrijf aan de koffie en dan vraag ik mij ineens af, zou je niet liever fulltime op de vrachtwagen willen rijden? ”De stukken die ik nu rijd zijn ongeveer 1.000 km per week en geloof het of niet, maar dat vind ik eigenlijk wel genoeg”, zegt Mika. Het is super achter het grote stuur, maar het vele van huis zijn, houdt mij tegen. Neemt niet weg dat ik de mensen echt wel respecteer voor wat ze doen. Iedere beroepstak heeft gewoon mensen nodig die enthousiast van zaken worden.
Ik ben mijn vader wel heel dankbaar dat ik de wagen waar ik mee mag rijden, de Scania R500 uit 2009, bij hem kan huren. Ik heb er een vaste dieplader achter, voorzien van een gestuurde meeloopas. Ik ben blij met mijn gehele span, kan ik je vertellen,” aldus een trotse Mika.
Seizoenswerk
Nou heb ik inmiddels geleerd dat het werk van de wegebouw veelal door de seisoenen wordt bepaald. De wegwerkzaamheden zijn ‘losgebarsten’, er is momenteel overal wel iets dat tot oponthoud leidt. Heeft Mika daar problemen mee? Verveelt hij zich weleens, als het een bepaalde periode wat rustiger is? “Ik verveel mij nooit”, lacht Mika. “Er is altijd wel wat te doen. Het winterseizoen is overigens wel steeds korter. Of zeggen we dan, dat het werkseizoen wat langer wordt? In ieder geval worden in de winter enkel noodreparaties uitgevoerd en is er soms wat tijd om nieuwe dingen te bedenken en zaken te evalueren. En in de wintermaanden is er natuurlijk tijd om met mijn vriendin op vakantie te gaan. Dan heb ik ook mijn rust. Dat is belangrijk.”
Bedankt
Ik kan nog heel veel vragen, kom ik achter. Mika is een gedreven, hard werkende jongen, die een mooie passie heeft. Zoals hij zelf zegt: “Ik doe wat ik leuk vind! Ik ben eigenlijk een beroepsmatige hobbyist.” En met die woorden nemen we afscheid. Mika ik vond het super dat ik bij je te gast mocht zijn en dat we even konden praten. Bedankt voor je gastvrijheid en eerlijkheid,
Jantine