Chris Baars
There is a new kid in town
Oké, om maar gelijk met de deur in huis te vallen Chris Baars (39) van Chris Baars Transporten is natuurlijk niet nieuw! Het bedrijf bestaat al enige tijd en is voor velen een bekend gezicht in het containertransport. Maar hij zet ook weleens een nieuwe wagen op de weg. Deze was nog zo nieuw, dat hij mij een bericht stuurde met de tekst: ”Wordt het niet eens tijd dat je weer meegaat? Het is alweer even geleden dat je op de koffie bent geweest.” En ja, hij had natuurlijk wel gelijk! Dus na een lang telefoongesprek, waren we er over uit. Ik moest naar Didam komen. Het tijdstip zou ik nog wel horen. Vaak is dat een goed voorteken, maar nu even niet.
Vroeg heel vroeg
Laten we bij het begin beginnen. Ik heb écht respect voor de tijden dat jullie als chauffeur beginnen. Vaak draai ik mij dan nog even om. Nu moest ik het zelf meemaken. En ja ik beken, ik schrok wel even toen ik de starttijd hoorde! Wij gingen namelijk om 05.00 uur vertrekken. Dat houdt in, dat mijn wekker wél heel vroeg moest. Dus met hele kleine oogjes stapte ik in de auto. Van een paar mensen kreeg ik een Whatsapp, met de mededeling: Goedemorgen! Ben je al wakker Er werd dus wel aan mij gedacht. Dat scheelt weer. Maar ondertussen de volume knop op standje ik moet wakker worden, belandde ik uiteindelijk exact op tijd op plek van bestemming. Niet veel later kwam ook Chris het terrein op. Een vrolijke Chris stapt uit en zegt: “Goedemorgen! Ben je al wakker genoeg? Heb je er een beetje zin in?” Chris zijn wagen stond dit keer klaar met de container, dus spullen in laden en door! Op naar de koffie!
Container Terminal Doesburg
Container Terminal Doesburg (CTD) is meer dan een overslagkade. Als dé digitale poort van Oost-Nederland verbinden zij de wereld met Europa vanuit het hart van Logistic Valley Liemers-Achterhoek. Met hun toegewijde team van meer dan 35 professionals streven ze ernaar de binnenvaart te digitaliseren, de verwachtingen van klanten te overtreffen en een totaaloplossing te bieden die zowel duurzaam als efficiënt is. Zoals weleens eerder vermeld, is Chris één van de vaste charters voor CTD en ervaart deze partnerschap nog steeds met veel plezier. Toen de nieuwe wagen een feit ging worden, had Chris een idee. Dat werd eerst getest, om het plan daarna nog beter definitief uit te werken.
Van testen naar eindresultaat
Zo moest er gezocht worden naar een nieuw voertuig. En ja, Chris heeft wel het één en ander uitgezocht en getest. Waarom is hij niet direct naar MAN is gegaan? ”Je kunt wel blind vertrouwen op jouw merk, maar wat als je feeling hebt met iets anders”, aldus Chris. Daarom startte hij een zoektocht, maar kwam uiteindelijk toch weer uit bij MAN En hij zegt zelf ook, al jaren trouwe fan van dit merk te zijn. Dus ging hij op de koffie bij MAN-Dealer Roordink en na wat over en weer was het dan zover, de eerste spiegelloze MAN voor Chris werd een feit. Daarna ging hij in gesprek met CTD, want in het verleden hadden ze het er weleens over gehad. Onder het motto ‘nee heb je en ja kun je krijgen’, ging hij naar hen toe en legde zijn plan op tafel. Bij CTD waren ze direct enthousiast en gingen er in mee. Terwijl Chris dit vertelt, zie ik hem stralen. Hij is trots op wat er nu staat en daar heeft hij alle reden toe.
Voor- en nadelen van de MAN
Ik ben benieuwd waarom Chris toch weer voor MAN heeft gekozen? “Er bestaan eigenlijk weinig slechte merken”, zegt hij. “Het is de chauffeur en de naam die een merk maakt. Je moet er ‘feeling’ mee hebben. Dat heb ik met MAN. Het bevalt goed, en ik ken het merk door en door. Dat is ook lekker. Ik hoef niet lang uit te zoeken hoe iets werkt. Begrijp je? Natuurlijk heb je wel een ‘upgrade’ gehad. Maar het rijdt vertrouwd en dat is lekker.” Chris is heel positief, dus vraag ik hem of er toch nog nadelen zijn? Daar denkt hij even over na. “Voorheen zag je fietsers in jouw spiegels en de fietsers zagen jou. Dat is met de camera’s anders en vind ik een minpunt. En eigenlijk moet ik daar nog steeds aan wennen. Maar dat komt met de tijd, dus gewoon veel rijden met het spiegelloze systeem.”
Ik vraag Chris of de wagen stilstaat als hij bijvoorbeeld met vakantie is? Daarin is hij heel duidelijk. “Er is er eentje die er op mag rijden en zoals je begrijpt, krijgt hij extra ‘instructies’ mee. Want ik wil natuurlijk geen schade en geen smerige wagen, wanneer ik terugkom. Dat is een absolute ‘no go’!”
Vervolg
Natuurlijk begrijp ik Chris helemaal, het is natuurlijk zijn werk en slaapplek. Ik ben benieuwd wat hij in de toekomst wil? Heeft hij bijvoorbeeld al nagedacht over een nieuwe CTD auto? Chris haalt zijn schouders op. “Ik zie wel wat de toekomst brengt. Het is niet allemaal even standaard als wat je zou verwachten. Normaliter is mijn wagen altijd in het blauw en herkent iedereen uit het containertransport wel het ‘Baars-blauw’. Maar deze witte wagen is anders, al zitten er wel tinten ‘Baars-blauw’ tussen. Dat maakt het toch weer speciaal. En ach, hoe ik de toekomst zie? Ik ga het wel zien, Jantine. Ik kan niet in een glazenbol kijken en misschien is dat maar goed ook”.
Bedankt
Ondertussen hebben Chris en ik heel wat kilometers gemaakt en praten we honderduit. We rijden meerdere keren tussen CTD en locatie. Halverwege de middag keer ik weer huiswaarts. Ondertussen bedenk ik mij, hoe het eigenlijk toch goed kan zijn. Chris heeft mij vandaag vroeg mijn bed uitgejaagd, maar het was weer ouderwets gezellig. Chris, hartelijk dank voor alles,
Jantine