Mercedes Benz E Actros


“Als ik elektrisch wil rijden, dan ga ik wel naar de kermis!” “Elektrisch rijden, wat heb je er aan? Je mist emotie!” “Het is saai , je kan niets”.

Zo, we beginnen dan maar eens met de standaard opmerkingen over het elektrisch rijden waar iedereen direct een mening over klaar heeft. Nu heb ik het vast getypt, hoeven jullie niet meer te mopperen. En kunnen jullie rustig doorlezen. Kijk of we het nou leuk vinden of niet het is wel waar wij nu als Nederland mee verder moeten gaan! Nederland is voor heel veel zaken betreffende de transport nou eenmaal een innovatief land, en dan wil het graag vooroplopen.

Mercedes-Benz presenteerde in 2018 de e-Actros. Deze was al meer realistischer dan de voorganger (Urban e-Truck) en de test van maar liefst twee jaar kon gaan beginnen. Voor wie de online presentatie nog kan herinneren, daar is goed gebruik van gemaakt. In 2021 werd de e-Actros officieel gepresenteerd aan het publiek. En nu in 2022 rijden er inmiddels al 10  rond. Tien elektrische Mercedes Benz Actrossen voor voornamelijk stedelijke distributie. En dus voor mij de ideale tijd om ook eens de elektrische truck van dichtbij te gaan kijken. Ik legde contact en na wat overleg was daar de daadwerkelijke afspraak.

Wist je dat…
-> Wist jij dat Mercedes Benz in 1896 de eerste vrachtwagen maakte? En dat het een begin was van nu inmiddels alweer 125 jaar innovatie voor techniek!
-> En wist je dat de eerste Mercedes Benz Actros op de markt kwam in 1996? Dat houdt dus in, dat de Actros alweer meer dan 25 jaar op de truckmarkt is! En dat ze écht hele grote stappen hebben gemaakt aangezien nú de elektrische Actros er is! 
-> Wist jij dat deze elektrische Actros met het 3 accupakket een actieradius heeft van +/- 300 km als hij geladen is!
-> En wist je dat het daarom de ideale vrachtwagen is voor de binnenstad?  Ik snap wel dat ze bij Simon Loos en Cornelissen er nu voor gekozen hebben. Zeker met de Green Deals en de daarbij ‘Zero Emissie Zones’ in de binnensteden, die er landelijk zijn aangenomen. Vanaf 2025 mogen in veel steden géén zwaardere dieselvoertuigen meer in de binnenstad komen.
-> Wist je dat de accupakketten van links naar rechts, onder de vrachtwagen zitten? En dat je deze ook kunt snel laden?
-> Wist je dat de e-Actros voorzien is van heel veel standaard gadgets?
-> Wist je dat het vrachtwagenchassis compleet nieuw is? En dus niet een voormalig “oud“ dieselchassis is. Mercedes is voor deze nieuwe ontwikkeling écht bij het begin begonnen.
-> Wist je dat ze bij Mercedes-Benz de service bieden om uitgebreid met jou om tafel te gaan? Dat gezamenlijk wordt bekeken of de e-Actros bij jou/jouw bedrijf past. Of juist nog niet, waarbij gezegd wordt “Wacht nog even”.

Rijervaring
Zoals met vele elektrische voertuigen is het ook zo bij de e-Actros dat je via het touchscreen kan kijken hoe je rijdt, remt, wel of niet zuinig rijdt etc. En dat gaat écht een sport worden, want je wil tenslotte toch zo zuinig mogelijk rijden. De cursus ‘Zuinig Rijden’ wordt veelal gevolgd voor de Code95. En dat is niet voor niks, want hoe zuinig kan jij met de vrachtwagen omgaan?

De Mercedes-Benz e-Actros is duurzaam, toekomstgericht, gedreven door innovatie en stil. Ja, vooral stil! Zo stil dat deze uitermate geschikt is voor nachtdistributie. Geen nachtelijke verstoring voor omwonenden. En wil je toch nog wat horen, zet dan de radio aan. Want standaard zit er in de e-Actros een goede geluidsinstallatie ingebouwd. Laten we reëel blijven, een lekker muziekje tijdens het rijden, waardeert toch iedereen.

Vooruitgang
Eerlijk is eerlijk, ook ik was reuze benieuwd naar de elektrisch vrachtwagen. En wat loopt Mercedes hiermee voorop. De e-Actros is nu alleen nog als bakwagen beschikbaar. En daar hoor ik de sceptici over de trekker met trailer. Maar Mercedes wil een goed en zeker géén halfbakken product op de markt brengen. Aan dit statement houdt men zich vast en behalve respect, vind ik dat heel gaaf!

Mercedes heeft ingezet op een volledig CO2-neutrale vrachtwagenproductielijn vanaf 2039. Met de elektrische aandrijving via de accu’s is deze strakke e-Actros al CO2-neutraal onderweg. En dat is een flinke stap vooruit, waar ik behoorlijk van onder de indruk ben. Bij Mercedes wordt gezegd (en daar ben ik het volledig mee eens) “Zelf rijden is pas écht oordelen”. Dus wie zijn/haar mening over elektrisch rijden het hardst verkondigd, ik daag jou graag uit! Ga eens elektrisch proefrijden en oordeel dan nog eens. Ik zou het graag van je weten. Is het zo slecht als jij denkt? Of ben je toch wel een beetje om, en snap je het gevoel?

Bij Mercedes-Benz zijn ze hard aan het door ontwikkelen, ook voor de lange afstanden komt er iets prachtigs aan.  Maar daar over later meer. Voor nu zeg ik dank aan Stefan van Mercedes-Benz Trucks Nederland. Voor een geslaagde dag én een ervaring rijker! 

Jantine